Köpråd kompaktkamera/systemkamera för nybörjaren

Permalänk
Medlem

Köpråd kompaktkamera/systemkamera för nybörjaren

Hej!

Jag är på jakt efter en kompaktkamera eller systemkamera.
Det jag ska använda den till är att ta foton på min sons uppväxt, aktiviteter, naturen omkring och ha för bilder tagna på nära och kära.
Det vore perfekt om kameran vore så pass bra att även lite proffsigare porträttbilder går att ta. Jag skulle vilja att den var användarvänlig och knäpper bra bilder direkt med förinställda inställningar men det vore kul och bra om det fanns lite att växa in i eftersom jag är helt nybörjare på foto.
Budget: Ca 5000:- +/-

Kort och gott ska den:
-Ta bra bilder
-Hantera rörliga bilder
-Kunna filma skapligt
-Vara lätthanterlig men ändå vara något att växa i.

Dessa 5 alternativ har jag kommit fram till:

Panasonic lumix dmc tz40 + 8gb minne + väska = 2590:-
NIKON D5100 + objektiv AF-S VR DX 18-55 mm + väska + 16 gb minne = 4582:-
NIKON D3200 + LENS 18-55 II ED + 55-200 II ED + 16GB + VÄSKA = 4990:-
CANON EOS 600D + OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II + 16 gb = 4800:-
CANON EOS 600D + OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II + 55-250/4.0-5.6 IS II + 16GB + VÄSKA = 5990:-

Hur användbara/bra är de medföljande objektiven? Jag får en känsla av att D3200 eller CANON med två objektiv är prisvärdast men kom gärna med andra förslag eller påståenden!!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/stockholm/Nastan_ny_Panasonic_Gh2_med_o...

Ett alternativ till. Om du vill göra videor är denna att rekommendera!

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem

Canon med IS och STM teknik i objektivet. IS gör att den reducerar skakningarna och STM gör att autofokusen blir tyst så inte mikrofonen tar upp det. Sen kan jag rekomendera ESO 700D. Den kommer kitad med 18-155 f3,5-5,6 IS STM objektiv.
Bra kamera för både film och om du skulle vilja avancera inom foto längre fram i tiden.
Jag är en sån som tror på att köpa bra grejjer från början istället för att köpa någonting som duger för tillfället. Canon (Nikon även) har också ett bra andrahandsvärde om man tar hand om kameran. Då har du även en chans att få tillbaka en del av pengarna om du skulle upptäcka att detta inte var någonting för dig.

PS: Citera för svar.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på vid val av kamerahus är att Nikon och Canon har både större utbud och bättre priser på sina objektiv. Jag har själv en D5100 och är väldigt nöjd. Jag tar dock mest stillbilder. Vill du filma mycket så rekommenderar jag Canon, lite mer och lätttillgängliga inställningar i videoläget, samt att du kan ha custom firmware. Det sistnämnda vet jag dock inte riktigt vad det gör, Magic Lantern heter det om du vill läsa på mer.

Angående det du säger om objektiven. Jag köpte min D5100 med kitlinsen 18-105mm, men jag använder den väldigt väldigt sällan. Bra på semester. Men annars använder jag enbart fasta gluggar, främst min 30/1.4. Anledningen till det är att om du vill ha ett objektiv med hög ljusstyrka (lågt f-värde) så kostar det otroligt mycket om du dessutom ska ha zoom på det.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

18-55mm gluggen oavsett nikkon eller canon är bra alround gluggar något ljussvaga men väldigt universal går att använda till både närbilder/porträtt och natur foton iaf dagtid.

nackdelen är väll att det är en något ljussvag glugg men för mörkare lägen/nattbilder kan man skaffa till en fast 50mm glugg med för billig peng som är mer ljusstarka.

denna är typ ett måste för alla canon ägare att inhandla... bra ljusstark glugg för i princip inga pengar alls.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827
säljs även ibland begagnade på tradera/blocket och kan då ibland gå för under 500:-

dock med denna gluggen i ägo är nästan 18-55mm kitgluggen meningslös men bra att ha om nu 50mm skulle vara lite långt samt att AF motorn i den gluggen är betydligt snabbare än den i 50mm gluggen så den är bra att ha vid stressigare situationer eller när man inte vill fokusera manuellt.

det som saknas på det är väll lite mer långzoom men jag har iaf hittills inte stött på något läge där jag behövt mer än 50-55mm zoom

skulle väll isf vara om du planerar att fotografera vilda djur isf för kunna hålla dig på längre avstånd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på detta inköp/Fas 1

D7000 Nyskick, med endast 399 exponeringar
+
Nikon DX AF-S 35 f1.8 med UV filter

Då är du uppe i 5495kr. Det är väldigt mycket kamera hårdvara, speciellt med tanke på att du skriver att du vill växa i det.
Gör inte det felet som jag själv gjorde!! Felet var att köpa en liten billigare instegskamera
Faktum är, att jag hade inga som helst problem med "kitobjektivet" många vill hävda att kitobjektivet är skitkasst. Men det levererar faktiskt mycket bra med fin skärpa. jag har tagit många fina bilder med kitobjektiv.

Det stora problemet enligt mig är, kamerahuset.

Köper man ett lite billigare/instegshus så kommer man för eller senare sakna dom fysiska knappar som inte finns på billigare hus. Och det är så retligt, att det finns inte några snälla ord Du kommer ligga sömnlös och reta dig, att du inte la på några tusen, eller köpte bättre beggat.

Och här kommer nästa inköp/Fas 2 (Jag hade kört på detta:) )

Så bara måste man ha en normalzoom. (speciellt om man är ny inom foto så tilltalar en zoom, den nästan skriker, köp mig)

Och 18-55, 55-200 är billiga, inte bäst, men helt ok i början. Eller allra helst (om pengarna finns) 18-200mm så hade jag köpt det till.

Och nästa inköp/Fas 3 hade varit att köpa lite roliga saker som: en extern blixt, stativ, filter, väska och fjärrutlösare.

Nästa inköp/Fas 4 Fas 4 kommer du bara till om du har fastnat för foto/bild/kamera på riktigt och vill utvidga din konst.
Och det är nu det kommer att kosta väldigt mycket pengar, tyvärr. Speciellt om man köper nytt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]