Löda lite dioder, vilka ska man använda?

Permalänk
Medlem

Löda lite dioder, vilka ska man använda?

Hej, jag skulle vilja byta ut dioden i startknappen på mitt fractal design core 3000 så den bli vit istället för blå, vilket jag hatar.

Vilka dioder rekomenderar ni? Har kollat på dessa på kjell o company, kan jag driva de genom 5 volt från molex?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Köp 12v och kör genom molex,
www.upplyst.se

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Hej, jag skulle vilja byta ut dioden i startknappen på mitt fractal design core 3000 så den bli vit istället för blå, vilket jag hatar.

Vilka dioder rekomenderar ni? Har kollat på dessa på kjell o company, kan jag driva de genom 5 volt från molex?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

Om du läser specifikationerna så ser du att drivspänningen är 2.8V - 3.6V, alltså är det ej rekommenderat att mata den med 5V. I bästa fall får dioden bara en förkortat livstid.

En snabb googling tar mig till en finfin sida att räkna ut spänning osv på: http://led.linear1.org/1led.wiz?VS=5;VF=3.6;ID=20
Som du ser bör du använda ett 82 Ohms motstånd för att få rätt drivspänning. Efter en snabb koll på Kjell märker jag dock att det verkar vara snålt med dessa motstånd, men köp något mellan 80 och 120 ohm så bör det fungera. (För högt motstånd och dioden kommer inte att lysa; för lågt så kommer de gå sönder).

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Hej, jag skulle vilja byta ut dioden i startknappen på mitt fractal design core 3000 så den bli vit istället för blå, vilket jag hatar.

Vilka dioder rekomenderar ni? Har kollat på dessa på kjell o company, kan jag driva de genom 5 volt från molex?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

De du länkar är UH-LEDs på 13000 mcd. Med tanke på att du bara vill ha en indikeringslampa, så kanske du vill ha något klenare. En sådan där lär lysa upp rummet rätt bra om du lämnar datorn på över natten

Kolla också så diametern stämmer. Sitter det verkligen en 5mm-LED i datorn nu?

Ett förslag; FD är ganska bra på det där med kundkontakt. Prova att maila dem, och fråga om specifikationerna på den LED som sitter där, innan du bestämmer dig för vad du ska skaffa. Har du tur så får du veta exakt vad det är förnåt, och då är det bara att matcha det, och byta ut den LED som sitter där nu rätt av, utan att trassla med att koppla in dem på Molexar och sånt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Ainok:

kan jag driva de genom 5 volt från molex?

Varför inte bara driva den från källan den förra lampan är kopplad från?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Moderkortet begränsar förmodligen strömmen ut dit, så vilken vanlig 3mm/5mm diod som helst kan
lödas dit utan att ta skada.
Har själv alltid gjort detta på alla datorer jag haft genom alla år, och det har alltid funkat bra oavsett diodfärg.
Har inte ens brytt mig om att mäta spänning och ström på dioden, trots att jag har utrustning för det.
Jag vågar påstå att du helt säkert bara kan löda den på sladdarna som originaldioden sitter på.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Moderkortet begränsar förmodligen strömmen ut dit, så vilken vanlig 3mm/5mm diod som helst kan
lödas dit utan att ta skada.
Har själv alltid gjort detta på alla datorer jag haft genom alla år, och det har alltid funkat bra oavsett diodfärg.
Har inte ens brytt mig om att mäta spänning och ström på dioden, trots att jag har utrustning för det.
Jag vågar påstå att du helt säkert bara kan löda den på sladdarna som originaldioden sitter på.

Jo, faktiskt, det värsta som kan hända är att dioden brinner upp, om man nu råkar välja en som trots allt inte klarar vad begränsningen släpper igenom. Matningen lär i alla fall vara skyddad, det finns ju inget sätt för en moderkortstillverkare att veta exakt vilka dioder som sitter i de förmodligen tiotusentals modeller av chassin som finns på marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har redan lött dit alla dioder, någon så att moderkortet begränsade strömmen fram till knappen, ja det vet jag men motstånden skulle användas till att löda de dioder som satt fritt i chassiet.

Som sagt är problemet löst, hittade 12 volt dioder och använde dem.
Sluta bumpa nu

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM