Ett varningens ord om ASUS BIOS-uppdatering

Permalänk

Ett varningens ord om ASUS BIOS-uppdatering

Hej!

Jag tänkte starta en tråd för att lyfta ett varningens finger åt alla er med moderkort från ASUS. Jag vet inte helt säkert hur många specifika moderkort det här berör, men vad jag kan förstå är det ganska universellt. Så vad är problemet? Jo, filnamn. ASUS rullar ut nya BIOS-versioner genom sin supportsida i form av ZIP-filer som i sin tur innehåller själva BIOS:et i en CAP-fil. CAP-filen går att flasha på flera sätt.

Det mest naturliga för mig. som är vana vid att flasha BIOS i Windows, är ASUS egna flashingverktyg som ingår i AI-suite. I programmet väljer jag den extraherade CAP-filen föpr mitt helt nya Z87i-PRO och trycker på "Flash". Allt verkar vara frid och fröjd, och efter en tid ber AI-suite om lov att starta om datorn. Toppen. Datorn slocknar helt och fläktarna snurrar sedan upp på nytt. Tystnad. Ingen bild i skärmen, inget ljud från datorn. En röd lampa börjar lysa. Efter vidare undersökning visar det sig vara fellampan för CPU-lampan som lyser. Konstigt. Inga ändringar i CPU har gjorts och datorn gick som klockan för bara en minut sedan. Jag försöker flasha om det gamla BIOS:et, även detta från ASUS hemsida, denna gång med hjälp av BIOS-flash-knappen på moderkortets I/O-panel. Samma resultat. Jag kontaktar ASUS, som självklart börjar med att fråga om böjda pins. Inga böjda pins. Ganska uppenbart om man läst felbeskrivningen. Så vad får jag för vidare svar?

Citat:

Hej

Hmm ok nått tycks ha gått snett i uppdateringen och ditt moderkort är mer eller mindre brickat.

Tyvärr täcks inte detta av garantin

Okej. ASUS mjukvara från ASUS hemsida fuckade upp ASUS BIOS-uppgradering, också från ASUS hemsida, och på något sätt är det mitt eget fel. Men vad fan ska man göra? Jag biter i det sura äpplet och skickar iväg en beställning på ett nytt moderkort, eftersom jag inte är på humör att själv gräva reda på ett passande BIOS-chip och byta ut det gamla. Under dagen försöker jag leta reda på folk med samma problem, och det verkar inte vara helt ovanligt. Alla verkar ha fått göra samma som jag och beställa nytt. Surt. I ett sista hopp om att få klarhet i situationen drar jag fram manualen, mest för att se om jag missat något de andra gångerna jag läst igenom den. I det finstilta läser jag att filnamnet på CAP-filen måste vara Z87IP.CAP. Jag kollar filen från hemsidan. Z87I-PRO-SI-0602.CAP. Vad f-.. Jag döper om filen, lägger den på en usb-sticka och flashar den med knappen på moderkortets panel. Allt startar precis som det ska. Jag slänger in en avbeställning på det nya moderkortet, sätter mig i min fåtölj och kliar mig i huvudet.

För det första, ASUS: Varför döper ni inte era filer rätt från början, om det kan bricka BIOS:et? Filen ligger ju ändå inbäddad i en ZIP-fil med ett eget namn. För det andra: varför säger inte er mjukvara ifrån när BIOS med felaktigt filnamn flashas i Windows? Uppdateringen gav inga som helst tecken på att ha misslyckats, trots detta blev min dator en dyr brevvikt. För det tredje: Varför i hela helvetet kan inte er egen support identifiera det här felet? För jag är inte den första som stött på det. Det vet jag. Och för det fjärde: Varför spelar filnamnet så jävla stor roll när jag flashar BIOS:et överhuvudtaget? Jag har stött på ungefär noll moderkort som har denna genialiska funktion. Kort och gott: Get your shit straight!

TL;DR: Om du flashar BIOS på ett ASUS-kort, döp om filen efter instruktionen i manualen. Den bör finnas däri någonstans, om än du måste leta jävligt noga. Och vad du än gör, kontakta inte ASUS support! Eller gör det, för guds skull, men förvänta dig inget; allt de verkar intresserade av är att säga till dig att deras garanti täcker ungefär ingenting alls. Med andra ord: De slösar bort din och sin egen tid.

Permalänk
Medlem

Varför lägger du inte .CAP filen på ett USB-minne och flashar om det direkt i BIOS?
Det känns betydligt säkrare än att låta en programvara i ett operativsystem, som dessutom Körs samtidigt som du ska uppdatera BIOS.

Aldrig döpt om filerna etc, fungerar finfint ändå.

Bra text i allmänhet, men jag har alltid uppdaterat via USB, känns bättre så.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tagit för vana av att lägga BIOS upgrade på ett usb-minne och sedan flasha direkt i BIOS, litar inte ett dugg på windows BIOS updaters då jag lyckats bricka ett moderkort tidigare på så sätt.
Jag har dock aldrig haft problem med att filen måste heta på ett speciellt sätt, utan den har kunnat heta precis vad som helst så länge den haft rätt filändelse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Tack för varningen. Lustigt att Asus sköte ärendet så dåligt... kanske kommer få svar på tal av en representant här på forummet sen, så fall ska det bli intressant att följa det.

Iallafall, skönt att det löste sig för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det du skriver stämmer - förvånansvärt dåligt av Asus! Skämmes.. Det stod mellan Gigabyte eller Asus på nästa mobo, då var den duellen avgjord på knock.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Konstigt ett filnamnet hade så stor betydelse, kan det inte kanske varit slumpen som gjorde att det inte funkade tidigare men att det funkade efter du hade bytt namn? Har själv inte haft några sådana problem med Asus moderkort, kan det kanske vara så att det bara är den speciella serien som det är så?
Jag har dock haft problem med BIOS uppdatering genom Windows... Blåskärm mitt i uppdateringen, var inte roligt, tog många BIOS återställningar och flashande innan jag fick liv i kortet igen efter det så har jag alltid flashat direkt i BIOS, helt enkelt säkrare om även lite omständligare.

Tycker förövrigt att supporten från Asus var lite halv dålig där, om det är som du säger att filnamnet har en stor betydelse så skall detta självklart vara någonting supporten ska vara medveten om/hitta när man kontaktar dem, men ja det finns ju bättre och sämre support. Tycker också att det borde vara garanti på sådant här då de själva borde kunna fixa till problemet, men man förstår väl att de själva inte vill ha garanti på det. :/

Borde det inte också gå att fixa genom att återställa BIOS genom att ta bort batteriet? Vet inte om du eller någon annan har provat men det är det första jag gör när jag får BIOS problem.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Varför lägger du inte .CAP filen på ett USB-minne och flashar om det direkt i BIOS?
Det känns betydligt säkrare än att låta en programvara i ett operativsystem, som dessutom Körs samtidigt som du ska uppdatera BIOS.

Aldrig döpt om filerna etc, fungerar finfint ändå.

Bra text i allmänhet, men jag har alltid uppdaterat via USB, känns bättre så.

Skrivet av MkA81:

Jag har alltid tagit för vana av att lägga BIOS upgrade på ett usb-minne och sedan flasha direkt i BIOS, litar inte ett dugg på windows BIOS updaters då jag lyckats bricka ett moderkort tidigare på så sätt.
Jag har dock aldrig haft problem med att filen måste heta på ett speciellt sätt, utan den har kunnat heta precis vad som helst så länge den haft rätt filändelse.

Jag la den på ett USB. Som sagt. Jag flashade en gång i Windows, efter det bara USB. Filen funkade fortfarande bara med "rätt" filnamn. Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om detta heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Konstigt ett filnamnet hade så stor betydelse, kan det inte kanske varit slumpen som gjorde att det inte funkade tidigare men att det funkade efter du hade bytt namn? Har själv inte haft några sådana problem med Asus moderkort, kan det kanske vara så att det bara är den speciella serien som det är så?
Jag har dock haft problem med BIOS uppdatering genom Windows... Blåskärm mitt i uppdateringen, var inte roligt, tog många BIOS återställningar och flashande innan jag fick liv i kortet igen efter det så har jag alltid flashat direkt i BIOS, helt enkelt säkrare om även lite omständligare.

Tycker förövrigt att supporten från Asus var lite halv dålig där, om det är som du säger att filnamnet har en stor betydelse så skall detta självklart vara någonting supporten ska vara medveten om/hitta när man kontaktar dem, men ja det finns ju bättre och sämre support.

Borde det inte också gå att fixa genom att återställa BIOS genom att ta bort batteriet? Vet inte om du eller någon annan har provat men det är det första jag gör när jag får BIOS problem.

Jag återställde CMOS det första jag gjorde efter att felet uppstod. Ingen effekt. Det var bara med rätt filnamn det gick. Det konstiga var att det var tydligt att datorn gjorde NÅGOT varje gång, även med fel namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

Jag återställde CMOS det första jag gjorde efter att felet uppstod. Ingen effekt. Det var bara med rätt filnamn det gick. Det konstiga var att det var tydligt att datorn gjorde NÅGOT varje gång, även med fel namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter sjukt konstigt och omständligt, kan inte förstå att de ens tänkte tanken att man måste ha rätt filnamn men sedan också inte förhindra att man flashar med annat filnamn.
Om du har en pågående konversation med Asus och om de förklarar sig så skulle det vara intressant att höra deras förklaring, detsamma om Asus har någon representant på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt att deras mjukvara förstört ditt moderkort och att det inte täcks av garantin. Inte från deras håll kanske. Men från din återförsäljare ska det göra. Kontakta återförsäljaren och be om nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Låter väldigt skumt att deras mjukvara förstört ditt moderkort och att det inte täcks av garantin. Inte från deras håll kanske. Men från din återförsäljare ska det göra. Kontakta återförsäljaren och be om nytt kort.

Du verkar ha missat att läsa hela posten, samt poängen. Problemet blev löst, men Asus har agerat dåligt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Riktigt konstigt, jag har flashat mitt asus moderkort med alla deras versioner som dem haft ute förutom den senaste då jag inte behöver den, alltid laddar ner och zippat upp lagt det på ett usb minne och gått in i bios, gjort likadant med min brors dator fasta bara 1 gång med deras näst senaste, vi har ett P7P55D moderkort. Då ska man kanske vara glad att inget har hänt om nu detta är ett känt problem

Permalänk
Medlem

Om du nu radar upp frågor till Asus så är det väl mer rimligt att lägga tråden i Asus-delen av forumet, eller förväntar du dig att de ska leta genom varenda kategori efter trådar de kan svara på?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Du verkar ha missat att läsa hela posten, samt poängen. Problemet blev löst, men Asus har agerat dåligt.

Woops, läste inte igenom alla poster ^^ sorry

Permalänk

Jag flashade in senaste BIOS för Sabertooth Z77 imorse, använde mig utav MyLogo som finns i AI Suite.

Innuti MyLogo väljer man en .CAP fil och en bildfil till framtida boot-bild sedan trycker man på Flash. Det går en minut eller två sen så startar man om och är klar med att både uppdatera BIOS och byta boot-bild.

Har inte haft något problem någon av de två gånger jag utfört detta på mitt ASUS moderkort.

Permalänk

Låter lite som att det är själva programvaran i Windows som påverkas av felaktiga filnamn, och därefter gör nåt galet med mobo't.

Som flera andra nämner har jag själv aldrig heller döpt om några filer, men även jag har gjort samtliga uppdateringar via BIOS.
USB-minnen orkar jag dock inte gräva fram längre, utan bläddrar oftast fram filen direkt på hårddisken.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om du skickat in din lösning till den på supporten som sa att det var brickat och bett om en förklaring.

Dock är det väldigt sällsynt att man brickar ett moderkort helt vid flash, idag finns det ett antal sätt att komma igång igen även om det ena är omständigare än det andra.

Permalänk

Nu vill jag inte vara den som går mot strömmen, men du medger ju själv att du först försökte uppdatera BIOS på ditt moderkort utan att kolla manualen först över hur man ska gå till väga för att det ska bli korrekt.
Om du istället skulle bemödat dig med att läsa manualen först och flasha efteråt skulle inte denna tråd existera.
Och eftersom det endast finns stock BIOS-version och den du flashade med på asus support sida, så kan man ju även med säkerhet säga att du inte flashat just denna modell av moderkort tidigare.

Och ja, att flasha BIOS på eget bevåg gör så att garantin ryker, om man inte är märkesspecifikt(Dell,HP,Asus,osv.osv.) certifierad. Finns såklart undantag på märken och modeller, men det är mer som regel att garantin ryker om det blir fel.
Om du istället suttit på telefon med supporten och frågat hur du ska göra, och dom sagt åt dig att det bara är att göra på samma sätt som du beskrev du gjorde först så skulle garantin ännu vara intakt.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hade varit intressant om du skickat in din lösning till den på supporten som sa att det var brickat och bett om en förklaring.
.

Vänligen gör detta, väldigt nyfiken på vad de kommer säga.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Låter lite som att det är själva programvaran i Windows som påverkas av felaktiga filnamn, och därefter gör nåt galet med mobo't.

Som flera andra nämner har jag själv aldrig heller döpt om några filer, men även jag har gjort samtliga uppdateringar via BIOS.
USB-minnen orkar jag dock inte gräva fram längre, utan bläddrar oftast fram filen direkt på hårddisken.

gjorde samma sak på kompisens burk och gjorde det via hårddisken.
skapligt snabbt och enkelt också ^^

(flashade mitt moderkort via windows men stängde typ av allt jag kunde av både tjänster och program (drivers till moderkort och windows grundkomponenter (nästan som felsäkert läge i stort sett hade jag då.)
startade det sedan som administratör och flashade bios och det fnukade fint.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Flasha ALDRIG mobots bios via Windows, mitt tips iaf..

Har du inte en dedikerad usb BIOS Flashback port du kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Flasha ALDRIG mobots bios via Windows, mitt tips iaf..

Har du inte en dedikerad usb BIOS Flashback port du kan testa?

Läs posten igen.. Hela vägen till slutet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Låter lite som att det är själva programvaran i Windows som påverkas av felaktiga filnamn, och därefter gör nåt galet med mobo't.

Säkert någon osäker strängkopiering i programmet som gör att annan minnesdata skrivs över och orsakar korrupt flash

Vågar OP testa med ett annat namn som innehåller samma mängd tecken?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dödslaser:

Hej!

Jag tänkte starta en tråd för att lyfta ett varningens finger åt alla er med moderkort från ASUS. Jag vet inte helt säkert hur många specifika moderkort det här berör, men vad jag kan förstå är det ganska universellt. Så vad är problemet? Jo, filnamn. ASUS rullar ut nya BIOS-versioner genom sin supportsida i form av ZIP-filer som i sin tur innehåller själva BIOS:et i en CAP-fil. CAP-filen går att flasha på flera sätt.

Det mest naturliga för mig. som är vana vid att flasha BIOS i Windows, är ASUS egna flashingverktyg som ingår i AI-suite. I programmet väljer jag den extraherade CAP-filen föpr mitt helt nya Z87i-PRO och trycker på "Flash". Allt verkar vara frid och fröjd, och efter en tid ber AI-suite om lov att starta om datorn. Toppen. Datorn slocknar helt och fläktarna snurrar sedan upp på nytt. Tystnad. Ingen bild i skärmen, inget ljud från datorn. En röd lampa börjar lysa. Efter vidare undersökning visar det sig vara fellampan för CPU-lampan som lyser. Konstigt. Inga ändringar i CPU har gjorts och datorn gick som klockan för bara en minut sedan. Jag försöker flasha om det gamla BIOS:et, även detta från ASUS hemsida, denna gång med hjälp av BIOS-flash-knappen på moderkortets I/O-panel. Samma resultat. Jag kontaktar ASUS, som självklart börjar med att fråga om böjda pins. Inga böjda pins. Ganska uppenbart om man läst felbeskrivningen. Så vad får jag för vidare svar?

Okej. ASUS mjukvara från ASUS hemsida fuckade upp ASUS BIOS-uppgradering, också från ASUS hemsida, och på något sätt är det mitt eget fel. Men vad fan ska man göra? Jag biter i det sura äpplet och skickar iväg en beställning på ett nytt moderkort, eftersom jag inte är på humör att själv gräva reda på ett passande BIOS-chip och byta ut det gamla. Under dagen försöker jag leta reda på folk med samma problem, och det verkar inte vara helt ovanligt. Alla verkar ha fått göra samma som jag och beställa nytt. Surt. I ett sista hopp om att få klarhet i situationen drar jag fram manualen, mest för att se om jag missat något de andra gångerna jag läst igenom den. I det finstilta läser jag att filnamnet på CAP-filen måste vara Z87IP.CAP. Jag kollar filen från hemsidan. Z87I-PRO-SI-0602.CAP. Vad f-.. Jag döper om filen, lägger den på en usb-sticka och flashar den med knappen på moderkortets panel. Allt startar precis som det ska. Jag slänger in en avbeställning på det nya moderkortet, sätter mig i min fåtölj och kliar mig i huvudet.

För det första, ASUS: Varför döper ni inte era filer rätt från början, om det kan bricka BIOS:et? Filen ligger ju ändå inbäddad i en ZIP-fil med ett eget namn. För det andra: varför säger inte er mjukvara ifrån när BIOS med felaktigt filnamn flashas i Windows? Uppdateringen gav inga som helst tecken på att ha misslyckats, trots detta blev min dator en dyr brevvikt. För det tredje: Varför i hela helvetet kan inte er egen support identifiera det här felet? För jag är inte den första som stött på det. Det vet jag. Och för det fjärde: Varför spelar filnamnet så jävla stor roll när jag flashar BIOS:et överhuvudtaget? Jag har stött på ungefär noll moderkort som har denna genialiska funktion. Kort och gott: Get your shit straight!

TL;DR: Om du flashar BIOS på ett ASUS-kort, döp om filen efter instruktionen i manualen. Den bör finnas däri någonstans, om än du måste leta jävligt noga. Och vad du än gör, kontakta inte ASUS support! Eller gör det, för guds skull, men förvänta dig inget; allt de verkar intresserade av är att säga till dig att deras garanti täcker ungefär ingenting alls. Med andra ord: De slösar bort din och sin egen tid.

Dold text

Lite TLDR varning men har du skickat in kortet till asus så de fått titta på det?
Det kan ju vara svårt att felsöka via telefon/mail

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Flasha ALDRIG mobots bios via Windows, mitt tips iaf..

Har du inte en dedikerad usb BIOS Flashback port du kan testa?

Flashade om mitt Asus P8H67 (tror jag att det heter iaf) i Windows, slutade med att systemdisken blev korrupt. Nästa gång jag ska flasha ett Asus-kort ska de ske utan anslutna diskar och från bios..

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

I det finstilta läser jag att filnamnet på CAP-filen måste vara Z87IP.CAP. Jag kollar filen från hemsidan. Z87I-PRO-SI-0602.CAP. Vad f-.. Jag döper om filen, lägger den på en usb-sticka och flashar den med knappen på moderkortets panel. Allt startar precis som det ska. Jag slänger in en avbeställning på det nya moderkortet, sätter mig i min fåtölj och kliar mig i huvudet.

Kan inte hålla med dig om att det står som det "finstilta", manualen finns på Asus hemsida, för alla att beskåda.

Det är detta som många "skiter i", hade folk faktiskt läst manualen hyfsat noga, så hade detta inte hänt.

Sidan 3-1
Under BIOS Setup

Det är inte direkt något finstilt. Fet text och en fjäder till vänster.

Men,
jag ska inte basha sönder dig fullständigt.
Förstår din frustration och håller med dig angående ASUS agerande.
Detta ska en person på ASUS, som jobbar med moderkort, veta och kunna informera dig om.

Varför filnamnet inte kan vara korrekt direkt är en annan bra fråga.

Permalänk

varför ligger tråden inte i asus forum delen?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Herregud flasha inte moderkort via Windows. Har failat för så många innan och kommer fortsätta göra så

Permalänk
Medlem

Visst är det så att flashning från Windows har rykte av sig att inte lämna bästa resultat. Men faktum kvarstår - om Asus tillhandahåller ett sådant verktyg, då bör det förstås fungera, samt om man behöver döpa om filen så bör programmet VERKLIGEN varna om man försöker ladda en fil med fel namn.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Uppdaterade mitt BIOS idag också, till 2005. Inga problem för mig. Drog in .CAP filen till ett USB minne och flashade genom bios.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop