D-Link lovar stänga bakdörr till routrar i nya versioner av firmware

Permalänk
Melding Plague

D-Link lovar stänga bakdörr till routrar i nya versioner av firmware

Efter avslöjandet om att ett tiotal av D-Links routrar innehåller en avsiktligt implementerad bakdörr lovar företaget bot och bättring i nya versioner av mjukvaran.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Förtroendet för dom är redan som bortblåst...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Snabba ryck...

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Haha .. ja vad säger man.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man har fjärradministration över internet påslaget så förtjänar man att lida. Men det är väl bra att D-link reagerar fort....

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Väntar fortfarande på att min shit-link ska fungera smärtfritt..
Får starta om min varje dag och reset:a varje vecka.. Orka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Skadan är redan skedd och allt förtroende är borta.

Skrivet av quattro-2.6:

Väntar fortfarande på att min shit-link ska fungera smärtfritt..
Får starta om min varje dag och reset:a varje vecka.. Orka.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här...

Permalänk
Medlem

Nu gick det fort, när det hamnade på en lite större hemsida och det får lite spridning. Men detta upptäcktes för snart 4 år sedan, najs där D-link.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv

Haha till och med jag fick förtroendet borta nu.

Jag brukar inte ens haka på "aldrig mer Samsung, Media Markt, EA, valfritt företag"-snacket, men detta är allvarligt.

Kör ändå på ASUS sedan tidigare och lär fortsätta, med dopade routrar för rejäl signalstyrka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pluspoäng för snabb reaktion i alla fall.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Pluspoäng för snabb reaktion i alla fall.

Ja, bara 4 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha, de sitter kvar med bakdörren öppen i flera år, även att de säkert vet exakt hur man löser problemet. Ändå gör de inte ett skit tills någon upptäcker "misstaget"...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Bara jag som kom att tänka på alla IP-kameror som D-link säljer... Eeeeh någon som kan kolla igenom koden på dom också ?!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Inaktiv

Finns väl ingen vettig människa som använder deras skit ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft 3 olika D-Link routrar de senaste 10 åren och de har funkat nästan felfritt. När jag gick över till trådlöst så behöver den en omstart i månaden men det ser jag varken som onormalt eller särskilt besvärande.

Nu fanns visserligen inga av de routrar jag ägt med på listan så antingen har jag haft ren tur eller så är jag en väldigt smart konsument

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drefk2000:

Jag tycker att om man har fjärradministration över internet påslaget så förtjänar man att lida. Men det är väl bra att D-link reagerar fort....

Så om ett fyllo kör dig i sidan så är det ok att sidoairbagen inte löser ut (pga tillverkarfel) eftersom du kunde lika gärna väjt undan? Barockt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har också haft två olika d-link som fungerat smärtfritt. Nu har dock Telia tvingat på oss sin skräprouter ist.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Jag testade mot några av modellerna som stod öppna för onlineadministration i förmiddags. Kunde inte komma in i alla modellerna, men två kan jag bekräfta. Båda två stod i Japan. De var förövrigt de två som inte var DLinks egna. Andra modeller frågade prompt om användarnamn och lösenord.

Permalänk
Inaktiv

Tror jag slänger min DIR-100 åt skogen; bara för att vara på den säkra sidan.

Permalänk

D-link har (iaf haft) rätt duglig hw i sina routrar, sw har dock varit skräp...
Fast det gör icke så mycket när det finns alternativ sw att köra

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

"Visst vi stänger väl den här bakdörren då." *Öppnar en annan*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Bara jag som kom att tänka på alla IP-kameror som D-link säljer... Eeeeh någon som kan kolla igenom koden på dom också ?!

Jovisst, de har massor av säkerhetshål. Det är väl bara några månader sedan som det räckte med /upnp/asf-mp4.asf - och majoriteten av IP-kameraanvändare är inte de som aktivt uppdaterar firmware direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jag har haft 3 olika D-Link routrar de senaste 10 åren och de har funkat nästan felfritt. När jag gick över till trådlöst så behöver den en omstart i månaden men det ser jag varken som onormalt eller särskilt besvärande.

Jag hade en trådad Netgear prosafe i 4 år (2007-2011) och behövde aldrig någonsin starta om den. Det är kvalitet.

Efter det köpte jag en Linksys WRT160NL som har wifi n. Den har fungerat hyfsat, 3-4 omstarter och några enstaka anslutningsproblem under dessa två år hittills.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en DIR-615 router, känns ju minst sagt kasst att man i flera år litat på D-Link, och så får man läsa en sån här nyhet. ^^

Verkar som om många här allmänt är missnöjda med D-Link, så jag har två frågor:

* Är deras routrar sämre än många andras?
* Och vilket märke och isåfall, modell, skulle ni rekommendera att jag köper istället?

Tacksam för svar. Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

KÖpte Dir-855 för snart 5 år sen och den fungerar skitbra..aldrig strulat..Men så kostade den närmare 2500 kr.

Men efter detta så blir det knappast en D-link igen...Usch va dåligt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Jag sitter på en DIR-615 router, känns ju minst sagt kasst att man i flera år litat på D-Link, och så får man läsa en sån här nyhet. ^^

Verkar som om många här allmänt är missnöjda med D-Link, så jag har två frågor:

* Är deras routrar sämre än många andras?
* Och vilket märke och isåfall, modell, skulle ni rekommendera att jag köper istället?

Tacksam för svar. Mvh

Det du skulle gjort är att direkt lägga in dd-wrt, D-Links egna firmware är sjukt dålig och på de två DIR-615 jag lagt in dd-wrt fungerar båda två tusentals ggr bättre numer. Bl.a bättre räckvidd på wifi, den hänger sig inte och diverse andra problem som leder till att man måste starta om den.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Skrivet av waverider:

Jag sitter på en DIR-615 router, känns ju minst sagt kasst att man i flera år litat på D-Link, och så får man läsa en sån här nyhet. ^^

Verkar som om många här allmänt är missnöjda med D-Link, så jag har två frågor:

* Är deras routrar sämre än många andras?
* Och vilket märke och isåfall, modell, skulle ni rekommendera att jag köper istället?

Tacksam för svar. Mvh

Ta en titt på Asus routers.

Själv har jag beställt nyaste Asus AC 68 som skall komma vilken dag som helst.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

När man behöver starta om dlinken för att det ska fungera igen (händer oftast när man kör lan + wlan) så är det dags att kasta ut skiten. Köp annat märkte och bättre kvalite. Det är typiskt dlink å netgear. Det fungerar kanon ett tag nrä den är ny men efter 6-12 månader så börjar den hänga sig å krascha så man måste göra norskreset, då e det bara byta ut dem.
Som någon här skrev: dd-wrt är stabila saker.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Väntar fortfarande på att min shit-link ska fungera smärtfritt..
Får starta om min varje dag och reset:a varje vecka.. Orka.

Skickades från m.sweclockers.com

Lämna tbax den då, då äre ju uppenbarligen ngt fel på den.
Alla D-link routrar jag haft har funkat prima. Visst DI-604 var väll inte den hetaste och orkade bara med 30/10 WAN - LAN.
Men har sedan kört med DGL-4300 sedan 2008 typ, och den stod igång 24/7 med snitt på 1,5 omstarter per år. Tyvärr dog den nu annars hade jag nog inte bytt ut den, men blev en DI-845l som funkar prima efter firmware update.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av fermia:

KÖpte Dir-855 för snart 5 år sen och den fungerar skitbra..aldrig strulat..Men så kostade den närmare 2500 kr.

Men efter detta så blir det knappast en D-link igen...Usch va dåligt..

Har samma, och den är riktigt stabil. Och snabb.

Numera är det ju Asus som är kung på routertronen så det blir det nog nästa gång, men jag har ingen brådska över till 802.11ac. Inte förrän jag har en laptop som stödjer det.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate