Medlem startar upprop mot Copyswede

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frispel:

Visste inte att det fanns undantag i upphovsrätten innan privatkopieringsavgifterna infördes. Var kan man läsa om detta?

Kan dock tycka att det är ok att betala en avgift för att kunna kopiera och ge bort ex av en skiva, hade det tex handlat om böcker hade man antingen varit tvungen att låna ut sitt ex eller köpa ett till. Nu kan man lagligt göra en kopia och ge bort. Sedan kan (och bör) man diskutera var gränser går för vilka typer av lagringsmedia som privatkopieringsavgiften bör gälla och vilka nivåer avgifterna bör vara på

Undantag och undantag. Det är en del av grundidén med nuvarande upphovsrätt. Ett nyckelord att leta efter är Bernkonventionen.Jag har en lagbok från 1965 här och i den saknas helt hela stycket om ersättning. Det närmsta man kommer är att man inte får spela av eller filma uppträdanden utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Så bootleg var förbjudet redan då. Däremot finns ingen kassettavgift inlagd. Den första ersättningen dök upp i form av en kassettskatt år 1982. Här kan du läsa lagtexten: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820691.htm
De pengarna gick alltså till staten som skulle sprida dem vidare. Nuvarande lagstiftning där fler saker än just kassettband stiftades 1998.

Så rätten att göra kopior för enskilt bruk har funnits med sedan nuvarande lag skrevs 1960. Jag har inte orkat gå tillbaks till äldre versioner av svenska lagar än så. Jag är inte helt säker på hur mycket det stod och hur mycket som bara var Bernkonventionen. Hur som helst är ju nuvarande lag, 1960:729 äldre än kassettbanden som dök upp i mitten av 60-talet. Innan dess var det väl möjligtvis andra magnetband som kunde förekomma men det var först i och med kassettbandet som det blev aktuellt med lagstiftning i frågan. Så hur man än vänder och vrider på det är privatkopieringsavgiften ett senare påfund som tagits fram efter påtryckningar från musikindustrin. I Sverige var STIM drivande för att få fram kassettskatten.

Att ge bort en kopierad skiva låter som en väldigt liberal tolkning av privat bruk. Det har jag svårt att tro att det faktiskt täcks av lagen. Däremot borde jag ju få ta en kopia av en skiva för att ha i bilen och därmed slippa bära skivan fram och tillbaks mellan bilen och hemmet. Angående böcker så får du kopiera där med för privat bruk men du får inte kopiera en hel bok. Men om du har en bok som du inte vill bära med dig till stranden är det fritt fram att slänga in den i kopiatorn och dra ut de kapitel du kommer läsa och sedan bara bära med dig dem. Då kan ju någon annan hemma fortfarande läsa originalet medan du slipper tappa din bok i sjön.

Men visst, jag skulle också kunna tänka mig att betala några ören extra för media specifikt för privatkopiering men nuvarande system har ett antal brister. Vi vet inte hur mycket pengar som faktiskt hamnar hos artisterna och hur mycket som äts upp på vägen i administration och hur mycket som landar hos skivbolag och andra mellanhänder. Sen är det själva utformningen som är schablonbaserad. Alltså måste alla betala för privatkopiering, en kostnad som är uppskattad och vad den är baserad på vet ingen riktigt. Gissningsvis är det en uppskattning av hur mycket de kan komma undan med. Det betyder att den nu slår väldigt konstigt. Till exempel måste vi som genererar mycket eget material av olika slag betala betydligt mer i avgift för våra backuper än någon som bara har en hårddisk men som istället har flyttat över hela sitt musikarkiv till den. Vidare är det deras ytterst liberala tolkning av lagen som jag protesterar mot. Lagen är skriven för utrustning vars primära syfte är privatkopiering. Hur kan någon seriöst påstå att en SSD idag primärt är till för privatkopiering?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur kan någon seriöst påstå att en SSD idag primärt är till för privatkopiering?

Tolkningen som gjorts är väl i princip att en SSD eller liknande är "sannolik" att användas för privatkopiering, och därför avgiftsbeläggs den. Däremot kan man även argumentera för att bilar är sannolika att användas för fortkörning, men inte ser vi någon avgift för det någonstans..

Att sen spelkonsoller och en massa annat också ingår i avgiften är helt skruvat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det finns kopieringsmaskiner? Du kan ju säkert kopiera upp en bok för några kronor i kontorspapper, känns ju ganska likt att kopiera en CD eller DVD.

Aningen mer jobb, kostar mer i toner och papper...plus att det inte är så många som gör det Du kan snabbt och enkelt kopiera en cd och ge till en kompis eller nära släkting, är inte det värt att betala några kronor extra för en cd-r för att få göra det lagligt?

Skrivet av Tommy:

Det finns ju ett gammalt argument som säger just att om man inte är nog intresserad av musiken man hört för att köpa den, då förlorar ju inte artisten/skivbolaget några pengar ändå på att man piratkopierar den. Personligen tror jag att det ligger en del sanning i det då folk gör medvetna val om vad man köper, samtidigt som det man laddar ner kan vara allt möjligt som man annars aldrig valt att betala för. Sen har ju Spotify förmodligen kapat piratkopieringen för en stor del av musik med fotknölarna.

Motargumentet då är att om man är intresserad av musiken så ska man också vara beredd att betala för den. Många piratade tidigare även ner musik som de tyckte om, håller dock med om att spotify nog har minskat piratkopiering ordentligt.

Skrivet av Tommy:

Sättet du skrev ditt tidigare inlägg på var lite väl lätt att läsa som att pengarna endast går till artisterna och deras intresseorganisationer, när vi båda vet att en del av pengarna går till folk som inte borde få dom.

Vilka är det som inte borde få dom? Vet du vilka det är som får dom nu? Jag har än så länge inte sett någon komma med info om vart pengarna som går till branschorganisationerna tar vägen, hur kan man då säga att det är fel personer som får dom?

Skrivet av Tommy:

Det här är nog önsketänkande, hade pengarna varit öronmärkta borde CopySwede kunna redovisa den märkningen direkt i sin egen bokföring, men det görs ju som bekant inte.

Med tanke på att det troligen rörs sig om rätt stora mängder människor som är inblandade i alla de skivor/tv-program/filmer mm som genererar privatkopieringspengar så skulle det nog bli rätt ohanterligt. Men det verkar ju som att copyswede är de som gör undersökningar och tar reda på försäljningssiffror så den infon måste gå vidare i samma veva som pengarna skyfflas vidare till upphovsmännens organisationer. Mig veterligen så står det i deras material hur mycket pengar som går till de olika organisationerna, vad specifikt är det folk vill veta? Hur mycket pengar som går Per Gessle eller Magnus Uggla? Tror ni att de uppgifterna hade varit tillgängliga även om det varit en myndighet som skött om det hela?

Skrivet av Tommy:

CopySwede i sig själv har väl inte så mycket till vinstintresse i det stora hela förutom de anställdas löner, men sen tillkommer WB, Sony, EMI, Universal, m.fl och plötsligt är vinstintresset väldigt påtagligt. CopySwede är ju i praktiken front för artisterna, men även pamparna på bolagen.

Fast de bolagen du talar om är mig veterligen inte ägare i copyswede vilket gör just det argumentet inte är speciellt användbart på om copyswede har vinstintresse eller inte. Copyswede är som du säger front för artisterna, men jag skulle formulera det som att de samarbetar med bolagens samarbetsorganisationer snarare än att de är front för dem, åtminstone har jag uppfattat ägarstrukturen så. Bolagens egna organisationer (tex IFPI) sköter sitt eget frontande.

Skrivet av Tommy:

Lagen måste ändras om inte folket anser att den är korrekt, och tills det görs kommer lagen att brytas. Att byråkrati tar enormt mycket tid är det ingen som nekar, så vi får väl se hur länge det tar innan en uppdatering av lagtexten sker.

Om man bortser från detta specifika fallet så är det inte alltid lämpligt att lagar ändras i en handvändning bara för att opinionen vänder. Det är bra med en viss tröghet i systemen så det inte alla lagar ändras så fort det är val...och visst, folk kommer att bryta mot lagar, men det är fortfarande det vi har att förhålla oss till, även om vi tycker att det suger.

Skrivet av Tommy:

Det är klart att det finns en risk att förlora och gå back, men sveriges handel får ju ännu en käpp i hjulet med CopySwedes avgift till råga på en redan väldigt hög moms. För mig känns det mer som en tidsfråga innan folk (framförallt den yngre generationen) i allmänhet inser att det mesta är idag går att beställa avsevärt billigare via nätet från t.ex. Storbritannien, dock kommer det aldrig bli i en tillräckligt stor utsträckning för att det ska märkas nationellt. Tragiskt är det ändå.

Menade att ett enskilt bolag knappast kommer att ta risken att förlora en rättstvist, det får nog bli i form av samarbetsorganisationer som får ta den fajten...om de nu vågar efter förlusten angående usb-minnen och externa hårddiskar.

Skrivet av Tommy:

Han talar inte om lagen, han talar om den moraliska aspekten av att "Om du tar av mig så tar jag av dig". Men det förstod du säkert redan.

Ett fel bör inte motivera ett annat fel, men i många fall gör det ändå det. Moraliskt är det fel, men om man orättvist tar pengar från oss kan vi lika gärna ta tillbaka pengar från dom, ingen kommer att tacka dig för att du betalar avgiften ändå. Det låter nästan barnsligt när man skriver det, men får man inte rättvisa via systemet måste man ju skipa den själv. Det är inte sällan som lagen slår knut på sig själv i fall som är solklart rätt/fel för en sund människas förstånd.

Tror iofs att de som piratkopierar kommer att piratkopiera som förut oavsett privatkopieringsavgift, detta ger bara en möjlig moralisk motivering till att man gör det. Men det är fortfarande olagligt hur man än motiverar det för sig själv och andra, kommer farbror polisen så hjälper inte dessa argument.

Skrivet av Tommy:

Det känns ju lite extremt att hela Sverige skulle behöva starta enskilda företag för att slippa avgiften. Man kanske skulle slopa den istället?

Ligger väl lite i namnet "privatkopieringsavgift" att det inte gäller företag? Såvida man inte menar att det endast är offentlig sektor som är undantagen!

Permalänk

Tack för all feedback!

Tack för all feedback! Jag har efter era synpunkter bearbetat texten på hemsidan så att den är mer saklig utan att (förhoppningsvis) för den skull kännas som ett förarbete till en lagtext. Ta gärna en ny kik och tyck till!

Frispel, valid points, tack! Men, jag anser faktiskt (utifrån utsagan i skiljedomen och referat från tidigare ärenden som UMA drivit) att UMAs jurister är betydligt svagare än CopySwedes dito i de här frågorna. UMAs argumentation är i mina ögon luddig, ofokuserad och visar tydliga tecken på bristande förståelse för de tekniska förhållanden som råder i ärendet. Till sist så är det ändå tekniska faktorer i samband med en undersökning som jag utläser fäller avgörandet i skiljedomen, till CopySwedes fördel. Mannheimer Swartling är inte kända för att besitta den här kompetensen och det tycker jag lyser igenom tydligt.

Hur fördelningen av resurserna som CopySwede samlar in egentligen görs och hur väl den överensstämmer med vad de redovisar låter jag vara osagt. För mig räcker det med att det finns någon form av "icke-transparens" i hur pengarna fördelas och används för att jag ska börja vädra kryphål och korruption. Pengar och makt korrumperar och CopySwede har båda. Deras uppdragsgivare är några av världens minst transparenta organisationer, avtalen med artister, utövare och rättighetsinnehavare vaktas hårdare än guldreserven. Det som framförallt stör mig är att de gång på gång, på sin hemsida, i intervjuer och i lagrum lyfter fram namngivna artister och de öronmärkta pengar som går direkt till behjärtansvärda ändamål. Den absoluta majoriteten av insamlade medel går till organisationer och rättighetsinnehavare om vilkas fördelning vi vet väldigt lite. I och med att vi inte vet vilken uppgörelse en enskild artist har med sitt skivbolag så kan vi aldrig heller säga vem som faktiskt tar emot den större delen av kakan. CopySwede bör sluta spela under bordet och lägga av med sin idiothantering av allmänheten. De får väl säga som det är "vi skickar era pengar till skivbolagen, de fördelar dem till artisterna, tror vi".

I grund och botten på allt detta finns en annan diskussion som är betydligt krångligare. Varför är artister, utövare och rättighetsinnehavare organiserade på det sätt som de är? Vad är det som gör att normal facklig organisation och/eller individuella löneförhandlingar inom ramarna för ett avtal inte går att tillämpa? Varför måste artister och deras företrädare organiseras i en oändlig rad av intresseorganisationer som sedan underordnas ett eller flera lager överliggande paraplyorganisationer som alla har egna ramverk för avgifter och fördelning.

IFPI, STIM, SAMI etc. samlar själva in pengar, sedan har de CopySwede som samlar in ännu mer pengar åt dem. Det blir helt omöjligt att hålla kolla på vad man egentligen betalar för och vad artisten man älskar egentligen får ut av skivköpet i slutänden.

Om du köper en hårddisk av mig så kan jag väldigt enkelt till att börja med redogöra för vad jag själv och min distributör tjänar på affären. Men relativt liten ansträngning så kan jag också (eller du själv) ta reda på ett inköpspris och till och med en tillverksningskostnad från Kina. Min affär med mina kunder är oerhört transparent, det är jag stolt över. Vad är det som gör att hela musik och rättighetsbranschen måste vara en totalt oigenomträngglig smörja av avgiftsstrukturer och fördelningsscheman med hemliga avtal i botten? Något att fundera på över frukost måhända?

Permalänk
Medlem

Signed

Ingen vidare lång utläggning krävs.
Men kan tycka att det minsta man borde göra är att i alla fall låta en statlig instans med insyn sköta detta, inte ett gäng sliskiga lobbyister. Hur fan kan staten låta ett företag som copyswede sliska till sig pengar på detta vis. Det finns inte många privatpersoner som har råd att dra upphovsrättslobbyn inför rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Aningen mer jobb, kostar mer i toner och papper...plus att det inte är så många som gör det Du kan snabbt och enkelt kopiera en cd och ge till en kompis eller nära släkting, är inte det värt att betala några kronor extra för en cd-r för att få göra det lagligt?

Böcker som du köper som digitala downloads då? En pdf-fil är lika enkel att kopiera som en cd, om inte enklare.

Skrivet av Frispel:

Motargumentet då är att om man är intresserad av musiken så ska man också vara beredd att betala för den. Många piratade tidigare även ner musik som de tyckte om, håller dock med om att spotify nog har minskat piratkopiering ordentligt.

Jag håller med om att man ska betala för musik och film som man tycker om och lyssnar på. Idag finns det ju tyvärr väldigt dåligt med alternativ för att köpa musik och ladda ner den om man inte använder iTunes såvitt jag vet.

Skrivet av Frispel:

Vilka är det som inte borde få dom? Vet du vilka det är som får dom nu? Jag har än så länge inte sett någon komma med info om vart pengarna som går till branschorganisationerna tar vägen, hur kan man då säga att det är fel personer som får dom?

Skivbolagen bl.a. borde inte få dom. Nu är det så att skivbolag tjänar pengar på att utnyttja någon annans talang för egen vinning, och dom har aldrig ryggat för att ta den större delen av kakan själv samtidigt som artisterna får några smulor av det som fanns från början. Så du menar på allvar att om CopySwede skickar en stor summa pengar till skivbolagen för utdelning så kommer dom plötsligt att hitta en nyfunnen generositet och bara låta pangarna flyga förbi framför ögonen på dom, utan att vilja ha något själv.

Sen kan man även argumentera för att det försvinner pengar i varje led som ska hantera dom, först ska CopySwede ha administrationsavgifter och löner, sen kommer pengarna till skivbolag som exempel, där är det samma sak, och kanske även ett tredje och ett fjärde led. Till slut har en del av pengarna försvunnit ut i bara administration och löner för folk som inte borde få pengar av svenska folket.

Skrivet av Frispel:

Med tanke på att det troligen rörs sig om rätt stora mängder människor som är inblandade i alla de skivor/tv-program/filmer mm som genererar privatkopieringspengar så skulle det nog bli rätt ohanterligt. Men det verkar ju som att copyswede är de som gör undersökningar och tar reda på försäljningssiffror så den infon måste gå vidare i samma veva som pengarna skyfflas vidare till upphovsmännens organisationer. Mig veterligen så står det i deras material hur mycket pengar som går till de olika organisationerna, vad specifikt är det folk vill veta? Hur mycket pengar som går Per Gessle eller Magnus Uggla? Tror ni att de uppgifterna hade varit tillgängliga även om det varit en myndighet som skött om det hela?

Om man nu som du hävdar öronmärker pengarna till mottagare borde det vara tämligen lätt att publicera just den öronmärkningen och vilka summor det handlar om. Svaret på din fråga är ja - vi vill veta exakt vart pengarna går, inte "till STIM" eller "till IFPI", för det är alldeles för ospecificerat. Bolag som sköter sin bokföring korrekt kan visa på minsta lilla kostnad ner till kaffepaketen i fikarummet, varför skulle inte CopySwede klara detsamma? Känsligheten i frågan ställer krav på en tydligare redovisning än den som görs idag, pengar förskingras och missbrukas överallt t.ex. av politiker som åker privatflyg till fester och annat på skattebetalarnas pengar, varför skulle det vara annorlunda i CopySwedes fall?

Skrivet av Frispel:

Fast de bolagen du talar om är mig veterligen inte ägare i copyswede vilket gör just det argumentet inte är speciellt användbart på om copyswede har vinstintresse eller inte. Copyswede är som du säger front för artisterna, men jag skulle formulera det som att de samarbetar med bolagens samarbetsorganisationer snarare än att de är front för dem, åtminstone har jag uppfattat ägarstrukturen så. Bolagens egna organisationer (tex IFPI) sköter sitt eget frontande.

Om det inte fanns ett vinstintresse skulle inte CopySwede existera över huvud taget. Om du då väljer att kalla det samarbete gör ingen skillnad i saken, dom finns där för att driva in pengar från svenska konsumenter till bolag och skapare av verk, att då tala om att inget vinstintresse finns är fel.

Skrivet av Frispel:

Om man bortser från detta specifika fallet så är det inte alltid lämpligt att lagar ändras i en handvändning bara för att opinionen vänder. Det är bra med en viss tröghet i systemen så det inte alla lagar ändras så fort det är val...och visst, folk kommer att bryta mot lagar, men det är fortfarande det vi har att förhålla oss till, även om vi tycker att det suger.

Det var ingen som nämnde något om att ändra lagar i en handvändning, men lagar ska ändras vartefter samhället ändras. Idag har kvinnor rösträtt och vi kör på höger sida om vägen, så har det inte alltid varit. Den typen av lag som privatkopieringslagen är borde uppdateras oftare, för idag lever den kvar på 80-talet när kassettband fortfarande kändes som ett hot för musikbranschen.

Skrivet av Frispel:

Menade att ett enskilt bolag knappast kommer att ta risken att förlora en rättstvist, det får nog bli i form av samarbetsorganisationer som får ta den fajten...om de nu vågar efter förlusten angående usb-minnen och externa hårddiskar.

Det är sant, samtidigt har det varit väldigt tyst om Samsungs korståg mot CopySwede efter att den nyheten publicerades. Det var väl bara ett spel för gallerierna. Återförsäljare och tillverkare borde ju känna en viss nytta i att tillsammans gå emot CopySwede och få slut på eländet.

Skrivet av Frispel:

Tror iofs att de som piratkopierar kommer att piratkopiera som förut oavsett privatkopieringsavgift, detta ger bara en möjlig moralisk motivering till att man gör det. Men det är fortfarande olagligt hur man än motiverar det för sig själv och andra, kommer farbror polisen så hjälper inte dessa argument.

Jag håller med om att piratkopieringen knappast påverkas av privatkopieringsavgiften, och det är en svag ursäkt för moraliskt rättfärdigande. Tror att en hel del piratkopierar av gammal vana, och på grund av att fortfarande har inget bolag fattat att erbjuda en bra tjänst till ett bra pris för att se film hemma lagligt. Däremot att du menar på att allt som är olagligt är fel ställer jag mig inte bakom, jag kan tycka att det CopySwede gör nu är stöld och omoraliskt, men det är inte olagligt för det.

Skrivet av Frispel:

Ligger väl lite i namnet "privatkopieringsavgift" att det inte gäller företag? Såvida man inte menar att det endast är offentlig sektor som är undantagen!

Namnet är väl missvisande å det grövsta när man börjar blanda in spelkonsoller och allt möjligt i definitionen som knappast är rimligt. Det borde snarare kallas "Mediabidrag" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Oj, jag råkade skicka två gånger:o

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk

Inga problem, vi kommer att processa listorna och radera eventuella dubletter innan vi skriver ut och lämnar listorna. Men det är ett tag kvar dit ännu, det finns mycket att göra innan vi är klara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_sehlin:

Inga problem, vi kommer att processa listorna och radera eventuella dubletter innan vi skriver ut och lämnar listorna. Men det är ett tag kvar dit ännu, det finns mycket att göra innan vi är klara!

När har du tänkt avsluta insamlingen och lämna över listorna?

Permalänk
Medlem

Om vi är tvingade att betala kopieringsavgift redan när vi köper minnena så måste det betyda att det är upp till oss hur mycket vi vill ladda ner på dom med "piratkopierat" innehåll eftersom vi redan har betalt för det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Drizt71:

Om vi är tvingade att betala kopieringsavgift redan när vi köper minnena så måste det betyda att det är upp till oss hur mycket vi vill ladda ner på dom med "piratkopierat" innehåll eftersom vi redan har betalt för det.

För femtioelfte gången, det är skillnad på privatkopiering och piratkopiering. Detta rör enbart privatkopiering och har noll och inget att göra med piratkopiering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av petter_sehlin:

Inga problem, vi kommer att processa listorna och radera eventuella dubletter innan vi skriver ut och lämnar listorna. Men det är ett tag kvar dit ännu, det finns mycket att göra innan vi är klara!

Påskrivet.
Iglarna måste bort.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Inget bestämt slutdatum

Skrivet av Tommy:

När har du tänkt avsluta insamlingen och lämna över listorna?

Vi har inte satt något bestämt slutdatum men det ligger i planen att ha en viss uthållighet med uppropet. Det ligger i Internets natur att saker sprider sig i vågor, vi har redan fått mycket brett stöd från "communityn", dvs. de som är insatta i frågan och finns nära till hands här på Sweclockers och andra forum på Internet.

I nästa steg vill vi försöka nå ut till kvälls och dagspressen, där finns väldigt många som delar vår åsikt men som inte hittar in till uppropet om det inte länkas från någon av de stora drakarnas sidor. Problemet vi upplever nu är att traditionell media sitter på dubbla stolar, de är själva stora rättighetsinnehavare och även om de kan tänka sig att sätta lösnummerssäljande krigsrubriker inför faktumet att avgifterna existerar så är de rädda för att ifrågasätta dem.

Det är så illa, det här smärtar mig verkligen, att de flesta journalister faktiskt står på CopySwedes "lönelista". För de journaliset som varit med ett tag och producerar allt från böcker till filmer kan det handla om rätt stora pengar. Jag tror tyvärr att det gör att det finns en tröghet och ovilja att ta upp vårt budskap.

Journalisterna är helt enkelt rädda om sin egen försörjning, vilket är begripligt, men det är ändå väldigt, väldigt otäckt att fundera på. Det är inte undra på att media ofta går under epitetet "den tredje statsmakten", de styr ju ärligt talat kollektivt vad som förmedlas till de stora massorna via tidningar, radio och TV.

Vi måste också försöka nå politikerna vi vill påverka, tyvärr går vägen till många politiker (liksom oss andra) genom kvällstidingarnas löpsedlar.

Det vi kan hoppas på är att det finns någon eller några modiga journalister som har kompetens och ryggrad att ta upp frågan. Jag tror faktiskt att väldigt många redan har besökt vår sida och läst här på Sweclockers, men de tvekar inför om det är ett smart karriärdrag att ta upp den här nyheten till debatt.

Permalänk
Medlem

Ja, det här kommer ju leda någonvart...

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Jag kan tänka mig att betala privatkopieringsavgift. Men då skall samtliga CD-skrivor, DVD-skivor, spel, program vara helt fritt från kopieringsskydd.
Att använda sig av kopieringsskydd, och ändå kräva pengar är för mig helt ologiskt.

Permalänk

Fler upprop!

Det finns minst två andra aktioner:

1. Bojkotta alla artister. Det är ju de som snor åt sig pengarna, eller hur?

2. Alla blir artister. Registrera dig som artist hos Artistregistreringsverket så för du tillbaka dina pengar.

Fler förslag?

Permalänk

Tyvärr kommer inte detta upprop leda någonstans.
Se bara till det betydligt större uppropet mot bensinskatten där regeringen (oavsett färg) fullständigt skiter i folket. Detta trots att biltidningar och andra intresseorganisationer stödjer det uppropet. Det ligger helt enkelt för stora ekonomiska intressen med i bilden

Men man kan alltid hoppas jag har fel

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk

Häng inte läpp nu, jag är inte beredd att ge upp demokratin riktigt än, det tycker jg inte att ni heller ska göra. Livet blir rätt outhärdligt om man går runt och hänger med huvudet och tror att ingen lyssnar på en!

http://www.idg.se/2.1085/1.525746/privatperson-tar-strid-mot-...

Vi kommer att fortsätta sprida det här tills vi får respons från politikerna!

Permalänk
Medlem

Toppen. Dock är idén med att avgiftsbelägga konsumentprodukter rätt smart. Skulle gärna "stödja Miljöpartiet" och ta ut 5kr/liter mjölk som säljs, för att "motverka växthuseffekten" om man enbart var en profitintresserad individ

Signerat.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

Påskrivet här med. Blodsugarna måste stoppas.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ännu en underskrift

Permalänk

Har skrivit på och delat på facebook!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

Kan nog ge några påskrifter
http://thepiratebay.sx

Visa signatur

5900X and RTX3090

Permalänk

Andas ... och räkna till tio!

Två saker bekymrar mig med denna tråd. [Om jag missat någon post ber jag om ursäkt på förhand]
För det första, nästan ingen bryr sig om att ta reda på fakta om vad som faktiskt gäller.
För det andra, jag är ganska säker på att alla som gladeligen skrivit under uppropet inte läst det i sin helhet eller möjligen inte förstått Petter Sehlins åsikt om vad som bör göras.

Fakta 1. URL [UpphovsRättsLagen] 1960, upphovsrättsförordningen 1993 och internationella upphovsrättsförordningen 1994, [2005 anpassadad till EU Copyright Directive och 2009 till IPRED] säger som följer angående undantag:

"Man har rätt att kopiera material utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren, om förlagan är framställd med upphovsrättinnehavarens tillåtelse.
Detta gäller för några få exemplar för privat bruk för sig själv, familj och nära vänner.
Det gäller inte datorprogram eller hela böcker. Det kan dock vara tillåtet att säkerhetskopiera datorprogram."

Detta är internet, så ta inte mitt ord för givet, utan kontrollera själva från en pålitlig källa: Regeringskansliet: Kopiering för privat bruk

Infosoc-direktivet, som implementerades i svensk lagstiftning 2005 (EU) säger dock att de medlemsländer som tillåter privatkopiering också måste tillhandahålla ett kompensationssystem, så att upphovsmännen kompenseras för det inkomstbortfall privatkopieringen medför och att det i sig är tillräckligt att det är möjligt att använda lagringsmedia för att göra kopior för privat bruk för att tillämpningen av privatkopieringsersättningen på sådana media ska vara motiverad (Padawan-domen).

Fakta 2. Petter Sehlins upprop stipulerar klart och tydligt

  • Privatkopieringsavgiften skall skötas av statlig myndighet.

  • Privatkopieringsavgiftens nivå skall löpande revideras så att den på ett relevant och verklighetsförankrat sätt följer marknadens utveckling.
    (på SweClockers nyhetssida lyder texten "Privatkopieringsavgiften skall vara en procentuell del av försäljningspriset ..."
    Varför texten skiljer sig åt vet jag icke)

Min personliga åsikt. Eftersom privatkopiering är tillåten enligt lag anser jag att CopySwede har gått ner sig i en stor kall vak, inte bara klampar på tunn is. Varför våra politiker visar sådan total undfallenhet övergår mitt förstånd.
Kanske Obama delade ut små mässingstjärnor till regeringen så de kan putsa på dem framför spegeln och låtsas vara adjungerande sheriffer i film- och musikbranchens tjänst ;P
Det vore ett billigt om än lockande trick att skyffla dynga på den nuvarande regeringen, men betänk att det funnits kopieringsavgifter sedan 1999, den så kallade kassettersättningavgiften.
Jag var helt emot denna avgift då, och även 2004 då kompensationen förändrades [för intresserade, se artikel: Copyriot]

Jag är övertygad om att en del av problemet består i att många (speciellt politiker "det had jag ingen aning om") är dåligt pålästa om hur moderna medier och vanligt folks konsumtionsvanor ser ut. Jag vill till och med gå så långt som att påstå att många blandar ihop begreppen privat och pirat, det ena lagligt det andra olagligt. Jag kan ana att somliga i den här tråden gör samma misstag.

Dessa avgifter är enbart till för att ytterligare göda de stora film- och musikmogulerna på en allt hårdare marknad med ett otal möjligheter att förtära sin media i den form och på den tid jag som konsument föredrar.
Tiden är förbi då vi är tvungna att bänka oss framför TV'n på ett exakt klockslag för att se nyheter eller en film.
Dessa avgifter skapar bara ett moraliskt moras där vanliga hedersamma medborgare känner sig straffade för ett brott de normalt sett inte skulle begå (i någon destruktiv omfattning) i förskott och därför har rätt att faktiskt begå brottet de blivit anklagade, dömda och straffade för.
Vilket är högst förståeligt.
Och jag tror att de som snidat ihop denna så kallade skade-kompensation inser det också, de bara skiter i det så länge pengarna strömmar in. Greed rulez! Under sken av att man bekämpar piratkopiering belägger man en fullt laglig process, privatkopiering, som inte har något att göra med de ekonomiska skador som det förstnämnda orsakar. Vem skulle köpa Mahlers 2:a symfoni i fyra exemplar för att ha en i datorn, en i sin mediespelare, en i sin mp3 (som flac) och en i bilen?
Istället för at göra tre kopior fullt lagligt?
Det kräver mycket arbete, är kostsamt och osäkert att bekämpa piratdistrubition, men hur enkelt är det inte att efter intensiv lobbying i åratal få lättledda politiker att strafflägga alla medborgare över en kam istället ... och under resans gång tjäna miljarder.
Hela den här karusellen började spinna hejdlöst när musikbranchen insåg att de kunde sälja (lura) på oss konsumenter CD skivor som kostade en spottstyver att tillverka (jämfört med vinyl) för orimliga summor. Vilket till allas tappade hakor fortfarande är förhållandet.

För övrigt anser jag pirat-kopiering och distribuering ska motverkas, helst genom ökad tillgänglighet och rimliga kostnader.

Ok, dags att stoppa innan detta blir en roman.
Skriv under upprop, by all means, jag gör det. Men se till att läsa innehållet ordentligt, skaffa bakgrundsfakta och viktigast av allt, sitt ned med en varm kopp Monsoon Malabar (mitt fav kaffe) och tänk först.
Jag gjorde det och kom fram till att jag inte kan skriva under av förklarliga skäl.

Cheers, Mimer

Visa signatur

NZXT Phantom (röd) * ASUS Maximus VI Formula * i7-4770K * be quiet! Dark Rock Pro 2 * 16 GB Corsair Dominator Platinum * Gainward GeForce GTX 780 Phantom GLH * 2x Samsung 840 Pro (OS+Spel) + 3x WD Caviar Green 3TB (lager) * Corsair AX1200 * ASUS PB278Q + Eizo L985EX * Gigabyte Aivia Osmium + Func MS-3 Gaming Mouse (Trådlöst: Logitech K800 + Razer Mamba) * W7 x64

Permalänk
Medlem

Men... El då?

Kan inte CopySwede (och alla andra) införa en avgift på El?... Så långt jag vet kan ingen kopiera något utan el, alltså är el en mycket större källa till (privat/pirat)kopiering än något annat... Dessutom borde detta generera mycket mer pengar till "artisterna".

Permalänk
Skrivet av azvareth:

Kan inte CopySwede (och alla andra) införa en avgift på El?... Så långt jag vet kan ingen kopiera något utan el, alltså är el en mycket större källa till (privat/pirat)kopiering än något annat... Dessutom borde detta generera mycket mer pengar till "artisterna".

Ja ellerhur, blir väl nästa steg...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Påskrivet å delat.

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_sehlin:

Stort tack för alla positiva kommentarer och idéer på hur vi kan driva det här vidare!

Jag tänker försöka sprida detta på så många sätt som möjligt och jag är oerhört glad och tacksam om ni hjälper mig! Faktum är att denna typ av upprop gör skillnad, om det är något som politiker faktiskt lyssnar på så är det när vi som väljare sluter oss samman kring en fråga. Jag tror helt ärligt att vi kan få till en förändring om vi bara hjälps åt, Svensk demokrati fungerar faktiskt även om den känns lite stapplande ibland!

1. Jag försöker ordna så att läsbarheten på sajten blir bättre på en gång, jag har förmodligen valt fel storlek på fonterna.

2. En räknare är på gång, måste knappa ihop den först, men det är på G.

Om det är något ni vill/tycker så får ni gärna höra av er till mig på info@stoppacopyswede.se eller här i tråden så svarar jag så snart jag kan!

Tack igen!

När kommer räknaren

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

När kommer räknaren

Den har funnits länge nu... titta ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Den har funnits länge nu... titta ordentligt.

Kalla mig blind men jag ser den inte :S

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME