Grafikkort för stort, tar emot hårddiskburen. Vad kan man göra?

Permalänk

Grafikkort för stort, tar emot hårddiskburen. Vad kan man göra?

Hej

Jag har installerat ett GTX 680 i mitt Fractal Design men det är på gränsen. Kortet tar emot chassit i de positionerna där hårddiskarna sitter. Det orsakar ett konstigt ljud(vibrationer) när fläktarna på kortet börja komma upp i varv. Jag vill böja eller såga bort den den delen på chassit som tar emot kortet.
Hur ska man gå tillväga för bästa resultat?

Tack

Permalänk
Medlem

Om du har ett ur Arc serien är det super enkelt att ta bort HDD platserna

Dold text
Permalänk
Medlem
Permalänk

Nej jag har ett Fractal Design Define R3 Svart

Permalänk
Medlem

Ja stötte på patrull med mitt R3 chassi när ja fick hem mitt 7990, men ja tog 2 dåliga tänger o böjde o bände o lyckades få av
hdd hållaren så ja kunde böja undan en bit där Kändes inte helt hundra ska ja ärligt säga,
men kunde pressa ner mitt grafikkort på plats iaf

Sen köpte ja R4a chassit som är lite bättre planerat med smidigt löstagbara hdd burar.
Men det är en annan historia.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk

Lol AndiOne, det där är ett mästerverk

Permalänk
Medlem

Ingen som mäter och kollar innan man köper grafikkort?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Jag hade ett GTX 570 Asus. Trodde inte att det skulle skilja sig så mycket
Men du har rätt , mätta ska man alltid göra.

Permalänk
Medlem

Mäta? De är väl ingen sport?

Edit: Sen är ju grafikkortet viktigare än chassit imo.
Så får de inte plats i de nuvarande chassit så är de dags att uppgradera chassi alternativt "modda" det lite.
Just 3,5 HDD burar är ju ganska överflödiga idag imo. För att inte tala om 5,25" platserna.
Känns som att de mest är ivägen för luftflödet.

Iaf när vi pratar om relativt stora chassin. Har man ett mindre M-atx chassi då är de klart man får ta fram tumstocken.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att det skulle gå att flytta ned discarna och vika in racket?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt 680 mätte jag men jag trodde att de 295mm skulle vara från plåten där man skruvar fast kortet till kylarens bakre del. Men det var från kretskortets start till kylarens bakre del. Så jag fick byta låda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag har inga bilder just nu men mitt fall är inte lika extremt som ovan. Kortet sitter i och fungerar som det ska. Jag tror inte att det krävs större åtgärder. Är det en bra ide att använda tång eller två och försöka böja in? Jag har även ett litet såg men vet inte om den är kapabel att såga i chassit.

Permalänk
Medlem

Ja skulle väl rekommendera i så fall att ta den säkra vägen och ta bort delarna ur chassit innan du sågar. För o slippa riskera metalflisor o skit. Ja orkade inte o tänkte ääh fan de är bara pengar o ja vill lira BF4 betan NU så ja körde bara på. Men skulle inte rekommendera det åt andra.

Om du inte behöver alla hårddisk burar utan kan montera de diskarna du har i 5,25 platserna så skulle ja nog hellre helt enkelt borra bort popnitarna o ta bort hela hårddiskracket ut chassit.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag har inga bilder just nu men mitt fall är inte lika extremt som ovan. Kortet sitter i och fungerar som det ska. Jag tror inte att det krävs större åtgärder. Är det en bra ide att använda tång eller två och försöka böja in? Jag har även ett litet såg men vet inte om den är kapabel att såga i chassit.

om det är så "lite" som du säger hade jag personligen tagit en tång och våldat lite på chassit. Borde kunna ge de mm som behövs.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Ok tack för alla tips , den som vågar vinner.
Jag ska plocka fram verktygen ikväll och göra mitt bästa för att få det att fungera.
Jag återkommer med resultaten , förhoppnings från den dator som har "problemet".

Permalänk
Medlem

En hammare och knacka en liten grop i plåten där det tar i grafikkortet.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Eller kanske en liten möbeltass där de tar i

Fast ja tror mest på att montera bort hela HDDburen och sätta diskarna uppe i 5,25" buren. Om de nu inte är fullt där uppe.
De gör ju att luftflödet blir bra mkt trevligare oxå.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Det här är en av anledningarna till varför jag kör med full tower-chassi.
Även om det går att klämma dit ett stort kort i en liten låda, så blir ju luftflödet helt kass.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det här är en av anledningarna till varför jag kör med full tower-chassi.
Även om det går att klämma dit ett stort kort i en liten låda, så blir ju luftflödet helt kass.

vet jag inte om jag håller med om, beror på vilken låda och vilket grafikkort (mer vilken kylare på grafikkortet). Är ju lättare att få en snabb luftgenomströmning i ett litet chassi än ett stort då det är mindre mängd luft som ska flyttas. Samtidigt som du har mindre mängd luft att leka med, så du behöver snabbare få den utbytt mot frisk luft än vad ett större chassi behöver.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Road:

vet jag inte om jag håller med om, beror på vilken låda och vilket grafikkort (mer vilken kylare på grafikkortet). Är ju lättare att få en snabb luftgenomströmning i ett litet chassi än ett stort då det är mindre mängd luft som ska flyttas. Samtidigt som du har mindre mängd luft att leka med, så du behöver snabbare få den utbytt mot frisk luft än vad ett större chassi behöver.

Vad hjälper det, när du har ett grafikkort som blockerar flödet, på grund av att det når ända till hdd-racket?
Nä, minsann. Stort chassi, stora fläktar, låga varv ftw.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Vad hjälper det, när du har ett grafikkort som blockerar flödet, på grund av att det når ända till hdd-racket?
Nä, minsann. Stort chassi, stora fläktar, låga varv ftw.

Ser inte hur grafikkortet skulle blockera flödet då flödet kommer från fronten, och passerar genom chassit och ut bak, (genom grafikkort samt fläktar) visst stoppar hdd's upp flödet en del. Visst om du har en eftermarknads kylare som bara blåser runt luft uniti chassi så måste du få ut luften någon annan väg (via sidopanel tex).

(men det här känns väldigt OT för denna tråd, ber om ursäkt TS)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Road:

Ser inte hur grafikkortet skulle blockera flödet då flödet kommer från fronten, och passerar genom chassit och ut bak, (genom grafikkort samt fläktar) visst stoppar hdd's upp flödet en del. Visst om du har en eftermarknads kylare som bara blåser runt luft uniti chassi så måste du få ut luften någon annan väg (via sidopanel tex).

(men det här känns väldigt OT för denna tråd, ber om ursäkt TS)

Du skrev själv svaret på vad du inte förstod: (genom grafikkort samt fläktar).
Om luften måste ta sig igenom grafikkortet istället för förbi det, så får du av väldigt naturliga skäl ett långsammare flöde av luft.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Du skrev själv svaret på vad du inte förstod: (genom grafikkort samt fläktar).
Om luften måste ta sig igenom grafikkortet istället för förbi det, så får du av väldigt naturliga skäl ett långsammare flöde av luft.

Err... du vet att kylaren på ett (stock, eftermarknad gör inte riktigt det så mycket som blåser runt luft innuti chassit) grafikkort är en fläkt som suger in luft och skjuter ut den bak va? det är liksom så det fungerar...

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Road:

Err... du vet att kylaren på ett (stock, eftermarknad gör inte riktigt det så mycket som blåser runt luft innuti chassit) grafikkort är en fläkt som suger in luft och skjuter ut den bak va? det är liksom så det fungerar...

Ja, och om du då, tack vare grafikkortets längd och chassits litenhet, blockerar luftflödet till den delen av lådan där processorn sitter så kommer du ha markant sämre luftflöde i den delen av burken.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Ja, och om du då, tack vare grafikkortets längd och chassits litenhet, blockerar luftflödet till den delen av lådan där processorn sitter så kommer du ha markant sämre luftflöde i den delen av burken.

Men herregud grafikkorter sitter horizontalt inte vertikalt! (såvida inte du har ett vissa modeller chassit som har flippat det hela men då kommer luften från botten) sen kommer luften in framifrån, passerar genom hdd bays sen över komponenterna. Grafikkorter KAN inte stoppa lutflödet såvida allt inte kommer från botten och även då kan det inte stoppa luftflödet.

Jag har inte sett ett enda chassi som är lika smallt som ett grafikkort i midtower storlek för då får du ju inte ens in övriga komponenter.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Road:

Men herregud grafikkorter sitter horizontalt inte vertikalt! (såvida inte du har ett vissa modeller chassit som har flippat det hela men då kommer luften från botten) sen kommer luften in framifrån, passerar genom hdd bays sen över komponenterna. Grafikkorter KAN inte stoppa lutflödet såvida allt inte kommer från botten och även då kan det inte stoppa luftflödet.

Jag har inte sett ett enda chassi som är lika smallt som ett grafikkort i midtower storlek för då får du ju inte ens in övriga komponenter.

Du missar poängen helt. Det är skillnad på om luften har en passage på 2cm att flöda igenom, eller 10cm. Prova fyll en skål med vatten och häll ut den, och gör samma sak med en pet-flaska, så kanske du förstår skillnaden.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

SLÄPP DET FÖR HELVETE!

Permalänk

Har nu böjt hårddiskburen så att grafikkortet inte rör den alls. Problemet kvarstår dock och jag hör ett ljud som kommer och går.
Det är inte coilwhine då det inte låter likadant. Fan alltså , jag har 14 dagars öppet köp hos Nettonet men vill gärna behålla kortet om problemet blir löst. Några förslag på vad jag ska titta på nu?

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Har nu böjt hårddiskburen så att grafikkortet inte rör den alls. Problemet kvarstår dock och jag hör ett ljud som kommer och går.
Det är inte coilwhine då det inte låter likadant. Fan alltså , jag har 14 dagars öppet köp hos Nettonet men vill gärna behålla kortet om problemet blir löst. Några förslag på vad jag ska titta på nu?

Tack

Testa bromsa en fläkt i taget, kanske kass lager eller nåt. Det kan givetvis även vara en resonans i chassit, slutar det låta ifall du tar i chassit?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...