Permalänk
Medlem

Tysta ner burken! + update

Hej har nu länge gått och velat att tysta ner min burk rejält, då jag haft skitfläktar.
Här är en logg om hur jag gjort.

Bilderna är tagna med en iphone 4.

Det som jag köpt är:
Corsair XMS3 Vengeance 6GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (3x 2GB).
Western Digital Caviar Green 2TB.
2st Cooler Master MegaFlow 200 LED Silent Fan - Röd (röda ledsen borttagna).
Alpenföhn Föhn140 Wing Boost Chassifläkt 140mm.
6 st SilverStone SST-AP121 Air Penetrator 120mm (Köpte 1 för mkt -_- till salu om någon vill köpa).
Akasa Ljudisoleringsmatta för Bigtower.
Fractal Design Vibrationsdämpningskit.

Setup i datorn:
NZXT Phantom Vit
Asus P6T Deluxe V2
Intel Core i7 950 1366 @ 4.5Ghz
2x Radeon HD6850 1gb
Corsair vengeance 12Gb 1600Mhz
Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB - Windows 64bit
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB - Program/spel
2TB Hitachi 7K3000
Western Digital Caviar Green 2TB
Cooler Master Silent Pro 700W
Corsair H100

Kommentera o rösta gärna!

Tysta ner burken! + update

Permalänk
Medlem

Fint galleri, men hur blev resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cc.K:

Fint galleri, men hur blev resultatet?

Vart en stor förbättring nu hör man knappt att datorn är på!
vred ner grafikkortsfläktarna till 43% då vart de fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

Vart en stor förbättring nu hör man knappt att datorn är på!
vred ner grafikkortsfläktarna till 43% då vart de fint

tempraturer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

tempraturer då?

Cpu 32 idle 44 load
GPU 43 idle 65 load

innan satt H100 i taket och blåste utåt då var det 37 idle 46 load så det vart ju klart en förbättring.

Permalänk
Medlem

flytta radiatorn varnar dig gjorde så som dig med en H50 till slut brast slangen bara ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolitus5:

flytta radiatorn varnar dig gjorde så som dig med en H50 till slut brast slangen bara ett tips

lungt slangen är inte spänd ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

lungt slangen är inte spänd ^^

nej nej inte det jag menar, menar bara det att det hända när jag ofta öppnade chassit och lätt den ligga så spänd som din slang var på en bild. ;). men du kanske inte öppnar så ofta. Men kan vara bra att veta

Permalänk
Medlem

h100 slangar över grafik kortet ? tur att du inte hade typ 470 480, då dem korten rör sig imellan 94-100 grader, hade du smält dina slangar

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Temps på dina HDDs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

h100 slangar över grafik kortet ? tur att du inte hade typ 470 480, då dem korten rör sig imellan 94-100 grader, hade du smält dina slangar

Skulle dom verkligen bli så varma? vattnet i slangarna lär väll kyla slangarna också...

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Din placering av radiatorn inspirerade mig.
Flyttade min kühler från bakkant till den bakre av 120mm platserna i sidoplåten. Enda sättet för mig att kunna köra PushPull i det här chassit OCH ha 200mm sidofläkten från NZXT blåsande på grafikkorten. Gick från 42'C idle temps till 36'C (på varmaste kärnan). Inte testat load ännu men är övertygad om att skillnaden där är ännu större. Ljudbilden förändrades men inte till högre eller sämre. Double nice!
Så, hade jag inte sett din modd så hade jag nog inte ändrat något. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Din placering av radiatorn inspirerade mig.
Flyttade min kühler från bakkant till den bakre av 120mm platserna i sidoplåten. Enda sättet för mig att kunna köra PushPull i det här chassit OCH ha 200mm sidofläkten från NZXT blåsande på grafikkorten. Gick från 42'C idle temps till 36'C. Inte testat load ännu men är övertygad om att skillnaden där är ännu större. Ljudbilden förändrades men är inte till högre eller sämre. Double nice!
Så, hade jag inte sett din modd så hade jag nog inte ändrat något. Tack!

så bra då nzxt phantom är inte direkt gjord för radiator spec inte med pnp
Varsågod !

Permalänk
Medlem

Moddade du CoolerMaster fläktarna eller funkade dom rakt av? väntar in mitt Phantom-chassi och har läst att NZXT har valt 190mm istället för 200mm på "200mm" slottarna.. men så råkar jag sitta på en bigboy från antec med 150 i skruvdiamater.. ifall man kan få plats med en sådan uppe eller på sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

hur mycket hjälpte ljudisoleringen emot ljud? som till exempel grafikkortet?
funderar på att göra likadant, vill mest veta hur effektivt de är innan jag köper något ^^ för mina chassi fläktar låter inte särskilt mycket nämligen utan grafikkortet som låter en del ^^
snyggt gjort med hela modifikationen!

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusandaa:

hur mycket hjälpte ljudisoleringen emot ljud? som till exempel grafikkortet?
funderar på att göra likadant, vill mest veta hur effektivt de är innan jag köper något ^^ för mina chassi fläktar låter inte särskilt mycket nämligen utan grafikkortet som låter en del ^^
snyggt gjort med hela modifikationen!

Det gör väldigt stor skillnad istället för det "burkiga" ljudet blir det mer dåft(stavning?) ljud.
det fungerar bra mot grafikkorts ljud då ljudet transporterar sig i plåten, och dämpnings materialet tar upp dessa vibrationer