Permalänk
Medlem

Söndrig telefon

Hejsan!

Inte så duktig på det här med konsumenträtt så har en ganska enkel fråga till dem som kanske vet mer.

Köpte en Nexus 4 ifrån NetonNet för snart 5 månader sedan.

För ca 1 månad sedan slutade den ta emot laddning och jag lämnade in telefonen, för reperation. Fick tillbaka den efter två veckor, tog med mig den hem och satte i laddaren, samma problem igen... Åkte direkt tillbaka till affären, och de märkte att det var samma fel och de skickade in den igen.

Andra gången den kom tillbaka bad jag dem ladda den på plats. De prövade 3 olika laddare men samma fel... :/

Nu ringde dem igår och sade att telefonen inte går att reparera och att jag därför kommer att få ett tillgodokvitto eftersom att modellen inte finns i lager längre... Min fråga är då, kan jag inte få pengarna tillbaks?
De har inte modellen längre och det är den jag vill ha...

Nu kommer jag iofs vänta tills Nexus 5 men det är inte säkert att NetonNet tar in den..

Tack på förhand!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem

Du har rätt att få pengar istället, men med visst nyttjandeavdrag för tiden du kunnat använda telefonen. Fick du fulla summan som tillgodo är det goodwill och inget man kan ta för givet vid kontant återbetalning av en produkt man kunnat använda en tid. Beroende på produkt har ju företaget mer eller mindre stora marginaler på olika produkter och kan därför vara mer generösa vid tillgodo.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

I ditt fall tycker jag nog att tiden du haft nytta av telefonen är för kort för något avdrag alls.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i butiken om du inte vill det."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i butiken om du inte vill det."

Good to know..

I annat fall, Får du avdrag för tiden kan du ju acceptera tillgodokvittot o sälja de?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har rätt att få pengar istället, men med visst nyttjandeavdrag för tiden du kunnat använda telefonen. Fick du fulla summan som tillgodo är det goodwill och inget man kan ta för givet vid kontant återbetalning av en produkt man kunnat använda en tid. Beroende på produkt har ju företaget mer eller mindre stora marginaler på olika produkter och kan därför vara mer generösa vid tillgodo.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

I ditt fall tycker jag nog att tiden du haft nytta av telefonen är för kort för något avdrag alls.

Skrivet av Widholm:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i butiken om du inte vill det."

Skrivet av Nevil:

Good to know..

I annat fall, Får du avdrag för tiden kan du ju acceptera tillgodokvittot o sälja de?

Tack för tipsen!

Ska försöka få pengarna tillbaka genom att häva köpet och ifall de vill göra ett "nyttjandeavdrag" så tar jag tillgodokvittot istället.

//Daniel

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Du har rätt att få pengar istället, men med visst nyttjandeavdrag för tiden du kunnat använda telefonen. Fick du fulla summan som tillgodo är det goodwill och inget man kan ta för givet vid kontant återbetalning av en produkt man kunnat använda en tid. Beroende på produkt har ju företaget mer eller mindre stora marginaler på olika produkter och kan därför vara mer generösa vid tillgodo.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

I ditt fall tycker jag nog att tiden du haft nytta av telefonen är för kort för något avdrag alls.

Glöm inte att kan TS kräva ersättning för resor/besvär och han ska även ha ränta på pengarna. Börjar man att yra om detta, brukar butiken att ge upp och ge tillbaka hela köpsumman. Speciellt med tanke på att telefonen endast är 5 månader och TS redan har fått lämna in telefonen 2 ggr och varit utan telefonen i 3-4 veckor.

TS stå på dig och kräv hela köpsumman. Vägrar netonnet kan du kontakta din lokala konsumentombudsman (gratis).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Glöm inte att kan TS kräva ersättning för resor/besvär och han ska även ha ränta på pengarna. Börjar man att yra om detta, brukar butiken att ge upp och ge tillbaka hela köpsumman. Speciellt med tanke på att telefonen endast är 5 månader och TS redan har fått lämna in telefonen 2 ggr och varit utan telefonen i 3-4 veckor.

TS stå på dig och kräv hela köpsumman. Vägrar netonnet kan du kontakta din lokala konsumentombudsman (gratis).

Fick tillbaka hela originella köpsumman utan besvär. Behövde inte hävda något utan sade bara att jag ville ha pengarna. Inga problem.

Bra gjort av NetonNet

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ErDraug:

Fick tillbaka hela originella köpsumman utan besvär. Behövde inte hävda något utan sade bara att jag ville ha pengarna. Inga problem.

Bra gjort av NetonNet

Perfekt! Då är det bara vänta på N5.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Som sagt, nu när din TRASIGA telefon har fått en reklamation godkänd så har du rätt till reseersättning för dina resor till och från NetonNet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Som sagt, nu när din TRASIGA telefon har fått en reklamation godkänd så har du rätt till reseersättning för dina resor till och från NetonNet.

Det är sant men det är inte mycket pengar det handlar om. Och jag tycker NetonNet har hanterat ärendet så bra även fast jag varit utan telefon i 3-4 veckor så det bjuder jag på. Mer bekymmer än det är värt för mig.

Tack för inputen dock!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)