Vilket corsair nätagg till min nya 1150-rigg?

Permalänk
Medlem

Vilket corsair nätagg till min nya 1150-rigg?

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med att välja ut nätagg till min nya 1150 rigg med 4770k-processor, 280x toxic grafikkort, corsair vengance pro 16 gig 1866mhz cl9 minnen, 4 WD black hdds och 1 intel ssd. Kommer försöka klocka ganska så mycket. Vilken watt skall man välja? Kommer kanske köra crossfire eller SLI i framtiden men än sålänge får det bli singelkort. Vill inte ligga alltför långt ifrån den gyllene 50%-work load men vill helst inte heller behöva köpa nytt nätagg om jag ska köra en sli/crossfire-lösning senare. Med andra ord behöver agget alltså vara stabilt även på en lite lägre belastning.

Har kikat mycket på Corsair AX-serien men vet inte riktigt exakt hur många watt jag kan tänkas behöva för att inte nätagget skall vara en flaskhals på något sätt. Har kikat på AX860 som nu även finns som AX860i. Vilken är bäst att välja av dessa? Har fattat att det nya kör digitalt via DSP men i vissa tester får det stryk på vissa punkter av föregångaren AX860. Så jag är lite kluven. Någon med kött på benen som har lust att hjälpa mig lite så hade detta varit guld värt!

Med vänlig hälsning
Danne

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du behöver runt 750 watt för CF. Ifall du i framtiden vill överklocka så kan ett 850 watt vara ganska bra för dig eftersom 7970 är ganska törstiga när man börjar överklocka de.

AX860 är lika bra som AX860i för de flesta användare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Jag skulle säga att du behöver runt 750 watt för CF. Ifall du i framtiden vill överklocka så kan ett 850 watt vara ganska bra för dig eftersom 7970 är ganska törstiga när man börjar överklocka de.

AX860 är lika bra som AX860i för de flesta användare.

Okey. Ja, det kommer klockas flitigt så ström vill jag verkligen ha tillräckligt av! Angående variant på nätagget mellan AX860 och AX860i så är ju prisskillnaden inte så stor så jag vill ju köra på det som är bäst overall. Det känns ju som att digital kontroll är bra om det nu är en väl beprövad teknik och man kan även lättare övervaka vad som händer i agget. Det enda som jag reagerade på var att det vanliga AX verkade vara lite stabilare på 12v-försörjningen och någon mer del i det testat jag var inne på. Så det var därför jag blev lite osäker i mitt val. Men att fundera på 1000-1200 watt är i stort sett totalt overkill om man inte ska köra 3-4 grafikkort och vatten då?

Permalänk
Medlem

860 bör räcka för gaming ifall den ska jobba ganska hårt som i benchmark då kan det vara för lite. Detta är ifall dina grafikkort och CPU klockar ganska högt det.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Ett alternativ till ditt PSU val har fått ganska bra recensioner.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Så en bra sammanfattning så länge du inte kör benchmark som stressar CPU/GPU på max så kommer det funka fint med 860 men ifall du har tänkt att använda dina CPU/GPU 100% hela tiden då bör du skaffa en 1000 watt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185204.
Nya RM serien, du får 1000W för samma pris som 860W från AX serien.
Och det kan definitivt driva två grafikkort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Jag rekommenderar denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185204.
Nya RM serien, du får 1000W för samma pris som 860W från AX serien.
Och det kan definitivt driva två grafikkort.

AX860 är dock ett bättre nätagg som kommer räcka alldeles utmärkt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

AX860 är dock ett bättre nätagg som kommer räcka alldeles utmärkt.

RM serien är alldeles utmärkt den med!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

RM serien är alldeles utmärkt den med!

Det är den säkert, men AX är vassare. Om det räcker med 860W finns det väl ingen anledning att köpa 1000W som är sämre.
Det kan vara värt att notera att AX-serien har 7 års garanti, och RM-serien 5. Och sen är ju AX-serien Platinum, medans RM är Gold.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Jag valde RM850 till (lätt) överklockad 4770K och 780 SLI. Mycket nöjd med ljudnivån och det var inte heller extremt dyrt.

Datorn ifråga: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag står bakom att cirkus +800W kommer räcka mer än väl till dubbla grafikkort och en strömtörstig CPU, överklockade.
Naturligtvis är AX860 med eller utan "i" ett bra val.
Kanske ett OCZ Silencer MkIII 850, också ett väldigt bra agg.. byggt av SuperFlower.
Cooler Master V850 (som jag tror nån nämnt redan), samma platta som AX860, byggt av Seasonic.
Finns ju också NZXT Hale90 850, SuperFlowerbygge precis som OCZ ovan.

Jag skulle inte valt Corsair RM, byggt av Chicony med mycket sämre kondingar på sekundärsidan, mao tveksam kvalitet. Då hade jag hellre tatt ett Corsair HX V2 850.. även om den fläkten säkert låter lite mer i högre belastning.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Personligen förstår jag inte hur man kan välja RM-serien över AX-serien, om inte priset är extremt viktigt...skiljer ju bara ett par hundra mellan AX860 och RM850.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Personligen förstår jag inte hur man kan välja RM-serien över AX-serien, om inte priset är extremt viktigt...skiljer ju bara ett par hundra mellan AX860 och RM850.

Skiljer 500:- mellan AX 860i och RM 850 och 264:- mellan AX 860 och RM850 (priser från Inet). Skillnaden modellerna emellan kommer aldrig att märkas av användaren, det är bara ett nätagg ingenting annat. Snacket om kondingar och tveksam kvalitet mm. är ju helt meningslöst då det är 5-års garanti på RM-serien. Intressant hur många nätaggsfetischister det finns på Sweclockers.

RM850 är ett fullt fungerande i princip helt tyst nätagg som gör sitt jobb utan problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Skiljer 500:- mellan AX 860i och RM 850 och 264:- mellan AX 860 och RM850 (priser från Inet). Skillnaden modellerna emellan kommer aldrig att märkas av användaren, det är bara ett nätagg ingenting annat. Snacket om kondingar och tveksam kvalitet mm. är ju helt meningslöst då det är 5-års garanti på RM-serien. Intressant hur många nätaggsfetischister det finns på Sweclockers.

RM850 är ett fullt fungerande i princip helt tyst nätagg som gör sitt jobb utan problem.

Ja, jag är en nätaggsfetischist, och stolt för det!

Skillnader i kvalitet mellan modeller kommer märkas, om inte omedelbart så med tiden. X års garanti är vad tillverkaren är beredd att garantera produkten till kunden, säger inget om kvalitet. Om RM-agget går sönder inom 5år, härligt, du kommer nog få ett nytt (om du fortfarande kan hitta kvittot).. men dom garanterar inte dina övriga komponenter och du kommer stå utan ett nätagg ett tag iaf (om du inte har ett i reserv liggandes).
När kondingarna börjar ge sig så kommer stabiliteten i strömmen ut till systemet att vara sämre än när kondingarna var nya.. Ju sämre kondingarna åldras desto värre blir den här svajjiga strömmen till komponenterna. Det i sin tur sliter på komponenterna som då får "smutsigare" ström. Detta kallas rippel. Sen påverkas också voltstabiliteten om kondingarna börjar gå ner sig och helt plötsligt kan du börja få skumma hängningar när t.ex 12V droppar för långt ner när belastning ökar på agget.

Jag skulle aldrig rekomendera ett agg som jag inte tror på fullt ut. Med vad jag läst, med OEM tillverkare och med komponentval, så kommer jag inte rekomendera ett RM750 eller 850. Dom CWT byggda RM 450 - 650 och 1000 ser lite bättre ut, men jag är ändå tveksam.. Lika lite som jag skulle rekomendera ett Corsair CX/GS agg idag. Appropå OEM, jag fattar inte varför Corsair har olika OEM i samma serie som i RM-fallet.. helt obegripligt för mig. Men helt tydligt är att RM750/850 är kostnadsoptimerade modeller för att ge lite bättre marginaler för Corsair.. Sånt gillas inte av mig.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ja, jag är en nätaggsfetischist, och stolt för det!

Skillnader i kvalitet mellan modeller kommer märkas, om inte omedelbart så med tiden. X års garanti är vad tillverkaren är beredd att garantera produkten till kunden, säger inget om kvalitet. Om RM-agget går sönder inom 5år, härligt, du kommer nog få ett nytt (om du fortfarande kan hitta kvittot).. men dom garanterar inte dina övriga komponenter och du kommer stå utan ett nätagg ett tag iaf (om du inte har ett i reserv liggandes).
När kondingarna börjar ge sig så kommer stabiliteten i strömmen ut till systemet att vara sämre än när kondingarna var nya.. Ju sämre kondingarna åldras desto värre blir den här svajjiga strömmen till komponenterna. Det i sin tur sliter på komponenterna som då får "smutsigare" ström. Detta kallas rippel. Sen påverkas också voltstabiliteten om kondingarna börjar gå ner sig och helt plötsligt kan du börja få skumma hängningar när t.ex 12V droppar för långt ner när belastning ökar på agget.

Jag skulle aldrig rekomendera ett agg som jag inte tror på fullt ut. Med vad jag läst, med OEM tillverkare och med komponentval, så kommer jag inte rekomendera ett RM750 eller 850. Dom CWT byggda RM 450 - 650 och 1000 ser lite bättre ut, men jag är ändå tveksam.. Lika lite som jag skulle rekomendera ett Corsair CX/GS agg idag. Appropå OEM, jag fattar inte varför Corsair har olika OEM i samma serie som i RM-fallet.. helt obegripligt för mig. Men helt tydligt är att RM750/850 är kostnadsoptimerade modeller för att ge lite bättre marginaler för Corsair.. Sånt gillas inte av mig.

Är det inte så att du övertolkar diverse trådar på hårdvarusajter istället för att kolla fakta. Finns det några belägg över huvud taget som tyder på att de kondensatorer som sitter i RM-serien ger "smutsigare" ström med tiden? Även om så skulle vara fallet så tyder 5 års garanti på RM-serien att Corsair är tämligen säkra på att grejorna fungerar som de tänkt sig.

Jag har inget emot att spendera pengar på mina PC-byggen, mitt senaste gick löst på runt 26 papp: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gaming... men jag ogillar att spendera på saker som gör noll skillnad i prestanda. Ett nätagg har en enda uppgift och det är att förse alla komponenter med adekvat strömförsörjning, that's it. Klarar nätagget uppgiften så är allt fint och bra, har dessutom nätagget 5-års garanti så är allt fint och bra i 5 år minst...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det är den säkert, men AX är vassare. Om det räcker med 860W finns det väl ingen anledning att köpa 1000W som är sämre.
Det kan vara värt att notera att AX-serien har 7 års garanti, och RM-serien 5. Och sen är ju AX-serien Platinum, medans RM är Gold.

Vi kan ju vända på steken och säga varför betala lika mycket för mindre W? Båda är tysta, båda har bra komponenter, 5års garanti räcker och blir över.
Skillnad mellan guld och platinum är inte riktigt något man märker på räkningen man får inte ut mer effekt för att det är platinum heller.

Jag kommer nog köpa RM pga. att den ger mer W för pengarna utan att egentligen kvalitén är kass. Det är inte så att du får mer fps för att du har AX serien.

Men båda är bra agg absolut.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Är det inte så att du övertolkar diverse trådar på hårdvarusajter istället för att kolla fakta. Finns det några belägg över huvud taget som tyder på att de kondensatorer som sitter i RM-serien ger "smutsigare" ström med tiden? Även om så skulle vara fallet så tyder 5 års garanti på RM-serien att Corsair är tämligen säkra på att grejorna fungerar som de tänkt sig.

Jag har inget emot att spendera pengar på mina PC-byggen, mitt senaste gick löst på runt 26 papp: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gaming... men jag ogillar att spendera på saker som gör noll skillnad i prestanda. Ett nätagg har en enda uppgift och det är att förse alla komponenter med adekvat strömförsörjning, that's it. Klarar nätagget uppgiften så är allt fint och bra, har dessutom nätagget 5-års garanti så är allt fint och bra i 5 år minst...

Allt slits, en Mercedes-Benz som var ny år 1982, är sliten nu.
Ett nätaggregat oavsett märke som var nytt år 2005, är förmodligen kastat nu.
Alla nätaggregat slits, men Kvalitén varierar även från samma märke.
Dom Japanska Kondensatorerna i AX är av ett dyrare slag,
och därmed producerade med mer perfektion, för att hålla längre,
än t.ex kinesiska kondensatorer, där enbart massproduktion ligger i fokus.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Är det inte så att du övertolkar diverse trådar på hårdvarusajter istället för att kolla fakta. Finns det några belägg över huvud taget som tyder på att de kondensatorer som sitter i RM-serien ger "smutsigare" ström med tiden? Även om så skulle vara fallet så tyder 5 års garanti på RM-serien att Corsair är tämligen säkra på att grejorna fungerar som de tänkt sig.

Jag har inget emot att spendera pengar på mina PC-byggen, mitt senaste gick löst på runt 26 papp: http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gaming... men jag ogillar att spendera på saker som gör noll skillnad i prestanda. Ett nätagg har en enda uppgift och det är att förse alla komponenter med adekvat strömförsörjning, that's it. Klarar nätagget uppgiften så är allt fint och bra, har dessutom nätagget 5-års garanti så är allt fint och bra i 5 år minst...

Har nästan samma rigg som dej dock sparade jag inte in på nätagget utan har AX860i för jag ville ha garantin samt jag vet vad jag får!

Ganska enkelt val till TS så sattsa på 860i eller vanliga 860

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Otroligt vilken bra respons jag fick på mitt inlägg! Det tackar jag för!

Skrivet av Jycklo:

Har nästan samma rigg som dej dock sparade jag inte in på nätagget utan har AX860i för jag ville ha garantin samt jag vet vad jag får!

Ganska enkelt val till TS så sattsa på 860i eller vanliga 860

Ja, lite så känner jag också och du kör ju nästan exakt samma upplägg som jag kommer köra så du får gärna berätta lite om hur du upplever detta nätagg.

Just nu står jag väl och väger mellan om jag ska köpa AX860i eller AX1200i. Kommer troligen smacka in 2 kort vad det lider. Verkar som att de flesta nyare spel idag kräver detta. Sedan hoppas jag AMD får ordning på sina drivisar som de utlovat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Otroligt vilken bra respons jag fick på mitt inlägg! Det tackar jag för!

Ja, lite så känner jag också och du kör ju nästan exakt samma upplägg som jag kommer köra så du får gärna berätta lite om hur du upplever detta nätagg.

Just nu står jag väl och väger mellan om jag ska köpa AX860i eller AX1200i. Kommer troligen smacka in 2 kort vad det lider. Verkar som att de flesta nyare spel idag kräver detta. Sedan hoppas jag AMD får ordning på sina drivisar som de utlovat!

1200w är meningslöst nja jag hade tagit 860i utan tvekan här riktigt bra nätagg bland det absolut bästa jag skulle med kunna övervaka värdena då vet man när man ska nätagget ska kasta in handuken. Rm serien trodde jag skulle vara bättre faktiskt inget jag skulle köpt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag står bakom att cirkus +800W kommer räcka mer än väl till dubbla grafikkort och en strömtörstig CPU, överklockade.
Naturligtvis är AX860 med eller utan "i" ett bra val.
Kanske ett OCZ Silencer MkIII 850, också ett väldigt bra agg.. byggt av SuperFlower.
Cooler Master V850 (som jag tror nån nämnt redan), samma platta som AX860, byggt av Seasonic.
Finns ju också NZXT Hale90 850, SuperFlowerbygge precis som OCZ ovan.

Jag skulle inte valt Corsair RM, byggt av Chicony med mycket sämre kondingar på sekundärsidan, mao tveksam kvalitet. Då hade jag hellre tatt ett Corsair HX V2 850.. även om den fläkten säkert låter lite mer i högre belastning.

Okey. Så att köpa ett AX1200i kommer vara overkill då eller? Har för mig att sweclockers testrigg brukar ha något i stil med den watten annars och de testar ju sällan fler än 2 grafikkort i sli/crossfire. Har ett ATCS 840 med massa fläktar och 5-6 diskar samt att jag kanske kommer köra 2 st radeon 280x toxic som verkar rätt så strömtörstiga. Sedan kommer jag försöka klocka minne och processor så långt det är möjligt även grafikkorten. Är det fortfarande lagom med 860 watt då eller ska jag satsa på storebror?

Med vänlig hälsning
Danne

Permalänk
Medlem

Ett nätaggregat på 850W räcker gott och väl.

Skulle föreslå Be Quiet framför Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Ett nätaggregat på 850W räcker gott och väl.

Skulle föreslå Be Quiet framför Corsair.

Nej överprisade budget agg nej tack visst fläktarna är bra men resten är inget direkt att hurra över förutom dem som är byggda av seasonic med priset brukar inte locka ändå

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ax1200i

Tyst , strömstarkt, driver det mesta och garanterat framtidssäkert

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Har läst att många mätt sin riggar till runt 600 watt + när de kört två grafikkort och ett 1200 nätagg blir ju ganska lagom då, men det är väl kanske ok att ligga nära aggets maxlast någon gång ibland om det inte sker så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ax1200i

Tyst , strömstarkt, driver det mesta och garanterat framtidssäkert

Okey. Du är nöjd med ditt? Är det väldigt illa om man låter agget jobba på mindre än cirka 50 procent ofta eller ger det så pass bra ström ändå pga de påkostade komponenterna som ändå sitter i? För med ett 1200 watts agg så lär ju det oftast kanske ligga runt 10-30% i arbete för att sedan stiga rejält när man kör allt på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Nej överprisade budget agg nej tack visst fläktarna är bra men resten är inget direkt att hurra över förutom dem som är byggda av seasonic med priset brukar inte locka ändå

Ett "budget" nätaggregat som är tyst och som inte lider av spoltjut låter bättre än ett överprissatt nätaggregat från Corsair, ett märke, som är känt för spoltjut. Har alldrig haft problem med BeQuiet, kan inte säga det samma om Corsair tyvärr.

Naturligtvis så betyder inte detta att dina erfarenheter av BeQuiet skull vara bra, jag har dock haft ett antal enheter som alldrig lidit av dessa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Ett "budget" nätaggregat som är tyst och som inte lider av spoltjut låter bättre än ett överprissatt nätaggregat från Corsair, ett märke, som är känt för spoltjut. Har alldrig haft problem med BeQuiet, kan inte säga det samma om Corsair.

Naturligtvis så betyder inte det att din erfarenhet av BeQuiet skull vara bra, jag har dock haft ett antal enheter som alldrig har haft dessa problem.

Spoltjut har inget med kvalite å göra direkt handlar om otur. Be queit snåla så på kondningarna att dem är långt ifrån prisvärda inget jag skulle köpt i allfall.

har flera corsair sj seasonic då och känner flera som har kanske runt 15 agg totalt och inget tjuter eller har gått sönder. Mitt vx är över 5 år nu

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Spoltjut har inget med kvalite å göra direkt handlar om otur. Be queit snåla så på kondningarna att dem är långt ifrån prisvärda inget jag skulle köpt i allfall.

Jag anser att om ett nätaggregat uppvisar spoltjut så är kvaliten bristande, jag har haft tre st nätaggregat från Corsair och allesammans uppvisade spoltjut. Det är inte något jag kan se som otur utan snarare dålig kvalitet.

Edit.
Hur många nätaggregat från BeQuiet har du erfarenhet av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Otroligt vilken bra respons jag fick på mitt inlägg! Det tackar jag för!

Ja, lite så känner jag också och du kör ju nästan exakt samma upplägg som jag kommer köra så du får gärna berätta lite om hur du upplever detta nätagg.

Just nu står jag väl och väger mellan om jag ska köpa AX860i eller AX1200i. Kommer troligen smacka in 2 kort vad det lider. Verkar som att de flesta nyare spel idag kräver detta. Sedan hoppas jag AMD får ordning på sina drivisar som de utlovat!

He, he, nu spelar jag lite djävulens advokat men hur i helafriden "upplever" man ett nätagg? Antigen får komponenterna den ström de behöver eller så får de inte det. Finns inget mellanting.

Så otroligt mycket bullshit i diskussionen om nätagg...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Du är nöjd med ditt? Är det väldigt illa om man låter agget jobba på mindre än cirka 50 procent ofta eller ger det så pass bra ström ändå pga de påkostade komponenterna som ändå sitter i? För med ett 1200 watts agg så lär ju det oftast kanske ligga runt 10-30% i arbete för att sedan stiga rejält när man kör allt på max.

Det är väl under 20% med de flesta PSU ifall du idlar under 10% av ditt PSU kapacitet så brukar de inte vara särskilt effektiva men de mer påkostade PSU som AX1200i brukar ha en effektivt på runt 80% plus. Det är budget PSU som har sämre effektivt under 20%

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB