Permalänk

Bästa tysta full tower?

Jag vill ha en tyst dator, det chassit jag har nu är verkligen bara eländigt. Och ja, jag har tysta fläktar. Rekommendationer?

Permalänk

Corsair 900D

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Corsair 900D

Han sa tyst
Fracatal design XL

Permalänk
Skrivet av Wully:

Han sa tyst
Fracatal design XL

Han sa full tower med

FD XL är liten. Allt under 56 cm är litet;) Och ska en dator vara knäpp tyst måste man nog stänga av den eller stoppa den i en garderob eller sånt. Nått jäkla ljud kommer det alltid från den.

Jag kör med en 360 rad + en 480 rad med 7 st GT thypoon 1850 rpm i full fräs. Så det är orkan i chassit.
Men jag störs inte av det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Han sa full tower med

Det är ett fulltower

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Han sa full tower med

FD XL är liten. Allt under 56 cm är litet;)

Han bad om fulltower, inte dina siffor baserat på 900d

Permalänk
Medlem

lägg en raspberry pi i en full tower, tystare än så blir det inte
edit:

ser att i din sign har du rätt biff till dator, varför inte bara uppg fläktarna?

Körde med Corsairs Performance fläktarna till polarns bygge 3veckor sen, även om dem rusa upp till 2000varv, fan det lät INGENTING! och han har en sketen antec chassi som man inte ens kunde dra kablarna bakom moderkortet.

eller så kan köra med silent fläktarna från corsair, men tanke på ditt system..
Eller så får du köra en Seriös vatten kylning bara, det är det tystaste som finns.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Lian Li 2120

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av hurrai:

lägg en raspberry pi i en full tower, tystare än så blir det inte
edit:

ser att i din sign har du rätt biff till dator, varför inte bara uppg fläktarna?

Körde med Corsairs Performance fläktarna till polarns bygge 3veckor sen, även om dem rusa upp till 2000varv, fan det lät INGENTING! och han har en sketen antec chassi som man inte ens kunde dra kablarna bakom moderkortet.

eller så kan köra med silent fläktarna från corsair, men tanke på ditt system..
Eller så får du köra en Seriös vatten kylning bara, det är det tystaste som finns.

Jag har Corsair AF120 och AF140 i min dator.
CPU fläkten har Noctua fläktar.
Grafikkortet är också väldigt tyst.

Låter ändå ganska mycket eftersom chassit är skit, sen har jag faktiskt aldrig testat att köra med vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Wully:

Han bad om fulltower, inte dina siffor baserat på 900d

900D är 69 cm hög.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

NZXT H630

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Phanteks Enthoo som ska väldigt tyst även om det inte är ljuddämpad. Dvs man kan få det ännu bättre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag vill ha en tyst dator, det chassit jag har nu är verkligen bara eländigt. Och ja, jag har tysta fläktar. Rekommendationer?

Mitt HAF X är totalt tyst, stort som ett as ja, men det gör det bara lätt att dra kablar ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Phanteks Enthoo som ska väldigt tyst även om det inte är ljuddämpad. Dvs man kan få det ännu bättre.

Riktigt läckert chassi, har missat det totalt.

Edit: Ja det var ju inte billigt.

Permalänk
Medlem

Finns det helt tysta fulltower? Eller självklart om du sedan använder bara passivt kyld komponenter kan du ju ha det tyst, men ska det vara lite prestanda över det blir det nog svårt.

Själv har jag haft rätt många chassin upp genom åren, och det bästa jag har haft/sett är nog Silverstone ft02, men tyst är det inte, men finns det tystare? Säckert, men då gissar jag att kylningen är mycket sämre också!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsioni:

Riktigt läckert chassi, har missat det totalt.

Edit: Ja det var ju inte billigt.

Billigt nja, men tycker ändå det är ganska prisvärt (om dom bara kunde slopa det j*vla fönstret). Är du student kan du köpa det för 1922 hos Dustin.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Billigt nja, men tycker ändå det är ganska prisvärt (om dom bara kunde slopa det j*vla fönstret). Är du student kan du köpa det för 1922 hos Dustin.

Hade ju varit trevligt om de kunnat erbjuda chassit utan fönster, det håller jag med om. Blir ändå lite sugen på ett köp.

Permalänk
Medlem

Fractal design

Hej. Har ett DEFINE XL R2 Case dimensions (WxHxD): 232 x 559 x 560mm och är väldigt nöjd med det. Det är rymligt trots att höjden bara är 56 cm. Har tre 140 mm fläktar som går att ställa 5, 7, 12 volt. Är ljuddämpat och jag har lagt nästan all kabeldragning på högra sidan. Länkar http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie.... http://cdon.se/hemelektronik/fractal_design_define_xl_r2_full...

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

900D är 69 cm hög.

CaseLabs STH10 är 81 cm hög. Ditt chassi är en plutt.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Seriösa chassin har inte leksaksfönster!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Seriösa chassin har inte leksaksfönster!

Jag bryr mig inte om det är fönster eller ej, bara det är tyst och har bra luftflöde.

Permalänk

Phanteks Enthoo Primo är iaf jag jävligt sugen på för att gå upp i radiatorstorlek. Det var en glad överraskning att det var såpass bra, vattenkyling + mycket radiatorer + SSD så kan man kasta all ljuddämpning, finns det inget som låter så är det tyst utan två kilo bitumen. Tyvärr fönster vilket jag klarat mig undan genom att använda en Define R4-sida på ett Arc Midi R2 men det går ju att ha den sidan mot en vägg.

Permalänk
Medlem

vattenkylning!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag bryr mig inte om det är fönster eller ej, bara det är tyst och har bra luftflöde.

Har du sett ljuddämpande material på ett fönster? Jag lägger min röst på FD Define XL R2

Skrivet av lowngcawt:

vattenkylning!

har fläktar precis som luftkylning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

1.Har du sett ljuddämpande material på ett fönster? Jag lägger min röst på FD Define XL R2
2.har fläktar precis som luftkylning.

1. Ljuddämpande material är enbart nödvändigt om man använder högljudda komponenter.

2. Men kräver inte lika högt varvtal och kan placeras ut mycket mer strategiskt.

Allt beror på vad man är villig att lägga.
Har du krav på utseende?
Begränsar du dig till luftkylning?
Budget?

100 fläktar på lågvarv, låter mindre än 2 fläktar på högvarv. Det är fördelen med vattenkylning, sen att du kan placera kylaren/radiatorn direkt där luftflödet är bäst, gör att fläktarna kan gå på lägre varv. Vilket resulterar i mindre ljud.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

1. Ljuddämpande material är enbart nödvändigt om man använder högljudda komponenter.

2. Men kräver inte lika högt varvtal och kan placeras ut mycket mer strategiskt.

Allt beror på vad man är villig att lägga.
Har du krav på utseende?
Begränsar du dig till luftkylning?
Budget?

100 fläktar på lågvarv, låter mindre än 2 fläktar på högvarv. Det är fördelen med vattenkylning, sen att du kan placera kylaren/radiatorn direkt där luftflödet är bäst, gör att fläktarna kan gå på lägre varv. Vilket resulterar i mindre ljud.

Ljuddämpning är nödvändigt för att få datorn så tyst som möjligt!

Har luftkylning med lågvarvande fläktar, chassi fläktarna går på 5v... next!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ljuddämpning är nödvändigt för att få datorn så tyst som möjligt!

Har luftkylning med lågvarvande fläktar, chassi fläktarna går på 5v... next!

Men har du redan tysta komponenter så är ljuddämpningen i överflöd.
Bättre att satsa på vibrationshämmande till samtliga rörliga delar, sedan satsa fullt på tysta komponenter, så får du en knäpptyst dator.

Bättre att satsa på luftflöde och tysta komponenter, för de med ljuddämpning har ofta sämre luftflöde då man begränsar lufthålen för att inte släppa ut ljud.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Men har du redan tysta komponenter så är ljuddämpningen i överflöd.
Bättre att satsa på vibrationshämmande till samtliga rörliga delar, sedan satsa fullt på tysta komponenter, så får du en knäpptyst dator.

Bättre att satsa på luftflöde och tysta komponenter, för de med ljuddämpning har ofta sämre luftflöde då man begränsar lufthålen för att inte släppa ut ljud.

Ja, jag har redan relativt tysta komponenter förutom grafikkortet som varvar upp fläkten vid belastning men ett ljuddämpat chassi var så att säga grädde på moset. I ett FD define XL R2 är inte flödet begränsat däremot är fläkthålen som inte används pluggade som det bör vara!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ja, jag har redan relativt tysta komponenter förutom grafikkortet som varvar upp fläkten vid belastning men ett ljuddämpat chassi var så att säga grädde på moset. I ett FD define XL R2 är inte flödet begränsat däremot är fläkthålen som inte används pluggade som det bör vara!

Det finns ju chassi med bra mycket bättre flöde, och nej, helst ska de inte vara pluggade. Där kan varmluft komma ut, alternativt kyla komma in.

Grafikkortet kanske är de som gör att du bör satsa på vattenkylning?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Det finns ju chassi med bra mycket bättre flöde, och nej, helst ska de inte vara pluggade. Där kan varmluft komma ut, alternativt kyla komma in.

Grafikkortet kanske är de som gör att du bör satsa på vattenkylning?

Tja, nu drar chassifläkten ut värmen & chassifläktar trycker in rumstempererad luft sen finns det ventilationsöppningar i bakkant som varmluften åker ut genom med, så ja fläkthål som inte används skall vara pluggade & nej vattenkylning är inget val på ett gammalt GTX295 som är hyffsat tyst i idle.

Du ser på bilden ovanför bakre chassifläkt är där ventilations"hål, finns även sidan om "pci" platserna".

CPU fläkten samt den bakre styrs av samma (cpu) pwm styrning medans fläkten i botten styrs av nätaggets fläktkontroller & dom 2 främre fläktarna styrs av chassits fläktkontoller (står på 5v) på så sätt säkerställer jag kylningen vid belastning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless