mITX moderkort och AMD processor

Permalänk
Medlem

mITX moderkort och AMD processor

Jag har ett mITX-chassi med ett Asus C8HM70-I/HDMI (integrerad Celeron).

Just nu använder jag inte denna hårdvaran, främst för att den inte klarar av 576i och 1080i på ett tillfredsställande sätt. Därför tänkte jag byta den mot AMD/ATI, jag har tidigare dåliga erfarenheter av AMD/ATI (i kombination med Linux) men eftersom det finns en hel del som propsar för det här så ska jag ge det en chans!

Nåväl, vad är det för moderkort och CPU jag ska stoppa i?

Jag antar det är AM2-socket som gäller, AM3+ verkar inte finnas till mITX. Datorn ska bara användas som HTPC, spelprestanda är inte intressant, dessutom så måste det funka med chassit's nuvarande PSU på 80 watt.

Budgeten är ~1500.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Efter lite research så blir det nog:

AMD A6 6400K 3.9GHz 1MB 65W Socket FM2 Boxed

ASRock FM2A75M-ITX AMD A75 2xDDR3 Socket FM2 mITX

Borde väl funka med mitt 80W PSU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Efter lite research så blir det nog:

AMD A6 6400K 3.9GHz 1MB 65W Socket FM2 Boxed

ASRock FM2A75M-ITX AMD A75 2xDDR3 Socket FM2 mITX

Borde väl funka med mitt 80W PSU.

hade rekommenderat något liknande, du kan nog till och med steppa ner ett steg på processorn om du vill spara en slant och ändå bara ska använda den för videouppspelning. Kom ihåg att AMD's APU:er skalar med minneshastighet (grafikdelen) så jag skulle rekommendera att du som minst kör med 1866mhz minnen

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag har 8gb 1600mhz minnen liggande, borde räcka om jag inte kommer köra 3D-rendering.

Efter närmera koll så verkar ASRock moderkortet bli varmt, så det blir ett MSI FM2-A75IA-E53 istället.

Vad som gör mig lite orolig är att det kanske eventuellt krävs en BIOS-uppgradering för att moderkortet ska supporta Richland-CPU. Och det verkar som det krävs en Trinity-CPU för att göra uppgraderingen.

Kan men förvänta sig att en BOIS från 2013-05-03 finns flashad som standard om man köper ett moderkort idag? Eller ska jag safe'a och köpa en Trinity istället, typ A4-5300?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Beställde iaf en A6-6400K och MSI-moderkortet, ska feedbacka mina erfarenheter under helgen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Jag går i tankar att byta ut min i3 3225 mot en A10-6700 just för deinterlacing prestanda. Just nu avvaktar jag lite för att se om det kan släppas ett passivt low profile grafikkort i AMDs senaste generation. Får ju inte plats med så mycket i ett Streacom FC8 Evo. Funderar även på ett GT 630 passiv low profile som ska fungera mycket bra med senaste deinterlacing implementationen i XBMC.
//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag går i tankar att byta ut min i3 3225 mot en A10-6700 just för deinterlacing prestanda. Just nu avvaktar jag lite för att se om det kan släppas ett passivt low profile grafikkort i AMDs senaste generation. Får ju inte plats med så mycket i ett Streacom FC8 Evo. Funderar även på ett GT 630 passiv low profile som ska fungera mycket bra med senaste deinterlacing implementationen i XBMC.
//Knight

Kör du Windows eller Linux?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Hedersmedlem

80W PSU blir nog i minsta laget för en CPU som har ett TDP på 65W. Nu kommer den väl förmodligen inte upp i 65W, men du har ju andra komponenter i datorn som också drar lite, plus att man inte kan vara säker på att ditt nätagg ger tillräcklig effekt på rätt spänningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Kör du Windows eller Linux?

Openelec, Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Efter lite research så blir det nog:

AMD A6 6400K 3.9GHz 1MB 65W Socket FM2 Boxed

ASRock FM2A75M-ITX AMD A75 2xDDR3 Socket FM2 mITX

Borde väl funka med mitt 80W PSU.

Skrivet av giplet:

80W PSU blir nog i minsta laget för en CPU som har ett TDP på 65W. Nu kommer den väl förmodligen inte upp i 65W, men du har ju andra komponenter i datorn som också drar lite, plus att man inte kan vara säker på att ditt nätagg ger tillräcklig effekt på rätt spänningar.

Har exakt likadan moderkort och cpu i htpc:n i sovrummet.

Jag har ett chassi på 90W http://cdon.se/hemelektronik/antec_i..._mitx-19242226

Provade köra prime95 för att kolla energieförbrukningen på standard volten. Datorn dog direkt.

Stängde av Turbo mode i bios och sänkte spänningen från 1,250 till 1,100. Cpun körs alltså i 3900Mhz istället för 4100Mhz.
Nu drar den 70 watt i Prime95. Så hög förbrukning kommer du aldrig komma upp i när du kollar film eller surfar.

Värt att notera så funkade den utan problem på standard spänningen till att kolla film och surfa. Det var bara i prime95 som den krachade.

Resten av komponenterna är 60Gb SSD och 2x4Gb Minnen i 1866Mhz ( Högsta man kan ha till den cpu:n)

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tsint:

Efter lite research så blir det nog:

AMD A6 6400K 3.9GHz 1MB 65W Socket FM2 Boxed

ASRock FM2A75M-ITX AMD A75 2xDDR3 Socket FM2 mITX

Borde väl funka med mitt 80W PSU.

Är ju på håret om du kollar in siffrorna på LÄNK

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Är ju på håret om du kollar in siffrorna på LÄNK

Kolla ovan.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Men en HTPC har väl aldrig full last på GPU'n? Video-acceleration borde väl knappt märkas?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft möjlighet att testa min AMD A6 6400K.

- OpenELEC Generic x86_64 3.2.2 - hänger sig vid OpenELEC splash screen, maskinen är nåbar via SSH så jag antar problemet är relaterat till drivrutiner för grafikkortet.
- XBMCbuntu 12.2 Intel-AMD - lyckas starta XBMC men crashar direkt och systemet hamnar i en loop med kontinuerliga omstarter av XBMC. Jag misstänker att även detta problemet beror på drivrutiner.

Installerade sedan en vanlig Ubuntu 13.04 Desktop, kan konstatera att open source drivrutinerna är riktigt kassa. Väljer jag att byta till propitära drivrutiner så får jag upp en overlay som säger AMD No supported hardware.

Därefter testade jag ladda hem AMD Catalyst drivrutiner direkt från AMDs hemsida, och då verkar det mest fungera.

XBMC flyter fint, både UI och video playback av h.264, även de-interlacing fungerar fint.

Möjliga de-interlacing methods:
- Software Blend - stabil bild, dålig skärpa i rörelser
- De-interlace (Half) - stabil bild och skarpa rörelser
- De-interlace - som ovan
- Bob - nervös bild, skarpa rörelser
- Bob (inverted) - som ovan
- Weave - tydliga interlace artefakter
- Weave (inverted) - som ovan
- Blend - stabil bild, dålig tappar skärpa i rörelser

Med metoden "De-interlace" så är bilden likvärdig med Nvidia.

Systemet fungerar fint med mitt 80Watt PSU, även CPU usage stundtals är riktigt högt:

SDTV

HDTV

x264 1080p24

Det är lite synd att varken OpenELEC eller XBMCbuntu fungerar, en zero-conf lösning är alltid smidigare än att stula med egna drivrutiner.

Lyckas jag lista ut varför systemet har så hög CPU usage så kanske det går att köra i ett litet chassi med passiv CPU-kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, med konfen ovan så är det alltså ingen hw-acceleration. CPU'n får jobba onödigt mycket och fläkten låter därefter.

XBMC har en ny howto för Linux Radeon OSS with vdpau (howto)

Denna lösningen är fortfarande väldigt buggig, och är väldigt instabil. Men det låter lovande med riktigt vdpau stöd.

Kommer följa utvecklingen noga och förhoppningsvis så blir drivrutinerna för AMD/ATI inom en snar framtid tillräckligt stabila för en HTPC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

En liten uppdatering, med konfen ovan så är det alltså ingen hw-acceleration. CPU'n får jobba onödigt mycket och fläkten låter därefter.

XBMC har en ny howto för Linux Radeon OSS with vdpau (howto)

Denna lösningen är fortfarande väldigt buggig, och är väldigt instabil. Men det låter lovande med riktigt vdpau stöd.

Kommer följa utvecklingen noga och förhoppningsvis så blir drivrutinerna för AMD/ATI inom en snar framtid tillräckligt stabila för en HTPC.

Jag hade inga av de problemen du nämner med mitt HD6570. Det funkade out of the box i Openelec med hw-acceleration (XvBA). Körde det tillsammans med en Athlon X2 45W. I XBMCbuntu fick jag fixa och trixa för att få HDMI-ljudet att funka men i Openelec funkade allt första booten.
Dock lutar det mot nvidia om jag köper ett diskret kort nu. GT630 passive low profile typ.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

En liten uppdatering, med konfen ovan så är det alltså ingen hw-acceleration. CPU'n får jobba onödigt mycket och fläkten låter därefter.

XBMC har en ny howto för Linux Radeon OSS with vdpau (howto)

Denna lösningen är fortfarande väldigt buggig, och är väldigt instabil. Men det låter lovande med riktigt vdpau stöd.

Kommer följa utvecklingen noga och förhoppningsvis så blir drivrutinerna för AMD/ATI inom en snar framtid tillräckligt stabila för en HTPC.

De du kan göra så länge är att köpa! Så slipper du även den interna gpun
www.inet.se/produkt/5405161/asus-geforce-210-1024mb-low-profi...

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

De du kan göra så länge är att köpa! Så slipper du även den interna gpun
www.inet.se/produkt/5405161/asus-geforce-210-1024mb-low-profi...

Jag har redan en HTPC med ett diskret Nvidia, och jag vet att det är bäst

Det finns många här som propsar för AMD/ATI och jag ville ge det en chans, men nya AMD Richland fungerar ännu inte som ett vettigt HTPC alternativ.

Mitt mITX-chassi har inte plats för pci-kort, så jag måste ha en lösning med integrerad grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Sådär, efter drygt 2 månader så fungerar min AMD/ATI-hårdvara precis som jag vill i Linux!

HW-acceleration på alla filer jag testat, perfekt de-interlace (Temporal) av Live-TV i hårdvaran, Bitstream Audio över HDMI,...

Så om man vill slippa en Windows-licens så kan jag nu rekommendera en billig AMD/ATI lösning för HTPC!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT