Apple Macbook Air – OS X "Mountain Lion" mot Windows 8 i batteritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nu missförstod du mig. Frågan var att jämföra batteritiden i enhet X och Y under förutsättningen att båda har samma batterikapacitet. Självklart skiljer batteritiden mellan olika maskiner och konfigurationer även om de har samma batterikapacitet.

Edit: Bra tabell förresten! Jag har faktiskt funderat på att ha med dessa siffror i våra recensioner, men då det inte fyller något syfte ur användarperspektiv har jag låtit bli. Är det något som skulle vara intressant framöver?

Mycket bra ide av zotamedu, eftersom testerna swec kör är samma för samtliga laptops så borde medeleffekten vara mycket intressant att kolla på för att få en uppfattning om hur effektivt energin används. Jag ser gärna detta som en kolumn i recensioner, datat finns ju redan där så bara en fråga om hur man bör presentera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Nu missförstod du mig. Frågan var att jämföra batteritiden i enhet X och Y under förutsättningen att båda har samma batterikapacitet. Självklart skiljer batteritiden mellan olika maskiner och konfigurationer även om de har samma batterikapacitet.

Edit: Bra tabell förresten! Jag har faktiskt funderat på att ha med dessa siffror i våra recensioner, men då det inte fyller något syfte ur användarperspektiv har jag låtit bli. Är det något som skulle vara intressant framöver?

Jag tror fortfarande inte riktigt jag förstår vad du ville räkna ut.

Jag är ingenjör och älskar därför data i överflöd så ett uppskattat värde på effekten som krävs för filmuppspelning och surfande hade varit trevligt. Inte för jag är helt säker på vad jag skulle använda siffrorna till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yellowtown:

Eller så köper man en MAC för att deras datorer är väldigt bra byggda har fortfarande inte hittat en laptop från "den andra sidan" som har samma kvalitékänsla som min air och jag har provat dom flesta. Cirka 10 st.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och då kör man ju OSX på sin Mac eftersom det är ljusår bättre än Windows

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror fortfarande inte riktigt jag förstår vad du ville räkna ut.

Jag är ingenjör och älskar därför data i överflöd så ett uppskattat värde på effekten som krävs för filmuppspelning och surfande hade varit trevligt. Inte för jag är helt säker på vad jag skulle använda siffrorna till.

Syftet med exemplet var att normalisera batterikapaciteten i Macbook Air 13" under en konstant belastning (surfning) för att matcha Asus UX31LA och Dell XPS 12, som båda har en kapacitet på 50 wattimmar. I grund och botten handlar det om samma akademiska värden du tog fram. Skillnaden ligger i presentationen, som jag tror fler kan relatera till Personligen räknar jag alltid batteritid/wattimmar för att jämföra olika enheter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Apple har strömoptimiseringar i deras EFI som inte windows kan använda. Simple as that.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Apple har strömoptimiseringar i deras EFI som inte windows kan använda. Simple as that.

Källa eller bara hittepå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Sen är ju frågan varför man skulle vilja köra Windows på en Mac? Mac köper man ju för att man vill ha OSX. Om man nu vill ha Windows så finns det ju billigare och mer optimerade alternativ hårdvara för Windows.

Nej, vill man ha OSX så köper man hackintosh. Man köper mac för att det ser fint ut.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelithium:

Nej, vill man ha OSX så köper man hackintosh. Man köper mac för att det ser fint ut.

Fast hackintosh är ju piratvara. Funkar kanske bra i pojkrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fast hackintosh är ju piratvara. Funkar kanske bra i pojkrummet.

Nej det är det inte. Man köper en legit copy från Apples affär. iStore eller vafan den kallas. Och att vara anti-pirat för sådanna stora företag är löjligt.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Syftet med exemplet var att normalisera batterikapaciteten i Macbook Air 13" under en konstant belastning (surfning) för att matcha Asus UX31LA och Dell XPS 12, som båda har en kapacitet på 50 wattimmar. I grund och botten handlar det om samma akademiska värden du tog fram. Skillnaden ligger i presentationen, som jag tror fler kan relatera till Personligen räknar jag alltid batteritid/wattimmar för att jämföra olika enheter.

Ah, du räknade bara fram en procentsats för att se skillnaden. Då är jag med vad du var ute efter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Sen är ju frågan varför man skulle vilja köra Windows på en Mac? Mac köper man ju för att man vill ha OSX. Om man nu vill ha Windows så finns det ju billigare och mer optimerade alternativ hårdvara för Windows.

kör qlickview i osx så ser du.

antagligen vill man ha bra dator med bra komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Testa dra in Ubuntu på din dator och märk skillnaden.
Allt blir lite kallare, framförallt hårdiskar då hårddiskaktiviteten minskar rejält.

Kan bara instämma. Har själv haft samma erfarenhet. Vore kul med test av samma dator fast med Ubuntu istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nu missförstod du mig. Frågan var att jämföra batteritiden i enhet X och Y under förutsättningen att båda har samma batterikapacitet. Självklart skiljer batteritiden mellan olika maskiner och konfigurationer även om de har samma batterikapacitet.

Edit: Bra tabell förresten! Jag har faktiskt funderat på att ha med dessa siffror i våra recensioner, men då det inte fyller något syfte ur användarperspektiv har jag låtit bli. Är det något som skulle vara intressant framöver?

Mycket ingenjörer och liknande datanördar här på sweclockers. (Ja data och inte datornördar:-))
Kläm fram så mycket siffror ni kan från det ni gör!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående bärbara macar med bägge en integrerad och extern GPU, om man kollar så har Windows enbart tillgång till den Externa GPUn och kan ej upptäcka den interna (som enbart temporärt avslöjas under vänteläge, dold annars) medan OSX kan växla mellan dessa närsom. Tyckte detta var intressant då den externa drar mer kräm :(, va något 1-2 år sedan som detta uppmärksammades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Testa dra in Ubuntu på din dator och märk skillnaden.
Allt blir lite kallare, framförallt hårdiskar då hårddiskaktiviteten minskar rejält.

Där ser man! Är det därför min laptop förlorar cirka 3 timmar (10-11 timmar i windows vs 7-8 timmar i linux) när jag kör linux mint...?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Där ser man! Är det därför min laptop förlorar cirka 3 timmar (10-11 timmar i windows vs 7-8 timmar i linux) när jag kör linux mint...?

Hmm det låter mycket konstigt, du måste ha nån bugg som hindrar den från
att gå ner i lägre strömsparlägen.

Är det laptopen i signaturen (ASUS UL30A)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det skalar bara linjärt om belastningen är konstant. Så vi måste anta att de båda datorerna drar exakt lika mycket vid samma last. Så det fungerar bara om hårdvaran är snarlik. Det syns ju tydligt i ert testa då olika konfigurationer med samma mängd energi i batteriet ger olika batteritider. Problematiken syns direkt om man jämför Macbook Air 13" med Acer Tab W700. Tre olika konfugirationer, samma mängd energi och tre olika batteritider. För att illustrera det för alla så räknar jag ut medeleffekten som laptopen drar. Eftesom vi vet batteritid och mängd energi i batteriet är det trivialt att räkna fram genom Wh/h = W. Så antalet wattimmar i batteriet delat på batteritiden i timmar ger ett medelvärde på hur många watt datorn drar.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/laptop-1.png

Siffrorna kommer från ert test med videouppspelning och som du ser så skiljer medeleffekten med en faktor 10 mellan Asus Vivotab Smart och MSI GT70 Haswell. Så innan man kan börja extrapolera batteritid måste man veta att de drar ungefär lika mycket ström.

Jag gillar att du skriver en sån lång post för att förklara för jakob att olika enheter drar olika effekt och som grädde på moset förklarar du hans poäng, om än mer komplicerat, för honom. Jag tror en simpel sweclockersredaktör kan ett och annat även om han inte är någon ingenjör

Intressant tabell för övrigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pye:

Jag gillar att du skriver en sån lång post för att förklara för jakob att olika enheter drar olika effekt och som grädde på moset förklarar du hans poäng, om än mer komplicerat, för honom. Jag tror en simpel sweclockersredaktör kan ett och annat även om han inte är någon ingenjör

Intressant tabell för övrigt!

Skickades från m.sweclockers.com

If it's worth doing, it's worth overdoing!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Wow, brutal skillnad, och lär bli ÄNNU större när Mavericks kommer. Får hoppas på en uppdatering när det kommer, Jacob?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelithium:

Nej det är det inte. Man köper en legit copy från Apples affär. iStore eller vafan den kallas. Och att vara anti-pirat för sådanna stora företag är löjligt.

Eh jo det är det, man FÅR inte installera OSX på något annat än en Mac. Dessutom kan man inte på laglig väg ladda ner OSX på flyttbart media idag eftersom Apple inte använder det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Testa dra in Ubuntu på din dator och märk skillnaden.
Allt blir lite kallare, framförallt hårdiskar då hårddiskaktiviteten minskar rejält.

Jag får också för mig att allt blir kallare (med rätt drivrutiner) och att hårddiskaktiviteten minskar rejält, känns som att linux "idlar" bättre. Däremot kan jag inte alls hålla med om att batteritiden blir bättre. Out of the box är batteritiden alltid sämre på Linux jämfört med Windows enligt min erfarenhet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av JonteP0nte:

Där ser man! Är det därför min laptop förlorar cirka 3 timmar (10-11 timmar i windows vs 7-8 timmar i linux) när jag kör linux mint...?

Möjligt att det stämmer att du förlorar batteritid om du bara slänger in en dist som t.ex Mint och sedan skiter helt i att konfigurera den.

Jag labbade en hel del med min MSI gaming laptop i både Windows och Linux (Arch, Ubuntu) och jag fick några otroligt roliga siffror.

Windows * Idle = 29 WATT förbrukning
Arch * Idle = 13 WATT förbrukning.

Den största boven i dramat var just det diskreta grafikkortet som inte gick att stänga av under Windows, men med hjälp av lite Linux så dubblade jag batteritiden från c:a 2.5 till 5 timmar under "normalt användade"

Jag gick alltså över tillverkarens egna specifikationer för batteritid vilket är ganska roligt, och berättar en hel del om just batteritidsoptimeringar i Windows!

Inte nog med det så sjönk tempen med över 50% på mer eller mindre samtliga komponenter och fläkten lämnade aldrig idle (Om, jag inte satte igång grafikkortet av någon anledning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jag får också för mig att allt blir kallare (med rätt drivrutiner) och att hårddiskaktiviteten minskar rejält, känns som att linux "idlar" bättre. Däremot kan jag inte alls hålla med om att batteritiden blir bättre. Out of the box är batteritiden alltid sämre på Linux jämfört med Windows enligt min erfarenhet.

Synnerligen, drog in ubuntu på min 4 år gamla Samsung i helgen. Den blev stekhet och blev fullständigt inkapabel att hålla wlan i mer än 10minuter. Så linux är nog lite väl väl inhomogent för att tåla enklare jämförelsetest ännu tyvärr..

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Hmm det låter mycket konstigt, du måste ha nån bugg som hindrar den från
att gå ner i lägre strömsparlägen.

Är det laptopen i signaturen (ASUS UL30A)?

Det stämmer. En snabb googling visar dock att det generellt verkar vara sämre batteritid under linux än under windows och att det inte bara gäller mitt fall.

Skrivet av Allexz:

Möjligt att det stämmer att du förlorar batteritid om du bara slänger in en dist som t.ex Mint och sedan skiter helt i att konfigurera den.

Jag labbade en hel del med min MSI gaming laptop i både Windows och Linux (Arch, Ubuntu) och jag fick några otroligt roliga siffror.

Windows * Idle = 29 WATT förbrukning
Arch * Idle = 13 WATT förbrukning.

Den största boven i dramat var just det diskreta grafikkortet som inte gick att stänga av under Windows, men med hjälp av lite Linux så dubblade jag batteritiden från c:a 2.5 till 5 timmar under "normalt användade"

Jag gick alltså över tillverkarens egna specifikationer för batteritid vilket är ganska roligt, och berättar en hel del om just batteritidsoptimeringar i Windows!

Inte nog med det så sjönk tempen med över 50% på mer eller mindre samtliga komponenter och fläkten lämnade aldrig idle (Om, jag inte satte igång grafikkortet av någon anledning)

Alright, min dator har dock ingen diskret grafik. Antagligen varierar det från konfiguration till konfiguration men generellt verkar laptops som sagt få sämre batteritid under linux.

Med det sagt vill jag bara säga att jag trots det främst kör linux på min laptop då det i många andra anseenden fungerar mycket bättre än windows.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Eh jo det är det, man FÅR inte installera OSX på något annat än en Mac. Dessutom kan man inte på laglig väg ladda ner OSX på flyttbart media idag eftersom Apple inte använder det längre.

kanske missuppfattar dig, men jag köpte bara för någon månad sen 10.6.3 dvd på apples hemsida

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fast hackintosh är ju piratvara. Funkar kanske bra i pojkrummet.

Tjae, precis som överklockade datorer eller jailbreakade/customROMade mobiler så kanske det inte är något man kör med på jobbet, men det har funkat bra för mig sedan 10.6 på min budget-PC.
Och det är kul att installera OSX på en Fusion drive i hemdatorn. Har lagliga installskivor, sedan kan man uppgradera lagligt via app store.

Min sambo har en Macbook pro sedan länge, men jag vill ha en stationär dator och en Mac Pro är för dyr. Apples största marknad har länge varit konsumenter (till skillnad från företag) så jag tycker det är konstigt att det saknas en vettig desktop-mac i sortimentet.

Jag har ganska nyss dragit in 10.6 på min Asus eee 1001pxd, ska bli intressant att kolla batteritiden mer noggrant, jämfört med Windows 7 och Linux mint.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Eh jo det är det, man FÅR inte installera OSX på något annat än en Mac. Dessutom kan man inte på laglig väg ladda ner OSX på flyttbart media idag eftersom Apple inte använder det längre.

De flesta här lever i Sverige, och i Sverige gäller inte Amerikansk lag.
I Sverge får jag installera min köpta produkt på vilken hårdvara jag vill,
oavsett vad företagen tycker om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

De flesta här lever i Sverige, och i Sverige gäller inte Amerikansk lag.
I Sverge får jag installera min köpta produkt på vilken hårdvara jag vill,
oavsett vad företagen tycker om det.

Helt fel. Det är även i sverige ett brott mot upphovsrättslagen att kopiera osx utanför den mac som det är köpt för. Vänligen kolla din fakta först så du inte leder folk in i falsk trygghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Helt fel. Det är även i sverige ett brott mot upphovsrättslagen att kopiera osx utanför den mac som det är köpt för. Vänligen kolla din fakta först så du inte leder folk in i falsk trygghet.

Nej.
Vi har privatkopiering vilket betyder att vi får kopiera köpta saker och även sprida de
till familj och nära vänner.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Helt fel. Det är även i sverige ett brott mot upphovsrättslagen att kopiera osx utanför den mac som det är köpt för. Vänligen kolla din fakta först så du inte leder folk in i falsk trygghet.

Det är fullt lagligt att ta säkerhetskopior på mjukvara man köpt. Var har du läst att man inte får köra det? Apple har väldigt mycket åsikter om vad man får och inte får göra med deras grejer. Fast det är inte mycket av det de säjer som har juridiskt stöd. Till exempel ville de ett tag få det till att man inte köpte en iFån utan bara hyrde den för att hindra folk från att jailbreaka.

Så vilken lag bryter det mot? Man sprider inte upphovsrättskyddat material. I slutändan handlar det bara om Apples EULA och de är inte ens alltid juridisk bindande i USA och saknar rätt mycket värde i Sverige.

Här har du ett relevant stycke ur upphovsrättslagen.

Citat:

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24