Permalänk

Vilket nätaggregat, RM/AX/HX?

Shullelu, japp har tänkt köpa nytt nätaggregat främst för att jag vill ha modulärt och jag tänkt köra SLI i framtiden.
Jag har tittat mycket på Corsairs RM serie och det ska vara en bra serie. Självklart så är AX den bästa men också dyrare. Jag sitter och funderar på dessa här och jag vet verkligen inte vad jag ska välja. Corsair RM850, Corsair RM1000, Corsair AX 860i.
860i ligger runt 1700:- medans rm serien ligger runt 1300-1400:-. Prisskillnaden mellan RM850 och RM1000 är runt hundringen, men varför inte skaffa det då man kanske kör 3 way sli eller kör ett kraftfullare system i framtiden? Eller vad vet jag, hehe

Sitter och kliar mig i huvudet ganska mycket när det gäller dessa två serier. Har även hört att HX ska vara rätt bra! Jag är nog mest inne på AX 860i för att det är helmodulärt och kanske det är värt att lägga de extra pengarna på kvalitén? Jag kan nog tänka mig att andra sitter och kliar sig i huvudet när det gäller vilket nätaggregat och jag hittade ingen liknande här på forumet.

Tack i förhand/ Chris

Permalänk

Hel modulär, 80+ GOLD, passar din prisklass!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1469272

finns som 1000W med som skall var ännu bättre! dock går det på 1700~

sedan har XFX ruggit trevliga aggregat i samma watt klass!

anledningen till att jag förespråkar EVGA är pga Corsair har svikit mig när det gäller kvalité för många gånger förut!

Har haft väldigt många CWT tillverkade aggregat med taiwan kondingar och annat jox som har gått till höger och vänster!

AX skall ju vara bra förutom Coilwhine som är mycket vanligt!

Och HX har jag ägt ett par, det ända som var något var HX 520 men det var något årsen jag hade de! HX 850 och 650 och TX 950 har varit skit rent ut sagt!

(är uppe i 4 datorer på kort tid där Corsair aggregat haft sönder datorn när dom gått sönder...)

Permalänk

AX860i är ett väldigt bra nätagg, har ett själv och kan verkligen rekommendera det. Värt varenda krona. Det har hög verkningsgrad (80 Plus Platinum) och är en väldigt tekniskt avancerad nätdel. Dessutom kan man övervaka den med hjälp av Corsair Link, exempelvis se verkningsgrad i realtid, strömförbrukning osv.

Nackdelar som jag upptäckt är dock:
* Corsair Link är inte så bra som jag först trodde att det skulle vara, programvaran känns inte så mogen än trotts att det funnits ett bra tag och kan visa fel ibland. Den är dock mer kompetent numera än vad den var när jag köpte mitt agg (ca 1 år sen).
* Hade en del coil-whine i början, dock försvann det efter några månader.
* Den versionen jag har kom med ett ganska allvarligt designfel som kunde resultera i en trasig nätdel. Skruvhålet som sitter i höjd med PCBn hade inte tillräckligt med utrymme för att kunna montera en skruv varvid man lätt kunde skada kretskortet om man var ouppmärksam. Dock kanske detta är åtgärdat i dagens leveranser, vad vet jag men vet man bara om detta kan man strunta i att montera denna skruv. Nätdelen sitter bra med 3 skruvar. Läs mer om detta här: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=113241

Permalänk
Medlem

Annars kan du ta en närmre titt på Be Quiet. Skriker kvalité och är helt ljudlös.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd

Kan inte säga om dom andra serierna men har haft 2 maskiner med HX agg (650 och 850) båda fungerat utmärkt.
Riktigt nöjd med Silverstones agg också senaste tiden, så det kanske kan vara nått att kolla på.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Skulle kört på 1000 wat rm agget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om jag ogillar corsair så måste jag säga att AX nätaggen är grymt bra.

Permalänk
Medlem

Märke hit och dit, det mesta är ju rebrandat nu för tiden. Är inte många som gör egna nätagg. Så det är inget att gå efter. Vissa modeller i en serie kan prestera i toppklass medans andra är medelmåttiga (för det kan vara en tillverkare som gör 600W och en annan som gör 700W och en tredje som gör 800W som ex).

Man får kolla lite djupare för att få fram fakta.

Denna sida har cirkulerat många ggr förut, men tåls nog att länkas igen.
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page541.htm

Där finns även länkar till många tester på de flesta modeller (tex Swec's tester är ju långt ifrån så ingående som många andras).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Även om jag ogillar corsair så måste jag säga att AX nätaggen är grymt bra.

Kan verkligen inte förstå varför du ogillar Corsair när du har ett CX-agg enligt sign..

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

1. Vad kostade hela din dator (10-20 tusen)?
2. Vad är prisskillnaden på aggen (några hundringar)?
- Välj kvalité. Det är det värt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max