Hur undviker jag att mina saker bli stulna på Dreamhack?

Permalänk
Medlem

Hur undviker jag att mina saker bli stulna på Dreamhack?

Kanske la tråden lite fel och jag ursäktar för det, men behöver bara några tips från några som har erfarenhet med Dreamhack.

Ska sitta på Dreamhack nu i vinter för första gången med en kompis och vet inte riktigt hur jag ska hålla koll på alla saker så de inte blir stulna, hur "låser" jag fast tillexempel musen eller mitt headset?

Jag kan dra en "wire" igenom tangentbordet o skärmen till bordet, men vet inte hur jag låser musen och mitt headset.

Tacksam för svar.

/j3tplain

Permalänk
Medlem

Mitt tips är en massa stripes runt alla kablar som du kopplar in i datorn sen stripa fast det i fläktgallret bak eller i en slotport för nått insticks kort. detta har jag gjort och det är ingen som orkat snå nått från mig då iaf

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Du ska se jävligt stark ut så löser det sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j3tplain:

Kanske la tråden lite fel och jag ursäktar för det, men behöver bara några tips från några som har erfarenhet med Dreamhack.

Ska sitta på Dreamhack nu i vinter för första gången med en kompis och vet inte riktigt hur jag ska hålla koll på alla saker så de inte blir stulna, hur "låser" jag fast tillexempel musen eller mitt headset?

Jag kan dra en "wire" igenom tangentbordet o skärmen till bordet, men vet inte hur jag låser musen och mitt headset.

Tacksam för svar.

/j3tplain

Knyt ihop musen och tangentbordet sladdarna. Ska de då ta musen (om du nu kan säkra tangentbordet) blir det ett jävla meck.

Annars finns ju alternativet att ta med dig musen och headset? Det tar inte så mycket plats och är inte jobbigt att sätta in heller.

Jag var på Dreamhack fölr ett antal år sedan. (När Basshunter var där!!) men då var vi 4 pers som sov i skift.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

fattar inte varför ni ska göra de så svårt. Ta med skiten i en väska när ni ska sova bara.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

zip tie är din bäste vän, Zippa allt med varandra så du får en snygg åh trevlig "harness" av hela kablaget ibak på datorn åh skärmen, sedan sätter du fast med 3-5 stycken Zipar i datorn och skärmen med så kommer ingen ens tänka tanken att plocka något.

själv har jag 10keyless Tangentbord så jag stoppar musen åh tangentbordet i Väskan när jag promenera iväg från datorn, Låser Skärm åh Chassi med hembyggt Vajerlås =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Headset runt nacken, glömde jag skriva med haha

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Några snabba förslag:

1. Bygg in datorn i ett 19" serverrack som du ljuddämpar med bly. Kringutrustningen svetsar du enklast fast i en utfällbar parkbänk (pekplatta istället för mus rekommenderas)
2. Hyr en brandbil under din vistelse på DH och tälta på taket.
3. Ta med en Raspberry Pi. Tillverka en tältstol av plåt som du kopplar till vanligt 230V-uttag. Montera en skoavtrycksswitch under stolen, med 2-3 meters reaktiv sensor. Stolen registrerar när du går ifrån datorn och när du kommer tillbaka i enlighet med stegens riktning. När personer med fel skoavtryck (t.ex. en tjuv som ska sno dina saker, eller en polis som ska ta fast denna) vidrör stolen, vet alla därefter vems grejer som ska stå ifred.
4. Sätt en bulldogg på vakt vid datorn.
5. Lämna datorn hemma (vid abstinens kan du ju alltid sno någon annans dator så riskerar du inte att förlora din egen).

Skämt åsido, förjävligt tråkigt att bli av med saker.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Gör det bara besvärligt för tjuven att sno något, tejpa eller kattstryp ihop alla kablar som du sätter in i datorn så att om de ska sno nåt måste de klippa och ha sig vilket gör att de inte orkar och går till något lättare istället.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du vill göra det så besvärligt som möjligt för den eventuella tjuven. Jag tog ett hänglås modell större, och satte fast alla kablar. Så ska man ta en mus får man ta hela kablaget. Musmatta togs med när jag skulle sova, då den inte går att säkra.

Kommer även köra cyckel-lås på kontor-stolen.

Permalänk
Sötast

Tänk, när jag var på Dreamhack, då det var för "nördar" så fanns inte ens problem med stöld, men det var tiden innan det var "inne" visserligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Mitt tips är en massa stripes runt alla kablar som du kopplar in i datorn sen stripa fast det i fläktgallret bak eller i en slotport för nått insticks kort. detta har jag gjort och det är ingen som orkat snå nått från mig då iaf

Massa vadåförnåt? Stripes?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem

Gravera in Hells Angels logotyp på chassit.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Massa vadåförnåt? Stripes?

Buntband för att klargöra, finns att köpa på dom flesta ställen som antingen säljer detaljer till el eller datorer.

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Massa vadåförnåt? Stripes?

Av någon outgrundlig anledning envisas vissa svenskar att hitta på egna engelska ord för cable ties. Om det är ren okunskap eller mindre prestigefyllt att säga buntband vet jag inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Av någon outgrundlig anledning envisas vissa svenskar att hitta på egna engelska ord för cable ties. Om det är ren okunskap eller mindre prestigefyllt att säga buntband vet jag inte.

Ptja, är man 14 år så kanske man tycker att 'stripes' låter bra mycket coolare än att säga buntband.

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

Ptja, är man 14 år så kanske man tycker att 'stripes' låter bra mycket coolare än att säga buntband.

Kattstrypare heter det ju.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Av någon outgrundlig anledning envisas vissa svenskar att hitta på egna engelska ord för cable ties. Om det är ren okunskap eller mindre prestigefyllt att säga buntband vet jag inte.

har för mig att de t.om finns märken som säljer sina buntband som just Stripes...

hur korrekt detta är vet jag inte men är man van vid en viss tillverkare som kallar det stripes (ränder?) så blir de la vana att kalla det för detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Kattstrypare heter det ju.

Helt klart, den mest korrekta benämningen! hah

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Av någon outgrundlig anledning envisas vissa svenskar att hitta på egna engelska ord för cable ties. Om det är ren okunskap eller mindre prestigefyllt att säga buntband vet jag inte.

Farsan har alltid sagt kattstrypare, och det låter ju helt klart coolast av allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av j3tplain:

Kanske la tråden lite fel och jag ursäktar för det, men behöver bara några tips från några som har erfarenhet med Dreamhack.

Ska sitta på Dreamhack nu i vinter för första gången med en kompis och vet inte riktigt hur jag ska hålla koll på alla saker så de inte blir stulna, hur "låser" jag fast tillexempel musen eller mitt headset?

Jag kan dra en "wire" igenom tangentbordet o skärmen till bordet, men vet inte hur jag låser musen och mitt headset.

Tacksam för svar.

/j3tplain

Du har helt enkelt skift om vaktning av saker och pratar ihop dig med nära grannar. Om du är överparanoid så finns det väskor för att ta med sakerna. Sitt bara helt enkelt inte på kanten av raden så ska det nog funka fint!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Av någon outgrundlig anledning envisas vissa svenskar att hitta på egna engelska ord för cable ties. Om det är ren okunskap eller mindre prestigefyllt att säga buntband vet jag inte.

Jag har jobbat som elektriker och vi kallade dem "strips" på ren svenska. Var den engelska stavningen kommer ifrån vet jag inte.

Permalänk
Medlem

För att skydda mina saker på dh så gjorde jag att jag öppna chassiet och sen drog jag in alla kablar via vattenkylnings hålen och sen ut till portarna och sen när jag skulle sova så tog jag min kunde och la över tagnent bordet. Och sen kan det vara och mycket vilken man hall sitter som gör skillnad för när jag var där för första gången så satt jag i c-hallen och några av mina kompisar satt i D-hallen och dom fick någon sak stulen men kommer inte håg vad. Jag tror det var en musmatta. Sen kom det några p12 fram och sa att dom hjälper dh att få ihop priser till nästa dh och att do ville ha deras tagentbord

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Kattstrypare heter det ju.

Kattstrypare är det enda vettiga ordet

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Koppla bort skyddsjorden, och dra en tjuv från ena polen på nätaggets matning till chassit. Vänd schukon rätt så den polen blir kopplad till fas när du pluggar in den i eluttaget

Nä, skämt åsido tyckte jag om BM-Mods förslag, att bara stripsa ihop alltihopa. Känns som det är tillfället som gör tjuven på tillställningar som Dreamhack, det handlar nog bara om att göra det tillräckligt meckigt och tidsödande att stjäla dina grejer för att du ska få ha dem ifred.

[Tillägg] I den mån man orkar ge sig in i ännu en föga heterosexuell omgång språkpolemik på nätet; "strips" är ett allmänt vedertaget begrepp för buntband, något vem som helst som har med elinstallation att göra i yrket kan intyga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxton:

Jag har jobbat som elektriker och vi kallade dem "strips" på ren svenska. Var den engelska stavningen kommer ifrån vet jag inte.

A cable tie, also known as a hose tie, or zip tie[1] or tie-wrap, is a type of fastener, designed for bunching electric cables or wires and to organize cables and wires, but with a wide variety of other applications.

Ett buntband är en typ av semi-permanent förband. Ursprungligen användes buntband för att hålla samman ledningar i flygplan, men de har sedan dess fått många andra användningsområden.[1] Buntband tillverkas nästan alltid i plast, vanligtvis nylon, men de finns också i rostfritt stål. Buntband delar vissa användningsområden med tejp.
Buntbandet lanserades 1958 av det amerikanska företaget Thomas & Betts under varunamnet Ty-Rap

från wikipedia ;D,

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av AsakuroX:

Ptja, är man 14 år så kanske man tycker att 'stripes' låter bra mycket coolare än att säga buntband.

Pappa 64 år säger stripes. Så för mig är det legit.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Kärt barn har många namn, strippor kallas det jag kommer ifrån.
Men att det ska behövas låsas fast saker för att dom inte ska försvinna är för jävligt och det är generellt och inte bara relaterat DH.

Permalänk
Medlem

Buntband eller att dra kablarna genom chassit kommer man långt med. Vill man vara lite ful kan man dessutom limma fast rakblad på strategiska platser, så har jag tex skyddat min bilstereo.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician