Nvidia tillkännager Geforce GTX 780 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HenrikGbg:

Lite gäsp över detta. Endast priset som är riktigt intressant. Däremot verkar Anand rejält imponerad av G-Sync: http://www.anandtech.com/show/7436/nvidias-gsync-attempting-to-revolutionize-gaming-via-smoothness

Ja det där G-sync verkar väldigt intressant. Lite tråkigt att det verkar bli låst till Nvidia bara och att det verkar bli rätt dyrt. Vore intressant om det kom något liknande som var oberoende av tillverkare och som var lite billigare så det kunde bli standard. Känns som om många hade haft nytta av den tekniken. Inga fler problem med filmer med udda bildfrekvenser om man kan låsa skärmen till valfri frekvens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad är det för trams som AMD och nVidia håller på med? Man släpper skitlite info så fort någon höjdare godkänt produktidén verkar det som. Kan dom inte hålla k*ft tills dom kan visa upp en färdig produkt med specar och allt?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Min första tanke också, haha. Lite inspirerat av 690 med belysning, samt snyggt Titanskal (kanske alla 7-seriemodeller har, vad vet jag). Vill ha!

Edit: Vad skiljer egentligen Geforce GTX Ti från vanliga GTX?

Jag är narcissist och citerar mig själv
"Tror att det kommer röra sig om ett överklockat gtx 780 med eventuellt fler CUDA-kärnor aktiverade. De kan ju inte öka vramet till 6GB då det skulle bli för nära Titan"

Skrivet av Arvidbergstedt:

Är det bara jag som är lite besviken på AMDs nya serie grafikkort? En heeeelt ny namn-sättning men grafikkorten är näst intill desamma som 7000-serien. Klart att prissättningen är helt sjukt bra och korten i sig är extremt prisvärda, MEN, jag vill se ny arkitektur för varje ny generation.

Detsamma gäller ju 700-serien från nvidia, ett 770 är ju i princip ett 680. Dock har det 2.0 boost och extremt snabbt minne, så kanske inte lika illa som AMD.

Varför ska de spotta ut halvdana serier en gång om året? Satsa på att verkligen göra en ny serie varannat år istället?

290x kommer att ha ny arkitektur men håller med dig om att det är tråkigt med rebrands om än förståligt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Ja för ström är så jäkla dyrt... oh wait.

och vi har fått rätt mycket mer prestanda än 480 i utbyte, har inget att klaga på.

Med watt kommer värme och högljudnivå. Värmen är problemet inte elräkningen

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Ser ut som att nVIDIA kommer att behålla ledning ett bra tag fram över.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det där G-sync verkar väldigt intressant. Lite tråkigt att det verkar bli låst till Nvidia bara och att det verkar bli rätt dyrt. Vore intressant om det kom något liknande som var oberoende av tillverkare och som var lite billigare så det kunde bli standard. Känns som om många hade haft nytta av den tekniken. Inga fler problem med filmer med udda bildfrekvenser om man kan låsa skärmen till valfri frekvens.

Javisst är det så! Bryr mig inte när de släpper riktiga skit gimmickar men det här verkar bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Yes det är ett prestanda monster. Synd att kortet verkar dra lika mycket ström som gamla gtx480 bara och går ganska varmt. Men vi får se när det kommer mer tester!

EEJ, snacka inte skit om min två "babes"!
Men det är dock fakta att dem blir varma och dra mycket ström. Och som jag ser R9 290X är det typ ett överclockat kort endast för att komma ifatt med Nvidia.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag gissar på lika många CUDA kärnor som Titan, men med 3GB vram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du är rolig du, 290X bättre än Titan?
Drömma går bra det..

Enligt vad jag sett så skall 290X vara snäppet bättre prestandamässigt i några titlar gentemot 780 men betydligt törstigare och varmare.
Därför släpper nu NVIDIA 780 Ti för att visa vem som är herren på täppan inom prisklassan ~5000:-

att tro att 780 ti kommer kosta runt 5000kr när vanliga 780 gör de är nog lite väl ska du se, räkna med säkert 6500kr då det är precis mellan titan och 780..

samt återstår att se men tror att 780ti rent logiskt lär vara ett titan med 3gb minne å kanske lite lägre klock, med tanke på att mellanrummet mellan 780 och titan är så pass litet och 780ti kommer garanterat inte prestera bättre än titan och samtidigt kosta mindre.. Det år juuh rent logiskt, så finns två alternativ, presterar bättre än titan och kostar mer (dvs runt 9000kr kanske) vilket inte är så troligt eller så ligger kortet mellan 780 och titan och ganska precis mittemellan även i pris dvs runt 6500kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Ja jag måste hålla med om att det är URBOTA DUMT;)
Vänta ett par veckor istället och köp ett 780 till och kör SLI.

Personligen orkar jag inte med denna konstanta grafikkorts tävling just nu, så jag väntar.......väntar...suck!

Funderar själv på att bygga en emulator/video/enklare spel mITX HTPC och räcka ut tungan åt dessa plånboksparasiter

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Jag är narcissist och citerar mig själv
"Tror att det kommer röra sig om ett överklockat gtx 780 med eventuellt fler CUDA-kärnor aktiverade. De kan ju inte öka vramet till 6GB då det skulle bli för nära Titan"

290x kommer att ha ny arkitektur men håller med dig om att det är tråkigt med rebrands om än förståligt.

tyvärr är det är bara en finslipning av gnc med flera streamprocessorer.. Så någon ny arkitektur är det nog inte på talan om förns nästa sensommar/höst från amd.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

att tro att 780 ti kommer kosta runt 5000kr när vanliga 780 gör de är nog lite väl ska du se, räkna med säkert 6500kr då det är precis mellan titan och 780..

samt återstår att se men tror att 780ti rent logiskt lär vara ett titan med 3gb minne å kanske lite lägre klock, med tanke på att mellanrummet mellan 780 och titan är så pass litet och 780ti kommer garanterat inte prestera bättre än titan och samtidigt kosta mindre.. Det år juuh rent logiskt, så finns två alternativ, presterar bättre än titan och kostar mer (dvs runt 9000kr kanske) vilket inte är så troligt eller så ligger kortet mellan 780 och titan och ganska precis mittemellan även i pris dvs runt 6500kr

Du har nog rätt med priserna i relativa termer men i absoluta mått så får vi ju se hur stor prisjusteringen kommande månader kommer att bli.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

EEJ, snacka inte skit om min två "babes"!
Men det är dock fakta att dem blir varma och dra mycket ström. Och som jag ser R9 290X är det typ ett överclockat kort endast för att komma ifatt med Nvidia.

Förlåt ville inte hata på dina 2 babes :]

Ja det var min första tanke också. Det som ska bli mest intressant är hur bra 290x överklockar tycker jag. Finns det kraft kvar att ta ut? Måste man ha exotisk vattenkylning för att kunna kyla ner denna nya AMD badboy! Ja det återstår att se!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Avstängd

woooo mitt bygge är räddat nu blir det nytt grafikkort ny processor nytt moderkort

vänta kommer ti över 780?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

woooo mitt bygge är räddat nu blir det nytt grafikkort ny processor nytt moderkort

vänta kommer ti över 780?

Hatar grammar nazis men du måste se över dina meningar innan du postar.
Är själv ingen kung på det svenska språket men den meningen gjorde ont att läsa. En punkt eller komma skulle fixa till det

Vad menar du med kommer över? Prismässigt eller prestandamässigt?
780Ti kommer vara både dyrare och starkare än 780, om det var det du menade.

Rensad enl. § 1.
Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk

Smart av nvidia

Helt plötsligt ser man massa folk som väntat på 290x börja tveka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Hatar grammar nazis men du måste se över dina meningar innan du postar.
Är själv ingen kung på det svenska språket men den meningen gjorde ont att läsa.

Vad menar du med kommer över? Prismässigt eller prestanda mässigt?
Ti kommer vara både dyrare och starkare.

http://i.qkme.me/212q.jpg

var det någon mening med det svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

var det någon mening med det svaret?

Förstår man inte vad du frågar om så måste man ju be dig specificera dig eller hur?

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Smart av nvidia

Helt plötsligt ser man massa folk som väntat på 290x börja tveka.

G-sync lär bli en gamechanger.. Mantle är redan bortglömt för min del.. Nvidia briljerar som vanligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Betydligt mer intressant nyhet än avslöjandet av GTX 780 Ti.

Verkar väldigt smutt.

Permalänk
Medlem

Och vart är alla Gröna fantaster som skrek som små grisar när AMD presenterade 7970 Ghz edition, då var det kapning jäms med fotknölarna från det gröna laget för att AMD släppte ett Ghz edition för att kunna konkurrera med GTX 680.... Och den här trolleriakten från Nvidia skiljer sig från hur AMD gjorde för att???

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Och vart är alla Gröna fantaster som skrek som små grisar när AMD presenterade 7970 Ghz edition, då var det kapning jäms med fotknölarna från det gröna laget för att AMD släppte ett Ghz edition för att kunna konkurrera med GTX 680.... Och den här trolleriakten från Nvidia skiljer sig från hur AMD gjorde för att???

Man kan inte förvänta sig att AIK fans ska applådera när Djurgården gör mål.

Permalänk
Skrivet av Darkie:

typiskt när jag precis köpt ett 770

you are not the only one....

(känner samma sak här)

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk

Förstår inte meningen med det här kortet, känns mer som en pr grej än något annat. Är gapet verkligen så stort mellan 780 och titan? Vad jag minns så är det inte så stort så att det får plats ännu ett svindyrt kort mellan dem.

Aja är väl kul att titta på benchmarksen i vilket fall

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

GHZ edition hade väl ingen hårdvaruförändring? Visst var det endast en boost i mhz?
780Ti har fler Cudacores alternativt mer minne. Specs ännu okända dock.

Det var en fråga inget påstående.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Man kan inte förvänta sig att AIK fans ska applådera när Djurgården gör mål.

Självmål ?

Permalänk
Avstängd

GTX 780 Ti? Med mindre det blir ett riktigt bra kort så köper jag nog ett till GTX 780 och kör Tri-SLI nu när G-Sync kommer snart. Lär bli jäkla nice med 2560x1440 i 120Hz konstant.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av propan:

Javisst är det så! Bryr mig inte när de släpper riktiga skit gimmickar men det här verkar bra.

Ja det här löser ju faktiskt ett högst reellt problem. Får se hur det ser ut när det kommer oberoende tester.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Här är en visuell representation av hur jäkla imponerande det här är.

TEARING

V-SYNC

G-SYNC

Skrivet av Tim Sweeney & John Carmack:

Tim Sweeney, creator of Epic’s industry-dominating Unreal Engine, called G-SYNC “the biggest leap forward in gaming monitors since we went from standard definition to high-def.” He added, “If you care about gaming, G-SYNC is going to make a huge difference in the experience.” The legendary John Carmack, architect of id Software’s engine, was similarly excited, saying “Once you play on a G-SYNC capable monitor, you’ll never go back.” Coming from a pioneer of the gaming industry, who’s also a bonafide rocket scientist, that’s high praise indeed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Är det bara jag som är lite besviken på AMDs nya serie grafikkort? En heeeelt ny namn-sättning men grafikkorten är näst intill desamma som 7000-serien. Klart att prissättningen är helt sjukt bra och korten i sig är extremt prisvärda, MEN, jag vill se ny arkitektur för varje ny generation.

Detsamma gäller ju 700-serien från nvidia, ett 770 är ju i princip ett 680. Dock har det 2.0 boost och extremt snabbt minne, så kanske inte lika illa som AMD.

Varför ska de spotta ut halvdana serier en gång om året? Satsa på att verkligen göra en ny serie varannat år istället?

Det handlar ju knappast om vad du eller någon annan här på sweclockers vill. Pengar är det ENDA det handlar om. Nu spottar dom ut ett 780 Ti för att vara (eller iaf försöka) högst upp på "prestandatronen". Vilket i sin tur leder till "Nvidia är bäst just nu" = bra marknadsföring för Nvidia = Mer försäljning.

Sen är det självklart för att hålla stadig försäljning på kort. Nvidia vill ju inte att alla går över till 290x istället för 780. Men det är fortfarande dollars dom är ute efter och inget annat

Och för att tänka ännu mer utanför "the box" så skulle det där extra året som dom utvecklar KANSKE leda till att ett av företagen kommer extremt mycket förre (bra på ett sätt) och då KAN det bli samma sak som Intel vs AMD är nu. Bara en tanke

OnT: Skulle vara ganska kul att se det här slå 290x på fingrarna. Det känns som att AMD också måste ha ett äss i sin ärm för att kunna kontra. Nu känns det mer som att det är så här:

Nvidia lanserar ny serie grafikkort - Blir snabbast på marknaden
AMD lanserar ny serie som slår Nvidia - Snabbast på marknaden
Nvidia lanserar ett kort som slår AMD - Snabbast på marknaden bara någon månad efter.

Känns inte som att AMD skulle kunna komma med 295x. Men man kan ju hoppas

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?