Permalänk

Reklamationsrätt?

Hej!

Jag äger en Asus Transformer Prime TF201 som jag köpte dagen som den kom ut(någon gång i början av 2012). Nu är det så att 32 pins kontakten(den man använder för att koppla till datorn och för att ladda) krånglar, i alla fall tror jag felet sitter där. Surfplattan laddar fint men vill ej upptäckas av någon dator. Garantin har ju gått ut och därför måste man vända sig till reklamationsrätten, vilket i detta fall kräver att jag framför bevis att detta är ett ursprungligt fel. Det finns endast ett problem till, jag har låst upp Bootloadern, dock fungerade det inte innan heller. Här kryssar man i en ruta där man godkänner att all garanti uteblir, men vad jag förstår kan man inte avtala sig ifrån reklamationsrätten som gäller i 3 år.

Vad har jag nu för rättigheter(ifall jag ens har några?)?
Har ni några tips eller förslag på hur jag kan bevisa att felet är ursprungligt?
Ska jag vända mig till återförsäljaren eller Asus?

MVH
Artur

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Precis som du säger så gäller reklamation ursprungsfel, det är inte en grundläggande garanti för allt som går fel, om du laddat den utan problem i över ett år eller hur lång tid det nu tog innan du märkte det här, så är det ju tydligt att det inte rör sig om ett ursprungsfel. Det här är ett sånt fall där man använder garantin. Då förstår jag inte hur man kan göra nåt sånt som att avsäga sig garantin när man redan upptäckt ett fel. Inte speciellt genomtänkt. Så nej mest största sannolikhet finns det inget att göra.

Du kan ju alltid göra en tråd och fråga i Asus-delen av forumet och hoppas att dom inte hittar den här tråden

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Det är riktigt att du har reklamationsrätt i 3 år från datumet för ditt köp.
Efter den garantitid du fått (som är frivillig från butikens/tillverkarens sida) är det du som skall bevisa att felet du har är ett ursprungligt fel.
I ditt fall kan det bli svårt. Den kontakt som din TF201 har är en kontakt som kan skadas vid ovarsam hantering.
Det är inte heller säkert att det är kontakten på TF201 som är defekt. Det kan lika gärna vara kontakten på sladden.

Själva USB-kontakten på din kabel till TF201 är också lite speciell, trots att den ser ut som en standardkontakt för USB. Den har en extra kabelanslutning som en USB-kontakt normalt inte har.

Om du har möjlighet att prova din TF201 med en annan kabel kan du utesluta kabeln om det fortfarande inte fungerar.
Om det fungerar kan du köpa en ny kabel.
Har du ingen som du kan låna en kabel av kan du fråga butiken du köpte din TF201 hos om du kan få komma till dem och prova din TF201 med en annan kabel.

Du kan också köpa en ny kabel och testa med. på eBay kostar en sådan runt 20 kronor inkl. frakt för en 1 meter lång sådan. Inte mycket pengar för att testa om det är kabeln eller TF201 som är defekt.

Förhoppningsvis kan nedanstående länk fungera och visa dig ett antal alternativ.
Rulla ned på sidan lite så ser du USB-kablarna.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_sop=15&_nk...