När blir externa grafikkort verklighet?

Permalänk
Medlem

När blir externa grafikkort verklighet?

Suttit och funderat på just detta ett tag. Hur svårt kan det vara att utveckla en extern lösning för High End-grafikkort till användare som föredrar bärbara, men ibland vill kunna njuta av ett spel där grafikkortet är en flaskhals?
Vad jag har förstått finns det inga uttag idag som motsvarar hastigheten av ett PCIx16 3.0. Men hur svårt är det egentligen att utveckla en extern låda med kretskort, plats för ett grafikkort, som får ström från ett eluttag, och kopplas in med en sladd av något slag till den bärbara datorn?
Trodde verkligen detta skulle bli en stor hit, men trodde även att detta skulle finnas tillgängligt år 2013.
Marknaden finns ju definitivt. Så varför tar ingen utvecklare tag i detta?

Thunderbolt är för långsam, men är det så svårt att utveckla en annan lösning just för extern grafik?
Är mitt önsketänk inte realistiskt? Vad tycker ni?

Och jag har ingen sarkastisk underton när jag skriver "hur svårt kan det vara" utan jag menar verkligen: Finns inte tekniken?
Det skulle vara en underbar känsla att ha denna enhet på sitt skrivbord vid behov.
Som ni vet kryper ju bärbara datorer verkligen närmare den stationera i övrig prestanda. Nästan hack i häl. Och jag förstår verkligen att man inte kan kötta in 3 GTX titan SLI i en bärbar, och att man aldrig kommer kunna. Bärbara har sina egna grafikkretsar på moderkorten.
När kommer vi kunna uppleva detta?

Kommentarer som "skaffa en stationär då dumjävel" kan ni ju tycka men hålla för er själv. Jag har ägt tiotals och jag vet att den bästa bärbara inte går att jämföra med den bästa stationära. Det är inte det jag vill diskutera. Har man lagt mycket pengar på en bärbar där endast grafikkortet känns klent oavsett modell undrar man ju hur detta kan lösas i framtiden.

Hur svårt kan det vara?!?!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Hemmabyggare kan modda ihop det. Men inte grafikkortstillverkare..
Men som sagt kommer man bara upp i max pciE 2.0

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Det var på gång för några år sedan, det bästa som fanns var en låda som kopplades in i laptopen genom Express Card och bestod av ett Geforce 8600GT.

Problemen är inte teknologin, problemet är nog priset, då inte bara kortet ska in,utan lådan,inbyggt nätagg, ett gemensamt gränssnitt osv, är tyvärr ingen stor marknad, den senaste las ned relativt fort och byggdes av Asus:

http://www.asus.com/Graphics_Cards/XG_Station/

Skrivet av olog-hai:

Cons

A 12V PSU is necessary drive the desktop eGPU
An external LCD/CRT/TV is necessary to connect to display at highest FPS
It may be necessary to boot the eGPU Setup 1.x from a disk image or USB stick to overcome error 12 issues
Possible bandwidth is restricted: a x1/x2/x4 link represents 1/16, 1/8 or 1/4 the bandwidth of a x16 slot.

ingen höjdare direkt.

Permalänk
Medlem

Ja allt kostar pengar och företagen tar en risk vad de än utvecklar. Jag tror ändå att det finns en stor marknad som ingen tagit anspråk på där det finns kosing att tjäna. Det är många som (om man kollar olika forum) verkligen vill ha möjligheten att, istället för att ha en stationär+en bärbar, kunna koppla in ett kraftigare grafikkort i sin bärbara vid behov för att fortsätta vara just bärbar. Så mycket kan det inte kosta om man jämför med utveckling av ett OS, en ny datormodellserie osv. Allt handlar om en marknad och pengar - båda finns uppenbarligen. Det är min åsikt.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snogge:

Ja allt kostar pengar och företagen tar en risk vad de än utvecklar. Jag tror ändå att det finns en stor marknad som ingen tagit anspråk på där det finns kosing att tjäna. Det är många som (om man kollar olika forum) verkligen vill ha möjligheten att, istället för att ha en stationär+en bärbar, kunna koppla in ett kraftigare grafikkort i sin bärbara vid behov för att fortsätta vara just bärbar. Så mycket kan det inte kosta om man jämför med utveckling av ett OS, en ny datormodellserie osv. Allt handlar om en marknad och pengar - båda finns uppenbarligen. Det är min åsikt.

Du kan omöjligt bilda dig en verklig uppfattning om en marknad baserat på att du sett många som vill ha det på forum. Det rör sig omöjligen ens om hundra personer du sett skriva nåt om det.

Sen är det inte säkert att de vill tillverka en viss typ av produkt bara för att det finns en marknad. Det kan vara för små vinstmarginaler, exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Jag har sett en sådan lösning förut, som ett företag sålde, dock har jag för mig att lådan man använde kostade 2000kr + vilket kändes lite sådär.
Ska se om jag kan fiska fram detta till dig, vilken lösning dom hade osv.

Permalänk
Medlem

Just så man gör. Tänker ju inte åka runt i världen och göra en enkätundersökning.. Googla själv och se hur mycket du får upp om det. Marknad finns definitivt. Ingen tvekan över den saken. Entusiaster har försökt modda i flera år men iom bristen på inputs så kommer de inte upp i fulla hastigheter. Intresset har väckts och därför en marknad. Vet inte om du definierar en marknad som 10^6, eller 10^12

Tror snarare på ditt andra påstående att det inte verkar lönsamt för de inte hittat något bra sätt att standardisera och därför lansera produkten. Men det är ju det jag vill diskutera. Hur svårt är det att göra en egen input för grafik. Finns ju så många andra uttag som blivit standard; HDMI, VGA, USB, Thunderbolt för att nämna några.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaddey:

Jag har sett en sådan lösning förut, som ett företag sålde, dock har jag för mig att lådan man använde kostade 2000kr + vilket kändes lite sådär.
Ska se om jag kan fiska fram detta till dig, vilken lösning dom hade osv.

Jättegärna. Skulle vara intressant läsning. 2000 är ingenting för mig om jag får det jag vill: Rätt hastighet och möjligheten att välja grafikkort

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaddey:

Jag har sett en sådan lösning förut, som ett företag sålde, dock har jag för mig att lådan man använde kostade 2000kr + vilket kändes lite sådär.
Ska se om jag kan fiska fram detta till dig, vilken lösning dom hade osv.

Skrivet av Snogge:

Jättegärna. Skulle vara intressant läsning. 2000 är ingenting för mig om jag får det jag vill: Rätt hastighet och möjligheten att välja grafikkort

Kan det vara det här?

http://www.gamefront.com/sonys-vaio-z-employs-an-external-gra...

http://www.pcgamer.com/2011/09/20/hands-on-with-sonys-externa...

http://www.theverge.com/2011/06/27/sony-vaio-z-debuts-in-euro...

Inte jätteupphetsande direkt, HD6650M...men ett försök av ett stort företag i alla fall!

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem

Silverstone hade väl med en sånn lösning på Computex2013 - ska finnas repotage här på swecklockers då jonas är i deras bås. http://www.sweclockers.com/nyhet/17138-silverstone-visar-exte... där har du länk.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Silverstone hade väl med en sånn lösning på Computex2013 - ska finnas repotage här på swecklockers då jonas är i deras bås. http://www.sweclockers.com/nyhet/17138-silverstone-visar-exte... där har du länk.

Man tackar! Flera har ju försökt tidigare, vissa har lanserat klena varianter, vissa projekt har lagts ned, så det är ju helt klart på G! Good on ya Silverstone som tar första seriösa steget! Det betyder ju att fler kommer haka på om de får fram en fungerande lösning. Kanske 2014! Riktigt kul att se att någon utvecklare har börjat

Det tråkiga är bara att thunderbolt kommer upp i 10Gb/s, och PCIe x16 v3.0: 15.75 GB/s (128 GT/s). Så.. ja en annan input måste ju bli verklighet

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen konceptet. Jag tror det finns en bred marknad så länge det går att hålla ner tillverkningskostnader, men eftersom priser idag för gaminglaptops är så höga (i jämförelse med stationära), så tror jag marknaden är liten. Jag hoppas verkligen att utvecklingen går undan på denna front då jag själv skulle vara en potentiell köpare:)

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snogge:

Just så man gör. Tänker ju inte åka runt i världen och göra en enkätundersökning.. Googla själv och se hur mycket du får upp om det. Marknad finns definitivt. Ingen tvekan över den saken. Entusiaster har försökt modda i flera år men iom bristen på inputs så kommer de inte upp i fulla hastigheter. Intresset har väckts och därför en marknad. Vet inte om du definierar en marknad som 10^6, eller 10^12

Tror snarare på ditt andra påstående att det inte verkar lönsamt för de inte hittat något bra sätt att standardisera och därför lansera produkten. Men det är ju det jag vill diskutera. Hur svårt är det att göra en egen input för grafik. Finns ju så många andra uttag som blivit standard; HDMI, VGA, USB, Thunderbolt för att nämna några.

Sorry, men du har ingen möjlighet överhuvudtaget att ha en rimlig uppfattning om huruvida det finns en [tillräckligt stor] marknad, hur mycket du än googlar. Du har helt enkelt för lite pålitlig statistik att falla tillbaks på.

Och ingen tvekan om saken?
Till att börja med har vi avsaknaden av såna produkter på marknaden - det är ju exakt vad som krävs för att börja tvivla på att det finns en marknad av köpare, även om det givetvis kan finnas andra orsaker.

Ytterligare en orsak till att tvivel är att teknologin som krävs funnits hur länge som helst och att det dessutom faktiskt har funnits produkter för ändamålet, men de har slutat tillverkas ganska omgående. Mest troligt just därför att intresset för dom har varit alldeles för svalt.

Och som en liten fotnot; en anledning till att det inte finns några Thunderbolt-enheter för externa gpu:er är att Intel inte har certifierat TB för det användningsområdet, annars funkar protokollet för ändamålet.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Sorry, men du har ingen möjlighet överhuvudtaget att ha en rimlig uppfattning om huruvida det finns en [tillräckligt stor] marknad, hur mycket du än googlar. Du har helt enkelt för lite pålitlig statistik att falla tillbaks på.

Och ingen tvekan om saken?
Till att börja med har vi avsaknaden av såna produkter på marknaden - det är ju exakt vad som krävs för att börja tvivla på att det finns en marknad av köpare, även om det givetvis kan finnas andra orsaker.

Ytterligare en orsak till att tvivel är att teknologin som krävs funnits hur länge som helst och att det dessutom faktiskt har funnits produkter för ändamålet, men de har slutat tillverkas ganska omgående. Mest troligt just därför att intresset för dom har varit alldeles för svalt.

Och som en liten fotnot; en anledning till att det inte finns några Thunderbolt-enheter för externa gpu:er är att Intel inte har certifierat TB för det användningsområdet, annars funkar protokollet för ändamålet.

Ja håller med dig, och inte. Marknaden finns, men Det har att göra med sammarbete och certifiering mellan tillverkare. Om ex. Apple och Intel vägrar att certifiera dessa kommer de aldrig bli standardiserade och då floppa. I en redan avtagande PC-marknad kommer ju försäljningssiffrorna fortsätta falla på bärbar-fronten om man nu bekvämt kan uppgradera/använda kraftigare komponenter som en andrapartslösning. Intel bland andra kommer inte gå med/stötta utvecklingen om det inte är attraktivt nog för dem, vilket det inte är.

Och anledningen till att föregående inte slagit/ eller lagts ner är ju för att lösningen är för klen och inte mättar efterfrågan. Thunderbolt är snabb, men troligtvis inte snabb nog. Nya thunderbolt kommer kanske klara av det.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Gillar verkligen konceptet. Jag tror det finns en bred marknad så länge det går att hålla ner tillverkningskostnader, men eftersom priser idag för gaminglaptops är så höga (i jämförelse med stationära), så tror jag marknaden är liten. Jag hoppas verkligen att utvecklingen går undan på denna front då jag själv skulle vara en potentiell köpare:)

Japp ^^ skulle ju vara lite intressant och se dem fixa befintlig PCI-E plats på vissa bärbara som extra länk. Och då få den fulla hastigheten ut till en av sidorna på datorn eller kanske undersidan ?.

Finns ju docknings stationer som man kan ställa vissa bärbara i så har man typ vga och dvi, 4X usb ljud och mic på baksidan via bärbara datorns special kontakt som de brukar ha och sedan extra laddkabel för att driva allt om man inte använder den som följde med till laptopen. och driver genom den endast

någon sån lösning med extra nätagg (sfx storlek på 450W kanske ?) (modulärt nätagg som man även får med typ två st sata kontakter också ifall man nu ska ha extra hdd eller ssd inkopplad)

Samt pci-e ledande dit under datorn (mot baksidan så inte graffet värmer upp datorn istället ) som man sätter pci-e ström och grafikkortet i eller mot baksidan där kontakterna vanligtvis ska sitta på en docknings station och ställ för stationär skärm (typ 27 tum som max) sedan som man fäller ut. Sen tar man med mus och tangentbord och fäller locket på bärbara (ändrar såklart så inget händer när man stänger locket i energi inställningarna ^^) och spelar på ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Det handlar till stor del om att Intel vägrar certifiera tillverkare som vill använda thunderbolt till externt grafikkort. Det finns inget tekniskt som stoppar det, och någon skulle garanterat tillverka det om de kunde.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Proffsmobbare

Har gått i exakt samma tankar ett väldigt tag nu, väldigt tråkigt att det inte satsats mer på något så revolutionerande som externa grafikkort till bärbara lösningar. Jag hade gärna lämnat grafikkort och skärmar (och därmed högprestanda) hemma, istället för att ha en onödig mängd med datorer.

Permalänk
Medlem

Ponera att nya thunderbolt är dubbelt så snabb som gamla, då är saken biff om intel/apple går med på saken

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Det kommer ju komma grabbar! Nu ska vi inte gråta. "jag vill ha. NU!"-känslan är dock stor, och har varit senaste 2 åren.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Visst vore det skönt om det fanns en marknad för det och det tror jag till viss del att det finns, som visats tidigare i tråden så är det många som har försökt innan men inte kommit så mycket längre. Om man vill ha en hyffsad spellaptop idag så får man betala mellan 10 - 15 tusen för en msi eller asus gaminglaptop. Om man då istället kunde köpa en bärbar för en 5000 som ändå fortfarande är rätt portabel sedan en "docka" där man kan koppla in den laptopen som kostar en 2000:- så känns det helt ok.

Dock om man vill ha det nu idag så får man ju fixa till det själv, genom att modda sönder laptopen och koppla in ett grafikkort utanför

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Ja håller med dig, och inte. Marknaden finns, men Det har att göra med sammarbete och certifiering mellan tillverkare. Om ex. Apple och Intel vägrar att certifiera dessa kommer de aldrig bli standardiserade och då floppa. I en redan avtagande PC-marknad kommer ju försäljningssiffrorna fortsätta falla på bärbar-fronten om man nu bekvämt kan uppgradera/använda kraftigare komponenter som en andrapartslösning. Intel bland andra kommer inte gå med/stötta utvecklingen om det inte är attraktivt nog för dem, vilket det inte är.

Och anledningen till att föregående inte slagit/ eller lagts ner är ju för att lösningen är för klen och inte mättar efterfrågan. Thunderbolt är snabb, men troligtvis inte snabb nog. Nya thunderbolt kommer kanske klara av det.

Jag måste nog hålla med tidigare talare och säga att marknaden inte finns, för tekniken borde inte vara något större problem att ta fram.
Jämför marknaden för externa grafikkort mot marknaden för gaminglaptops, de siktar nästan mot samma brukare. Marknaden för gaminglaptops är ju väldigt liten jämfört med marknaden för laptops i allmänhet, och PC.

Det är som olog-hai skriver inte möjligt att sia om huruvida en marknad finns eller inte genom att "läsa av" google eller forum, det räcker inte för ett företag att sälja några hundra eller ens några tusen enheter av en sån produkt för att utvecklingskostnader mm. ska kunna täckas upp. Däremot skulle det ju vara enkelt för någon att utveckla ett chassi och strömförbrukning till ett grafikkort om gränssnittet redan skulle finnas som klarar av det, jag tänker mig kanske nästa generation av Thunderbolt eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Visst vore det skönt om det fanns en marknad för det och det tror jag till viss del att det finns, som visats tidigare i tråden så är det många som har försökt innan men inte kommit så mycket längre. Om man vill ha en hyffsad spellaptop idag så får man betala mellan 10 - 15 tusen för en msi eller asus gaminglaptop. Om man då istället kunde köpa en bärbar för en 5000 som ändå fortfarande är rätt portabel sedan en "docka" där man kan koppla in den laptopen som kostar en 2000:- så känns det helt ok.

Dock om man vill ha det nu idag så får man ju fixa till det själv, genom att modda sönder laptopen och koppla in ett grafikkort utanför

Ja exakt. Synd bara att det ska sättas käppar i hjulet av vissa stora girigbukar, vilket man dock förstår. Men folket VILL HA!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Skrivet av Snogge:

Ja exakt. Synd bara att det ska sättas käppar i hjulet av vissa stora girigbukar, vilket man dock förstår. Men folket VILL HA!

Men det är ju inte som att det inte finns heller.
https://www.google.com/shopping/product/343371908683020134?q=...
https://www.google.com/shopping/product/14266218488794450654?...

Bara att köpa.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

please.. "Mercury Helios can use any half-length PCIe2.0 card"
om du läst tråden så vet vi mycket väl att det finns. Det som inte finns är rätt lösning med rätt hastighet.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Skrivet av Snogge:

please.. "Mercury Helios can use any half-length PCIe2.0 card"
om du läst tråden så vet vi mycket väl att det finns. Det som inte finns är rätt lösning med rätt hastighet.

Har läst tråden men tolkade diskussionen som att man trodde att de lanserats men itne gick att köpa... Ok så du kräver lösningar som inte flaskar typ Titan eller? För 8x PCI-E flaskar väl inte högprestandakort speciellt mycket annars heller? Eller har det ändrats med senaste generationerna kort?

Edit: 8x som väl har 8GB total bandbredd verkar ju inte flaska speciellt mycket direkt. Då borde ju inte thunderbolts 10GB/s flaska speciellt mkt heller. Men visst, korten ska få plats fysiskt i externa lådan också, det har du ju rätt i.
http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Inte ett endaste omdöme på någon av produkterna.
Så mycket för stor efterfrågan.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

För att produkterna är fail! Oh jesus kristus! Äntligen en extern låda där jag kan slänga in mitt 15cm stora, kraftfulla grafikkort som är 1/10 så kraftfullt som kortet som sitter på min bärbara! Kom igen..

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Som att kunden skulle köpa en låda för 350 dollar för att sätta in detta grafikkort för 250 spänn... MSI GeForce 210 1GB PhysX CUDA

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk

GTX760, är det så kasst då?

Test av mellanklasskort
http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/minst-ell...

annars kanske Matrox Millennium G550 kan vara något
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81459
Jag hade G400 runt sekelskiftet...

Sökte på kort som var max 200mm, står att den där Sonnetlådan var 8,8 tum. Inget om hur långa korten får vara.

Visa signatur

««« »»»