Permalänk

Bästa pixel garanti?

Tittar efter en ny skärm, typ 27" med upplösning 1920x1080, ska användas för spel och film. Men som min tur tenderar att falla, så brukar jag få skärmar med pixel fel. Oftast lysande subpixel som är extremt irriterande. Därför undrar jag, vilken tillverkare har i sverige bäst policy för att ersätta en skärm som har pixel fel direkt från fabrik?

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Eizo kort och gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arioch2004:

Tittar efter en ny skärm, typ 27" med upplösning 1920x1080, ska användas för spel och film. Men som min tur tenderar att falla, så brukar jag få skärmar med pixel fel. Oftast lysande subpixel som är extremt irriterande. Därför undrar jag, vilken tillverkare har i sverige bäst policy för att ersätta en skärm som har pixel fel direkt från fabrik?

Det där beror på modell och märke, faktiskt så har Samsung på just 26" och större bättre pixelpolicy än vad Eizo har på sina dyraste Coloredge-skärmar, däremot skiljer det sig vid mörka subpixlar där Eizo tillåter 5 oavsett placering så länge det inte är 3 ihop så det är en hel pixel som är defekt. Samsung tillåter 8 mörka subpixlar, men man tillåter bara att 2 stycken sitter nära varandra (5mm) på ett ställe, skulle det vara 4 mörka där det är 2 tätt ihop och 2 andra tätt ihop ska det gå på garantin.

Kolla tex på Webhallen, just denna är för Samsung där alla över 26" har 0 lysande subpixlar garanti under hela garantiperioden.

Tack och lov så är pixelfel trots att sällsynt, om man håller sig borta från dom billigare märkena som köper upp paneler som är från 3:e sorteringen.

Hoppas du blev lite klokare av det här.

Permalänk

Tackar. Gillar samsung, har en 23" sådan nu, så ska nog kolla lite på deras modeller.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk

Enklaste och absolut billigaste är att ta tag i skärmens baksida eller fot och dra fram den 10-15 centimeter.

Vips blir din 23-tummare som en 27-tummare.

Att gå från 23" TN 1920*1080 till 27" TN 1920*1080 känns ganska mycket som pengarna i sjön.

Men visst, Samsung hade faktiskt en 27-tums MVA-skärm.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=945924

Bra svärta med andra ord. Fast inte så värst enligt det enda användaromdömet.
Tänk också på att pixlarna är enormt stora på 27-tummare med upplösningen 1920*1080.
Har du inte sett det i verkligheten, gärna under lite längre tid, bör du absolut inte köpa någon.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det där beror på modell och märke, faktiskt så har Samsung på just 26" och större bättre pixelpolicy än vad Eizo har på sina dyraste Coloredge-skärmar, däremot skiljer det sig vid mörka subpixlar där Eizo tillåter 5 oavsett placering så länge det inte är 3 ihop så det är en hel pixel som är defekt. Samsung tillåter 8 mörka subpixlar, men man tillåter bara att 2 stycken sitter nära varandra (5mm) på ett ställe, skulle det vara 4 mörka där det är 2 tätt ihop och 2 andra tätt ihop ska det gå på garantin.

Kolla tex på Webhallen, just denna är för Samsung där alla över 26" har 0 lysande subpixlar garanti under hela garantiperioden.

Tack och lov så är pixelfel trots att sällsynt, om man håller sig borta från dom billigare märkena som köper upp paneler som är från 3:e sorteringen.

Hoppas du blev lite klokare av det här.

Värt att notera är att Eizo även erbjuder 12 månaders garanti på sitt ColorEdge segment när det gäller hela defekta pixlar som uppstår inom denna tidsram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeepBlue:

Värt att notera är att Eizo även erbjuder 12 månaders garanti på sitt ColorEdge segment när det gäller hela defekta pixlar som uppstår inom denna tidsram.

Ajdå, jag trodde dom hade 3år på både pixlar och panelen. Då är valet lätt, allt över 26" Samsung, under det Eizo.

Som jag tolkar det ger Samsung 3års garanti i Sverige, men efter 2år får man själv ta den till tex Samsung Service, inom 2år tar butiken hand om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt illa att säga men...

Distansköpslagen. Skicka tillbaka direkt. Meddela inte om döda pixlar. Bara säg att du ångra

Dold text

dig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Detta är riktigt illa att säga men...

Distansköpslagen. Skicka tillbaka direkt. Meddela inte om döda pixlar. Bara säg att du ångra

Dold text

dig.

Exakt det du ska göra isåfall. Just därför pixelgarantier är helt överflödiga.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ajdå, jag trodde dom hade 3år på både pixlar och panelen. Då är valet lätt, allt över 26" Samsung, under det Eizo.

Som jag tolkar det ger Samsung 3års garanti i Sverige, men efter 2år får man själv ta den till tex Samsung Service, inom 2år tar butiken hand om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung ger 3 års garanti enbart på konstant lysande vita pixlar, övriga fel har man väl en ramtid på 14 dagar från det att du köpt varan. Garantin som Eizo erbjuder täcker även konstant lysande pixlar i färgerna röd, grön och blå under ett helt års tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeepBlue:

Samsung ger 3 års garanti enbart på konstant lysande vita pixlar, övriga fel har man väl en ramtid på 14 dagar från det att du köpt varan. Garantin som Eizo erbjuder täcker även konstant lysande pixlar i färgerna röd, grön och blå under ett helt års tid.

Jag vet inte, jag kunde bara se 36 månader, försöker hitta något på Samsungs sida.

Edit: Ska försöka komma ihåg att ta kontakt med dom imorgon, om inte du hade någon sida där det står 14 dagar?

Jag såg däremot att Eiso följer ISO standard 13406-2 Klass 1 på CG/CX, det innebär absolut noll pixel/subpixel fel, vare sig det är mörka eller ljusa, kunde däremot inte hitta något om att det är 12 månader det gäller.

Skrivet av rabiesekorre:

Exakt det du ska göra isåfall. Just därför pixelgarantier är helt överflödiga.

Pixlarna kan ju gå sönder efter att 14 dagar gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag vet inte, jag kunde bara se 36 månader, försöker hitta något på Samsungs sida.

Edit: Ska försöka komma ihåg att ta kontakt med dom imorgon, om inte du hade någon sida där det står 14 dagar?

Jag såg däremot att Eiso följer ISO standard 13406-2 Klass 1 på CG/CX, det innebär absolut noll pixel/subpixel fel, vare sig det är mörka eller ljusa, kunde däremot inte hitta något om att det är 12 månader det gäller.

Pixlarna kan ju gå sönder efter att 14 dagar gått.

Om du går in på valfri CG modell på Eizo's hemsida och scrollar längst ner så hittar du följande:

Pixel Defect Warranty up to 12 Months

The RGB full pixel failure is zero for up to 12 months after date of purchase based on ISO 9241-307 (pixel failure class I).

När det gäller mitt inlägg om Samsung och 14 dagar tänkte jag mera på kryphålet i distansköplagen som ger dig rätt att skicka tillbaka varan och därmed kringgå eventuella tråkiga överraskningar med konstant lysande icke vita pixlar. Tycker det är dåligt med tydlig information på Samsungs egen sida. Har hittat information beträffande deras TV apparater när deras nya policy gick igenom 2012.

http://www.av-partner.se/nyheter/ny_pixelgaranti_foer_samsung...

NetonNet bekräftar detsamma och gör gällande att detta även gäller LCD-skärmar ifrån Samsung

Från och med 19 november 2012 gäller 100% pixelgaranti i två (2) år endast på lysande (vita) pixlar.

http://www.netonnet.se/Content/Info/PixelWarranty/

Har även hittat lite information på Samsungs internationella sida.

TFT-LCD/LED/PDP & Monitors

The dead pixel warranty applies when your TFT-LCD/LED/PDP & Monitors contains more than 7 dead pixels within the standard warranty period of your TFT-LCD Monitor which SAMSUNG will exchange the LCD panel/module, provided that the defective unit is returned to SAMSUNG complete with full accessories and original packaging.

Zero Bright Defect (ZBD) only applies when it occurs within 7 working days from purchased date, regardless of dot quantity, the defective LCD panel/module shall be replace by SAMSUNG.

Bright Dot Defect occurs when pixels are always lit or "ON". Black Dot Defect occurs when pixels are always dark or "OFF".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeepBlue:

Om du går in på valfri CG modell på Eizo's hemsida och scrollar längst ner så hittar du följande:

Pixel Defect Warranty up to 12 Months

The RGB full pixel failure is zero for up to 12 months after date of purchase based on ISO 9241-307 (pixel failure class I).

När det gäller mitt inlägg om Samsung och 14 dagar tänkte jag mera på kryphålet i distansköplagen som ger dig rätt att skicka tillbaka varan och därmed kringgå eventuella tråkiga överraskningar med konstant lysande icke vita pixlar. Tycker det är dåligt med tydlig information på Samsungs egen sida. Har hittat information beträffande deras TV apparater när deras nya policy gick igenom 2012.

http://www.av-partner.se/nyheter/ny_pixelgaranti_foer_samsung...

NetonNet bekräftar detsamma och gör gällande att detta även gäller LCD-skärmar ifrån Samsung

Från och med 19 november 2012 gäller 100% pixelgaranti i två (2) år endast på lysande (vita) pixlar.

http://www.netonnet.se/Content/Info/PixelWarranty/

Har även hittat lite information på Samsungs internationella sida.

TFT-LCD/LED/PDP & Monitors

The dead pixel warranty applies when your TFT-LCD/LED/PDP & Monitors contains more than 7 dead pixels within the standard warranty period of your TFT-LCD Monitor which SAMSUNG will exchange the LCD panel/module, provided that the defective unit is returned to SAMSUNG complete with full accessories and original packaging.

Zero Bright Defect (ZBD) only applies when it occurs within 7 working days from purchased date, regardless of dot quantity, the defective LCD panel/module shall be replace by SAMSUNG.

Bright Dot Defect occurs when pixels are always lit or "ON". Black Dot Defect occurs when pixels are always dark or "OFF".

Tackar, jag var inne på supportsidan hos Eizo och rotade runt, inte konstigt att jag inte hittade det.

Tycker oxå att det är dåligt med information på Samsungs websida, och finns den ligger den långt in och gömmer sig. Ska försöka få tag i någon på Samsung Norden imorrn som kan svara på vad det är som gäller i Sverige/Norden. Tills dess att Samsung sagt något annat får man nog utgå från att det som du hittade på den globala sidan är det som gäller även här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Tackar, jag var inne på supportsidan hos Eizo och rotade runt, inte konstigt att jag inte hittade det.

Tycker oxå att det är dåligt med information på Samsungs websida, och finns den ligger den långt in och gömmer sig. Ska försöka få tag i någon på Samsung Norden imorrn som kan svara på vad det är som gäller i Sverige/Norden. Tills dess att Samsung sagt något annat får man nog utgå från att det som du hittade på den globala sidan är det som gäller även här.

Ja det är en härva det här att nysta upp. Jag hakar upp mig lite på det här stycket från Samsungs egen information.

"Zero Bright Defect (ZBD) only applies when it occurs within 7 working days from purchased date, regardless of dot quantity, the defective LCD panel/module shall be replace by SAMSUNG."

Så vad gäller egentligen i fråga om deras egen Zero bright warranty , är det inom 7 dagar enligt deras internationella information, eller 2 år enligt NetOnNet eller 3 år om man går på det policyblad du länkade till i ett tidigare inlägg?

Vore bra om du fick tag i en anställd med djupare kunskaper inom detta område än någon som sitter i kundtjänst och svarar rent generellt.

PS: såg att dokumentet du länkade till tidigare angående Samsungs pixelpolicy är ifrån 2005-10-01. Med tanke på att de ändrade sin policy 2012 så vore det ju intressant att få tag i en uppdaterad bilaga om en sådan finns.

Permalänk
Inaktiv

Även Dell har bra skärmar och bra garanti

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Även Dell har bra skärmar och bra garanti

Ja, och 30-40% av marknaden för bildskärmar...
Det kan finnas ett värde i att stödja en underdog som ligger på 1-2% i marknadsandel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;13986225']Ja, och 30-40% av marknaden för bildskärmar...
Det kan finnas ett värde i att stödja en underdog som ligger på 1-2% i marknadsandel.

Givetvis, men nu tror jag tråden handlade om att få den bästa skärmen för pengen och inte välgörenhet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Givetvis, men nu tror jag tråden handlade om att få den bästa skärmen för pengen och inte välgörenhet

Där ligger iaf inte Dell med sin feta antiglare som gör bilden lite småsuddig.
Fixar dom en tunnare antiglare så vore dom bra faktiskt.
Däremot har Dell bra kundservice det kan man inte ta ifrån dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeepBlue:

Ja det är en härva det här att nysta upp. Jag hakar upp mig lite på det här stycket från Samsungs egen information.

"Zero Bright Defect (ZBD) only applies when it occurs within 7 working days from purchased date, regardless of dot quantity, the defective LCD panel/module shall be replace by SAMSUNG."

Så vad gäller egentligen i fråga om deras egen Zero bright warranty , är det inom 7 dagar enligt deras internationella information, eller 2 år enligt NetOnNet eller 3 år om man går på det policyblad du länkade till i ett tidigare inlägg?

Vore bra om du fick tag i en anställd med djupare kunskaper inom detta område än någon som sitter i kundtjänst och svarar rent generellt.

PS: såg att dokumentet du länkade till tidigare angående Samsungs pixelpolicy är ifrån 2005-10-01. Med tanke på att de ändrade sin policy 2012 så vore det ju intressant att få tag i en uppdaterad bilaga om en sådan finns.

Jag var i kontakt med vanliga supporten men dom visste inte, blev hänvisad till Samsung Service för att få reda på exakt hur det ligger till, men dom hade stängt telefontiden när jag ringde. Får försöka på måndag igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Tittar efter en ny skärm, typ 27" med upplösning 1920x1080, ska användas för spel och film. Men som min tur tenderar att falla, så brukar jag få skärmar med pixel fel. Oftast lysande subpixel som är extremt irriterande. Därför undrar jag, vilken tillverkare har i sverige bäst policy för att ersätta en skärm som har pixel fel direkt från fabrik?

Köp från elgiganten, de har 30 dagars öppetköp. Alltså även när du testar/använder produkten. Då kan du lätt lämna tillbaka den om det skulle va fel på nån pixel.
Vet ej om de har det via nätet, men kanske.

Dock kanske pixelfel uppkommer efter 30 dagar, men detta löser iaf ett problem.

Permalänk
Master of Overkill

Vi har Eizo och dom har aldrig ens kommenterat om garantin har gått ut riktigt bra företag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Där ligger iaf inte Dell med sin feta antiglare som gör bilden lite småsuddig.
Fixar dom en tunnare antiglare så vore dom bra faktiskt.
Däremot har Dell bra kundservice det kan man inte ta ifrån dom.

Jag är riktigt nöjd med min "feta antiglare". Upplever bilden som jämn och fin :). Har en U2711H och har läst att vissa upplever den som dålig dock. Däremot så tycker jag att den i 100% av fallen är bättre än glare varianterna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Jag är riktigt nöjd med min "feta antiglare". Upplever bilden som jämn och fin :). Har en U2711H och har läst att vissa upplever den som dålig dock. Däremot så tycker jag att den i 100% av fallen är bättre än glare varianterna!

Det är väl det som räknas i slutändan, hur nöjd var och en är med sin produkt.

Skrivet av tvelander:

Vi har Eizo och dom har aldrig ens kommenterat om garantin har gått ut riktigt bra företag.

Japp Eizo är grymma på att ta hand om sina kunder, och verkar ha den bästa pixel policyn i branschen samt längst garanti. Eizo har även bäst OSD, kvalitet på höljet till skärmen och stativ.
Köper man däremot en billigare modell av ÅF får man gå till ÅF vid problem, det kan ju ta flera veckor innan den kommer tillbaks från reparationen.

Samsung har ett ess i rockärmen dock eftersom man kan anmäla felet via Samsung Service istället och lämna in skärmen själv för reparation och om alla delar finns hemma och det finns tid, få den lagad samma dag.

Man får väga för mot nackdelar och kolla vad plånboken tillåter helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Där ligger iaf inte Dell med sin feta antiglare som gör bilden lite småsuddig.
Fixar dom en tunnare antiglare så vore dom bra faktiskt.
Däremot har Dell bra kundservice det kan man inte ta ifrån dom.

Den nya generationens paneler ifrån LG som Dell använder sig av har inte längre den grövre antireflektionsfilmen, så det bör inte längre vara ett problem man behöver oroa sig för vid ett eventuellt köp. Dock så kvarstår ju problemet med urusel kvalitetskontroll, vilket borde vara avskräckande för alla hugade spekulanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi har Eizo och dom har aldrig ens kommenterat om garantin har gått ut riktigt bra företag.

Dom kanske har mera överseende gentemot företag än privatperson med tanke på storleken på kapitalet som investerats i deras produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag var i kontakt med vanliga supporten men dom visste inte, blev hänvisad till Samsung Service för att få reda på exakt hur det ligger till, men dom hade stängt telefontiden när jag ringde. Får försöka på måndag igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, får hoppas att du får något vettigt svar när du kontaktar deras service. Det enda jag har kunnat hitta på deras Svenska sida är följande som verkar stämma med det vi tidigare hittat.

Q: 430133. Vad är Samsungs policy gällande döda/lysande/låsta pixlar?

A: Samsungs pixelgaranti täcker pixlar som är ständigt vita.

Q: 430135. Jag har en Samsung-TV med en blå pixel som är låst, varför reparerar ni inte den?

A: Samsungs pixelgaranti täcker enbart låsta vita pixlar.

Skrivet av Skuggan74:

Japp Eizo är grymma på att ta hand om sina kunder, och verkar ha den bästa pixel policyn i branschen samt längst garanti. Eizo har även bäst OSD, kvalitet på höljet till skärmen och stativ.
Köper man däremot en billigare modell av ÅF får man gå till ÅF vid problem, det kan ju ta flera veckor innan den kommer tillbaks från reparationen.

Mig veterligen skall det inte vara något problem att kontakta Eizo direkt, även när det gäller deras billigare modeller. Finns ju flertalet inlägg på detta forum som tycks bekräfta detta.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1157796-eizo-foris-fs2333-bra-skarm/#post12845586

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeepBlue:

Tackar, får hoppas att du får något vettigt svar när du kontaktar deras service. Det enda jag har kunnat hitta på deras Svenska sida är följande som verkar stämma med det vi tidigare hittat.

Q: 430133. Vad är Samsungs policy gällande döda/lysande/låsta pixlar?

A: Samsungs pixelgaranti täcker pixlar som är ständigt vita.

Q: 430135. Jag har en Samsung-TV med en blå pixel som är låst, varför reparerar ni inte den?

A: Samsungs pixelgaranti täcker enbart låsta vita pixlar.

Mig veterligen skall det inte vara något problem att kontakta Eizo direkt, även när det gäller deras billigare modeller. Finns ju flertalet inlägg på detta forum som tycks bekräfta detta.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1157796-eizo-foris-fs2333-bra-skarm/#post12845586

Oj hade ingen aning om att dom hämtade även billigare skärmar, då finns det ju inga anledningar kvar alls att välja ett annat märke enligt mig. Om det inte är något som Eizo inte kan erbjuda då såklart.

Men jag ska ändå försöka få tag i Samsung servicen, eftersom jag har en Samsung själv just nu så vill iaf jag veta vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Oj hade ingen aning om att dom hämtade även billigare skärmar, då finns det ju inga anledningar kvar alls att välja ett annat märke enligt mig. Om det inte är något som Eizo inte kan erbjuda då såklart.

Men jag ska ändå försöka få tag i Samsung servicen, eftersom jag har en Samsung själv just nu så vill iaf jag veta vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till! Vi får hoppas att du får korrekt information över vad det är som gäller under själva garantiperioden.