Kinesisk telefontillverkare tar klivet till 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Medlem

"Du får många fler pixlar hos Vivo, YEAH!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trodde inte att jag skulle behöva säga det här, men nu börjar det BALLARUR.. DET BALLARRrRUR!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Känns som om de vill haka på DPI-racet istället för att tänka efter lite. Det är i grunden jättebra att tekniken tar steg men här ser jag inte riktigt realismen i det. Redan 1080p på en 5" skärm så är det ju smått omöjligt att se pixlar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

3310 is the shit

Skrivet av Allexz:

Då Antennerna i mobiltelefonerna idag är sämre än vad de nånsin varit förut så kanske det är dags att lägga iallfall 1% av budgeten på att göra bättre antenner?

Nokia 3210 piskar vilken lur som helst på marknaden idag, men nä fan, snart får vi 4k upplösning istället.
Batteritid är den också totalt onödig att ha, varför ska man ha batteritid när man ändå ska ha mobilen i ett labb under mikroskop för att kunna utnyttja alla pixlarna på sin display?

Det går fan nära på inte ens att göra "blindtest" på en 720P eller 1080P skärm på 4.5" ändå, så redan 1080P är bara till att bränna prestanda och batteri i onödan.

Jag sitter tryggt på min 3310 som jag laddar en gång var 5e dag, jag använder min telefon för att ringa och smsa inget annat.
har en htc desire z på flygplans läge som jag använder som planerare i skolan.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Jag sitter tryggt på min 3310 som jag laddar en gång var 5e dag, jag använder min telefon för att ringa och smsa inget annat.
har en htc desire z på flygplans läge som jag använder som planerare i skolan.

you da man!

funderar på att gå den rutten jag med ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Känns lite onödigt med så hög upplösning på en så liten skärm.

Men skulle gärna vilja se högre upplösningar på datorskärmar.
Vill se 24" med 4K upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då Antennerna i mobiltelefonerna idag är sämre än vad de nånsin varit förut så kanske det är dags att lägga iallfall 1% av budgeten på att göra bättre antenner?

Nokia 3210 piskar vilken lur som helst på marknaden idag, men nä fan, snart får vi 4k upplösning istället.
Batteritid är den också totalt onödig att ha, varför ska man ha batteritid när man ändå ska ha mobilen i ett labb under mikroskop för att kunna utnyttja alla pixlarna på sin display?

Det går fan nära på inte ens att göra "blindtest" på en 720P eller 1080P skärm på 4.5" ändå, så redan 1080P är bara till att bränna prestanda och batteri i onödan.

Vadå, kan man ringa också? :S

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Behåller dom storleken så är dom uppe i 515 ppi... På 6 tum så är det 490 ppi, oavsett så känns det rätt onödigt i mina ögon...

Permalänk
Avstängd

Meningslöst. Min Galaxy S2 har precis allting som en telefon behöver. Kan någon berätta varför man ens skull vilja ha bättre prestanda på en telefon? Min Desire had stått sig än om den inte gått sönder.

Tycker de ska börja fokusera mer på energisnåla prylar istället för att försöka bräcka varandra med prestanda som går förlorad ändå.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Meningslöst. Min Galaxy S2 har precis allting som en telefon behöver. Kan någon berätta varför man ens skull vilja ha bättre prestanda på en telefon? Min Desire had stått sig än om den inte gått sönder.

Tycker de ska börja fokusera mer på energisnåla prylar istället för att försöka bräcka varandra med prestanda som går förlorad ändå.

Word!

Hade haft kvar min Desire HD om jag inte varit dum nog att använda den i badet..., nu har jag en S3 och i vardagsanvändandet märker jag ingen större skillnad.
Fokusera på användarvänlighet (läs energieffektivitet o batteritid).

C

Permalänk
Medlem

Varför behöver man så stor upplösning på en sådan liten skärm? Klart om man lägger den under ett mikroskop skulle man kunna läsa mikroskopiskt liten text...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo, en sak: Batteritiden.

Samt att grafiken får jobba mycket mer för att få samma fps så där tappar du antingen frames eller batteritid och extra värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Samt att grafiken får jobba mycket mer för att få samma fps så där tappar du antingen frames eller batteritid och extra värme.

Det är inte säkert eftersom tex anti-aliasing kanske inte behövs längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den är för att ta emot tv signaler i sydkorea.

Permalänk
Sötast
Skrivet av BoZo:

Vadå, kan man ringa också? :S

Knappt

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att den högre upplösningen fås på köpet med den teknologi man använder och att man säljer in den som vilket Mpixel race som helst.Detta till skillnad från hög upplösning på stora skärmar som uppenbarligen är problematisk. Dessutom, på en liten skärm syns inte defekta pixlar på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så med andra ord kan få samma arbetsrum som jag har på min U2711.

Det är väldigt bra att ha... PÅ EN DATOR!

Hoppas verkligen innerligt att tillverkarna kan lugna sig och stanna på 1080p, och försöka fokusera på andra saker. Jag skulle väldigt gärna se att den interna överföringshastigheten ökades, så att program och spel kan starta snabbare. Just nu tar det ca 20sek för Minion Rush att starta på min HTC One. Sedan får dom gärna börja implementera bättre antenner och batterier. Där har vi saker som skulle göra telefonen bättre.

1440p kommer bara kräva mer av enhetens CPU/GPU, och leda till lägre batteritid. Vem kommer ha nytta av detta, på riktigt? :S 1080p förstår jag en smula, eftersom att man kanske vill kunna se filmer och videos i vårat standardiserade max-format, men som flerårig ägare av 1440p-skärm kan jag direkt säga att det finns mycket begränsat med media anpassat för detta, och i ett scenario där man kör 1080p på en 1440p-skärm, ser det sämre ut än om man kör 720p på en 1440p-skärm, på grund av den ojämna pixeluppskalningen.

