Vad använda en Technologic Systems TS-7300 till?

Permalänk
Medlem

Vad använda en Technologic Systems TS-7300 till?

Skrotade ett satellitmodem med periferiutrustning på jobbet, vi har bytt leverantör, och fått nya prylar. Bland prylarna som skrotades hittade jag en 19"-racksmonterad anonym grå box som väckte mitt intresse. Förutom en hel uppsjö comportar, så hade den en sektion på fronten med portar som formligen skrek dator. Blev nyfiken och skruvade upp boxen, och inte helt otippat satt det just en liten enkortsdator i den, som jag räddade.

Det är frågan om en Technologic Systems TS-7300, en liten ARM-baserad sötsak, som dessutom har en FPGA onboard. En kul detalj är förresten att man kan raida två SD-kort på den. En Raspberry Pi piskar den fullständigt prestandamässigt, men i och med att den har så otroligt mycket annat lull-lull, så måste det ju gå att göra något roligt med den, roligare än det enda jag kommit på hittills: router eller strömsnål webserver/ircbox.

Nån som har några förslag?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ser ut som en riktig guldklimp! Skulle försöka köra en lightweight secure linux på den och köra som du säger, web och irc! Annars skulle man kunna köra den som supersäker brandvägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Ser ut som en riktig guldklimp! Skulle försöka köra en lightweight secure linux på den och köra som du säger, web och irc! Annars skulle man kunna köra den som supersäker brandvägg?

Det går utmärkt att köra Linux på den, nu ligger det en kraftigt modifierad variant av Debian Sarge på den. Inte orkat jaga rätt på någon SD-kortläsare här ombord, så har inte rört originalinstallationen än. Och dessutom är det väl en bra ide att dd:a en image av originalinstallationen att falla tillbaka på om det skiter sig, innan man börjar testa med nåt annat.

Men någonting roligare än så måste man väl ändå kunna göra? Den känns ju som gjord för att kontrollera något exempelvis

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Någon typ av larmsystem eller övervakningssystem kanske? Då den har många anslutningsmöjligheter känns det som den skulle passa bra som centralenhet för kommunikation och samordning av diverse mindre enheter (såsom detektorer eller egna mikroprocessorbyggen). Den verkar ju extremt robust så den kan nog fungera utan problem nästan hur länge som helst.