Permalänk
Medlem

Skruvstycke i Stockholm?

Hej!

Jag har nu slutligen tänkt få tummen ur och börja med mitt projektet att delid:a min 3570k. Det verkar vara betydligt lättare och säkrare att köra knife less i ett skruvstycke. Problemet är ju då att jag bor i en lägenhet i Stockholm och ett skruvstycke känns inte som det mest motiverade inköpet.

Är det lättast att försöka få tag på någon plåtslagarfirma och åka förbi och låna ett? De skulle säkert uppskatta en kanellängd som ersättning.

Mvh
Per

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Köp en
http://www.jula.se/litet-bankskruvstycke-152026
Om du inte vill ha kvar den kan du ju skänka till myrorna. De blir nog glada och kostnaden för dig snarlik en kanellängd (kostar 50 spänn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Köp en
http://www.jula.se/litet-bankskruvstycke-152026
Om du inte vill ha kvar den kan du ju skänka till myrorna. De blir nog glada och kostnaden för dig snarlik en kanellängd (kostar 50 spänn).

Det var överkomligt, tack!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Det var överkomligt, tack!

Har annars har jag ett du kan låna, eller komma över och göra det här.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Har annars har jag ett du kan låna, eller komma över och göra det här.

När jag nu fick reda på att de finns för 49 kr var det överkomligt och det kan vara lika bra att ha en liggandes. Tack ändå för erbjudandet!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

När jag nu fick reda på att de finns för 49 kr var det överkomligt och det kan vara lika bra att ha en liggandes. Tack ändå för erbjudandet!

Jag körde rakblad på min (se projekt tråden i sign). tycker det känns säkrare än att stå och banka på sitt chip.
det känns ju som att det finns en viss risk att riva av VRMs med IHSen när den slås av, eventuellt råkar banka till kislet. rakbladsmetoden kändes väldigt säker, när man visste var VRMs låg.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag körde rakblad på min (se projekt tråden i sign). tycker det känns säkrare än att stå och banka på sitt chip.
det känns ju som att det finns en viss risk att riva av VRMs med IHSen när den slås av, eventuellt råkar banka till kislet. rakbladsmetoden kändes väldigt säker, när man visste var VRMs låg.

Skulle nästan säga tvärs om. Finns många som skadat både undersidan och kretsarna på översidan med rakbladet när väl IHSen släppt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag körde rakblad på min (se projekt tråden i sign). tycker det känns säkrare än att stå och banka på sitt chip.
det känns ju som att det finns en viss risk att riva av VRMs med IHSen när den slås av, eventuellt råkar banka till kislet. rakbladsmetoden kändes väldigt säker, när man visste var VRMs låg.

Skrivet av Pertanbus:

Skulle nästan säga tvärs om. Finns många som skadat både undersidan och kretsarna på översidan med rakbladet när väl IHSen släppt.

TS har rätt. Slår du försiktigt finns det ingen som helst risk med razorless-metoden. Delidade både min och min kollegas chip, ivy + haswell, hur lätt som helst.
Ha tålamod och slå försiktigt så kan inget gå snett. Ta god tid på dig.

Har läst om jättemånga som förstört sina chip totalt när de använt rakblad, det kräver mycket mer noggrannhet och försiktighet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Skulle nästan säga tvärs om. Finns många som skadat både undersidan och kretsarna på översidan med rakbladet när väl IHSen släppt.

Förstår inte riktigt hur folk kan lyckas skada undersidan?!

Översidan har jag också lite svårt att se hur folk lyckas skada( jag har deliddat själv) om de inte är otåliga och försöker bända av IHS med rakbladet.

Använd ett rakblad som är långt (det måste vara bredare än processorn) t.ex. ett helt nytt blad från mattkniv.
lägger man den platt mot pcb så är det ju nästan omöjligt att råka skära i själva processorn. detta är vad jag har upplevt iaf.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

TS har rätt. Slår du försiktigt finns det ingen som helst risk med razorless-metoden. Delidade både min och min kollegas chip, ivy + haswell, hur lätt som helst.
Ha tålamod och slå försiktigt så kan inget gå snett. Ta god tid på dig.

jag skulle nog inte säga "ingen risk" processorn måste ju faktiskt slås av ihs och i samband med att den lossnar kan den ju träffa IHS kanten med VRMs eller kisel..

Om man har tålamod och är försiktig skulle jag nog säga att rakblad kan vara lite säkert..

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Köp ett skruvstycke på biltema. Packa upp försiktigt. Slå av IHS:en. Packa tillbaka i lådan och lämna in på öppet köp. Skruvstyckena är inte inplastade, så de är i väsentligt oförändrat skick om du inte skadar lacken.

Jag slog av min med skruvstädsmetoden, gillar inte att peta med rakblad när man inte kan se vad man gör. Tog ungefär en minut och fem slag med hammaren.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

jag skulle nog inte säga "ingen risk" processorn måste ju faktiskt slås av ihs och i samband med att den lossnar kan den ju träffa IHS kanten med VRMs eller kisel..

Om man har tålamod och är försiktig skulle jag nog säga att rakblad kan vara lite säkert..

Nej, det är just det. Det finns ingen risk, för har du tålamod och slår försiktigt då känner du direkt när den börjar lossna, för det tar bra många slag från det att den börjar lossna tills den faktiskt släpper helt på grund av segheten i limmet.

När jag delid'ade kompisens haswell så slog jag tills den var nästan helt lös, sedan vred man bara lite försiktigt tills den lossnade helt.

Självklart KAN man ha sönder grejer, men inte om man har tålamod, gott om tid, försiktiga rörelser och vet vad man håller på med.

Jag är t.ex väldigt skak-hänt så jag skulle aldrig riskera att använda rakblad, då jag mycket väl kan skada komponenterna bara för att jag inte kan hålla händerna helt still.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Satte kniven i min CPU häromdagen när jag byggde om loopen, gick smärtfritt och snabbt! Resultatet?

Är helt klart nöjd! Väntar på ett "Naked ivy mounting-kit" från EKWB som borde komma under veckan, kanske kan få ner den ett par grader mer. Tappat ca 20 grader i load. Har dock rengjort blocken och bytt från 360x45-rad till 2x240x45 och Gentle Typhoon till Corsair-fläktar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2