EVGA presenterar Hadron – Mini ITX-låda för entusiaster och gamers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Varför sitta och peta på sin dators frontpanel..?

Skrivet av Jonny91:

Man måste inte peta överallt:D

Att starta datorn i ett kolsvart rum kräver ofta mer än ett försök för att hitta startknappen. Och med tanke på att det är ett m-ITX-chassi så är det nog även tänkt för att bära med sig på lan.
Men ändå... snacka om i-landsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jupp, men jag är ganska övertygad om att effektiviteten räknas på hur mycket som "försvinner" som värme.
Bara förvirrande matte, 10% rabatt på någonting för 100:- ger ett pris av 90:-, sen ökar priset med 10%.. till 99:-

Men du kan inte räkna så eftersom det är en variabel som är beroende av nätaggets belastning i @realtid.

Det är ungefär som att påstå att ett Ljusår är en @#tids[mängd] när det är en #Längdkonstant.

Den effekt som nätagget har tex 500w är vad som nätagget kan belastas med, verkningsgraden motsvarar på samma sätt när priset ökar med 10%, dvs förbrukar du 350w så kostar elen 350*1,1= 385w från väggen. Vid 500w så kostar den 550w från väggen. I teorin så skulle detta innebära att du kan köra nätagget konstant på 500w och elräkningen hamnar på 550w, Men rent praktiskt skulle du nog slita på nätagget. Oavsett så skulle ett nätaggregat på 850w eller ett på 1200w som ligger på bristningsgränsen konstant inte må så bra heller.

Eftersom watteffekten som nätaggregatet har anses som en peakeffekt så kan du se rabatten som den mängd som du kan belasta det konstant med för att inte överbelasta. Då har du marginal när datorn tex startar eller när något behöver uppgraderas, ungefär mellan 10-20% under nätagget är lagom.

Det förklarar varför du inte kommer tillbaka till samma tal när du jämför procentvärdena, du ska i stället jämföra procentenheter och utgå från samma bastal då kommer du att kunna gå fram och tillbaka till samma tal, då 10 procentenheter hade gett 10 i rabatt och sedan lägga till 10 på 90. Det beror på avrundningsfelet då 90*1,111111111111112 ger 100,0000000000001 och 90*1,111111111111111 ger 99,999999999

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Som förövrigt inte går att beställa längre.

Permalänk
Medlem

Äntligen en mITX låda i vettig storlek, inte som prodigy eller CaseLabs, deras lådor är ju tillräckligt stora för mATX. Detta kan bli en intressant låda.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MrNeikter:

Att starta datorn i ett kolsvart rum kräver ofta mer än ett försök för att hitta startknappen. Och med tanke på att det är ett m-ITX-chassi så är det nog även tänkt för att bära med sig på lan.
Men ändå... snacka om i-landsproblem.

Nä, den rörelsen har allt satt sig i muskelminnet sen långt tillbaks

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Den hade jag inte sagt nej till... Riktigt snygg och vettig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, vet du vilken revision du fått av nätagget? (borde finnas en klisterlapp på lådan)
Version 2.0 har en ändrad fläktkurva så den ldlar påtagligt tystare. Släpptes i somras eller nått sånt.
Om du tycker 2.0 är för högljudd så är det oroväckande för mitt kommande bygge
(då får man väl byta till annan 80x15 mm fläkt eller kolla om man kan få dit en extern 80x25 fläkt istället)

Version 1.1, tog ett tag från att jag beställde det, till att jag sleevat kablarna, till att jag faktiskt orkade byta nätagg...:(
Har de inte bytt fläkt skulle jag ändå vara orolig för din skull (förutsatt att du inte alltid har hörlurar på dig när du belastar datorn), riktigt påträngande ljud.
Men då är jag lite kräsen av mig, ska se om jag hittar någon annan fläkt annars blir det som sagt byte för min del !

Skrivet av OldComputer:

Men du kan inte räkna så eftersom det är en variabel som är beroende av nätaggets belastning i @realtid.

Det är ungefär som att påstå att ett Ljusår är en @#tids[mängd] när det är en #Längdkonstant....text....

Oj, haha, jag som bara försökte lämna ett halvseriöst/halvrolig svar på påståendet om att murphy sen satt där med 20% ökning på 10% minskning (eller hur det blev), skulle haft en till smiley
Började med att jag ansåg att ~15% marginal på uteffekt var tillräckligt, och i början hade jag ~ före alla siffror då jag vet att effektiviteten inte är linjär !

Som kuriosa blir det enklare att räkna på bråkform.
Ökar någonting med 1/4, så måste man dra bort 1/5 för att komma till samma värde.
Minskar någonting med 1/10, så måste man öka med 1/9 för att komma till samma värde.

Ökar med 1/n -> för att komma tillbaks -> 1/(n+1)
Minskar med 1/n -> för att komma tillbaks -> 1(n-1)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

personligen skulle jag vänta ett tag, då det är många fina små lådor påväg, Nanoxia har ett kommande med utlovat X2 280 eller 240 radiatorer support, och sen har vi ju prodigy M och säkert mer.

Bästa tiden någonsin att vara dator entusiast!, så många val!

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Den hade jag inte sagt nej till... Riktigt snygg och vettig lösning.

Den är klurig! Swectråd finns här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1187933
Men som nämnts så är den slutsåld nu... Jag får en silver när den nu dyker upp. (planerat januari typ?) För mig är den dock gränsfall till för liten för att få den kylning jag vill misstänker jag, så den kanske kommer ut till försäljning.

Skrivet av Tangentbord:

Version 1.1, tog ett tag från att jag beställde det, till att jag sleevat kablarna, till att jag faktiskt orkade byta nätagg...:(
Har de inte bytt fläkt skulle jag ändå vara orolig för din skull (förutsatt att du inte alltid har hörlurar på dig när du belastar datorn), riktigt påträngande ljud.
Men då är jag lite kräsen av mig, ska se om jag hittar någon annan fläkt annars blir det som sagt byte för min del !

Ah, så den låter jobbigt vid load också med andra ord? Då är det nog fläktbyte som gäller jo, då jag tror det är samma fläkt och ljudet under hård belastning är detsamma... Vet du nån bra instruktion för att byta fläkt till detta agg?

Ursäkta offtopicsnacket!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Min favorit är fractal design node 304...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läste precis på deras hemsida om CPU kylning mycket om och men tyvärr
http://www.evga.com/support/faq/afmmain.aspx?faqid=59439

Citat:

Question / Issue

EVGA Hadron Chassis CPU Compatibility

Answer / Solution

The EVGA Hadron chassis comes in two different versions, with different levels of compatibility when it comes to CPU coolers.

EVGA Hadron Air:

Compatible with many aftermarket CPU air coolers.
NOT compatible with aftermarket all in one water coolers.
EVGA Hadron Hydro:

Compatible with many aftermarket CPU air coolers.
Compatible with all in one water coolers, (single 120mm radiator) Example: Corsair H80/H60
Compatible with many aftermarket DIY water cooling kits. EVGA will sell a certified kit separately.

Försökte kolla lite på fläktar generellt i detta chassi och det står bara "2x 120mm Exhaust Fans"

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av frankof:

Du har nog inte riktigt fatta effektangivelsen på nät agg kontra mätningarna gjorda bland annat här.
Effekten på agg anges på "komponentsidan", mätningarna görs "vid väggen", vilket innebär att verkningsgraden spelar in, dock inte belastningen.
så med andra ord, et 500W agg med 80% verkningsgrad(riktigt uselt) drar 600W från väggen vid max belastning.
Drar det 500W från väggen är belastningen 400W vilket lämnar 100W utrymme till extra belastning/åldrande.

Du har givetvis rätt. Ibland tänker jag inte hela vägen.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Avstängd

mITX tower är alltid kul, synd bara att den är så jävla ful.

Permalänk
Medlem

Om man har en sådan i bagaget på sin bil och krockar på vägen till LAN:et, blir det en HADRON-collider då?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Sjukt överhög rekommendation.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Bara jag som läste HARDON? och inte hadron?

What, you casual? You don't do science?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

På den tiden när Pentium 4 med Socket 478 och Northwood kärna var ganska nytt så skaffade jag en Shuttle SFF barebone chassi med inkluderat Socket 478 moderkort och nätagg. Nätagget hade en 40mm fläkt...
Shuttlen var ganska snygg när den var avstängd, men 40mm fläkten tröttnade man på när datorn var igång.
Hade det funnits en version där hela chassit hade varit 15-20mm bredare och högre mot att man får in ett nätagg som var 20mm bredare och högre och har en 60mm fläkt istället så hade jag lätt valt den versionen.

60mm är ganska litet mot 120mm och 140mm fläktar som är vanligt i nätagg och som chassi fläktar nuförtiden. Men ändå är skillnaden mot 40mm ganska stor.

Mmmm... Har också ägt en Shuttle av senare modell och man blir förvånad över vad högljudd den är. Urläcker till utseendet men när den låter som ett jetplan så är det inte roligt längre.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Min favorit är fractal design node 304...

Skickades från m.sweclockers.com

mm, även om denna såg nice ut blev jag lite skeptisk när jag tittade närmare så jag håller med, en Node 304 blir en perfekt kompis till min Prodigy

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jättesnygg förutom en sak. ... den spegelblanka fronten....

....FINGERAVTRYCK!!...

vad ska du göra där i fronten och pilla? missar du strömknappen så brutalt?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hurrai:

vad ska du göra där i fronten och pilla? missar du strömknappen så brutalt?

Jag hänvisar till inlägg: #61

Permalänk
Medlem

Går säkert att sätta in ett H100 eller liknande 240mm kylare på toppen av chassit ifall man tar bort hårddiskburen. Sen så kan man ju bara fästa SSDn på moderkortsplåten med dubbelhäftande tejp eller något.

Vill man gå lite längre så kan man modda fronten med en fin aluminium mesh för lite mer luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför sitta och peta på sin dators frontpanel..?

Om du ska bära den till ett lan. När man startar datorn kan man komma åt:P Många droppar små.... Men snyggt äre!

edit: läste inte hela tråden... nån annan svarat samma sak.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Skrivet av Distant Worlds:

Mmmm... Har också ägt en Shuttle av senare modell och man blir förvånad över vad högljudd den är. Urläcker till utseendet men när den låter som ett jetplan så är det inte roligt längre.

Jepp, problemet med shuttles burkar (iaf många av dem) är att de inte kör ATX aggregat med stor långsamtgående fläkt, eller fläktlösa externa aggregat, utan kör små agggregat med små fläktar som körs i hjög hastighet vilket resulterar i en hel del ljud från fläkten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vid ca 4.20 så stannar han fläkten på sitt grafikkort, verkar inte vara så himla farligt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Ett nätaggregat på 500W klarar av de flesta high-end singelkort-systemen.

Speciellt ett Gold.

Helvete vad jag vill ha de här chassit! Men kommer bli svårt att släppa min Node 304..

Men mitt framtida bygge kommer absolut bli i en sån här då jag tycker Bitfenix chassina är riktigt fula

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!