Vilket adsl? Funkar det att spela på 4g mobilt bredband?

Permalänk
Medlem

Vilket adsl? Funkar det att spela på 4g mobilt bredband?

Hejsan!
Som det ser ut för tillfället så kan jag inte ha annat än adsl, vdsl eller mobilt bredband i lägenheten.
Jag har Bredbandsbolagets 12-24mb adsl men det strular en hel del och dom tar väldigt lång tid på sig med problemet.
Första gången jag skickade in ett ärende tog det uppemot 4.v innan dom hade fixa det problemet.
Nu på mitt andra ärende så har det gått 3.v och fått nytt modem utan att det löst sig, dom ändrade någon switch natten till Tisdagen.
Men det har varken gjort till eller ifrån.

Så nu till mina frågor Telia eller Boxers Adsl/Vdsl?
Kommer det bli någon skillnad tror ni mot för problemet jag haft med BBB?
Får skumt nog bara mycket packet loss mot Telenor servrar. Ser ut ungefär såhär i timmar http://imgur.com/3vHEBcY
Funkar det att spela på 4g mobilt bredband?
Lirar spel som Cs:Go så svarstid och stabilt nät är ju att föredra.

Tacksam för all hjälp.
/Gh0sTy^

Permalänk
Avstängd

Jag har spelat Tribes: Ascend över 3g, och var förvånad hur pass bra det funkade. Låg på en ping runt 60ms.
Beror väl med all sannolikhet på var man befinner sig, detta var på ett ställe i Stockholm med riktigt bra täckning.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Att spela på 3G är ingen höjdare på grund av den höga pingen det ger. Detta är något som har blivit åtgärdat i och med 4G, så där är det inga problem, förutsatt att du inte uppnår den urbota korkade databegränsningen...

Till alla ISPer: Detta är 2013 i Sverige, inte 2003 i Australien.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Du kan inte välja tele 2 adsl? Jag har deras 8/1 lanar 2 pers utan problem och det har nog aldrig varit nere sen jag bytte ut deras skräp router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Du kan inte välja tele 2 adsl? Jag har deras 8/1 lanar 2 pers utan problem och det har nog aldrig varit nere sen jag bytte ut deras skräp router

Vad har du för svarstid? kör en speedtest.net och skicka in resultatet är du snäll. Jag får ut detta av mitt 12-24mb adsl så vill inte ha högre svarstid än så http://www.speedtest.net/result/3036649626.png
Vad bytte du ut deras modem emot då?
Tror nog jag kan ha deras vdsl om jag vill

Att spela på 3G är ingen höjdare på grund av den höga pingen det ger. Detta är något som har blivit åtgärdat i och med 4G, så där är det inga problem, förutsatt att du inte uppnår den urbota korkade databegränsningen...

Funkar det bra och lira på 4g? även ping krävande spel? vill ha låg svarstid

Permalänk
Medlem

Ska man helst byta ut alla leverantörers adsl/vdsl modem till något eget inköpt?
Antar att leverantörerna inte skickar med dom "nya" bästaste" direkt till sina abonnemang.
Vilken vilka modem/routrar är värda att införskaffa?

Kör 2 mobiler på wifi och datorn med kabel

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gh0sTy^:

Ska man helst byta ut alla leverantörers adsl/vdsl modem till något eget inköpt?
Antar att leverantörerna inte skickar med dom "nya" bästaste" direkt till sina abonnemang.
Vilken vilka modem/routrar är värda att införskaffa?

Kör 2 mobiler på wifi och datorn med kabel

Det är inte nödvändigt men många sätter en egen router efter modemet då dessa ofta inte har så bra routerdel i sig.
Modemen brukar dock fungera bra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är inte nödvändigt men många sätter en egen router efter modemet då dessa ofta inte har så bra routerdel i sig.
Modemen brukar dock fungera bra

Okej.
Kan det göra nån skillnad att köpa eget kombinerat router/modem för nån 1000-lapp än det man får med från leverantören?
Kan dom vara stabilare och kanske inte tappa så mycket "paket" på vägen eller kan man få ut mer hastighet för modemet klarar av att ta emot mer än vad
deras gör?

Permalänk
Medlem

Mitt telia VDSl 30 Med telias router, bryggat till en D-link 645 Som stöd för Dlna för samsung mobiler stödjer.
http://www.speedtest.net/my-result/3036699651 Bor 1700m ifrån stationen.

Prata med kundtjänst och säg att du vill ha 2veckors prövå tid (Att ångerätt börjar när du fått bredbandet samt utrusningen när allt är hemma och igång hos dig, inte ifrån du tecknar abonnemanget. Spela in samtalet så du du har bevis, säg bara att du kommer spela in samtalet i början så inga missförstånd uppkommer). Oavsett vilken Isp du väljer!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Mitt telia VDSl 30 Med telias router, bryggat till en D-link 645 Som stöd för Dlna för samsung mobiler stödjer.
http://www.speedtest.net/my-result/3036699651 Bor 1700m ifrån stationen.

Prata med kundtjänst och säg att du vill ha 2veckors prövå tid (Att ångerätt börjar när du fått bredbandet samt utrusningen när allt är hemma och igång hos dig, inte ifrån du tecknar abonnemanget. Spela in samtalet så du du har bevis, säg bara att du kommer spela in samtalet i början så inga missförstånd uppkommer). Oavsett vilken Isp du väljer!

Okej fan va bra resultat.
Har ca 1450meter till stationen här.
Kanske har du bättre ledningar till/i huset.

Ska ringa Telia och kolla med prova på tid.
Har dom också interleaverate = pingfilter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Eftersom jag haft problem med Bredbandsbolagets adsl till denna lägenheten så vill jag inte slänga ut 599kr i startavgift+495kr för modem
och sen kanske det inte funkar bättre än vad BBB´s gjorde
Såg detta nu "(Om inget nummer anges tas en extra avgift ut på 80 kr/mån" så då kostar det alltså 80 kr extra varje månad?

Kopparhyra sannolikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej fan va bra resultat.
Har ca 1450meter till stationen här.
Kanske har du bättre ledningar till/i huset.

Ska ringa Telia och kolla med prova på tid.
Har dom också interleaverate = pingfilter?

Telia har ansvaret till första jacket! dom har när jag hade problem förut grävt upp kabel för att fixa problemet!
Man kan väl säga att dom har ansvaret till din router oxå, då det är deras kabel man använder! bara allt står rätt till i första jacket alltså inkopplingen.
jo dom har interleave ca 3ms för deras ip telefoni och ca 10ms för deras tv!
Jag kör bara ip telefoni, tv har jag boxer istället. så deras interleave är av, har jag sagt åt dom. Dessvärre så gillade jag inte deras router då den inte kunde spara portar man öppnade samt att den inte stödjer Dlna. Har aldrig haft bekymmer nu när den är bryggad.

Jag hade ju Adsl24 innan, då fick jag svarstid på 6ms ned 18Mb, upp 1.89Mb
Grannen har 26Mb ned samt 5Mb upp han bor ca 15-20m ifrån mig!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

Vad har du för svarstid? kör en speedtest.net och skicka in resultatet är du snäll. Jag får ut detta av mitt 12-24mb adsl så vill inte ha högre svarstid än så http://www.speedtest.net/result/3036649626.png

http://www.speedtest.net/my-result/3036783696

Köpte en wnr 3500lv2 router sen upptäckte jag att den inte hade modem i sig så det blev något billigt från tp- link har jag för mig, 150 spänn på cdon?

Ligger på låg ping i cs go typ 5-6ms, när jag spelade lol har jag för mig 50-60ms

Permalänk
Medlem

T3?

Hade deras Adsl förut och deras kundservice är kanon.

Har T3 även idag men nu har vi grävt in fiber.

http://www.t3.se

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hej

Hade ADSL och ville prova 4G.
Testade 2 st leverantörer, Tele2 och Telenor(Bredbandsbolaget).
Ping är som adsl ungefär 25-40ms, men man är helt beroende av bra mottaging hela tiden då signalen är känsligare än 3g, i mitt fall fick jag köra på 3g ibland.

Gick tillbaka till mitt ADSL i väntan på att det skall bli fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Kopparhyra sannolikt

Stämmer bra, Det är nätverksavgiften, Rekommenderar att ta då bredbandstelefoni utan att använda den

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Telia har ansvaret till första jacket! dom har när jag hade problem förut grävt upp kabel för att fixa problemet!
Man kan väl säga att dom har ansvaret till din router oxå, då det är deras kabel man använder! bara allt står rätt till i första jacket alltså inkopplingen.
jo dom har interleave ca 3ms för deras ip telefoni och ca 10ms för deras tv!
Jag kör bara ip telefoni, tv har jag boxer istället. så deras interleave är av, har jag sagt åt dom. Dessvärre så gillade jag inte deras router då den inte kunde spara portar man öppnade samt att den inte stödjer Dlna. Har aldrig haft bekymmer nu när den är bryggad.

Jag hade ju Adsl24 innan, då fick jag svarstid på 6ms ned 18Mb, upp 1.89Mb
Grannen har 26Mb ned samt 5Mb upp han bor ca 15-20m ifrån mig!

Hmm okej är vdls bättre än adsl?
Går väll genom samma kablar? Men antar att det är bra med 'Telia om dom nu gör så att dom gräver upp kablar för att åtgärda problem.

[QUOTE="Widholm;13981130"]http://www.speedtest.net/my-result/3036783696

Köpte en wnr 3500lv2 router sen upptäckte jag att den inte hade modem i sig så det blev något billigt från tp- link har jag för mig, 150 spänn på cdon?

Ligger på låg ping i cs go typ 5-6ms, när jag spelade lol har jag för mig 50-60ms[/QUOTE

Hade inte du Tele2? kanske dom använder sig av telia eftersom det är telia din speedtest visar.

Skrivet av Wolifan:

T3?

Hade deras Adsl förut och deras kundservice är kanon.

Har T3 även idag men nu har vi grävt in fiber.

http://www.t3.se

Hur är deras Adsl?
pingfilter o sånt?
Bra service?

Permalänk

[QUOTE="Gh0sTy^;13981740"]Hmm okej är vdls bättre än adsl?
Går väll genom samma kablar? Men antar att det är bra med 'Telia om dom nu gör så att dom gräver upp kablar för att åtgärda problem.

Skrivet av Widholm:

http://www.speedtest.net/my-result/3036783696

Ligger på låg ping i cs go typ 5-6ms, när jag spelade lol har jag för mig 50-60ms[/QUOTE

Hade inte du Tele2? kanske dom använder sig av telia eftersom det är telia din speedtest visar.

Hur är deras Adsl?
pingfilter o sånt?
Bra service?

Ja jag har tele 2 vene varför det står telia, mobiltelefon nät delar dom har jag för mig.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Widholm:

Ja jag har tele 2 vene varför det står telia, mobiltelefon nät delar dom har jag för mig.

Kanske telia-ägt skåp?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Kanske telia-ägt skåp?

Kvittar för mig så länge det inte är telia priser och jag får mitt internet!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Widholm:

Kvittar för mig så länge det inte är telia priser och jag får mitt internet!

hehe, sanning

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

kör telia 12-24 adsl får ut ca 20 ner 2.2 upp brukar aldrig få några packetloss och pingar runt 5ms.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att sänka hastigheten till 8mbit. Om ditt ADSL strular med en leverantör så tror jag inte att det hjälper att byta. Det är helt enkelt dålig koppar till din lägenhet. Sänkt hastighet kan göra att det blir stabilare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Prova att sänka hastigheten till 8mbit. Om ditt ADSL strular med en leverantör så tror jag inte att det hjälper att byta. Det är helt enkelt dålig koppar till din lägenhet. Sänkt hastighet kan göra att det blir stabilare.

Okej sänka till 8 och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fl1ppZy:

kör telia 12-24 adsl får ut ca 20 ner 2.2 upp brukar aldrig få några packetloss och pingar runt 5ms.

Okej då har du bett dom stänga av interleaveraten?
Hur långt har du till masten?

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Personligen är jag en storkonsument av bandbred så mobilt bredband skulle aldrig funka i dagsläget. Men, om man förbrukar sin kvot så blir väl bara bandbredden strypt. Mao borde man ändå kunna spela med bra ping ändå? Värre är väl isf om masten blir överbelastad. Någon som vet om 4g master blir överbelastade lätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Okej får pröva och sänka den till 8-12 abonnemanget.
räcker 8 när man spelar online spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Personligen är jag en storkonsument av bandbred så mobilt bredband skulle aldrig funka i dagsläget. Men, om man förbrukar sin kvot så blir väl bara bandbredden strypt. Mao borde man ändå kunna spela med bra ping ändå? Värre är väl isf om masten blir överbelastad. Någon som vet om 4g master blir överbelastade lätt?

Nej, din bandbredd blir strypt till den nivå att det knappt går att ladda en hemsida, och därav skjuter din svarstid i höjden med. Angående master så beror det väll lite på vart du bor och hur befolkningsmängden ser ut (Även om det sker något evenamang någon gång om året i din närhet som lockar besökare, sådant kan verkligen sätta käppar i hjulen för trådlöst).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Funkar det o lira online spel på 8Mb AdsL?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.