Permalänk
Medlem

A-D konv.

Så jag kämpar på med ubåtsplanerna och har nu kommit till dilemmat över hur man ska kunna streama live från under vattnet till ytan.

Kameran som tänktes användas är GoPro HD Hero2 och video kan då streamas live via kompositkabel, en 4 pols 2.5mm kontakt, där 1 pol är bild, 2 ljud och 1 jord.

Med problemet är hur får jag en sådan analog signal som levereras med endast två kablar (inkl. jord) till en digital signal som kan kopplas in i en laptop?

Jag kommer helt klart behöva någon form av konverterare som gärna ska drivas med ström från laptopen (ev 12V batter). Men frågan är vilken?

Kan nära till noll om videosignaler så alla råd och ideér är mycket uppskattade.

EDIT: Vad som kan vara viktigt att tillägga är att pris prioriteras över kvalité. Så länge det går att se vad kameran ser så är det bra nog

Permalänk

Ett capture card är vad du letar efter. Fast om du bara ska se det live (alltså inte sända på nätet) så tycker jag att du bara borde köpa en liten skärm istället.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=956297&ws_tp1=cp...

funkar bra ihop med VLC för mig på min htpc för min gammla ps2'a

den dyker upp som ett capture card i datorn

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=956297&ws_tp1=cp...

funkar bra ihop med VLC för mig på min htpc för min gammla ps2'a

den dyker upp som ett capture card i datorn

Så är det så enkelt som att installera drivrutiner, sätta USBn i datorn och koppla in kompositkablarna?

Isåfall är det ju helt genialt och precis vad jag letar efter och priset går inte att klaga på heller.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker, men jag har för mig att jag läst ett inlägg där någon klagade på att GoPro + wifi inte kan förmedla data trådlöst när den väl är under vatten (lite som, hur tänkte dom där, om du/ni fattar)

Så kolla upp det innan du kör vidare, funkar det så är det ju väldigt bra, men om problemet är där så är det ju bra att veta innan du tror att allt är grönt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag är inte säker, men jag har för mig att jag läst ett inlägg där någon klagade på att GoPro + wifi inte kan förmedla data trådlöst när den väl är under vatten (lite som, hur tänkte dom där, om du/ni fattar)

Så kolla upp det innan du kör vidare, funkar det så är det ju väldigt bra, men om problemet är där så är det ju bra att veta innan du tror att allt är grönt.

är nog snarare begränsning i wifi tekniken att radiovågorna som används har svårt att förflytta sig i vatten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är nog snarare begränsning i wifi tekniken att radiovågorna som används har svårt att förflytta sig i vatten.

Så sant, och jag är ganska så säker på att det finns ett inlägg från en medlem som filmade fiskar eller vad det vart som klagade på att WiFi:n från GoPro tvärdog när han fick den under ytan, alltså så fort han sänkte den under ytan, så försvann det helt.
Och det är klart det är en begränsning på radiovågorna! Allt annat vore konstigt.
Men det skulle ju vara tråkigt för TS projekt om han/hon inte vet detta när allt är klart. Hur roligt hade jag själv tyckt det vart, inte alls

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Jag är inte säker, men jag har för mig att jag läst ett inlägg där någon klagade på att GoPro + wifi inte kan förmedla data trådlöst när den väl är under vatten (lite som, hur tänkte dom där, om du/ni fattar)

Så kolla upp det innan du kör vidare, funkar det så är det ju väldigt bra, men om problemet är där så är det ju bra att veta innan du tror att allt är grönt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

är nog snarare begränsning i wifi tekniken att radiovågorna som används har svårt att förflytta sig i vatten.

Skrivet av skog1s:

Så sant, och jag är ganska så säker på att det finns ett inlägg från en medlem som filmade fiskar eller vad det vart som klagade på att WiFi:n från GoPro tvärdog när han fick den under ytan, alltså så fort han sänkte den under ytan, så försvann det helt.
Och det är klart det är en begränsning på radiovågorna! Allt annat vore konstigt.
Men det skulle ju vara tråkigt för TS projekt om han/hon inte vet detta när allt är klart. Hur roligt hade jag själv tyckt det vart, inte alls

Ni tror inte det är därför TS vill köra AV-signalen via kabel mellan kamera och dator? Bara en tanke sisådär.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ubåtar sänder med långvåg <300KHz därför att högre frekvenser har stora problem med genomträngningen i vatten. Vanlig WiFi ligger ju på 2,4MHz och uppåt, så det lär nog vara ytterst begränsad räckvidd i vatten.

Edit: Hittade detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Communication_with_submarines

"Extremely low frequency

Electromagnetic waves in the ELF frequency range (3–300 Hz) (see also SLF) can penetrate seawater to depths of hundreds of meters, allowing communication with submarines at their operating depths. Building an ELF transmitter is a formidable challenge, as they have to work at incredibly long wavelengths: The US Navy's system, Seafarer, which was a variant of a larger system proposed under the codename Project Sanguine,[1] operated at 76 hertz,[2] the Soviet/Russian system (called ZEVS) at 82 hertz.[3] The latter corresponds to a wavelength of 3,658.5 kilometers. That is more than a quarter of the Earth's diameter. Obviously, the usual half-wavelength dipole antenna cannot be constructed, as it would spread across a large country."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Ni tror inte det är därför TS vill köra AV-signalen via kabel mellan kamera och dator? Bara en tanke sisådär.

Jag är mycket väl medveten om att Wifi inte fungerar under vatten. Annars hade jag ju inte velat krångla med sladd xD

Sladd är det enda alternativet som kan genomföras på en budget men problemet är att GoPro HD Hero2(endast) stödjer analog live-stream.
Alltså måste jag konvertera den analoga signalen till en digital men och prylen som Rouge of Darkness länkade till på Conrad fungerar så är problemet löst