Internet ostabilt vid spelande, 2 datorer

Permalänk
Medlem

Internet ostabilt vid spelande, 2 datorer

Hej!
Jag har då Telia 30/6 ungefär, och en Asus RT-N56U, och internet är sjukt ostabilt så fort min lillebror kollar youtube eller liknande.
Eftersom vid stream så vill internet använda sig av 100% av hastigheten, och då blir det att under tiden han buffrar så blir internet sjukt ostabilt och min ping går uppemot 400 i kanske 5-15 sekunder då videon buffrar, vilket kan vara enormt störande.

Då undrar jag - vad kan jag göra åt saken? Vad jag vet kan man ändra lite inställningar med denna routern beroende på vad man ska prioritera och låsa hastigheten osv. Men då undrar jag - hur gör man? Och vad behöver jag ändra på?

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Hare din router QoS? ifall den har det googla namnet på routern och how to på QoS sen leta upp eventuella portar till spelen/internet browser för att prioritera de. Sen vet alla att telias 4g som jag antar att det är är, är väldigt instabilt. Hade det själv ett tag men gav upp hoppet och fixa fiber nät istället!

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

Aaa, den hade QoS i förra firmware versionen, men uppdaterade till den nyaste och nu hittar jag den inte dom har ändrat layouten totalt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Någon som vet bästa firmwaren?
Är ganska trött på att behöva starta om routern varje dag.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Någon som vet bästa firmwaren?
Är ganska trött på att behöva starta om routern varje dag.

Om du har sådana problem måste du ha ändrat på något i routern som sabbar alltihop. Resetta routern till fabriksinställningar.
QoS hittar du under trafikhanterare.

Permalänk
Medlem

Har vart så sen jag köpte routern =[
Inte ändrat någonting faktiskt förutom lösenordet, samt uppgraderat firmware - för att förhoppningsvis få bort detta problemet. Har just nu version 3.4.3.6-069

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Resseta ändå, kan vara så att den har varit ett återköp. Någon har haft den hemma och sen lämnat tillbaka den, alternativt så är det något fel på den.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg och citat redigerade*

TS: Det är ok att uppdatera en gammal tråd med ny information eller frågor men tänk på formuleringen. Skriver man "bump" retar man bara andra medlemmar.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...