Ang Elgigantens chockpris på Canon Digital IXUS 140

Permalänk

Ang Elgigantens chockpris på Canon Digital IXUS 140

Var det någon som fick köpa denna kompaktkamera för det underbara priset 499 kr? Jag var där vid lunchtid men då var det slut i hela Stockholm enligt han på kundtjänst. Frågan är om det ens fanns i lager? Tillgångsgarantin gäller ju inte då det står med en liten text "Begränsat antal".

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta hur många de hade från början, det var ett riktigt lockpris. Blev du hänvisad till en lite dyrare och lite bättre kamera?

Permalänk
Medlem

Ja kan tänka mig att de sålde slut extremt snabbt överallt.
Jag som var ledig idag hade tänkt ta mig in till GBG vid öppningstid men
så kollade jag på hemsidan tidigt imorse då såg ja att man kunde beställa online,
så förvånad som ja va klicka jag hem ett ex

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Du är nog inte den enda som kom på idén att köpa kameran

Permalänk

Pimpy: de var konstigt då jag tänkte samma sak men den gick inte att beställa online och de går fortfarande inte.

Jag tror Elgiganten körde en ytterligare fuling och hade som max 5 varor per butik, där sjönk Elgiganten ytterligare hos mig. Att de förbehåller sig rätten till tillgångsgarantin är ju typiskt deras metoder när de verkligen är REA på en produkt.

Permalänk
Medlem

Jag var på två stycken Elgiganten i Göteborg med ungefär 1h mellan rum, jag tror detta endast är något jävla lock pris för när jag kom till första Elgiganten så var den ju såklart slut, men så hänvisade han mig till en annan där det skulle finnas 32st kvar...

Stack och käkade lunch under tiden tänkte inte så mycket mer på det tog la ungefär 1h för mig att käka lunch samt åka dit allt som allt, när jag väl var framme så var ju såklart alla slut..

Då säger ju grabben som försöker kränga att dom har haft en super rush och att det var extremt mycket människor och att dom hade haft pallvis med kameror där under dagen.. (detta var runt 12 tiden och elgiganten öppnar 10...)

Det är ju bara bullshit hela skiten, jag är inte så ledsen över kameran då det inte var jag som skulle ha den det var min kollega men blir bara så jävla arg när dom kör så svinaktigt.

Obs jag var ungefär 10:50 vid den första butiken dvs 50 minuter efter dom hade öppnat på en Tisdag.. jag vill inte vara den som är den men har inte folk jobb att gå till? (jo jag jobbar men vi åker runt lite överallt så är lättare för oss att ta en avstickare än för andra som jobbar på kontor.)

Slutligen, Nu bojkottar vi Elgiganten Sveriges största skitbutik

Permalänk
Medlem

Men Även om den är Slutsåld så kan man be personalen att beställa 1 ny till det priset så länge erbjudandet finns kvar.
så det bör funka på flera produkter.

När jag skulle köpa en Panasonic 42" 2013 tv så fanns det endast 1 kvar i lager då ej var säker om jag skulle tinga den eller inte men om någon hade köpt den och den var slut i lager så kunde personalkillen få den till samma pris till mig och skulle då komma 1 vecka efter erbjudandet.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Men Även om den är Slutsåld så kan man be personalen att beställa 1 ny till det priset så länge erbjudandet finns kvar.
så det bör funka på flera produkter.

När jag skulle köpa en Panasonic 42" 2013 tv så fanns det endast 1 kvar i lager då ej var säker om jag skulle tinga den eller inte men om någon hade köpt den och den var slut i lager så kunde personalkillen få den till samma pris till mig och skulle då komma 1 vecka efter erbjudandet.

Det gäller inte när det är begränsat parti, de var det som var hela haken...

Permalänk
Medlem

Var förbi Elgiganten i Västerås på lunchen igår.
Då hävdade säljaren att dom sålde slut på 45 minuter och att det hade varit kö utanför butiken innan dom öppnade.

Ingen aning om hur många dom hade från början.

Men att det kan har varit kö innan kan jag tro på då jag upplevde det när jag var pappaledig och dom sålde kaffemaskin för 1/4 av priset. Då var det föräldralediga, pensionärer och hantverkare (slm antagligen "hämtar delar" dom glömt eller behöver") i kön...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Det gäller inte när det är begränsat parti, de var det som var hela haken...

På den Tv:n jag köpte var begränsat parti för då tog dom bort lagerstatus underdagen o det var kvällsöppet erbjudande med 1k rabatt
och jag har även köpt när det har varit andra begränsade parti tex mobiltelefon fick jag till samma pris. så det beror på vilken elgiganten butik eller hur sjyst personal det är just då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Jag var på två stycken Elgiganten i Göteborg med ungefär 1h mellan rum, jag tror detta endast är något jävla lock pris för när jag kom till första Elgiganten så var den ju såklart slut, men så hänvisade han mig till en annan där det skulle finnas 32st kvar...

Stack och käkade lunch under tiden tänkte inte så mycket mer på det tog la ungefär 1h för mig att käka lunch samt åka dit allt som allt, när jag väl var framme så var ju såklart alla slut..

Då säger ju grabben som försöker kränga att dom har haft en super rush och att det var extremt mycket människor och att dom hade haft pallvis med kameror där under dagen.. (detta var runt 12 tiden och elgiganten öppnar 10...)
[...]
Slutligen, Nu bojkottar vi Elgiganten Sveriges största skitbutik

Så om jag förstår det hela rätt, så är det en superkampanj på en vara, de säljer slut i en butik på nolltid, de är schyssta och säger att i en annan butik finns det fortfarande 32st kvar, och istället för att rusa dit går du och käkar LUNCH!? Det slog dig aldrig att kamerorna i första butiken kanske var slut på 50 minuter av en anledning? Men nej du har rätt, detta är helt klart Elgigantens fel, bojkott!!!1111

Lesson learned till nästa supererbjudande då - häng på låset! Har samma erfarenhet som TheGiant, folk köar faktiskt innan öppningsdags vid såna här erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Har någon här fått tag i en kamera?
Vore inte första gången varor är "slut" även om man vore första på låset.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Behövs helt klart striktare regler gällande annonsering. De kan i princip annonsera ut en vara hur billigt som helst utan att ha något krav på att ens ha en endaste vara i butiken. Detta har tydligen Elgiganten utnyttjat fullt ut i detta läget iaf vad det verkar som. De bor ju ändå över 2 miljoner i Stockholm så de borde vara beredda på att ha fullsmockat i butiken med de REA-varor som kan tänkas att säljas mest av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squidder:

Så om jag förstår det hela rätt, så är det en superkampanj på en vara, de säljer slut i en butik på nolltid, de är schyssta och säger att i en annan butik finns det fortfarande 32st kvar, och istället för att rusa dit går du och käkar LUNCH!? Det slog dig aldrig att kamerorna i första butiken kanske var slut på 50 minuter av en anledning? Men nej du har rätt, detta är helt klart Elgigantens fel, bojkott!!!1111

Lesson learned till nästa supererbjudande då - häng på låset! Har samma erfarenhet som TheGiant, folk köar faktiskt innan öppningsdags vid såna här erbjudanden.

Exakt som Estanjoni kan jag tycka då att man borde ändå ha ett hyfsat lager, jag sket i vilket eftersom jag inte skulle ha kameran så var väl inte mitt problem ville hellre äta..

Men det som kanske inte riktigt kom fram i min text förut tycker jag att det är en skam att ha lock priser så för jag tror verkligen inte att dom kan ha sålt slut dom så fort.. överlyssnade på en säljare där inne som försökte sälja en 500:- dyrare kamera till en som vill ha den som vi var ute efter istället.. Det känns ju som att dom bara säger att dom har 32 st kvar men i själva verket har dom inga kvar men vill att du ska dit och köpa en annan kamera.

Sluta vara så blåögd detta är inget nytt, var inte längesen man läste om samma knep som Mediamarkt använde sig av när dom sålde ut Macbooks för löjligt lågt pris och den första killen som du sa "har hängt på låset" sen tidigt på morgonen kommer in så finns det inget i hyllorna..

Hela situationen kändes så jävla uppgjord det var därför jag blev så arg över det, inte arg över kameran då det inte var jag som skulle ha den som sagt. Men tycker det är äckligt fult att göra så och det borde finns vissa gränser skulle jag säga för att man ska få ha sådana lock priser.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Säljer de 32 stycken i en butik på en timme så är det inte lagret det är fel på. Då har åtgången helt enkelt varit extrem.
Som alltid med dundererbjudanden så ska man hänga på låset. De har ingen skyldighet att hålla ett lager på 1000+ bara för att det ska räcka hela dagen när det är sådan åtgång. Med en prissänkning på 1500:- så lär de ändå gå många miljoner back över hela Sverige på erbjudandet.

Permalänk
Medlem

Om rean bara gäller i butik och inte online och det verkar för bra för att vara sant så kan man nog räkna med att varan aldrig funnits till att börja med.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig också tveksam till den här typen av reklam. Har man pallar av produkten vill man väll skylta med det i reklamen?

Permalänk
Medlem

Vad gäller deras webblager är jag nästan säker på att alla fyra färger fanns i lager (Lagersaldo: 100+) vid kl 08 i tisdags. Strax innan kl 10 var alla utom den grå slut. Vid kl 12 var även den slut.

Jag beställde en på väg till jobbet runt 07 i tisdags och fick sms-avisering vid 12 idag.

Varför går ni till butiken? Det är ju ingen produkt man måste känna och pilla på innan köp.
Det är ju inte första gången en elektronikkedja har tveksamt lagersaldo i butik...

Permalänk
Medlem

Erbjudandet gällde väl online? Jag beställde iaf en där...

Permalänk
Medlem

Antar att jag gör något fel nu men...
"Buhu vi fick inte en kamera för billigt pris, nu ska vi alla sluta handla där, snyft snyft."

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av Squidder:

Så om jag förstår det hela rätt, så är det en superkampanj på en vara, de säljer slut i en butik på nolltid, de är schyssta och säger att i en annan butik finns det fortfarande 32st kvar, och istället för att rusa dit går du och käkar LUNCH!? Det slog dig aldrig att kamerorna i första butiken kanske var slut på 50 minuter av en anledning? Men nej du har rätt, detta är helt klart Elgigantens fel, bojkott!!!1111

Lesson learned till nästa supererbjudande då - häng på låset! Har samma erfarenhet som TheGiant, folk köar faktiskt innan öppningsdags vid såna här erbjudanden.

Hur vet du om det verkligen fanns 32 ex kvar i butiken, han kanske helt enkelt ljög honom rakt upp i ansiktet (vilket inte är ovanligt när det gäller säljare)? De kunde lika gärna ha varit 32 stycken i kön eller påhittade 32 st.
Om de finns några varor ja, då kan man hänga på låset men nu verkar det helt enkelt inte vara så att alla butiker hade den ens i lager den dagen!

Skrivet av Aleshi:

Säljer de 32 stycken i en butik på en timme så är det inte lagret det är fel på. Då har åtgången helt enkelt varit extrem.
Som alltid med dundererbjudanden så ska man hänga på låset. De har ingen skyldighet att hålla ett lager på 1000+ bara för att det ska räcka hela dagen när det är sådan åtgång. Med en prissänkning på 1500:- så lär de ändå gå många miljoner back över hela Sverige på erbjudandet.

Läs vad som skrivits tidigare (t.ex de fanns inte några ex kvar alls i en del butiker och du kommer med en siffa som börjar på 1000!). Dessutom kommer du med faktafel du sparade 1200 kr (hos Elgiganten) inte 1500 kr som du skrev! Det billigaste priset på Prisjakt är 1190 kr så mao kunde jag fått den 691 kr billigare.

Skrivet av MALmen:

Erbjudandet gällde väl online? Jag beställde iaf en där...

Som sagt det gick aldrig att beställa den online och det står fortfarande klart och tydligt på deras hemsida och till de som skriver det, de ljuger er rätt upp i ansiktet! De kommer aldrig att bli betrodda av mig igen, tills motsatsen är bevisad.

EDIT: Gå in och kolla lagerstatusen på denna sida: http://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/IXU...

Helt sjukt helt plötsligt har en massa butiker den i lager, dagen efter också...äh fy fan jag spyr på Elgiganten nu, vilka svin!

EDIT 2: Folk får dra sina egna slutsatser, men jag kommer helt och hållet att bojkotta Elgiganten efter detta, de visste nog helt enkelt att de enbart hade ett fåtal ex den dagen och utnyttjade då "Begränsat parti" texten som fria dom från deras "3-dagars tillgångsgaranti".

personangrepp borttaget
Permalänk
Medlem

Jag kollade kl 18:00 på webben vilka butiker som hade kvar och då visades många butiker upp där de hade kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Antar att jag gör något fel nu men...
"Buhu vi fick inte en kamera för billigt pris, nu ska vi alla sluta handla där, snyft snyft."

Jag vågar påstå att du nog missar poängen med tråden.
Det handlar mest i tråden om att taktiken dom kör är att locka kunder till butik för att sedan ha så få varor på lager att den större delen av kunderna som kommer inte åker hem "utan att passa på när dom ändå är där".

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Läs vad som skrivits tidigare (t.ex de fanns inte några ex kvar alls i en del butiker och du kommer med en siffa som börjar på 1000!). Dessutom kommer du med faktafel du sparade 1200 kr (hos Elgiganten) inte 1500 kr som du skrev! Det billigaste priset på Prisjakt är 1190 kr så mao kunde jag fått den 691 kr billigare.

Jag har aldrig sagt att de hade 1000.

personangrepp borttagna
Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag har aldrig sagt att de hade 1000.

Förstår du inte att de hade alldeles för få ex eller inga alls i en del butiker? Du skriver bara 1000+ ex menar du 1000 ex jämnt fördelat i hela Sverige eller i en enda butik? Förklara ditt resonemang för alla, vi vill alla höra ditt resonemang!

personangrepp borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Förstår du inte att de hade alldeles för få ex eller inga alls i en del butiker? Du skriver bara 1000+ ex menar du 1000 ex jämnt fördelat i hela Sverige eller i en enda butik? Förklara ditt resonemang för alla, vi vill alla höra ditt resonemang!

Jo jag skrev fel, enligt prisjakt så kostade kameran 1990:- på elgiganten vid tillfället jag kollade, kan varit fel där och kan varit ett fel jag gjort.

personangrepp borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag vågar påstå att du nog missar poängen med tråden.
Det handlar mest i tråden om att taktiken dom kör är att locka kunder till butik för att sedan ha så få varor på lager att den större delen av kunderna som kommer inte åker hem "utan att passa på när dom ändå är där".

Icke, tycker fortfarande att det är lite väl mycket butthurt här.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk

Jag var i Elgiganten på kungsgatan ungefär en kvart över tio, då fanns det kanske 40-50 stycken och ännu fler om man räknar med det som redan blivit upplockade om jag inte minns fel. Så jag tycker det var en hyfsad mängd ändå. Men tror nog alla gick åt innan lunch, fast jag var inte där för kameran, jag letade efter en surfplatta.

Visa signatur

Silverstone TJ08B-E - Intel 330 180GB - WD Blue 1TB - Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz - i3-3220 - be quiet! Straight Power E9 400W - ASUS P8B75-M LE - XFX Radeon HD 7870 2GB

Permalänk
Inaktiv

Jag fick tag i kamera, men är fundersam om den verkligen kostat 1690...?

Fick tag i en kamera på Torp i Uddevalla (västkusten). Kameran helt ren utan kort eller väska kostade 499, men med minneskort o väska åkte den upp i 699.
Hyfsat pris ändå får man säga.
Det jag funderar på är tvreklamen. Där stod ordinarie pris 1690 kronor, och det måste ju då gälla utan kort o väska.
Idag står priset på elgigantens hemsida för denna kamera som 1690kronor.
Det står dock endast en per kund, så de har bara gått in o ändrat priset dagen efter.
Tveksam till att kameran verkligen kostat 1690 utan kort o väska.
Talar om innan rean givetvis. Någon som vet med sig att den kostade detta innan rean?

Permalänk
Avstängd

Elgiganten - Canon IXUS 140 Kompaktkamera +Väska+ 4GB (rosa)
2013-09-13 Nytt pris 1 290:
2013-09-16 +700:- 1 990:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1594374