Så alla tillverkare och utvecklare där ute, jag ber er, sluta att tävla om vem som kan tillverka flest pixlar, och gör något vettigt med er tid! Jag lovar att de allra flesta är nöjda med skärmarna för en stund nu.

Innovera och kom på nya koncept!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Går aldrig överstyr. Fler pixlar är alltid bättre Frågan är väl om det finns annat att prioritera idag. Skulle hellre se att de jobbade på skärmarnas responstid i stället för upplösning! Men ingenting blir ju precis sämre om man har fler pixlar. Hårdvaran räcker och blir över för att driva runt det idag ändå, särskilt nu när det börjar komma fler telefoner med 3000+mah batteri!

Strömförbrukningen ökar markant när man har "fler pixlar" givet att man använder samma skärmteknik. Helt meningslöst med upplösning över en viss nivå (så högupplösta skärmar som vi har idag) i mobiler. Finns nästan bara nackdelar. Men många tycker ju höga siffror är det häftigaste som finns.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Meningslöst. Min Galaxy S2 har precis allting som en telefon behöver. Kan någon berätta varför man ens skull vilja ha bättre prestanda på en telefon? Min Desire had stått sig än om den inte gått sönder.

Tycker de ska börja fokusera mer på energisnåla prylar istället för att försöka bräcka varandra med prestanda som går förlorad ändå.

Desire står sig inte för fem öre, den har jättemånga begränsningar pga 512MB flash. Dålig digitizer också. Visst det går att använda den, men en modern telefon är MYCKET bättre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xinux:

I den här takten kommer jag ha 4K på mobilen innan datorn..
Ser hellre utveckling hos desktopskärmar (högre hz och ppi) men där händer det inte ett skit.

Klart det händer skit på desktop fronten. De har bytt till idiot 16:9 för att det ska vara ännu svårare att få något arbete gjort. Enligt datortillverkare ska datorer endast användas för att se på TV serier (som de flesta inte har laglig möjlighet att titta på och då kommer copyswede motsvarigheter att hoppa fram och kräva betalt där med).

Denna telefon låter snarare som en platta med telefon del. Speciellt med tanke på att den ska säljas i asien. Tror inte många asiater klarar av att hantera en sådan med endast en hand.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lakej:

Meningslöst. Min Galaxy S2 har precis allting som en telefon behöver.

Förutom en tillräckligt högupplöst skärm. Skillnaden i upplösning mellan GS2 och GS4 är astronomisk.

Högre än 1080p på den storleken behöver man dock inte. Det gör däremot skärmar i storlekarna 15 tum och uppåt – framförallt de runt 24–27 tum. Frågan är när vi ska få det. Nej just det, idag ska allting bara vara dessa eviga pekskärmar på 13 tum och neråt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Löjligt, man ser ju ingen skillnad ändå. Satsa på att börja massproducera högupplösta desktopskärmar istället!

Själv röstar jag på skärmar som till största sannolikhet inte lider av defekt, efter defekt, efter defekt, men men...

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Jag väntar på 4k på 4", jag gillar mina telefoner så oanvändbara det bara går

Förhoppningsvis med 3D och Eyefinity/Surround.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Du menar balla ur va? Vet inte riktigt vad "ballar" har med saken att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Vad sägs som att inte korrekturläsa något som inte är ämnad att korrekturläsas?
http://www.youtube.com/watch?v=GQFqrOEu3Rc&feature=player_det...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrbobbin:

Går snabbare på fronten med att högupplösa mobiler än Datorskärmar verkar det som ;> haha

Inte för att du har fel, men det är lite lättare att göra små displayer än stora...

Permalänk
Medlem

Men till vilken nytta i en tele som har liten skärm en då ....än ``ètt nytt sälj knep

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Känns helt onödigt. Har 800x1280 på min Lumia 920, och det är svårt att urskilja enstaka pixlar redan nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Känns helt onödigt. Har 800x1280 på min Lumia 920, och det är svårt att urskilja enstaka pixlar redan nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, tycker personligen att till och med 1080p är överflödigt på en så liten skärm.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Går aldrig överstyr. Fler pixlar är alltid bättre Frågan är väl om det finns annat att prioritera idag. Skulle hellre se att de jobbade på skärmarnas responstid i stället för upplösning! Men ingenting blir ju precis sämre om man har fler pixlar. Hårdvaran räcker och blir över för att driva runt det idag ändå, särskilt nu när det börjar komma fler telefoner med 3000+mah batteri!

Fast nej, om vi inte ser någon skillnad så är det helt onödigt att ha fler pixlar.
Tycker dock gränsen inte sätts efter vad upplösningen är utan vad ppi'n är.
Jag har 400+ ppi på min lur, tycker det räcker ska inte behöva öka detta eftersom
det framförallt kräver mer prestanda som i sin tur kräver mer batteritid.

I stället för att satsa på upplösningen i områden där det redan är mer än tillräckligt idag
så kanske man ska satsa på energieffektivitet och bättre batteri.
Bryr mig inte om upplösning längre förutom på datorer, där dom halkar efter ganska mycket

Permalänk
Medlem

Handlar ju om att sälja på att man har bättre siffror. Så höga upplösningar på så små skärmar är i princip helt onödigt. Jag har hellre lägre upplösning än det (men som fortfarande ser helt ok ut) och bättre batteri tid och bättre prestanda (då även denna kan bli lidande i spel etc om de måste pumpa runt höga upplösningar).

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P