Frekvens, bandbredd och bitöverföring

Permalänk
Medlem

Frekvens, bandbredd och bitöverföring

Har nu suttit i flera timmar och försöka googla till mig svaret men har ännu inte lyckats.

Antag att, som i varje uppgift, vi har ett perfekt medium utan friktion etc som vi ska överföra databitar i.
Överföringen sker med en laser som skickar ljus i 20Ghz, med en frekvensbandbredd på 10hz.
Vi har också en annan laser som skickar vågor med frekvensen 20Hz och även där en bandbredd på 10Hz.
Varje topp (+5Hz) representerar en etta och basfrekvensen (+-0Hz) är då 0.

Enligt mitt tyckande borde man då kunna skicka bitarna bra mycket i fortare i 20Ghz då signalen "uppdateras" 20x10^9 gånger i sekunden, dvs ~20Gbps, medan 20Hz frekvensen bara uppdateras 20 gånger per sekund (~20bps). Båda signalerna transporeras ju lika långt på samma tid.

Enligt all min eftersökning spelar bara frekvensbandbredden roll, dvs båda vågorna kan transportera lika många bitar lika snabbt.
(Ingen modulering sker)

Hur tänker jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan "ingen modulering ske" när du ovan skriver att du frekvensmodulerar ±5 Hz?

En bandbredd på 10 Hz innebär, grovt förenklat, att den modulerade signaler saknar (nämnvärda) frekvenskomponenter utanför ett band på 10 Hz. Räkna gärna efter hur energispektrat ser ut, om du försöker ändra frekvensen hos 20 GHz-signalen dubbelt så ofta, eller också 10000 gånger så ofta.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

På temat:

Permalänk
Medlem

jag läste på lite själv under tiden som gått och vet nu hur det fungerar, tack ändå.