Nätagg i botten av chassi vänt upp eller ner?

Permalänk

Nätagg i botten av chassi vänt upp eller ner?

Tjena. Jag har precis beställt ett Corsair RM850 850W för mitt Corsair GS800 väsnas något för jävligt under belastning. Bör jag vända fläkten nedåt i mitt chassi? (står på plant underlag ca 12mm mellan chassi och golv) Eller bör jag ha den mot komponenterna? Jag kör två GTX660 i SLI (ej referenskylare) om det hjälper att kyla korten något, och minska surret från dessa.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Tjena. Jag har precis beställt ett Corsair RM850 850W för mitt Corsair GS800 väsnas något för jävligt under belastning. Bör jag vända fläkten nedåt i mitt chassi? (står på plant underlag ca 12mm mellan chassi och golv) Eller bör jag ha den mot komponenterna? Jag kör två GTX660 i SLI (ej referenskylare) om det hjälper att kyla korten något, och minska surret från dessa.

det är bättre om du låter det suga in luft utifrån då luften utanför chassit förmodligen är svalare än den inuti chassit

Permalänk
Medlem

Absolut fläkten vänd nedåt så att sval luft kan sugas genom nätagget. Det håller temperaturen lägre och på så vis kan fläkten gå långsammare och ljudnivån blir lägre.

Det gör även att nätaggets är helt skilt från resten av komponenterna så de inte blir passivt uppvärmda av passerande luft.

Permalänk
Medlem

har du perforerat under nätagget ska du givetvis ha fläkten neråt. luften där är mycket bättre än den inne i chassit.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Tjena. Jag har precis beställt ett Corsair RM850 850W för mitt Corsair GS800 väsnas något för jävligt under belastning. Bör jag vända fläkten nedåt i mitt chassi? (står på plant underlag ca 12mm mellan chassi och golv) Eller bör jag ha den mot komponenterna? Jag kör två GTX660 i SLI (ej referenskylare) om det hjälper att kyla korten något, och minska surret från dessa.

när jag körde SLI med mina GTX 680 Twin Frozr III kort så lät jag nätagget hjälpa till att dra ut varmluft från bottenkortet tillsammans med fläkten i sidopanelen utan att det blev varmt så det borde fungera bra med ditt nätagg med men om du inte har några värmeproblem så borde du vända det neråt för att slippa allt damm och onödig uppvärmning av nätagget

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Absolut fläkten vänd nedåt så att sval luft kan sugas genom nätagget. Det håller temperaturen lägre och på så vis kan fläkten gå långsammare och ljudnivån blir lägre.

Det gör även att nätaggets är helt skilt från resten av komponenterna så de inte blir passivt uppvärmda av passerande luft.

Tanken är att göra datorn så tyst som möjligt, totalt sett, alla komponenter. Så grafikkorten gynnas inte nämnvärt av att PSU:n hjälper till suga ur varmluften? Om jag har det nedåtvänt räcker 12mm frigång under chassit eller bör jag skaffa högra tassar till chassit kanske?

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Tanken är att göra datorn så tyst som möjligt, totalt sett, alla komponenter. Så grafikkorten gynnas inte nämnvärt av att PSU:n hjälper till suga ur varmluften? Om jag har det nedåtvänt räcker 12mm frigång under chassit eller bör jag skaffa högra tassar till chassit kanske?

Att ha nätagget som hjälp att suga ut varm luft tror jag inte är bra ur ljudnivå-perspektiv.

Vilket chassi har du? Har du någorlunda bra luftflöda så ska du absolut ha nätagget så skilt som möjligt från resten av komponenterna.

Och 12mm under chassit är absolut nog om den är på en hård yta som ett bord eller golv(inte matta eller en hög med katthår).

Jag har Corsair AX760w med fläkten nedåt. Den är i passivt läge så fläkten har aldrig ens startat i mitt nätagg, alltså knäpptyst.