Grafikproblem i WoW med GIGABYTE HD7950

Permalänk
Medlem

Grafikproblem i WoW med GIGABYTE HD7950

Hej, Som titeln lyder så har jag problem med mitt grafikkort. När jag spelar tillexempel world of warcraft så blinkar alla texturer svart överallt och det är skitjobbigt att spela. Jag har testat och försökt hitta lösningar på google, testat en hel del saker men inget har funkat än.

Har ni sett något liknande?

Kolla den här bilden typ
Det är svårt och se men blinkar jättesnabbt svart överallt på hela skärmen

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Provat installera om drivrutinen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Japp, det har jag provat och tycks inte se någon skillnad

Permalänk
Medlem

Har du testat att sätta på vsync i wow? :S

Permalänk
Medlem

Testade precis och det blinkar fortfarande svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vild:

Hej, Som titeln lyder så har jag problem med mitt grafikkort. När jag spelar tillexempel world of warcraft så blinkar alla texturer svart överallt och det är skitjobbigt att spela. Jag har testat och försökt hitta lösningar på google, testat en hel del saker men inget har funkat än.

Har ni sett något liknande?

Kolla den här bilden typ
Det är svårt och se men blinkar jättesnabbt svart överallt på hela skärmen

Har ni några tips?

Lite mer felbeskrivning skulle vara bra. När började detta? I samband med något? Bytt grafikkort? Kom det plötsligt?

Permalänk
Medlem

För all del, detta har hänt en gång förr men då bara slutade det plötsligt. Det har kommit nu igen och vill inte försvinna denna gången. Har hållt på nu i någon vecka. Byggde helt ny dator så inte pga bytt grafikkort.

Säg till om du vill ha mer info !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vild:

För all del, detta har hänt en gång förr men då bara slutade det plötsligt. Det har kommit nu igen och vill inte försvinna denna gången. Har hållt på nu i någon vecka. Byggde helt ny dator så inte pga bytt grafikkort.

Säg till om du vill ha mer info !

Artifacter? orsakat av ostabilt OC

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Är det artifacter det kallas?
Vad är OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vild:

Är det artifacter det kallas?
Vad är OC?

OC = over clock dvs överklockning.
Använder du samma grafikkort som i den gamla datorn eller är grafikkortet helt nytt också?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

OC är överklockning. Sker detta i några andra spel? Ifall det gör det så är det förmodligen fel på ditt grafikkort då måste du göra en RMA med företaget som du har köpt kortet ifrån.

edit Ifall du kör kortet i stock annars kan det bero på ostabil klockning.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

OC = over clock dvs överklockning.
Använder du samma grafikkort som i den gamla datorn eller är grafikkortet helt nytt också?

Allting är helt nytt i datorn, samt grafikortet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

OC är överklockning. Sker detta i några andra spel? Ifall det gör det så är det förmodligen fel på ditt grafikkort då måste du göra en RMA med företaget som du har köpt kortet ifrån.

edit Ifall du kör kortet i stock annars kan det bero på ostabil klockning.

Jag har köpt allt ifrån CDON ett tag sen. var är RMA?

Kör kortet i Stock?

Tror att det kan va överklockat btw.

Permalänk
Skrivet av Vild:

Jag har köpt allt ifrån CDON ett tag sen. var är RMA?

Kör kortet i Stock?

Tror att det kan va överklockat btw.

Se över drivrutinerna ordentligt. Se till att avinstallera dem helt och ta en stabil version av catalyst. Du kan även försöka installera om WoW. Går ej detta kontaktar du CDON och hävdar att du har problem med din nyinköpta dator som jag antar du betalade en fin krona för om den t.om var färdigbyggd?

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musketör:

Se över drivrutinerna ordentligt. Se till att avinstallera dem helt och ta en stabil version av catalyst. Du kan även försöka installera om WoW. Går ej detta kontaktar du CDON och hävdar att du har problem med din nyinköpta dator som jag antar du betalade en fin krona för om den t.om var färdigbyggd?

Okej, duger inte driverutinerna från GIGABYTEs hemsida?
Ska prova installera om wow kanske oxå.

Datorn är byggd på egen hand, köpt alla kompenenter och byggt sedan.

Permalänk
Skrivet av Vild:

Jag har köpt allt ifrån CDON ett tag sen. var är RMA?

Kör kortet i Stock?

Tror att det kan va överklockat btw.

RMA är när du skickar in kortet på reklamation och när man kör något i stock betyder det att man kör i grundfrekvensen dvs frekvensen som t ex gpun har från fabrik.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vild:

Okej, duger inte driverutinerna från GIGABYTEs hemsida?
Ska prova installera om wow kanske oxå.

Datorn är byggd på egen hand, köpt alla kompenenter och byggt sedan.

Ladda ner senaste drivrutiner från AMDs hemsida istället. http://support.amd.com/en-us

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vild:

Okej, duger inte driverutinerna från GIGABYTEs hemsida?
Ska prova installera om wow kanske oxå.

Datorn är byggd på egen hand, köpt alla kompenenter och byggt sedan.

Drivisar från tillverkare är oftast gamla, dom från gigabytes hemsida verkar vara ett år gamla. Kör på Amd's hemsida

Permalänk
Medlem

Okej ska installera och se nu

har tankat nyaste nu
13-9_win7_win8_64_dd_ccc_whql.exe

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig, för mig så problemet skärmen.
Problem lösning: Testa med en annan skärm -> köp ny skärm

MVH

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem

DirektX drivrutinerna kan också få texturer att blinka, använd uppdaterings verktyget från Microsoft och om problemet kvarstår prova att skifta DirektX inställningen i spelet, åtminstone en felkälla mindre om det inte hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tror det är skärmen, nu när du säger det så har det felet endast varit med den här skärmen sedan jag bytte... VAd tråkigt det blev helt plötsligt..

Permalänk
Medlem

Jag hade grova grafikfel i wow trots en helt ny dator. Dock stängde jag av Vsync och då försvann grafikfelen... konstigt...

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagun:

Jag hade grova grafikfel i wow trots en helt ny dator. Dock stängde jag av Vsync och då försvann grafikfelen... konstigt...

edit; och nu blev hela grafiken helt svart på spelet.. vafan händer :S

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Har du kollat temeperaturen på grafikkortet?
För det ser ut som artefakter, även om dom oftare har andra färger.

Kolla även att sladden verkligen sitter i HELT i både kort och skärm.
Prova använda en annan port på grafikkortet och se om det ändrar sig, eller ev en annan sladd till skärmen.

Men jag tror mer på problem med värme på kortet.
Du skulle kunna prova att sätta alla inställningar på LOW i WoW och se vad som händer.
Prova även något annat spel som är så krävande som du har, och se om du får några liknande problem.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag har bytt skärm till en splitter ny skärm. Problem finns fortfarande och har provat alla olika inställningar på WoW.
Har kollat sladdarna och provat med olika.
Tempen på kortet ligger på 60c

Det är även samma grafik/artifact problem i Battlefield 3 tillex

Permalänk
Medlem

Även provat med HDMI kabel nu istället för DVI. Samma problem. Vaad kan detta vara? Snälla hjälp..

Permalänk
Testpilot

Låter som det är fel på grafikkortet i mina öron.

Testa att ladda ner tex. MSI Afterburner och MSI kombuster. Afterburner är ett överklockningsverktyg och Kombuster är ett testverktyg för grafikkort. Kör igenom alla tester i kombuster och se om problemet uppstår där med, sedan får du gärna använda afterburner för att se vilka clocks du kör i och posta dem här.

DL Link för dem båda

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vild:

Även provat med HDMI kabel nu istället för DVI. Samma problem. Vaad kan detta vara? Snälla hjälp..

Hade samma problem med alla mina ATI (Då hette det så) kort när det gäller wow... AMD</3WoW
Installerade om Windows, hjälpte aldrig, inte heller installera om WoW... Var inte försen jag bytte in mot ett par Nvidia 275 :/ Kolla ifall du kan byta ut kortet, för det är något som inte stämmer. Massor av folk kör ju WoW med AMD :/

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Är det problemet tror du? Jag vet inte riktigt vad jag ska säga till dem när jag ringer riktigt. Och går det på garantin eller?
Mvh D