AMD A10-6790K på ingång

Permalänk
Melding Plague

AMD A10-6790K på ingång

Trots att en ny generation processorer ligger för dörren planerar AMD flera nya modeller baserade på "Richland". Senast är en processor placerad precis under flaggskeppet A10-6800K.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väldigt upphetsande, Som vi har väntat!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Väldigt upphetsande, Som vi har väntat!

Verkligen! Denna kommer röra om grytan rejält på marknaden!

*Irony mode: OFF*

Visserligen bra med en prispress men om prisuppgifterna stämmer ser jag ingen poäng i att köpa 6800K, då en prissänkning på den hade varit ett enklare drag.

Att tillägga: Instämmer med personen under, försök klämma in en eller två moduler till AMD!

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Är det inte dags för en 6-kärnig till den sockeln?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Verkligen! Denna kommer röra om grytan rejält på marknaden!

*Irony mode: OFF*

Visserligen bra med en prispress men om prisuppgifterna stämmer ser jag ingen poäng i att köpa 6800K, då en prissäkning på den hade varit ett enklare drag.

Instämmer

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Är det inte dags för en 6-kärnig till den sockeln?

Ja tack!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

*Gäsp!* Ge mig Steamroller till AM3+ istället!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Jag tror det har mer att göra med tillverknings / klocknings -toleranserna att göra. Att detta är "rejects" som ligger precis under gränsen till att passera testerna för 6800k, men räcker inte ändra fram.
Istället för att sälja dessa 6800k "rejects" som 6700, så väljer AMD att introducera den här 6790 -modellen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vet man AMDs roadmap framöver? Kunskapen brukar finnas här på forumet så jag "slipper" googla i flera timmar. Annars får jag vänta till en fredagspanel när ämnet tas upp.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Så, Kaveri verkar ju inte vara precis runt knuten direkt ifall de ska släppa fler Richlands (Trinitys).

Permalänk
Keeper of Traditions

Snabba på Kaveri istället så man får köpt sig en HTPC någon gång.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Önskar det var lättare att förstå sig på AMD och deras namnsättning.
Det är så förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Önskar det var lättare att förstå sig på AMD och deras namnsättning.
Det är så förvirrande.

Jag har inte problem med deras namnsättningar i vanliga fall. Men detta känns verkligen som en onödig produkt som klämts in där det inte finns plats så de har skapat ett onödigt namn. :/

Permalänk
Medlem

Hade det funnits några bra mAtx hade jag köpt am3+ för länge sen. Lutar åt 1150 nu istället då jag behöver både cpu och moderkort.

Är det FM2 som kommer gälla för nästa generations processorer?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Hade det funnits några bra mAtx hade jag köpt am3+ för länge sen. Lutar åt 1150 nu istället då jag behöver både cpu och moderkort.

Är det FM2 som kommer gälla för nästa generations processorer?

Blir FM2+ på nästa generation

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Snabba på Kaveri istället så man får köpt sig en HTPC någon gång.

Eller steam machine som det heter nu för tiden. En kaveri borde ju kunna prestera helt okej iaf.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jonasies:

Eller steam machine som det heter nu för tiden. En kaveri borde ju kunna prestera helt okej iaf.

Nja, någon steam machine vill jag inte ha... Processorn räcker.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så, Kaveri verkar ju inte vara precis runt knuten direkt ifall de ska släppa fler Richlands (Trinitys).

Första rundan är redan tillverkad troligen och de ska ju ut till "kunder" i december, är mer orolig för att de inte tar den bärbara lanseringen på allvar. De här sakerna de presenterar nu måste ju börjat tillverkas för 4-6 månader sedan och är bara en ny tape-out av ett gammalt chip så det säger ingenting om hur tillverkning av Kaveri gick när de började i slutet av sommaren. Det handlar inte ens om samma process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Önskar det var lättare att förstå sig på AMD och deras namnsättning.
Det är så förvirrande.

Tja, det är ju inte mer förvirrande än Intel?

A+siffra, ju högre ju mer prestanda, sen extra siffror, ju högre ju mer klockfrekvens i princip.
Intel har ju I+siffra och samma grej efter.

Bägge kör ju dessutom med k för upplåst multipel nuförtiden, så jag tycker deras namngivning är väldigt lika

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Tja, det är ju inte mer förvirrande än Intel?

A+siffra, ju högre ju mer prestanda, sen extra siffror, ju högre ju mer klockfrekvens i princip.
Intel har ju I+siffra och samma grej efter.

Bägge kör ju dessutom med k för upplåst multipel nuförtiden, så jag tycker deras namngivning är väldigt lika

Men Intel är ju första siffran generationen.
På AMD så vet man inte vilken generation något tillhör.
Sen på AMD sidan har dom hur många kodnamn som helst, helt omöjligt att hlåla reda på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ozzed:

*Gäsp!* Ge mig Steamroller till AM3+ istället!

Hellre AM4 =D Alla chipset på AM3+ har ju sina brister.

Skrivet av Aleshi:

Så, Kaveri verkar ju inte vara precis runt knuten direkt ifall de ska släppa fler Richlands (Trinitys).

Jo och man vill inte skjuta sig själv i foten och köpa en utgående plattform.

Skrivet av rektor:

Men Intel är ju första siffran generationen.
På AMD så vet man inte vilken generation något tillhör.
Sen på AMD sidan har dom hur många kodnamn som helst, helt omöjligt att hlåla reda på.

3xxx - (Llano) Första gen med integrerad (troligen finns det en massa föregående interna serier och utvecklingsnamn som dessa är grundade på).
4xxx - fanns väl till laptopmarknaden i någon form?
5xxx Gen 2 (Trinity)
6xxx Gen 3 FM (Richland)
7xxx Gen 4 FM (kaverii)

På AM3+ plattformen så är det ju
XYZ0

X antal kärnor
Y Generation
Z Placering internt i samma mängd kärnor och samma gen.

Tycker inte det är för svårt men kan självklart bli lättare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Första rundan är redan tillverkad troligen och de ska ju ut till "kunder" i december, är mer orolig för att de inte tar den bärbara lanseringen på allvar. De här sakerna de presenterar nu måste ju börjat tillverkas för 4-6 månader sedan och är bara en ny tape-out av ett gammalt chip så det säger ingenting om hur tillverkning av Kaveri gick när de började i slutet av sommaren. Det handlar inte ens om samma process.

"Troligen" tillverkad? Den borde vara tillverkad, det kan jag hålla med om. Och jag vet itne om du missat men Richland är inte ny, den har funnits ett tag, det är inte så att jag opponerar mig mot att Richlands släppts som om det vore ett motargument mot Kaveri i år. Även fast det var en tidig varning. Det jag opponerar mig mot är nya modellen av Richland. Den behöver inte funnits i planeringen ens för 4-6 månader sedan. Att de släpper en ny frekvens på "gamla" Richland bara 1-2 månader innan Kaveri borde vara ute är ett tecken på att Kaveri kanske inte alls är ute om 1-2 månader. Namnet antyder också en krystad sista minuten-lösning då den nya processorn inte alls får plats i namnschemat egentligen.
Process har ingenting med det att göra över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

3xxx - (Llano) Första gen med integrerad (troligen finns det en massa föregående interna serier och utvecklingsnamn som dessa är grundade på).
4xxx - fanns väl till laptopmarknaden i någon form?
5xxx Gen 2 (Trinity)
6xxx Gen 3 FM (Richland)
7xxx Gen 4 FM (kaverii)

På AM3+ plattformen så är det ju
XYZ0

X antal kärnor
Y Generation
Z Placering internt i samma mängd kärnor och samma gen.

Tycker inte det är för svårt men kan självklart bli lättare.

Nej, det är inte svårt det minsta. AMD brukar vara rätt ok på namn, framförallt på grafikkortssidan är de bra där vi annars har nVidias lustigheter. Men 6790K passar inte in. Helt plötsligt har man frångått jämna hundratal. Det antyder att den inte är planerad från början utan bara intryckt i namnschemat i sista stund. Och namnschemat på AM3+ är oftast rätt logiskt med, även om hoppen på hundratalen inte alltid återspeglar prestandan bra. OCh helt plötsligt 9370. Vad fan? 9-kärnig processor, fast fortfarande Piledriver? Nä namnet blev lite konstigt, men 9590 då? Namnet där antyder en 9-kärnig Excavator av bästa modell. Nä där sket de till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hellre AM4 =D Alla chipset på AM3+ har ju sina brister.

Eller så FM2+ eller en FM3 med DDR4 stöd. Det är ingen poäng att ha AM3 eller AM4. De kan göra 8-kärniga utan grafikdel till FM2+ lika gärna som till AM3+.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

"Troligen" tillverkad? Den borde vara tillverkad, det kan jag hålla med om. Och jag vet itne om du missat men Richland är inte ny, den har funnits ett tag, det är inte så att jag opponerar mig mot att Richlands släppts som om det vore ett motargument mot Kaveri i år. Även fast det var en tidig varning. Det jag opponerar mig mot är nya modellen av Richland. Den behöver inte funnits i planeringen ens för 4-6 månader sedan. Att de släpper en ny frekvens på "gamla" Richland bara 1-2 månader innan Kaveri borde vara ute är ett tecken på att Kaveri kanske inte alls är ute om 1-2 månader. Namnet antyder också en krystad sista minuten-lösning då den nya processorn inte alls får plats i namnschemat egentligen.
Process har ingenting med det att göra över huvud taget.

Äh det är väl rakt av troligen en binnig av kretsar som har samtliga grafikkluster funktionella men inte klarar av TDP target eller frekvenser på rätt spänning för att bli kallade A10 - 6800k eller eventuellt jäkligt bra A8 - 6600k som gick att få igång alla kluster på, men kanske inte klarar samma Grafikfrekvens som A10?

Bara raka spekulationer. Troligen inget planerat utan snarare som skillnaden på 2600k och 2700k.

Skrivet av Aleshi:

Eller så FM2+ eller en FM3 med DDR4 stöd. Det är ingen poäng att ha AM3 eller AM4. De kan göra 8-kärniga utan grafikdel till FM2+ lika gärna som till AM3+.

Ingen kring huruvida FM2+ klarar av 8kärnor?
Är det såpass att den har allt som behövs för det? Inte pins som sitter fel när det kommer till spänning/jord kontrollenheter?

Skrivet av Aleshi:

Nej, det är inte svårt det minsta. AMD brukar vara rätt ok på namn, framförallt på grafikkortssidan är de bra där vi annars har nVidias lustigheter. Men 6790K passar inte in. Helt plötsligt har man frångått jämna hundratal. Det antyder att den inte är planerad från början utan bara intryckt i namnschemat i sista stund. Och namnschemat på AM3+ är oftast rätt logiskt med, även om hoppen på hundratalen inte alltid återspeglar prestandan bra. OCh helt plötsligt 9370. Vad fan? 9-kärnig processor, fast fortfarande Piledriver? Nä namnet blev lite konstigt, men 9590 då? Namnet där antyder en 9-kärnig Excavator av bästa modell. Nä där sket de till det.

You have proved me wrong.
Har inga problem med denna processorn men 9xxx är förvirrande ja.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Troligen" tillverkad? Den borde vara tillverkad, det kan jag hålla med om. Och jag vet itne om du missat men Richland är inte ny, den har funnits ett tag, det är inte så att jag opponerar mig mot att Richlands släppts som om det vore ett motargument mot Kaveri i år. Även fast det var en tidig varning. Det jag opponerar mig mot är nya modellen av Richland. Den behöver inte funnits i planeringen ens för 4-6 månader sedan. Att de släpper en ny frekvens på "gamla" Richland bara 1-2 månader innan Kaveri borde vara ute är ett tecken på att Kaveri kanske inte alls är ute om 1-2 månader. Namnet antyder också en krystad sista minuten-lösning då den nya processorn inte alls får plats i namnschemat egentligen.
Process har ingenting med det att göra över huvud taget.

Menade bara att kiseln för 6790K började tillverkas i våras, den är givetvis binnad, och uppmärkt under hösten. Det är givetvis precis samma kisel som 6800K och 6700 etc.

Även fast 28 nm går bra så kommer 32 nm finnas kvar hos GloFo. I dagsläget har de ju fyra olika anläggningar, två i Tyskland (som de räknar som en numera, Module 1 & Module 2), en i New York och en i Singapore som kör samma processer. Alla byter inte och kör senaste processen eller rampar dessa samtidigt däremot. Low-endlösningar som Richland/Trinity kan de flytta runt, särskilt om de gör ny revision så de får tid på sig att anpassa anläggningarna. 45 W varianter är inte så konstigt och inte ett dugg oförväntat, men förhoppningsvis finns det väl efterfrågan av dem, på K-varianten kan man fråga sig mer. Process och teknik har ganska mycket med ramp up att göra. GF har inte levererat några större volymer på 28 nm ännu. Det är inte bara AMD som fumlar av deras kunder heller, STM borde haft 28 nm FD-SOI ute vid det här laget, även tillgängligt via GF. Fast det beror också på att produkter som skulle använda det skrotades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Menade bara att kiseln för 6790K började tillverkas i våras, den är givetvis binnad, och uppmärkt under hösten. Det är givetvis precis samma kisel som 6800K och 6700 etc.

Även fast 28 nm går bra så kommer 32 nm finnas kvar hos GloFo. I dagsläget har de ju fyra olika anläggningar, två i Tyskland (som de räknar som en numera, Module 1 & Module 2), en i New York och en i Singapore som kör samma processer. Alla byter inte och kör senaste processen eller rampar dessa samtidigt däremot. Low-endlösningar som Richland/Trinity kan de flytta runt, särskilt om de gör ny revision så de får tid på sig att anpassa anläggningarna. 45 W varianter är inte så konstigt och inte ett dugg oförväntat, men förhoppningsvis finns det väl efterfrågan av dem, på K-varianten kan man fråga sig mer. Process och teknik har ganska mycket med ramp up att göra. GF har inte levererat några större volymer på 28 nm ännu. Det är inte bara AMD som fumlar av deras kunder heller, STM borde haft 28 nm FD-SOI ute vid det här laget, även tillgängligt via GF. Fast det beror också på att produkter som skulle använda det skrotades.

Förstår inte syftet med din utläggning om tillverkningsprocesser.
För att citera mig själv:

Citat:

Process har ingenting med det att göra över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Äh det är väl rakt av troligen en binnig av kretsar som har samtliga grafikkluster funktionella men inte klarar av TDP target eller frekvenser på rätt spänning för att bli kallade A10 - 6800k eller eventuellt jäkligt bra A8 - 6600k som gick att få igång alla kluster på, men kanske inte klarar samma Grafikfrekvens som A10?

Bara raka spekulationer. Troligen inget planerat utan snarare som skillnaden på 2600k och 2700k.

Jo sånt gör det ju. Men det jag ifrågasätter är att de skapar en ny modell istället för att göra en befintlig modell av chippen.
Det antyder att de förväntar sig en viss livstid. Och det bådar inte gott när vi ska ha Kaveri om en eller två månader. Jag är rädd att AMD (igen) menar räkenskapsår när de säger Q4. Alternativt att de menar leveranser till OEM som börjar sälja system först flera månader senare. Hursomhelst så pekar en ny Richland så här sent på att vi inte har några kvantiteter av Kaveri före skiftet Q1/Q2.

Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen kring huruvida FM2+ klarar av 8kärnor?
Är det såpass att den har allt som behövs för det? Inte pins som sitter fel när det kommer till spänning/jord kontrollenheter?

Den klarar ju definitivt upp till 100W effektuttag iaf. Sedan om det är 8 eller 4 kärnor spelar väl mindre roll ur pinout och spänningsmatning då ingen extra buss behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förstår inte syftet med din utläggning om tillverkningsprocesser.
För att citera mig själv:

I dagsläget handlar ramp up av 28 nm om när vi faktiskt får se Kaveri, de har inte haft möjlighet att ändra något i Kaveri månader tillbaka nu och när produktionskisel eller tillräckligt med kisel når marknaden handlar snarare om tillverkningen än något annat nu. Gamla 32 nm produkter har de intresse av att fortsätta ett tag till för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I dagsläget handlar ramp up av 28 nm om när vi faktiskt får se Kaveri, de har inte haft möjlighet att ändra något i Kaveri månader tillbaka nu och när produktionskisel eller tillräckligt med kisel når marknaden handlar snarare om tillverkningen än något annat nu. Gamla 32 nm produkter har de intresse av att fortsätta ett tag till för det.

Jo jag vet detta, tror du vet att jag vet detta, men tillverkningsprocessen är irrelevant för mitt argument. Kaveri kan vara 32m, 28, 22 eller 350nm, det ändrar inte på att om något är ett tecken på försening så är det när det är oroväckande tyst från AMD, samtidigt som de släpper nya modeller av förra generationens produkt så kort inför en lansering. Tänk tillbaka hur många lanseringar som varit i tid där de har släppt nya modeller av den gamla generationen precis innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo jag vet detta, tror du vet att jag vet detta, men tillverkningsprocessen är irrelevant för mitt argument. Kaveri kan vara 32m, 28, 22 eller 350nm, det ändrar inte på att om något är ett tecken på försening så är det när det är oroväckande tyst från AMD, samtidigt som de släpper nya modeller av förra generationens produkt så kort inför en lansering. Tänk tillbaka hur många lanseringar som varit i tid där de har släppt nya modeller av den gamla generationen precis innan.

Fast det är ju ingen ny produkt, det är samma gamla revision av Trinity och det var när det kom som man insåg att det skulle vara dött på produktfronten. AMD har hur som helst köpt wafers de måste fylla, mobila varianten av Kaveri har ju inte ens börjat tillverkats som produktionsfärdigt chip än och desktop är betydligt lägre volym än den marknaden hur man än gör. FM2+ i sig är ingen indikation med hur mycket strul de vill göra sig, det är en relativt kortlivad plattform.