Sugen på fullformat, är det något för mig? 5D MKII t.ex.

Permalänk
Medlem

Sugen på fullformat, är det något för mig? 5D MKII t.ex.

Jag köpte en Pentax K-x för 4 år sen och den har fått följa med på många äventyr.
Den har ett par svagheter och för ett par månader sedan bestämde jag mig för att testa en nyare kamera, så det blev en Canon 60D med kitglugg.
Den var bättre på alla de punkter jag tyckte att Pentaxen kom till korta, men det var inte riktigt nog för att göra mig nöjd, så den åkte ut på blocket.

Kamerakontot är nu på cirka 10000 kr, men jag ser kamera som en vettig investering så det kan växa.

Jag är intresserad av att fota:
Landskap
Stadsmiljöer och arkitektur
Människor
Dokumentering vid resor

Jag är inte intresserad av att fota:
Sport
Fåglar och blommor

Baserat på detta drar jag slutsatsen att 5D MKII är ganska vettig för mig. Jag har nytta av fullformat-sensorn då den ger större bildutsnitt. Samtidigt så har jag ingen större nytta av crop-faktorn i APS-C-sensorn. Behöver ingen snabb sekvenstagning eller överdrivet snabb AF så en nyare kamera än så tror jag inte är så noga. (Nikon har jag inte sett så mycket på men det är absolut ett alternativ. D600/D700?)

Tillsammans med exempelvis ett Canon EF 17-40mm f/4 USM L tror jag att jag täcker in de brännvidder jag gillar att fota på.
Kanske blir det ett tele i framtiden, men jag är lite besvärad av att ha med flera objektiv om jag är ute och reser så det kanske lämnas hemma.

Så, har jag missat något i mitt resonemang?
Fler argument för och emot?

Jag är inte så värst intresserad av filmning förresten, det brukar vara ett starkt kort hos nyare kameror.
(edit 5D MKII verkar ok vid filming också förresten).
edit2: jag är intresserad av att köpa beg.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

När jag fotar människor använder jag mest 85mm.:) Jag har ett 50mm men den har fått vila väldigt mycket sedan min 85a kom hem, om du vill ta porträtt med fullformat och med <50mm måste du mer eller mindre sitta i knät på modellen, 85mm ger dig mer avstånd och får oftast dina modeller att slappna av mera. Den enda gång 50mm eller mindre är aktuellt i modellfotande är när jag är i ett litet trångt rum.

D600/D610 skulle jag lätt kunna tänka mig om den hade högre seriebildtagning, men sen så fotar jag ju mycket sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

När jag fotar människor använder jag mest 85mm.:) Jag har ett 50mm men den har fått vila väldigt mycket sedan min 85a kom hem, om du vill ta porträtt med fullformat och med <50mm måste du mer eller mindre sitta i knät på modellen, 85mm ger dig mer avstånd och får oftast dina modeller att slappna av mera. Den enda gång 50mm eller mindre är aktuellt i modellfotande är när jag är i ett litet trångt rum.

D600/D610 skulle jag lätt kunna tänka mig om den hade högre seriebildtagning, men sen så fotar jag ju mycket sport.

Tack för ditt svar!
Jag har insett att 17-40 inte är så mångsidigt på FF och har börjat fundera lite på att gå upp lite i brännvidd. Även om jag är väldigt sugen på mycket vid bildvinkel.

När jag skrev människor menar jag inte porträtt riktigt utan snarare människor i olika miljöer.
Flummig beskrivning men men... Här är ett exempel på en bild jag hittade:

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Vad var det du inte var nöjd med på 60dn?

Skulle nog rekommendera att du köper dig lite bättre gluggar än kit gluggen om du har kameran kvar. De som följer emd är inte mycket att hänga i granen. Och om du fortfarande itne är nöjd så är det bara att behållad de gluggar du vill till nya huset.

Objektiven spelar större roll för bildkvaliten än kamerahuset.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Tack för ditt svar!
Jag har insett att 17-40 inte är så mångsidigt på FF och har börjat fundera lite på att gå upp lite i brännvidd. Även om jag är väldigt sugen på mycket vid bildvinkel.

När jag skrev människor menar jag inte porträtt riktigt utan snarare människor i olika miljöer.
Flummig beskrivning men men... Här är ett exempel på en bild jag hittade:
http://www.epd.gov.hk/epd/noise_education/web/ENG_EPD_HTML/m3...

Jag har ett 14-24mm, 50mm, 60mm, 85mm, 70-200mm. 14-24 är det jag använder minst, kanske mest för att jag inte fotar så mycket landskap, men jag upptäckte att för det ändamålet så är 60mm lika bra, man får ta ett par extra steg bakåt.

Om du ska fota ute, på människor så är ett lite längre objektiv skönt.
Man slipper stå på folk när man fotar, många personer tycker ofta att man är för närgången med kameran när man har korta objektiv och de blir obekväma, oavsett om det är bekanta eller främmande människor man fotar.:)
Även om du är trevlig och pratar med dem så kommer man in i "deras" luftrum och de kan känna sig obekväma, om du då har ett lite längre objektiv så får du mer luft mellan dej och din modell, det hjälper dem att slappna av.

Jag föredrar personligen 85an eller 70-200 om jag är ute och jobbar med ovana modeller. Då 70-200 i vissa lägen kan vara lite skrämmande så har 85mm visat sig vara precis lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Vad var det du inte var nöjd med på 60dn?

Skulle nog rekommendera att du köper dig lite bättre gluggar än kit gluggen om du har kameran kvar. De som följer emd är inte mycket att hänga i granen. Och om du fortfarande itne är nöjd så är det bara att behållad de gluggar du vill till nya huset.

Objektiven spelar större roll för bildkvaliten än kamerahuset.

Ja, jag är med på detta. Objektivet är nästan avgörande när det gäller bildkvalitet. Jag var nöjd med 60D, den var en väldigt sjyst kamera, men jag fick bra betalt för den så jag gjorde mig av med den, även om det aldrig kändes helt rätt att sälja.
Kände någonstans att den inte var ett jättestort steg upp jämfört med Pentaxen, även om sökaren var mycket ljusare, skärmen mer högupplöst och AF mer avancerad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

För rena porträtt kan jag se en vinst i att byta, om man vill ha kortare skärpedjup osv. För människor i en miljö, som exempelbilden du postade/länkade till så anser jag inte att man vinner så mycket, då man ändå ofta vill se lite av miljön och därför inte användet så kort skärpedjup. Det går ju dock alltid att blända ner med en FF-kamera för längre skärpedjup. Tvärt om är ju svårare...

För resten av det du räknar upp finns det inte några egentliga vinster med att köra FF istället.

Det kan finnas en poäng i att byta om man behöver kunna använda högre ISO-tal (och inte bryr sig om att skärpedjupet blir kortare).

Det sagt så skulle jag, om jag började bygga ett system idag och priset för det dyrare kamerahuset inte var något problem, börja bygga ett system med FF. Idag kör jag APS-C och ser inte nån större anledning att byta till FF. Ja, bortsett från att APS-C numera främst finns på de mindre avancerade kamerorna, så vill jag ha en kamera i samma klass som den som jag har så kanske jag blir tvingad till FF när det, nån gång i framtiden, är dags för kamerabyte.

Permalänk
Medlem

Det är nog så att prylnörden i mig fått för sig att det ska vara FF.
Samtidigt har jag slutat studera och börjat jobba så det finns mer pengar att lägga på fotoutrustning.
I framtiden kanske man får någon unge man vill fota och sådär, och då är bara det bästa gott nog

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag sitter nästan i samma sits och är intresserad av exakt samma typ av fotografering som dig. Skillnaden är att jag precis har sålt min fullformatare, just en 5D MKII. Anledningen till att jag sålde den var att jag inte kände mig bekväm med den just i de förhållanderna för den typen av fotografering jag gillar. Sedan har jag fått ett intresse för gamla manuella objektiv vilket inte är så lämpligt att använda på dessa nyare DSLR kameror om man endast vill använda sig av den optiska sökaren. Själv kikar jag på fujis x-serie och andra spegellösa kameror just nu och inväntar spänt på Sonys lansering av NEX A7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Jag köpte en Pentax K-x för 4 år sen och den har fått följa med på många äventyr.
Den har ett par svagheter och för ett par månader sedan bestämde jag mig för att testa en nyare kamera, så det blev en Canon 60D med kitglugg.
Den var bättre på alla de punkter jag tyckte att Pentaxen kom till korta, men det var inte riktigt nog för att göra mig nöjd, så den åkte ut på blocket.

Kamerakontot är nu på cirka 10000 kr, men jag ser kamera som en vettig investering så det kan växa.

Jag är intresserad av att fota:
Landskap
Stadsmiljöer och arkitektur
Människor
Dokumentering vid resor

Jag är inte intresserad av att fota:
Sport
Fåglar och blommor

Baserat på detta drar jag slutsatsen att 5D MKII är ganska vettig för mig. Jag har nytta av fullformat-sensorn då den ger större bildutsnitt. Samtidigt så har jag ingen större nytta av crop-faktorn i APS-C-sensorn. Behöver ingen snabb sekvenstagning eller överdrivet snabb AF så en nyare kamera än så tror jag inte är så noga. (Nikon har jag inte sett så mycket på men det är absolut ett alternativ. D600/D700?)

Tillsammans med exempelvis ett Canon EF 17-40mm f/4 USM L tror jag att jag täcker in de brännvidder jag gillar att fota på.
Kanske blir det ett tele i framtiden, men jag är lite besvärad av att ha med flera objektiv om jag är ute och reser så det kanske lämnas hemma.

Så, har jag missat något i mitt resonemang?
Fler argument för och emot?

Jag är inte så värst intresserad av filmning förresten, det brukar vara ett starkt kort hos nyare kameror.
(edit 5D MKII verkar ok vid filming också förresten).
edit2: jag är intresserad av att köpa beg.

5D mk II är som gjord för det du vill fota, du lär inte bli missnöjd.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Jag har ganska precis köpt på mig en fullformatare, mest för att jag ville ha ett 'plåt'hus och råkade ramla över en begagnad Nikon D700 till bra pris. Den största fördelen är fantastiskt mkt bättre ISO-egenskaper. I dagsljus kan jag lika gärna fota med min D7000 (aps-c). För mig var byggkvaliteten viktig, därför föll D600 bort. D700 ger också rimliga filstorlekar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av T-Unit:

Jag sitter nästan i samma sits och är intresserad av exakt samma typ av fotografering som dig. Skillnaden är att jag precis har sålt min fullformatare, just en 5D MKII. Anledningen till att jag sålde den var att jag inte kände mig bekväm med den just i de förhållanderna för den typen av fotografering jag gillar. Sedan har jag fått ett intresse för gamla manuella objektiv vilket inte är så lämpligt att använda på dessa nyare DSLR kameror om man endast vill använda sig av den optiska sökaren. Själv kikar jag på fujis x-serie och andra spegellösa kameror just nu och inväntar spänt på Sonys lansering av NEX A7.

Eh? Det ar ju bara att kopa precision focus screen for nagra hundra. Det finns tredjepartsfokusskarmar med delat prisma ocksa

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Eh? Det ar ju bara att kopa precision focus screen for nagra hundra. Det finns tredjepartsfokusskarmar med delat prisma ocksa

Till 5D MKII har jag använt både OptixV5+ (gjort af micro adjustments också) och en mattskiva med delad prisma. Men live view och möjlighet till digital inzoomning är IMO överlägset ovanstående för att snabbt få till skärpan. En spegellös kamera som har live view och focus peaking i sökaren är en svårslagen kombo när man använder manuella objektiv med stor bländare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag har ganska precis köpt på mig en fullformatare, mest för att jag ville ha ett 'plåt'hus och råkade ramla över en begagnad Nikon D700 till bra pris. Den största fördelen är fantastiskt mkt bättre ISO-egenskaper. I dagsljus kan jag lika gärna fota med min D7000 (aps-c). För mig var byggkvaliteten viktig, därför föll D600 bort. D700 ger också rimliga filstorlekar.

Skiljer sig D600 och D700 mycket åt i kvalitet?
Priserna på begmarknaden verkar inte skilja så mycket och jag tror att jag går igång mer på sensorn i D600 (jag är lite av en pixel-peeper).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Skiljer sig D600 och D700 mycket åt i kvalitet?
Priserna på begmarknaden verkar inte skilja så mycket och jag tror att jag går igång mer på sensorn i D600 (jag är lite av en pixel-peeper).

Om vi pratar bildkvalitet så har jag inte jämfört dem direkt mot varandra, men skulle gissa på kanske ett halvt stegs skillnad i brusprestanda, kanske lite mer. De 12Mpix som D700 har räcker långt.
Däremot är ju D700 ett lite annat djur när det kommer till andra saker, med bättre AF-system, bättre vädertätning osv.
D600 är ju typ en D7000 med större sensor.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli missnöjd om du köper FF, däremot så tycker jag inte man ska köpa det om man inte är professionell fotograf, iallafall nära därpå. Lägg hellre pengarna på objektiv, 10 000 tar dig inte så långt när det gäller FF.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om vi pratar bildkvalitet så har jag inte jämfört dem direkt mot varandra, men skulle gissa på kanske ett halvt stegs skillnad i brusprestanda, kanske lite mer. De 12Mpix som D700 har räcker långt.
Däremot är ju D700 ett lite annat djur när det kommer till andra saker, med bättre AF-system, bättre vädertätning osv.
D600 är ju typ en D7000 med större sensor.

OK, kan vara värt att ha i åtanke.

Skrivet av Zache_:

Du kommer inte bli missnöjd om du köper FF, däremot så tycker jag inte man ska köpa det om man inte är professionell fotograf, iallafall nära därpå. Lägg hellre pengarna på objektiv, 10 000 tar dig inte så långt när det gäller FF.

Professionell som att jobba med det? Om man bara vill ha riktigt bra grundutrustning som amatör då?
10000 är inte slutsumman någonsin. Kanske kommer lägga 10000 i år och lika mycket nästa år på objektiv.

Jag kanske överskattar fördelarna med FF

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Professionell som att jobba med det? Om man bara vill ha riktigt bra grundutrustning som amatör då?
10000 är inte slutsumman någonsin. Kanske kommer lägga 10000 i år och lika mycket nästa år på objektiv.

Jag kanske överskattar fördelarna med FF

Visst får du bra grejer om du köper FF, men köper du objektiv + APS-C kamera för samma pris så får du ju ändå bättre bilder. Men visst kommer FF med fördelar som du inte kan få hos en med mindre sensor.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Skiljer sig D600 och D700 mycket åt i kvalitet?
Priserna på begmarknaden verkar inte skilja så mycket och jag tror att jag går igång mer på sensorn i D600 (jag är lite av en pixel-peeper).

Nu är inte jag en pixel peeper alls, och jag var främst ute efter vädertätningen, som sagt. Min D7000 har legat på Nikons verkstad i omgångar hela sommaren, och vid den andra vändan bestämde jag mig för att köpa en kamera med så mkt byggkvalitet jag hade råd med. Nu när jag tar i D7000 känns den väldigt liten och bräcklig. (Den är tillbaka och fungerande igen.)

Jag var helt nöjd med bildkvaliteten hos D7000 och hade egentligen ingen tanke på en ny kamera innan den pajade. Att köpa en FF-kamera var inget 'uppvaknande' eller hallelujah moment, som många beskriver det som. En till bra kamera helt enkelt, inte så stor skillnad på bilderna mot den jag hade, men stor skillnad på själva kamerahuset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Visst får du bra grejer om du köper FF, men köper du objektiv + APS-C kamera för samma pris så får du ju ändå bättre bilder.

Det behöver inte nödvändigtvis vara sant. Det beror på vilken typ av bilder och vad man menar med "bättre".
Dels kommer man undan med ljussvagare objektiv för att ta "samma" bilder och dels behöver inte objektiven vara lika ultraskarpa med FF tack vare den lägre pixeltätheten (eller egentligen större CoC).

Sen beror det såklart på vilken typ av APS-C-hus man kollar på åxå, men kollar man på de lite dyrare husen, som i övrigt är jämförbara med FF-husen så behöver det inte nödvändigtvis vara så mycket dyrare med FF. Kollar man på de billigaste husen så får man ju en hel del objektiv för mellanskillnaden, men då har man sämre AF, sämre ljusmätning osv osv som kan göra det svårare att ta vissa typer av bilder, samt sämre vädertätning.

Permalänk
Medlem

Video på Sonys nya *NEX* kameror med FF sensor,
okej dom heter inte längre Nex men det är altså dom mindre E-mount kamerorna fast nu med FF sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

http://www.youtube.com/watch?v=a3oRiM8oMBE

Video på Sonys nya *NEX* kameror med FF sensor,
okej dom heter inte längre Nex men det är altså dom mindre E-mount kamerorna fast nu med FF sensor.

Sexig liten sak
Hamnar nog lite högt i pris för min del än så länge.

En kollega fotar med Leica M och det är ju lite åt det hållet. FF i en kompakt förpackning.
Han har nog lagt över 100k totalt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En kollega fotar med Leica M och det är ju lite åt det hållet. FF i en kompakt förpackning.
Han har nog lagt över 100k totalt

Ehm 100K är ju inte så svårt att lägga...

Ta bara en hyffsat bra ny FF kamera.. 20K (eller dyrare).
Canon EF 24-70/2,8L II USM ca 21.000kr
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM 23.000kr
Canon EF 85/1,2L II USM 20.000kr

Där har du ett bra kit.. och det är på 84.000kr (eller dyrare beroende på kamera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ehm 100K är ju inte så svårt att lägga...

Ta bara en hyffsat bra ny FF kamera.. 20K (eller dyrare).
Canon EF 24-70/2,8L II USM ca 21.000kr
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM 23.000kr
Canon EF 85/1,2L II USM 20.000kr

Där har du ett bra kit.. och det är på 84.000kr (eller dyrare beroende på kamera).

Eller en Canon 1dx alt 1dc för ca 50k respektive 90k så är banken sprängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ehm 100K är ju inte så svårt att lägga...

Ta bara en hyffsat bra ny FF kamera.. 20K (eller dyrare).
Canon EF 24-70/2,8L II USM ca 21.000kr
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM 23.000kr
Canon EF 85/1,2L II USM 20.000kr

Där har du ett bra kit.. och det är på 84.000kr (eller dyrare beroende på kamera).

Nej klart det inte är svårt, går säkert att lägga miljoner på utrustning om man vill.
Men jag tycker att det är intressant om man lägger så pass mycket när man är glad amatör som bara tar med kameran när man åker på semester.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag fotar enbart natur och UV (det är väl natur men men) och jag kör också på en 60D. Om jag skulle varit dig så skulle jag köpt ett riktigt fint objektiv för dom pengarna istället för ett nytt kamerahus.

Kamerahuset är viktigt men det är viktigare med ett bra objektiv!

EDIT: Men om du verkligen vill ha en fullformatare & spara pengar så tycker jag du skall köpa en 5D MK-I.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem

Har nu fått tag på en 5D Mark II och jag måste säga, WOW! Helt annan känsla i knappar, hjul osv jämfört med min tidigare 60D. Trots att 5Dn redan är välanvänd.

Men detta är bara en liten detalj. Det som känns som det största lyftet för mig just nu är den större bildvinkeln FF erbjuder. Jag har ett gäng äldre ljusstarka manuella objektiv på 28-55 mm brännvidd och nu är de plötsligt mycket mer användbara. 55 mm kändes väldigt "trångt" innan men nu funkar det i många fler lägen.
Den mycket ljusare och större sökaren gör att jag hittar fokus även med största bländare.

Nu är jag på jakt efter något allround zoom-objektiv och siktet är inställt på Canon's EF 24-70mm L USM eller Tamron's motsvarighet.

Tack för alla tips i tråden!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har nu fått tag på en 5D Mark II och jag måste säga, WOW! Helt annan känsla i knappar, hjul osv jämfört med min tidigare 60D. Trots att 5Dn redan är välanvänd.

Men detta är bara en liten detalj. Det som känns som det största lyftet för mig just nu är den större bildvinkeln FF erbjuder. Jag har ett gäng äldre ljusstarka manuella objektiv på 28-55 mm brännvidd och nu är de plötsligt mycket mer användbara. 55 mm kändes väldigt "trångt" innan men nu funkar det i många fler lägen.
Den mycket ljusare och större sökaren gör att jag hittar fokus även med största bländare.

Nu är jag på jakt efter något allround zoom-objektiv och siktet är inställt på Canon's EF 24-70mm L USM eller Tamron's motsvarighet.

Tack för alla tips i tråden!

Jag kör på ett Sigma 17-70 (http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003635136/sigma-af-1...) och jag är väldigt nöjd med denna glugg!
Tips är att åka in till någon foto affär och testa olika objektiv!

Och grattis till en Mark II och gött att du är nöjd!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem
Skrivet av vivaadam:

Jag kör på ett Sigma 17-70 (http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003635136/sigma-af-1...) och jag är väldigt nöjd med denna glugg!
Tips är att åka in till någon foto affär och testa olika objektiv!

Och grattis till en Mark II och gött att du är nöjd!

Tack för tipset! Kul med det omfånget och väldigt ljusstarkt.
Jo bästa är att gå ner till någon fotoaffär och testa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

17-70 lämpar sej inte för fullframe bruk

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3