Grafikkort för stort, tar emot hårddiskburen. Vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

TIGERSÅG!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Lokalisera ljudet. Kanske nån fläkt el liknande som ger upp.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk

Det låter lite mindre när jag pressar chassi sidan inåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Det låter lite mindre när jag pressar chassi sidan inåt.

Kan tyda på en simpel resonans, testa ha chassit öppet och trycka lite här och där då hittar man oftast problemet ganska lätt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

om det finns resonans, behöver man antingen dämpa chassiet bättre, eller styva upp det med resonans dämpande.
ett exempel på en sån "mjuk" skiva är bitumen, eller ljuddämpningskit. Bitumen är odck sjukt tungt.
så ett nytt chassie skulle nog lösa de flesta av dina problem på ett relativt fint sätt

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kommer att sluta med att det här blir ett dyrt grafikkort nytt agg som inte låter, nya fläktar och ett nytt chassi

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Lol kanske det. Sista utvägen är att returnera kortet till Nettonet

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Ingen som mäter och kollar innan man köper grafikkort?

äh! man köper stort chassi från början så slipper man det böket

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett HD7970 MATRIX (ett gigantiskt stort och långt kort!) som inte platsade så bra i mitt Antec Three Hundred som har fastnitade hårddiskburar.

Lösningen fanns på Clas Ohlson för 89kr: http://www.clasohlson.com/se/Pl%C3%A5tsax-Cocraft/Pr407255000

Permalänk
Medlem

Mäta? Här på västkusten knôkar vi!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Kändes inte helt hundra ska ja ärligt säga
http://imageshack.us/a/img36/7236/zif4.jpg

I know that feel!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av paradoxy:

I know that feel!

I do not know that feel

Permalänk
Medlem

Hahaha underbart

Men jag undrar när majoriteten av alla chassibyggare kan börja med avtagbara 5.25" platser? Vem behöver 4 som på kortet? Ha standard 2 då men gör så att man kan ta bort buren om man inte behöver den

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har nu böjt hårddiskburen så att grafikkortet inte rör den alls. Problemet kvarstår dock och jag hör ett ljud som kommer och går.
Det är inte coilwhine då det inte låter likadant. Fan alltså , jag har 14 dagars öppet köp hos Nettonet men vill gärna behålla kortet om problemet blir löst. Några förslag på vad jag ska titta på nu?

Tack

Kan du typ filma dator under belasting och lägga upp det på t.ex ett anonymt (om det nu finns) youtube kontos så man får se hur det ser ut och låter.?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Juicius: Ja håller med!
Va länge sedan ja hade någon 5,25" enhet i min burk!

(nu fick ja iofs med en extern brännare när ja köpte en Asus Ultrabook häromåret, men endå)
Men de e riktigt löjligt att de ska ha 4st platser i chassin gjorda 2013, iofs har de ju fan som standard att
ha kvar disketstations platsen på chassit

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk

Låter inte mycket nu, knappt så att det stör mig. Kan vara att man blir van eller att det gav resultat att böja buren.
Ska prova att filma ifall ljudet återkommer. Tack för alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Juicius: Ja håller med!
Va länge sedan ja hade någon 5,25" enhet i min burk!

(nu fick ja iofs med en extern brännare när ja köpte en Asus Ultrabook häromåret, men endå)
Men de e riktigt löjligt att de ska ha 4st platser i chassin gjorda 2013, iofs har de ju fan som standard att
ha kvar disketstations platsen på chassit

Ja men lösningen med en extern brännare är perfekt de få gånger på året man använder nån skiva av nåt slag, Tänk så mycket plats som går åt helvete för att de ska envisas med dessa platser.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

hehe, du kan nästan flytta in i chassit.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Juicis: Ja precis! O så funkar den till alla datorer i hemmet!
Så de räcker med en extern per hem.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej

Jag har installerat ett GTX 680 i mitt Fractal Design men det är på gränsen. Kortet tar emot chassit i de positionerna där hårddiskarna sitter. Det orsakar ett konstigt ljud(vibrationer) när fläktarna på kortet börja komma upp i varv. Jag vill böja eller såga bort den den delen på chassit som tar emot kortet.
Hur ska man gå tillväga för bästa resultat?

Tack

Det är lustigt att ditt grafikkort slår burarna men inte mitt... trots vi har samma modell av chassi och grafikkort...? Jag kan erkänna att det var jobbigt att installera kortet i datorn, fick vinkla in det och hålla på till det tillslut föll på plats. Jag har några minimeter till buren så jag har inte problem med vibrationer. Ska ta bild när jag kommer hem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Ja stötte på patrull med mitt R3 chassi när ja fick hem mitt 7990, men ja tog 2 dåliga tänger o böjde o bände o lyckades få av
hdd hållaren så ja kunde böja undan en bit där Kändes inte helt hundra ska ja ärligt säga,
men kunde pressa ner mitt grafikkort på plats iaf

http://imageshack.us/a/img36/7236/zif4.jpg

Sen köpte ja R4a chassit som är lite bättre planerat med smidigt löstagbara hdd burar.
Men det är en annan historia.

Jag hade en liknande historia för något år sedan. Hade ett Antec 300 chassi och fick köpa ett Radeon 5970 av en kompis. Visade sig att det inte fick plats, så då var det bara att ta fram bågfilen och såga, gräsligt fult, men vad gör man som fattig student som jag vad då?

Sedan köpte jag ett Arc chassi och allt var frid och fröjd!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Tycker att låter mer än vad jag tål fortfarande. Kan man placera kortet i den andra sloten längre ner för att testa? Det finns ju två platser för grafik kort . Fan vill verkligen inte lämna tillbaka kortet men jag tror att det är mitt chassi som orsakar det här. Jag trodde att jag hade lokaliserat problemet men hade fel.