Permalänk

För kort SATA-kabel

Hej alla surfare!

Tänkte flytta min ENDA hdd ner en bit i chassit så jag kan plocka bort buren i mitten. Försökte göra det men insåg att sata kabeln som gick till dvd brännaren inte räckte ner, och flytta upp den gick inte heller!

Så vad borde jag göra om ja ska flytta HDDn ner i chassit?
Går det att byta ut sata kablar mot nya? För nu är det så att den är seriekopplad med en adapter eller liknande i datorn som sedan leder till båda....

Om ni behöver mer information så förklarar jag gärna mer ingående..

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Hej alla surfare!

Tänkte flytta min ENDA hdd ner en bit i chassit så jag kan plocka bort buren i mitten. Försökte göra det men insåg att sata kabeln som gick till dvd brännaren inte räckte ner, och flytta upp den gick inte heller!

Så vad borde jag göra om ja ska flytta HDDn ner i chassit?
Går det att byta ut sata kablar mot nya? För nu är det så att den är seriekopplad med en adapter eller liknande i datorn som sedan leder till båda....

Om ni behöver mer information så förklarar jag gärna mer ingående..

Jo, du kan väl absolut skaffa en annan, längre, SATA-kabel...?

(Vad gäller det här med "...seriekopplad med en adapter eller liknande..." så får du nog förklara vad det handlar om, om det nu är relevant.)

http://www.inet.se/kategori/246/serial-ata

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
99:e percentilen

Bor du nära Göteborg? Du kan få en SATA-kabel av mig. Förstår dock inte riktigt vad du menar med att den är seriekopplad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jo, du kan väl absolut skaffa en annan, längre, SATA-kabel...?

(Vad gäller det här med "...seriekopplad med en adapter eller liknande..." så får du nog förklara vad det handlar om, om det nu är relevant.)

http://www.inet.se/kategori/246/serial-ata

Jo asså det går en kabel, som jag förmodar går till moderkortet (och sen till blurayen...), som sedan delar sig till två kablar som fortsätter in i hddn...
Lite svårt att förklara exakt då jag inte riktigt själv vet!
Så med dem kan jag alltså göra så att den går längre?

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Bor du nära Göteborg? Du kan få en SATA-kabel av mig. Förstår dock inte riktigt vad du menar med att den är seriekopplad.

Bor i Stockholm
Men väldigt generöst av dig!

Den har en stor 6pin (tror jag) som sedan i den sitter en 4pin eller dylikt som fortsätter in i hdden och en annan i blurayen

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
99:e percentilen

Känner inte igen en sådan adapter. Jag är van vid att man bara kopplar en enskild SATA-kabel från moderkortet till varje enhet som ska anslutas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Bor i Stockholm
Men väldigt generöst av dig!

Den har en stor 6pin (tror jag) som sedan i den sitter en 4pin eller dylikt som fortsätter in i hdden och en annan i blurayen

Det där får du nog slänga upp en bild på, har inte en susning om vad det där är

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Bor i Stockholm
Men väldigt generöst av dig!

Den har en stor 6pin (tror jag) som sedan i den sitter en 4pin eller dylikt som fortsätter in i hdden och en annan i blurayen

Bara så det inte är några missförstånd, pratar vi om ström- eller datakabel för SATA?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Hej alla surfare!

Tänkte flytta min ENDA hdd ner en bit i chassit så jag kan plocka bort buren i mitten. Försökte göra det men insåg att sata kabeln som gick till dvd brännaren inte räckte ner, och flytta upp den gick inte heller!

Så vad borde jag göra om ja ska flytta HDDn ner i chassit?
Går det att byta ut sata kablar mot nya? För nu är det så att den är seriekopplad med en adapter eller liknande i datorn som sedan leder till båda....

Om ni behöver mer information så förklarar jag gärna mer ingående..

http://cdon.se/hemelektronik/nzxt-sata-power-extension-300mm-...

http://cdon.se/hemelektronik/nzxt-sata-data-extension-300mm-w...

2 förlängningar om du är osäker på att byta kabel kan du alltid bara förlänga den du behöver ha längre.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

http://cdon.se/hemelektronik/nzxt-sata-power-extension-300mm-...

http://cdon.se/hemelektronik/nzxt-sata-data-extension-300mm-w...

2 förlängningar om du är osäker på att byta kabel kan du alltid bara förlänga den du behöver ha längre.

Ja asså, det är just två sådana jag har, en varsin.
Båda är kopplade till blurayen och hddn och dom i sin tur är kopplade till någon lite större kabel :S

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Jo asså det går en kabel, som jag förmodar går till moderkortet (och sen till blurayen...), som sedan delar sig till två kablar som fortsätter in i hddn...
Lite svårt att förklara exakt då jag inte riktigt själv vet!
Så med dem kan jag alltså göra så att den går längre?

en sån SATA-kabel har jag då aldrig sett. antingen så menar du strömkabeln eller så är det en IDE/PATA-kabel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Ja asså, det är just två sådana jag har, en varsin.
Båda är kopplade till blurayen och hddn och dom i sin tur är kopplade till någon lite större kabel :S

detta är förlängning, kabel som du sätter på kabel, har du en som är för kort, köp en sådan och sätt på kabeln som går in i läsaren och HDD'n

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Okej här kommer en gammal bild, inte mycket har hänt där inne förutom att det är mindre damm.
http://i.imgur.com/MaErExu.jpg

Man ser bluray läsaren, 2 sådana sladdar (den stora) som sedan delar i 2. Den till höger går till hddn.

Fruktansvärd förklaring haha

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Du har en sådan kontakt i kabelhärvan som ligger framför nätagget.

Koppla loss den kontakten som sitter i hårddisken och ta en som sitter på en av de andra kablarna istället.

Nätagget är ju modulärt så du borde ha fler kablar i ngn låda eller skåp där hemma?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Kabeln med bredare kontakt är för ström och den kan förgrenas dock inte seriellt utan parallellt. Kabeln som har en smalare kontakt går mellan moderkort och disk/dvd etc är datakabeln den går inte att förgrena.

vilken är för kort den som går från moderkortet eller den som går från nätagget? är det den som går från moderkortet så finns det längre att köpa om det är den från nätagget så ser jag på din bild att du har en som ligger och ej är inkopplad så ta den.

*edit*
var lite för långsam...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

som sagt. den breda kabeln är strömkabel. den går att förgrena och förlänga lite hur man vill, så det är inga problem.
den smala kontakten kan dock bara gå från moderkortet till EN enhet, och dessa kablar får inte var längre än 1m, efter det så blir det dålig kontakt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av bobonolla:

Kabeln med bredare kontakt är för ström och den kan förgrenas dock inte seriellt utan parallellt. Kabeln som har en smalare kontakt går mellan moderkort och disk/dvd etc är datakabeln den går inte att förgrena.

vilken är för kort den som går från moderkortet eller den som går från nätagget? är det den som går från moderkortet så finns det längre att köpa om det är den från nätagget så ser jag på din bild att du har en som ligger och ej är inkopplad så ta den.

*edit*
var lite för långsam...

Skrivet av morxy49:

som sagt. den breda kabeln är strömkabel. den går att förgrena och förlänga lite hur man vill, så det är inga problem.
den smala kontakten kan dock bara gå från moderkortet till EN enhet, och dessa kablar får inte var längre än 1m, efter det så blir det dålig kontakt.

Isåfall är det den smala kabeln som är förgrenad med strömmen som är för kort..... Alltså dessa
http://cdon.se/hemelektronik/nzxt-sata-power-extension-300mm-...

Bara att köpa ny då eller se om ja hittar nya...

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Rekordmedlem

Datakabeln till hårddisken går inte att förgrena om det är sata, det kräver sas i så fall eller nån annan form av elektronik men normal sata är det inte i så fall, dessutom så bör du undvika att skarva datakabeln, köp en i rätt längd istället, satakablar finns upp till 1 meter som jag har för mig är maxlängden om de ska fungera med full fart, men e-sata kan hantera lite längre kablar men de kablarna är tjockare och blir mindre böjliga.

Jag tror däremot att du inte alls pratar om en datakabel eftersom du nog har 2 datakablar som det ser ut enligt bilden, du har en svart till blurayen och en röd till hårddisken.

Och eftersom du pratar om 4 pol så tror jag du snackar om en Molex till sata power adapter av nån sort, nått sånt här:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Isåfall är det den smala kabeln som är förgrenad med strömmen som är för kort..... Alltså dessa
http://cdon.se/hemelektronik/nzxt-sata-power-extension-300mm-...

Bara att köpa ny då eller se om ja hittar nya...

eller så köper du den kabeln som du gav link på där och sätter mellan kabeln och Kah kabeln som är förgrenad.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"