Permalänk
Medlem

Val av kylare till 2500k?

Hej.

Just nu kör jag orginalkylaren som följde med processorn (i5 2500k) men då den blir ganska varm under load tänkte jag byta till lite bättre kylare. Jag har kollat runt på lite olika kylare och hittat två rimliga alternativ som varken är för dyra eller för stora:

Scythe Samurai ZZ Rev B (245 kr)
Test av den: http://www.tweaktown.com/reviews/3266/scythe_samurai_zz_cpu_c...

Arctic Cooling Freezer 13 (280 kr)
Test av den: http://www.hardwaresecrets.com/article/Arctic-Cooling-Freezer...

Om ni har några åsikter om dessa så skulle det vara tacksamt om ni kunde dela med er, har tyvärr inte hittat test där dom jämfört båda mot varandra. Kan tillägga att jag även kollat på den (som verkar populärare) kylaren Cooler Master HYPER 212 EVO men problemet är att den kommer slå i fläkten i sidan av chassit, vilket är anledningen till att jag kollat på kylare som inte är riktigt lika höga.
Skall enligt Fractal Design få plats med kylare som har höjden 180 mm. Räknar man bort 25 mm hos fläkten så är 155 mm max höjd.

Felskrivning
Visa signatur

Fractal Design Meshify Mini C | Corsair RMX750X | Asrock B550M Steel Legend | AMD Ryzen 9 5900X | Corsair Vengenacne RB PRO SL 32GB | Kingston NV1 M.2 2TB | Be Quite! Dark Rock 4 Pro | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Hyper 212 Evo ser ut att passa. måtten är ju 120 x 80 x 159 mm (4.7 x 3.1 x 6.3 in)

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Hyper 212 Evo ser ut att passa. måtten är ju 120 x 80 x 159 mm (4.7 x 3.1 x 6.3 in)

Om jag inte missförstått helt så är väl 159 mm höjden på kylaren? Enligt mina beräkningar (samt lite snabbt mått med måttband) så lär ju kylaren slå emot fläkten som sitter i sidan på chassit (Den täcker lite av övre grafikkortet samt över CPUn).

Visa signatur

Fractal Design Meshify Mini C | Corsair RMX750X | Asrock B550M Steel Legend | AMD Ryzen 9 5900X | Corsair Vengenacne RB PRO SL 32GB | Kingston NV1 M.2 2TB | Be Quite! Dark Rock 4 Pro | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendoz:

Om jag inte missförstått helt så är väl 159 mm höjden på kylaren? Enligt mina beräkningar (samt lite snabbt mått med måttband) så lär ju kylaren slå emot fläkten som sitter i sidan på chassit (Den täcker lite av övre grafikkortet samt över CPUn).

Ahaaa, missförstod dig, trodde du la på 2,5cm på kylaren för att sätta dit en fläkt.. Hmm ja då blir det lite svårare att hitta billiga och bra kylare.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Jag kan bara uttala mig om Arctic kylaren. Har erfarenhet av deras kylare produkter sedan flera år. Generellt sett får du mycket pang för pengarna. Lätta att installera och bra kylförmåga. Du kommer att märka stor skillnad gentemot stockkylaren oavsett vad du väljer.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Kolla i Testcenter Processorkylare vintern 2011. Där hittar du test av Pro modellen av Freezer 13. Notera att det som skiljer 13 från 13Pro är den lilla extra fläkten under kontoret.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendoz:

Hej.

Just nu kör jag orginalkylaren som följde med processorn (i5 2500k) men då den blir ganska varm under load tänkte jag byta till lite bättre kylare. Jag har kollat runt på lite olika kylare och hittat två rimliga alternativ som varken är för dyra eller för stora:

Scythe Samurai ZZ Rev B (245 kr)
Test av den: http://www.tweaktown.com/reviews/3266/scythe_samurai_zz_cpu_c...

Arctic Cooling Freezer 13 (280 kr)
Test av den: http://www.hardwaresecrets.com/article/Arctic-Cooling-Freezer...

Om ni har några åsikter om dessa så skulle det vara tacksamt om ni kunde dela med er, har tyvärr inte hittat test där dom jämfört båda mot varandra. Kan tillägga att jag även kollat på den (som verkar populärare) kylaren Cooler Master HYPER 212 EVO men problemet är att den kommer slå i fläkten i sidan av chassit, vilket är anledningen till att jag kollat på kylare som inte är riktigt lika höga.
Skall enligt Fractal Design få plats med kylare som har höjden 180 mm. Räknar man bort 25 mm hos fläkten så är 155 mm max höjd.

Hejsan!

Jag skulle nog titta på en sluten vattenkylning i din situation, det är väldigt smidigt när man väl lärt sig hur man sätter dit den

Jag sitter på Antec Kuhler 620 som jag haft i över två år nu, väldigt nöjd och aldrig några problem.

Har bytt medföljande fläkten till bättre grejer förstås.
Verkar dock som att vissa får exemplar med bubblor i systemet som gör att det låter litegrann, hört att det går att fixa med att böja på skiten, men aldrig haft det problemet så har ingen erfarenhet av det.

Det är iaf rätt smidigt att ha sluten vattenkylning då det inte blir lika tungt i chassit, du får bra kylning och det är väldigt tyst.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional