Permalänk
Medlem

Köpa Nytt Chassi Förslag

Ska uppgradera datorn framöver

Tänkte köpa ett chassi då oxå

Då undrar jag vad ni har för tips på ett bra chassi

Ska vara ett vanligt med bra kylningsegenskaper och stort och luftigt

Man kan dra alla kablar bakom moderkortsplåten

Ett ASUS R9 280X DCIIT 3GB ska få plats utan problem och gärna lite till godo för ett lite längre Grafikkort

Tänkte på ett : Fractal Design Define R4 Window Black http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...

Men det kanske finns bättre?

Jag kör inte vattenkylning

Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ska uppgradera datorn framöver

Tänkte köpa ett chassi då oxå

Då undrar jag vad ni har för tips på ett bra chassi

Ska vara ett vanligt med bra kylningsegenskaper och stort och luftigt

Man kan dra alla kablar bakom moderkortsplåten

Ett ASUS R9 280X DCIIT 3GB ska få plats utan problem och gärna lite till godo för ett lite längre Grafikkort

Tänkte på ett : Fractal Design Define R4 Window Black http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...

Men det kanske finns bättre?

Jag kör inte vattenkylning

Tack för tips!

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Corsair Carbide 200R, kostar inte så mycket och en riktig fröjd att bygga i.

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ska uppgradera datorn framöver

Tänkte köpa ett chassi då oxå

Då undrar jag vad ni har för tips på ett bra chassi

Ska vara ett vanligt med bra kylningsegenskaper och stort och luftigt

Man kan dra alla kablar bakom moderkortsplåten

Ett ASUS R9 280X DCIIT 3GB ska få plats utan problem och gärna lite till godo för ett lite längre Grafikkort

Tänkte på ett : Fractal Design Define R4 Window Black http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...

Men det kanske finns bättre?

Jag kör inte vattenkylning

Tack för tips!

Jag tror ett Fractal Design R2 Midi eller Corsair Carbide Series 300R ,Båda har så du kan sätta 2st fläktar fram och in med kall luft och även ovansidan x2 och baksidan för att få ut all varmluft.

Permalänk
Medlem

1000kr kan jag nog lägga

Sen så är det bra om nya chassit har så nätdelen kan suga in luft under chassit som det gör nu och det sitter dammfilter där. Då det är så i mitt jag har nu

Cooler Master Elite 430

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6911430/corsair-carbide-330r Verkar vara ett trevligt alternativ till FD Define. Personligen tycker jag bättre om designen och det är ju också ljuddämpat om det är något man är ute efter.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

http://www.inet.se/produkt/6911430/corsair-carbide-330r Verkar vara ett trevligt alternativ till FD Define. Personligen tycker jag bättre om designen och det är ju också ljuddämpat om det är något man är ute efter.

Ser nice ut men går det bara att ha en fläkt fram på det chassit?

Permalänk
Medlem

Min sekundära dator kör med detta chassit, riktigt trevligt och massivs med plats!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ska vara ett vanligt med bra kylningsegenskaper och stort och luftigt

Man kan dra alla kablar bakom moderkortsplåten

Ett ASUS R9 280X DCIIT 3GB ska få plats utan problem och gärna lite till godo för ett lite längre Grafikkort

http://www.inet.se/produkt/6901729/cooler-master-haf-xb

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Vilket fränt

Har aldrig haft något sådant chassi tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

http://www.inet.se/produkt/6911430/corsair-carbide-330r Verkar vara ett trevligt alternativ till FD Define. Personligen tycker jag bättre om designen och det är ju också ljuddämpat om det är något man är ute efter.

Mitt senaste bygge var just i ett carbide 330R och jag kan varmt rekommendera detta chassie. Bra passform, relativt rymligt, fick plats med 160 mm hög tornkylare från Noctua samt ett Asus Geforce 680 med DCII-kylare utan problem. Mycket trevlig chassie samt mycket välisolerat och tyst.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vilket fränt

Har aldrig haft något sådant chassi tidigare

Har min spelburk i ett sådant chassi, passar mig som handen i handsken. Och det känns enormt skönt att ha grafikkorten stående istället för liggandes, DC2 kylaren böjde mitt gamla 670 i det gamla stående chassit, men inga sådana problem nu inte
Fick även ned tempraturerna med ett par grader vid chassibytet.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Vilket fränt

Har aldrig haft något sådant chassi tidigare

Riktigt skönt chassi, ingen ljuddämpare precis men med en fläktkontroller blir det bra
Min dator står bredvid mig på en bänk så livar om lite med fläktar på auto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Har min spelburk i ett sådant chassi, passar mig som handen i handsken. Och det känns enormt skönt att ha grafikkorten stående istället för liggandes, DC2 kylaren böjde mitt gamla 670 i det gamla stående chassit, men inga sådana problem nu inte
Fick även ned tempraturerna med ett par grader vid chassibytet.

Mitt Grafikkort hänger lite då det är så tungt

Permalänk

skulle rekommendera ett corsair 330r, har nyligen köpt ett sådant och kan säga att jag är allt annat än missnöjd. Lätt att mondtera/bytta delar, bra luftflöde, tyst, lagomstort (har 2 gpus i ) och så klart robudt och snyggt.

Har 2 kompisar som har ett fraktal design r4 och dom säger att den också ska vara bra. Men jag skulle så klar gå för corsair 330r.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ser nice ut men går det bara att ha en fläkt fram på det chassit?

Titta på produktbilderna på Inet så ser du att det sitter en fläkt i fronten och att det finns plats för ytterligare en.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Släng ett öga på Nanoxia Deep Silence 1 - finns för 699:- på Netonnet (släpps fönster om cirka 1 månad till den för den som vill ha det)

Jag äger själv ett, det enda negativa med lådan är väl att det är rätt tight att få sina kablar bakom moderkortet på plats, men det går!

Jonas har gjort en recension här på SweClockers om chassit.

Jag är toknöjd med mitt

Btw, chassit är EXTREMT tyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Släng ett öga på Nanoxia Deep Silence 1 - finns för 699:- på Netonnet (släpps fönster om cirka 1 månad till den för den som vill ha det)

Jag äger själv ett, det enda negativa med lådan är väl att det är rätt tight att få sina kablar bakom moderkortet på plats, men det går!

Jonas har gjort en recension här på SweClockers om chassit.

Jag är toknöjd med mitt

Btw, chassit är EXTREMT tyst!

Kom ihåg det då han inte gillar skorstenen ovanpå

Permalänk
Medlem

På snäv budget och de krav du hade så fick jag fram: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1092881
Stadigt och kvalitativt chassi som dessutom är väldigt stiligt: http://www.anandtech.com/show/5524/silverstone-temjin-tj04e-d...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

NZXT Phantom 410

http://www.inet.se/produkt/6911658/nzxt-phantom-410-gunmetal

Riktigt nöjd med detta chassi! Tyst och svalt med gott om plats!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kom ihåg det då han inte gillar skorstenen ovanpå

Jag använder inte heller skorstenen

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Släng ett öga på Nanoxia Deep Silence 1 - finns för 699:- på Netonnet (släpps fönster om cirka 1 månad till den för den som vill ha det)

Jag äger själv ett, det enda negativa med lådan är väl att det är rätt tight att få sina kablar bakom moderkortet på plats, men det går!

Jonas har gjort en recension här på SweClockers om chassit.

Jag är toknöjd med mitt

Btw, chassit är EXTREMT tyst!

Ser nice ut

Men verkar inte finnas tillräckligt med plats att dra kablarna bakom moderkortsplåten.

Har du några problem med det?

Permalänk
Medlem

Jag har ett cm 690 III, bra chassi för luftkylning

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Define R4, riktigt lätt att få till en snygg kabeldragning i det chassit.
Är helt klart det bästa chassit jag någonsin haft.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 Ser nice ut. Har även Sweclockers logga på sig!

Men mitt grafikkort är längre än vad som får plats med HDD buren i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ser nice ut

Men verkar inte finnas tillräckligt med plats att dra kablarna bakom moderkortsplåten.

Har du några problem med det?

Hej!

Ja det är ganska tight, men visst går det När du väl fått på sidan så är det ju lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Fractal Design Define R4 Ser nice ut. Har även Sweclockers logga på sig!

Men mitt grafikkort är längre än vad som får plats med HDD buren i

Kan också rekommendera Fractal Design Define.

Då är det bara att ta bort HDD-buren, finns plats för 3st hårddiskar och 2st ssd när den är borttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Kan också rekommendera Fractal Design Define.

Då är det bara att ta bort HDD-buren, finns plats för 3st hårddiskar och 2st ssd när den är borttagen.

Det klarar man sig på med en bur borttagen