Officiella Total War: Rome II -tråden

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Bugatti885:

Jag känner ingen skillnad alls, även fast jag har de senaste drivrutinerna och alla patcher. Spelet kör på lika bra för mig idag som det gjorde när den släpptes.

Du kan ju inte mena att du aldrig upplevt "stutter" eller plötsliga frysningar som snabbt släpper?

Samt att du inte upplever att AI-rundorna tar extremt lång tid?

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockhom
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Dinoman:

Du kan ju inte mena att du aldrig upplevt "stutter" eller plötsliga frysningar som snabbt släpper?

Samt att du inte upplever att AI-rundorna tar extremt lång tid?

Alla AI rundor gick skit snabbt i början men ju mer jag upptäckte detså segare blev det. Det går lika segt idag som det gjorde vid releasen för mig. Och jag har aldrig upplevt någon "stutter" eller fysningar utan spelet körde på bra bortsätt från kraftiga FPS dropps vid inzoomning av ett stort antal trupper och låg FPS vid campaign map som jag fortfarande har...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sdf
Registrerad
Apr 2011

empire är också extremt långsamt när man trycker på end turn .. i rome 1 går det på några sekunder .. och ganska fort i shogun 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Dinoman:

Du kan ju inte mena att du aldrig upplevt "stutter" eller plötsliga frysningar som snabbt släpper?

Samt att du inte upplever att AI-rundorna tar extremt lång tid?

Skrivet av Bugatti885:

Alla AI rundor gick skit snabbt i början men ju mer jag upptäckte detså segare blev det. Det går lika segt idag som det gjorde vid releasen för mig. Och jag har aldrig upplevt någon "stutter" eller fysningar utan spelet körde på bra bortsätt från kraftiga FPS dropps vid inzoomning av ett stort antal trupper och låg FPS vid campaign map som jag fortfarande har...

Fast då har du ju stora grafikproblem precis som alla andra. Även jag upplever detta problem.

AI rundor har jag dock aldrig haft något problem med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003

Något jag har stört mig på nu under en tid är örn-cohorten, tycker att det borde vara som i första Rome att den enheten ger bonus till moralen för trupperna i närheten, när jag kollade senast så var den bara en trupp med en örn på... Sedan de generiska texterna till varje enhet som automatiskt inte är kända, alla spartaner har nästan samma text som handlar om Spartanerna generellt. Men det kanske kommer förbättringar framgent

Spelburk: Fortress FT02 | R7 Ryzen 1700@Stock | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | Palit Jetstream GTX 1080 | G.Skill 3200MHz 32GB RAM | ROG Swift PG279Q
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Rosslan:

Något jag har stört mig på nu under en tid är örn-cohorten, tycker att det borde vara som i första Rome att den enheten ger bonus till moralen för trupperna i närheten, när jag kollade senast så var den bara en trupp med en örn på... Sedan de generiska texterna till varje enhet som automatiskt inte är kända, alla spartaner har nästan samma text som handlar om Spartanerna generellt. Men det kanske kommer förbättringar framgent

Du får välja själv vilken symbol legionen ska ha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av stn1337:

Du får välja själv vilken symbol legionen ska ha

Nja jag menar enheten, alltså inte generalens flagga/symbol utan det finns ju en enhet med soldater, precis som vanliga cohorter, alltså en legion som heter just eagle-cohort. Det är den som borde generera mer moral för resten av soldaterna på slagfältet.

Spelburk: Fortress FT02 | R7 Ryzen 1700@Stock | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | Palit Jetstream GTX 1080 | G.Skill 3200MHz 32GB RAM | ROG Swift PG279Q
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010

Jag gjorde ett litet test för att ta reda på hur mycket FPS man får i kampanjkartan med en speldator.

Specs:

  • GTX 670

  • i7 920 @ 4.0Ghz

  • Intel 520 SSD (180GB)

  • 1920x1080 120Hz skärm

Jag snittade ynka 22.3 fps och fick drops ned mot 8 fps. Mitt grafikkort nyttjades endast till ~ 40%.
Rome 2 behöver verkligen en optimering på CPU delen.

Jonas - När silvertejp inte räcker till, får man ta till ståltråd och bajs!

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av furuliden:

Jag gjorde ett litet test för att ta reda på hur mycket FPS man får i kampanjkartan med en speldator.

Specs:

  • GTX 670

  • i7 920 @ 4.0Ghz

  • Intel 520 SSD (180GB)

  • 1920x1080 120Hz skärm

Jag snittade ynka 22.3 fps och fick drops ned mot 8 fps. Mitt grafikkort nyttjades endast till ~ 40%.
Rome 2 behöver verkligen en optimering på CPU delen.

http://imageshack.us/a/img34/2382/9q0.png

http://imageshack.us/a/img266/639/1ozi.png

Mycket, mycket illa. Inte ens Shogun 2 var så här dåligt optimerat. Det som gör mig mest besviken är dock att spelet enligt mig inte är snyggare än Shogun 2 trots att det flyter sämre.

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av furuliden:

Jag gjorde ett litet test för att ta reda på hur mycket FPS man får i kampanjkartan med en speldator.

Specs:

  • GTX 670

  • i7 920 @ 4.0Ghz

  • Intel 520 SSD (180GB)

  • 1920x1080 120Hz skärm

Jag snittade ynka 22.3 fps och fick drops ned mot 8 fps. Mitt grafikkort nyttjades endast till ~ 40%.
Rome 2 behöver verkligen en optimering på CPU delen.

http://imageshack.us/a/img34/2382/9q0.png

http://imageshack.us/a/img266/639/1ozi.png

Jag får lika resultat med mitt 7870 och en phenom 2 i 3,6 ghz. GPUn hoppar mellan 25 och 60% och jag ligger för det mesta på 15 - 18 fps på campaign map. Illa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av MSIOCGenie:

Mycket, mycket illa. Inte ens Shogun 2 var så här dåligt optimerat. Det som gör mig mest besviken är dock att spelet enligt mig inte är snyggare än Shogun 2 trots att det flyter sämre.

Jag kommer ihåg när de släppte en video över Carthago och sa att grafiken man såg var Pre-Pre Alpha och att grafiken skulle bli MYCKET bättre när spelet väl kom...
Grafiken dom visade för nästan ett år sedan i det där youtube-klippet är mil bättre än det vi har idag.

Jonas - När silvertejp inte räcker till, får man ta till ståltråd och bajs!

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av furuliden:

Jag kommer ihåg när de släppte en video över Carthago och sa att grafiken man såg var Pre-Pre Alpha och att grafiken skulle bli MYCKET bättre när spelet väl kom...
Grafiken dom visade för nästan ett år sedan i det där youtube-klippet är mil bättre än det vi har idag.

Ja, den grafiken man faktiskt kan få i spelet liknar inte alls de bilder och videos som CA släppt på spelet. Man kan ju spela striden som är i videon, och tyvärr är striden inte i närheten lika cool och snygg i spelet som i videon.

Har inte sett någon som fått sitt spel att se ut så här heller.
http://wiki.totalwar.com/images/6/6b/FactionRevealRome1.jpg
http://wiki.totalwar.com/images/f/f2/Carthage_sacredband.jpg
http://wiki.totalwar.com/images/d/d3/Sparta.png

Man kan bara hoppas på att CA arbetar på en fet jäkla uppdatering där allt som utlovades ifrån början finns med, men jag ställer mig tveksam till om vi någonsin får det Rome II vi alla hoppades på.

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009

Jag tycker att grafiken är helt sinnessjukt bra när man lirar på Extreme. Det var alldeles för glossy i Shogun 2 men nu har CA hittat rätt igen.

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av stn1337:

Jag tycker att grafiken är helt sinnessjukt bra när man lirar på Extreme. Det var alldeles för glossy i Shogun 2 men nu har CA hittat rätt igen.

xeEVpcbkh5M

Han använder ju lite grejer för att ändra färgerna, så helt vanilj är det inte.

Men hur som helst, jo spelet kan se riktigt bra ut ibland, det har potential. Men grafiken behöver finputsas på sina ställen för en mer jämn upplevelse, dessutom innan spelet kan bli snyggare måste det optimeras, rejält.

Ska jag vara helt ärlig tror jag spelet hade behövt vara i full utveckling till kanske februari/mars 2014, då hade det släppts nästan exakt tre år efter Shogun 2 och jag tror att det hade behövts så lång tid.

Vi får tänka på att spelet inte bara är buggigt som fan, det fattas även viktiga, grundläggande spelfunktioner som antagligen inte kommer patchas in

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av MSIOCGenie:

Han använder ju lite grejer för att ändra färgerna, så helt vanilj är det inte.

Men hur som helst, jo spelet kan se riktigt bra ut ibland, det har potential. Men grafiken behöver finputsas på sina ställen för en mer jämn upplevelse, dessutom innan spelet kan bli snyggare måste det optimeras, rejält.

Ska jag vara helt ärlig tror jag spelet hade behövt vara i full utveckling till kanske februari/mars 2014, då hade det släppts nästan exakt tre år efter Shogun 2 och jag tror att det hade behövts så lång tid.

Vi får tänka på att spelet inte bara är buggigt som fan, det fattas även viktiga, grundläggande spelfunktioner som antagligen inte kommer patchas in

Säger inte emot dig på ovanstående punkter, håller faktiskt med. Men att påstå att grafiken är dålig, som nämnts ovan är bara så fruktansvärt fel.

Enda anledning att Rome II släptes i September var för att SEGA skulle kunna visa upp en bra kvartalsrapport - på riktigt. Spelet skulle släppas i Oktober från första början och med facit i hand fanns det absolut INGEN som helst orsak att skjuta fram det, förutom kvartalsrapporten då förstås.

Därför man aldrig, aldrig, ALDRIG ska förhandsboka spel.

Men som sagt, spelet är oavsett VÄLDIGT snyggt, så den diskussionen kan droppas direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av stn1337:

Därför man aldrig, aldrig, ALDRIG ska förhandsboka spel.

Tycker jag fick en bra deal för 300:- på GMG vilket då inkluderade Greek States (som kostar 75:- separat om man inte förhandsbokade). Tyvärr så gick CA många steg bakåt när det gäller releasekvalite i Rome 2 jämfört med Shogun 2 vilket var lite svårt att förutspå. Men kommer plocka upp och spela det sen igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Buio:

Tycker jag fick en bra deal för 300:- på GMG vilket då inkluderade Greek States (som kostar 75:- separat om man inte förhandsbokade). Tyvärr så gick CA många steg bakåt när det gäller releasekvalite i Rome 2 jämfört med Shogun 2 vilket var lite svårt att förutspå. Men kommer plocka upp och spela det sen igen.

Nja, Shogun 2 hade stora, stora problem vid release också. Tog väll 1-2 månader innan alla allvarliga problem var åtgärdade. Trots att det var det mest förenklade TW som släppts. FOTS var väll det enda som dom lyckats med vid release.

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av stn1337:

Säger inte emot dig på ovanstående punkter, håller faktiskt med. Men att påstå att grafiken är dålig, som nämnts ovan är bara så fruktansvärt fel.

Enda anledning att Rome II släptes i September var för att SEGA skulle kunna visa upp en bra kvartalsrapport - på riktigt. Spelet skulle släppas i Oktober från första början och med facit i hand fanns det absolut INGEN som helst orsak att skjuta fram det, förutom kvartalsrapporten då förstås.

Därför man aldrig, aldrig, ALDRIG ska förhandsboka spel.

Men som sagt, spelet är oavsett VÄLDIGT snyggt, så den diskussionen kan droppas direkt.

Hatar giriga utgivare som bara tänker på kortsiktig vinst. Hur som helst, CA och SEGA synas under luppen just nu, om Rome II inte patchas till mint condition med nya features, förbättringar och fixar som borde varit i spelet vid release så kommer jag av ren princip inte förboka nästa Total War. Kommer vänta till spelet är släppt så man kan läsa spelarnas tankar om spelet. SEGA försöker ju dock försvåra detta med B$ som day one DLC, är detta något de planerar att fortsätta med kommer jag fan inte köpa spelet förräns det är på Steams julrea ett år senare för 100kr.

Skulle dock vara hemskt om detta hände, finns ingen annan spelserie som Total War, King Arthur räknas inte.

Håller med dig om att Shogun 2 hade sina problem vid release, men det spelet var inte lika uppenbart halvklart some Rome II är. Vad jag kan minnas var det inget DX10/11 stöd och desyncs i CO-OP kampanjen som var de största problemen för mig vid release där, men jag kunde fortfarande spela spelet, Rome II är ju ospelbart, i min mening.

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av stn1337:

Nja, Shogun 2 hade stora, stora problem vid release också. Tog väll 1-2 månader innan alla allvarliga problem var åtgärdade. Trots att det var det mest förenklade TW som släppts. FOTS var väll det enda som dom lyckats med vid release.

Inte den bild av Shogun 2-releasen jag kommer ihåg. Jag körde det utan problem och AI:n var hyfsat kompetent redan från start.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av stn1337:

Säger inte emot dig på ovanstående punkter, håller faktiskt med. Men att påstå att grafiken är dålig, som nämnts ovan är bara så fruktansvärt fel.

Enda anledning att Rome II släptes i September var för att SEGA skulle kunna visa upp en bra kvartalsrapport - på riktigt. Spelet skulle släppas i Oktober från första början och med facit i hand fanns det absolut INGEN som helst orsak att skjuta fram det, förutom kvartalsrapporten då förstås.

Därför man aldrig, aldrig, ALDRIG ska förhandsboka spel.

Men som sagt, spelet är oavsett VÄLDIGT snyggt, så den diskussionen kan droppas direkt.

Jag tycker inte att grafiken är direkt dålig, men jag kan inte säga att den är superbra heller om man nu inte använder moddar. Jag tycker inte heller att det som är nytt rent grafiskt kan motiveras med denna enormt dåliga optimering. Det är ju nästan samma motor som shogun 2, och det flyter på riktigt bra. Hur kunde deras moddar av grafikmotorn skala av all denna optimering? Hade spelet sett mer likt ut i videon du länkade med "helt ok" optimering, iaf för CPUn, skulle det kunna motiveras. Inte som det är i dagsläget.

Ang. Rome II's releasedatum så var det väl i början satt till 2014? Och sen har SEGA pressat datumet rejält och så fick vi det vi fick, endast för att de skulle glädja aktieägarna. Riktigt jävla dålig stil mot oss konsumenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Snigeln Bert:

Ang. Rome II's releasedatum så var det väl i början satt till 2014? Och sen har SEGA pressat datumet rejält och så fick vi det vi fick, endast för att de skulle glädja aktieägarna. Riktigt jävla dålig stil mot oss konsumenter.

http://www.rockpapershotgun.com/2012/07/02/total-war-rome-2-p...
"Total War: Rome II is slated for release late next year. We’ll have some interview features with the devs up for you over the next couple of days."

http://www.rockpapershotgun.com/2012/07/02/rome-ii-trailer/#m...
"Rome II is out late next year, which is of course nowhere near soon enough. Harrumph."

Jag kan bara minnas att snack om 2013, men såhär i efterhand hade väll 2014 varit mer realistiskt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av stn1337:

http://www.rockpapershotgun.com/2012/07/02/total-war-rome-2-p...
"Total War: Rome II is slated for release late next year. We’ll have some interview features with the devs up for you over the next couple of days."

http://www.rockpapershotgun.com/2012/07/02/rome-ii-trailer/#m...
"Rome II is out late next year, which is of course nowhere near soon enough. Harrumph."

Jag kan bara minnas att snack om 2013, men såhär i efterhand hade väll 2014 varit mer realistiskt

Kan ha varit så också, vet att det var lååångt fram (kändes det då iaf!) tills release. Men ja, tidigt 2014 hade varit rätt lagom tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Såg att en på officiella forumet gjort ett par konceptbilder på ett UI i stil med t.ex. Shogun II (dvs artistisk stil passande spelet och inte "modernt" minimalistiskt).
http://forums.totalwar.com/showthread.php/103698-Skeuomorphic...

Usch vad det nya UI:t är fult och på många sätt dåligt. Det finns fördelar också förstås, men jag tycker inte de överväger nackdelarna.

De har antagit att man vill ha så mycket skärmyta som möjligt och undvikit stora UI-rutor. Problemet är bara att man inte har någon egentlig nytta av att se kartan när det är omgångsbaserat och spelet väntar på att man ska göra något. Det är en annan sak om det är ett realtidsspel. Därför hade stora UI-rutor i många fall varit bättre och mer tidsenligt inlevelserika.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008

Kört två kampanjer nu, en som Suebi och en som Pontus.

Båda har jag kört långt på, men möter inget motstånd, alla faktioner jag möter har som mest 3-4 städer och i båda dog Rom väldigt tidigt. Det finns liksom inget "powerhouse" utan alla faktioner verkar dö innan de etablerar sig.

Har jag bara haft otur eller klarar AI'n inte av att ha stora imperier helt enkelt?

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Okt 2007

Hur mycket har patcherna förbättrat spelet? Körde ca 6h när det släpptes och har inte rört det sedan dess, väntar på att suget ska växa tillbaka.

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av ErDraug:

Har jag bara haft otur eller klarar AI'n inte av att ha stora imperier helt enkelt?

Tror inte de lyckats fixa AI:n riktigt än. Den är erbjuder väldigt svagt motstånd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

När släpps selucids? Skulle inte det ske under Oktober? (Eller har det släppts och jag missat?) Har inte spelat sedan september, så har lite dålig koll.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Tallkotten:

Hur mycket har patcherna förbättrat spelet? Körde ca 6h när det släpptes och har inte rört det sedan dess, väntar på att suget ska växa tillbaka.

Testade en strid i helgen, prestandan har förbättrats avsevärt men det är fortfarande inget vidare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Tallkotten:

Hur mycket har patcherna förbättrat spelet? Körde ca 6h när det släpptes och har inte rört det sedan dess, väntar på att suget ska växa tillbaka.

I själva striderna så flyter spelet på väldigt bra faktiskt. Jag spelade lite med ett GTX 460 på en dator med 1920x1200 skärm nu i helgen som var. Med lite lägre grafikinställningar så lyckades jag få 60 fps konstant, körde med V-sync.

Flytet i kampanjkartan har faktiskt blivit bättre än vad det var tidigare. Förut kunde man få drops ned till 8(!) fps i kampanjkartan, och när man hade många agenter och armréer på kartan så kanske man snittade runt 15(!) fps.
Med senaste patchen får jag runt 32 fps med drops ned till intervallet 20-25 ganska ofta, bättre men fortfarande inte helt bra. Jag vill kunna få stabila 60fps i kampanjkartan också.

Spelet blir sakta men säkert bättre.

Jonas - När silvertejp inte räcker till, får man ta till ståltråd och bajs!