Permalänk
Medlem

Tips för köp av router

Hej.

Jag har en trådlös router hemma: Jensen 59300 som jag använd ett halvår med att streama film till min ipad. Har märkt att stundtals så är mitt nät vädigt segt. Med kabel är det perfekt med trådlöst verkar det instabilt. Deussom är räckviden inte så lång. Bor en normal stor 3:a.

Funderar på att köpa en ny router då jag inte länge orkar med dessa störningar i nätet och undrar om ni kan rekommendera en bra router.

Vill helst att den inte kostar allt för mycket, har bra räckvidd, ska klara HD streaming och vara kompatibel med air play.

Några tips ?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ASUS. Köpte själv denna:
http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... och den fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Definition av "inte allt för mycket"?
Jag köpte nyss Asus RT-AC66U och är mycket nöjd. Annars kan du ta lillebrorsan RT-N66U som praktiskt sett är lika bra idag, men är inte lika "framtidssäker" (802.11ac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nenea:

Hej.

Jag har en trådlös router hemma: Jensen 59300 som jag använd ett halvår med att streama film till min ipad. Har märkt att stundtals så är mitt nät vädigt segt. Med kabel är det perfekt med trådlöst verkar det instabilt. Deussom är räckviden inte så lång. Bor en normal stor 3:a.

Funderar på att köpa en ny router då jag inte länge orkar med dessa störningar i nätet och undrar om ni kan rekommendera en bra router.

Vill helst att den inte kostar allt för mycket, har bra räckvidd, ska klara HD streaming och vara kompatibel med air play.

Några tips ?

Titta på TP-Links routers, dom presterar mycket bra för priset.
Själv har jag WDR3600 men skulle nog rekommendera WDR4600 om du har många tjocka väggar, vill du lägga ytterligare någon 100 lapp så titta på deras AC router Archer C7
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-dual...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boobboo:

Kan rekommendera ASUS. Köpte själv denna:
http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... och den fungerar utmärkt.

Rekommenderar också Asus routrar. Funkar klockrent. Oavsett router bör du ha nya ac-standarden. För visst heter den ac? Hur som helst, den nya snabba.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nenea:

Hej.

Jag har en trådlös router hemma: Jensen 59300 som jag använd ett halvår med att streama film till min ipad. Har märkt att stundtals så är mitt nät vädigt segt. Med kabel är det perfekt med trådlöst verkar det instabilt. Deussom är räckviden inte så lång. Bor en normal stor 3:a.

Funderar på att köpa en ny router då jag inte länge orkar med dessa störningar i nätet och undrar om ni kan rekommendera en bra router.

Vill helst att den inte kostar allt för mycket, har bra räckvidd, ska klara HD streaming och vara kompatibel med air play.

Några tips ?

Denna har jag rekommenderat till många,har den inte själv men den har fått många betyg.
http://www.inet.se/produkt/5404466/asus-rt-n66u-n900-dual-ban...

Permalänk
Medlem

Skaffade denna för typ ett halvår sedan och den funkar kanon http://www.inet.se/produkt/5402249/netgear-wndr4500-n900-dual... (aldrig haft problem med att kolla på film med touch plattan) men ASUS verkar också funka riktigt bra, så det är väl mest rekommenderat att du skaffar en av antingen ASUS eller Netgear märket!

D-Link är ju piss kvalite och TP-Link har kass trådlös räckvidd av egen erfarenhet.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem

Köp RT-N66U, behövs ej AC modellen då inte mycket klarar utnyttja AC standard idag, tills den standarden är vanlig hinner den router bli gammal och då finns det bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Köp RT-N66U, behövs ej AC modellen då inte mycket klarar utnyttja AC standard idag, tills den standarden är vanlig hinner den router bli gammal och då finns det bättre.

Jag vågar påstå att det är smartare att köpa en AC-router för att slippa köpa en som inte har AC idag, och sedan köpa en ny senare som har AC. Så mycket händer det inte på router-fronten.

Apple släppte sin första router med N-standard 2008 och det är fortfarande alldeles för få PC-datorer som klarar av att nyttja hastigheten (trådlöst, ofc).
Dvs, de som köpte den vid release kan i princip fortfarande vara nöjda med den. Alltså kommer troligtvis detsamma gälla köp av AC-router idag.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bushkalle:

Skaffade denna för typ ett halvår sedan och den funkar kanon http://www.inet.se/produkt/5402249/netgear-wndr4500-n900-dual... (aldrig haft problem med att kolla på film med touch plattan) men ASUS verkar också funka riktigt bra, så det är väl mest rekommenderat att du skaffar en av antingen ASUS eller Netgear märket!

D-Link är ju piss kvalite och TP-Link har kass trådlös räckvidd av egen erfarenhet.

Min erfarenhet är tvärsom, har mycket bättre täckning nu än med de 2 ASUS router jag prova innan.
Därmed inte sagt att ASUS routers är dåliga men TP-Link är underskattat, framförallt om man jämför vad en sådan kostar mot ASUS.

Bor själv i 3:a på drygt 80 m2 och har täckning i hela lgh, det hade jag inte med ASUS.
Streamar även HD film till TV'n via samsungs Allshare utan problem, funka inte det heller med ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Min erfarenhet är tvärsom, har mycket bättre täckning nu än med de 2 ASUS router jag prova innan.
Därmed inte sagt att ASUS routers är dåliga men TP-Link är underskattat, framförallt om man jämför vad en sådan kostar mot ASUS.

Bor själv i 3:a på drygt 80 m2 och har täckning i hela lgh, det hade jag inte med ASUS.
Streamar även HD film till TV'n via samsungs Allshare utan problem, funka inte det heller med ASUS.

Din erfarenhet för stå för dig. Men när flera större aktörer testade Asus routrar fick dom ett oslagbart bra resultat på signalstyrkan, så högt att det kan vara olagligt:

http://www.idg.se/2.1085/1.520305/asus-misstanks-ha-salt-olag...

Detta gör att Asus idag har den bästa och högsta signalstyrkan, därmed täckning bland routrar för konsumenter.
Och riktiga sweclockare gillar naturligtvis detta starkt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av boobboo:

Kan rekommendera ASUS. Köpte själv denna:
http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... och den fungerar utmärkt.

+1 på denna. Riktigt nöjd med den, har dock lagt in custom firmware.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Kan ge dig ett tips. KÖP INTE D-LINK!

Har en D-Link Dir655, värsta skiten jag har haft, bara krånglar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Din erfarenhet för stå för dig. Men när flera större aktörer testade Asus routrar fick dom ett oslagbart bra resultat på signalstyrkan, så högt att det kan vara olagligt:

http://www.idg.se/2.1085/1.520305/asus-misstanks-ha-salt-olag...

Detta gör att Asus idag har den bästa och högsta signalstyrkan, därmed täckning bland routrar för konsumenter.
Och riktiga sweclockare gillar naturligtvis detta starkt

Jag är väl medveten om det, blev därför lite förvånad över det resultatet jag fick, var ju även därför jag testa med 2 olika ASUS routers först.

Vad jag menar är bara att TP-Link är underskattat om man tittar på prestanda vs pris och TS ville ju ha en inte allt för dyr router.
En riktig sweklockare svarar också utifrån TS önskemål och drar inte iväg med värsta sakerna bara för att man själv tycker de är bättre

Sen kan jag hålla med om att generellt är ASUS routers bättre om man helt bortser från priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boobboo:

Kan rekommendera ASUS. Köpte själv denna:
http://www.inet.se/produkt/5404468/asus-rt-n56u-n600-dual-ban... och den fungerar utmärkt.

Det är denna jag har också. Funkar kanon i en 4:a på nästan 100 kvm. Behöver man inte ac-standarden så är den ett säkert köp.

Ang. att inte köpa ac-router idag ställer jag mig frågande till... I.o.f.s. inte alla som uppgraderar sina teknikprylar lika ofta som en annan men en router är ingenting ens jag vill hålla på och uppgradera. n-standarden har nu funnits i några år, och visst har routrarna blivit bättre. Men det har mindre med standarden att göra. Det är mer routermarknaden som mognat. Jag skulle inte vilja köpa ny router bara för att jag köper en ny padda eller liknande.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U är en strålande instegsrouter. Rekommenderas fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus-routrarna speceillt ac-serien behöver uppdatering av f/w med korta intervall pga problem med bla det trådlösa så om du vill slippa stula med detta hela tiden köp en TP-Link med dual.band men ej ac...

n

Skrivet av heatm:

Det är denna jag har också. Funkar kanon i en 4:a på nästan 100 kvm. Behöver man inte ac-standarden så är den ett säkert köp.

Ang. att inte köpa ac-router idag ställer jag mig frågande till... I.o.f.s. inte alla som uppgraderar sina teknikprylar lika ofta som en annan men en router är ingenting ens jag vill hålla på och uppgradera. n-standarden har nu funnits i några år, och visst har routrarna blivit bättre. Men det har mindre med standarden att göra. Det är mer routermarknaden som mognat. Jag skulle inte vilja köpa ny router bara för att jag köper en ny padda eller liknande.

Permalänk
Medlem

Till TS vill du veta istället för alla dessa subjektiva åsikter så finns smallnetbuilder med lite mer objektivitet (kanske)...
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Sen som lite kuriosa så är TP-Link störst på wlan & bredbandsprodukter..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Titta på TP-Links routers, dom presterar mycket bra för priset.
Själv har jag WDR3600 men skulle nog rekommendera WDR4600 om du har många tjocka väggar, vill du lägga ytterligare någon 100 lapp så titta på deras AC router Archer C7
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-dual...

Sitter också med en TP-Link WDR-3600 inte en omstart sen köp. Slängde in nyaste firmwaren från i Mars. Köpte min för 2 veckor sen. Funkar kallas än så länge klarar min 250Mbit lina bra. Kör enbart mobilen och surfplattan på det trådlösa så har inte gjort hastighetstest där då det fungerar till surf och streaming.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB