Permalänk
Medlem

det finns ganska långa metallfjädrar som brukar användas till såna bockar av rör de är nog lite dyrare än mjöl/salt dock så om du får bra resultat av de så är de nog onödigt o fixa en sån

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Spille:

det finns ganska långa metallfjädrar som brukar användas till såna bockar av rör de är nog lite dyrare än mjöl/salt dock så om du får bra resultat av de så är de nog onödigt o fixa en sån

En sådan metallfjäder används för att bocka vp-rör som man sedan drar el i (har en i källaren). Det enda jag vet att det används till iaf, men skulle i detta fallet förstöra hela plexiglasröret troligtvis. hehe

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

En sådan metallfjäder används för att bocka vp-rör som man sedan drar el i (har en i källaren). Det enda jag vet att det används till iaf, men skulle i detta fallet förstöra hela plexiglasröret troligtvis. hehe

ja har sett de användas till både metall o plaströr så borde inte va några problem bara man har rätt fjäder.. lär ju finnas ett gäng xD men skitsamma blev ju skitsnyggt när du gjorde med mjöl!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Hehe ser att du prövat med mjöl ^^, se bara till att ta längre tid när det gäller att värma rören så du inte bränner dem, kör med lägre hetta så ska du nog klara dig fint, btw kyl inte rören i kallt vatten då dem kan spricka

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Hehe ser att du prövat med mjöl ^^, se bara till att ta längre tid när det gäller att värma rören så du inte bränner dem, kör med lägre hetta så ska du nog klara dig fint, btw kyl inte rören i kallt vatten då dem kan spricka

Ja mjöl gick bra men byter nog ut det mot potatismjöl som HCP föreslog. Har kört på lägsta värmen, men blir ju olika varmt beroende på hur nära man håller röret med hehe, bra att du sa det där med vatten! har kylt testbitarna med vatten, men vill ju inte ta några risker.. ska fixa någon sorts "form" jag kan sätta fast röret i. Då kan det kallna i luften utan att jag bränner mig (Y)

Visa signatur

TBA

Permalänk

Uppdate 5

Hej var ett tag sedan senast... har inte gjort jätte mycket men det går frammåt!

Först och främst så har jag införskaffat en pump, reservoar och cpu block, cpu-blocket har jag ingen bild på än kanske kommer en "update" senare. Jag har också gjort hål igenom där fläktarna nu sitter.
Nedan får ni se lite bilder, tog tyvärr inga under utskärningen av hålet för radiatorn.

Har införskaffat Lite akryl med.

Akryl blocket är 15x149x415mm

Då google sketchup inte var så kul längre bytte jag CAD programm till Autodesk inventor, vilket ledde till att jag fick göra om min font del. Här är resultatet

Har börjat fundera lite på vilken fägj jag skall använda och undrar vad ni har för åsiker.
De jag kikat på är shock white pure, shock black och även funderat på om man ska klarlacka med en matt finish ? utav dessa
det dom är svårt är ju att veta hur färgerna ser ut i värklighetet..

Dold text
Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Ser tvärbra ut , men ska du inte öppna ett till fläkthål ?

Hur tyckler du inventor är i jämförelse med Sketchup ?

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Ser tvärbra ut , men ska du inte öppna ett till fläkthål ?

Hur tyckler du inventor är i jämförelse med Sketchup ?

Jag kan tyvärr inte använda alla tre då pumpen+ reservoaren inte kommer att få plats om jag sätter en fläkt där. Fast hat tänkt att öppna upp lite, iof bara inte gjort det.
Man har framförallt mer möjligheter i inventor, finns mkt mer funktioner och även möjligheten att rendera, har märkt att detta kräver en del dock, min i7a har problem att hänga med.
Jag tycker det är smidigare att arbeta med över lag då det är mer förlåtande om något blivit fel, detta är min åsikt efter att ha använt det i några dagar!

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Jag kan tyvärr inte använda alla tre då pumpen+ reservoaren inte kommer att få plats om jag sätter en fläkt där. Fast hat tänkt att öppna upp lite, iof bara inte gjort det.
Man har framförallt mer möjligheter i inventor, finns mkt mer funktioner och även möjligheten att rendera, har märkt att detta kräver en del dock, min i7a har problem att hänga med.
Jag tycker det är smidigare att arbeta med över lag då det är mer förlåtande om något blivit fel, detta är min åsikt efter att ha använt det i några dagar!

Aha okej, då förstår jag!

Tack för det

Permalänk

Detta började med att jag skulle rita in mina radiatorer i inventor men när jag hade tagit isär en utav dem för att mäta så fick jag en annan ide!

Isärplockad

De två sidorna

Min ide

Ihopsatt igen

Dold text

Jag har även designat om min front då den förra modellen innebar problem med saknat utrymme för fittings, så nu ser den ut såhär!

Kommer lägga upp en till bild när den är färdig renderad, som visar baksidan utav fronten.
Och här är den.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Prova med två ledstrips i varje sida innanför radden, placera dem något mellan kanten och mitten så skall nog det nog få ett jämnare sken

Ressen ser skitbra ut, vill du att någon skall fixa den åt dig sen så skall du prata bed E22

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Prova med två ledstrips i varje sida innanför radden, placera dem något mellan kanten och mitten så skall nog det nog få ett jämnare sken

Ressen ser skitbra ut, vill du att någon skall fixa den åt dig sen så skall du prata bed E22

Tror du det skulle göra stor skillnad ? skulle behöva sätta en lite förskjutet så att dioderna hamnar där det nu inte är dioder på den befintliga remsan.

Vem/vad är E22? :S

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Tror du det skulle göra stor skillnad ? skulle behöva sätta en lite förskjutet så att dioderna hamnar där det nu inte är dioder på den befintliga remsan.

Vem/vad är E22? :S

Mer ljus ger även jämnare spridning :), men är du nöjd hur det ser ut så borde du köra på det

Editor22

http://www.e22.biz/

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Mer ljus ger även jämnare spridning :), men är du nöjd hur det ser ut så borde du köra på det

Editor22

http://www.e22.biz/

Mycket intressant sida! Men ska försöka förhandla med närliggande företag till att börja med. Har ju redan all akryl som behövs.
I vilket land är den lokaliserad? Hittade inget om det i deras beskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Mycket intressant sida! Men ska försöka förhandla med närliggande företag till att börja med. Har ju redan all akryl som behövs.
I vilket land är den lokaliserad? Hittade inget om det i deras beskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Han hade tyvärr bara en 3 axlig fräs och de räcker inte för att göra din front dessutom :/

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmoddare

Snyggt jobbat! Ska övervakas!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Spille:

Han hade tyvärr bara en 3 axlig fräs och de räcker inte för att göra din front dessutom :/

Såg det sedan när jag läste lite mer :/

Skrivet av Brodholm:

Snyggt jobbat! Ska övervakas!

Tack! när du ändå skrev, ska jag passa på att ställa en fråga. När du renderar, kan du ha över 4000x4000 pixlar?
Detta är nämligen max för mig. Har laddad ned autodesk showcase, där kunde man välja vilken upplösning som helst i princip, men då det visar delen i realtid med alla reflektioner osv så är min dator lite klen på Gpu fronten att klara av det.

Visa signatur

TBA

Permalänk

Oj längesedan jag gjorde en update nu, tiden går fort....

har fått gjort lite småsaker på bygget som att fixa till plåtarna och försänka skruvhålen, detta har jag inte tagit några bilder på än dock. :/

Jag har även testat lite färg och har hittat tre som jag kommer att använda i mitt projekt
Efter som att jag inte har målat så mycket förut så renoverade jag ett Nätaggregat som skall användas för att driva en 5m RGB_ledslinga.
Resultatet blev såhär (det är inte perfekt men var bra träning)

Ske se till att göra lite nu i veckan och leverera en update till helgen.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Proffsmoddare

Hur går det här då? Fortfarande sjukt intresserad på hur resen i fronten kommer bli!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Hur går det här då? Fortfarande sjukt intresserad på hur resen i fronten kommer bli!

Jadu, det händer mycket just nu men tyvärr lite denna fronten.. :/

Jag har i princip allt för att kunna färdigställa bygget men att hitta ngn som vill göra fronten är fortfarande på ruta ett.
Fick ett prisförslag av ett företag, de kunde göra den för 8k. Annars har jag inte hittat ngn som är villig att hjälpa mig eller som visat intresse.

Men det är väl dags att spendera mer tid med lådan nu när kylan kommer. Det har faktiskt hänt en del sen senaste inlägget jag gjorde här. Ska se till att fixa ihop lite bilder innan helgen är här.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av miccke_13:

Jadu, det händer mycket just nu men tyvärr lite denna fronten.. :/

Jag har i princip allt för att kunna färdigställa bygget men att hitta ngn som vill göra fronten är fortfarande på ruta ett.
Fick ett prisförslag av ett företag, de kunde göra den för 8k. Annars har jag inte hittat ngn som är villig att hjälpa mig eller som visat intresse.

Men det är väl dags att spendera mer tid med lådan nu när kylan kommer. Det har faktiskt hänt en del sen senaste inlägget jag gjorde här. Ska se till att fixa ihop lite bilder innan helgen är här.

Aha på de viset. Har du pratat något med Nate George? E22. Finns även en kille i nederländerna som startat ModWithMe, kolla in det med. Han gör typ alla olika slags mods åt folk. Hjälper en med designen också.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Aha på de viset. Har du pratat något med Nate George? E22. Finns även en kille i nederländerna som startat ModWithMe, kolla in det med. Han gör typ alla olika slags mods åt folk. Hjälper en med designen också.

Nate har jag pratat en del med, men han hade väldigt mycket att göra just då. Men han har kanske mindre nu.

ModWithMe låter ju intressant iaf, ska ta och titta lite närmre på det

Visa signatur

TBA

Permalänk

Update

Ja då var det dags att få igång denna byggloggen igen!

Efter att ha pratat med på ModWithMe så drogs slutsatsen att fronten ska göras om så att den skruvas ihop med o-ringar. Detta istället för att limma den som inte skulle funka jätte bra så som designen var, skulle gissa att det var biten nere i mitten som ställde till det.

Jag har börjat att göra en ny design med o-ringar och tänkte även uppdatera er lite på hur chassit och vattenkylningen börjar ta form.

Till att börja med så kommer fronten att se ut såhär ungefär med o-ringar och skruv, det som ska göras mer på den är att hitta en bra balans på hur breda kanalerna för vatten och luft ska vara. Just nu är luft hålen för breda enligt mig.

Nu till chassit och vattenkylningen.

Här är utrymmet där pump res och radiatorerna kopplas ihop. Till höger i bild går en slang rakt upp, denna ska senare när jag fått min front klar, läggas ned och följa radiatorn nedåt i bilden, som på den renderade bilden.

Är det någon som vill ha de CAD-moddelerna utav fittings jag gjort så skriv i pm så ska vi kunna lösa det!

Reservoaren har även blivit monterad och fylld med vatten.

Har för första gången provkört systemet med cpu-block radiatorerna och reservoaren medan allt var monterat i chassit. flödet var bra och det ska inte vara några problem att ha ett gpu-block och fronten också!

Notera att det är ett gammalt moderkort och inte det jag ska använda

Detta var det jag hade att bjuda på just nu, det kommer förhoppningsvis hända en del med fronten nu så ska hålla loggen uppdaterad med det!

Dold text
Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Ja då var det dags att få igång denna byggloggen igen!

Naajs! Blev riktigt bra med reservoaren!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Fint bygge!

Permalänk
Skrivet av Spille:

Naajs! Blev riktigt bra med reservoaren!

Ja det blev bra, lite finslipning kvar sen så!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TBA

Permalänk
Proffsmoddare

Ah så de blev ModWithMe alltså, gött! Lycka till

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Jag skulle designa om min front så att den gick att skruva ihop istället för att limma, främst pga att den skulle bli väldigt svår att limma och resultatet skulle troligtvis inte bli så bra.

Att göra min nuvarande design fast med skruvar visade sig inte så lyckat, kanalerna för vätskan och luften blir för små och även färre.

Så nu undrar jag om någon utav er har förslag på någon design. jag har redan fått ett utav Spille han föreslog något sånt här.

Om jag inte misstar mig så är den gjord i paint.

Dold text
Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Jag skulle designa om min front så att den gick att skruva ihop istället för att limma, främst pga att den skulle bli väldigt svår att limma och resultatet skulle troligtvis inte bli så bra.

Att göra min nuvarande design fast med skruvar visade sig inte så lyckat, kanalerna för vätskan och luften blir för små och även färre.

Så nu undrar jag om någon utav er har förslag på någon design. jag har redan fått ett utav Spille han föreslog något sånt här.

http://i.imgur.com/i4NEXPr.png

Om jag inte misstar mig så är den gjord i paint.

Dold text

woho mina paintskills! kom på en till design nu precis när ja läste detta med! Ska skissa lite så kanske du kan få något när ja kommer hem eller imorn!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av Spille:

woho mina paintskills! kom på en till design nu precis när ja läste detta med! Ska skissa lite så kanske du kan få något när ja kommer hem eller imorn!

Låter toppen (Y)

Visa signatur

TBA