Permalänk
Avstängd

Skippa skolan lyckas ändå?

.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Entusiast

Borde det inte göras en tråd med alla som sitter fast på tråkiga jobb för att de saknar utbildning som motpol? Annars går det ju inte riktigt att dra några slutsatser av en den här tråden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Borde det inte göras en tråd med alla som sitter fast på tråkiga jobb för att de saknar utbildning som motpol? Annars går det ju inte riktigt att dra några slutsatser av en den här tråden.

Jag är också tveksam till värdet hos anekdotiska bevis. Att värja sig mot sådana är för övrigt just en av sakerna man lär sig under utbildningen.

Möjligheterna att nå framgång i arbetslivet (definierat som att uppnå välbetalda, kvalificerade eller prestigefyllda positioner) utan utbildning är rätt branschberoende. Det är ju enklare att exempelvis jobba sig upp från butiksgolvet till butikschef än det är att gå från administrativ assistent till statlig utredare. Även i det föregående fallet kan man ju dock i alla fall vänta sig någon form av internutbildning längs vägen. I övrigt ligger nog den främsta möjligheten i egenföretagande, som i normalfallet inte har några som helst utbildningskrav (egenföretagande inom certifierings/legitimationsyrken undantagna). Det är ju dock istället högst kompetensberoende, så om ditt företag skall kunna klara sig bör du ju ha inhämtat motsvarande kompetens på annat håll. Det fungerar ju naturligtvis, om man har rätt fallenhet och intresse, men det är också betydligt svårare att själv lista ut vad man behöver kunna än om någon berättar det för en i en kursplan.

Det finns ingen yrkesbana där jag skulle rekommendera att man skippar utbildningen. Den är alltid användbar, även om nivån på användbarheten skiljer sig från yrke till yrke. Framförallt är man ju rätt låst om man saknar grundutbildning - om man i alla fall ser till att man har grundläggande högskolebehörighet i bagaget har man ju alltid möjlighet att ändra sig i ett senare skede om ens förutsättningar eller intressen förändras.

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att utbilda sig är att man får större möjligheter men visst en utbildning är ingen garanti för jobb det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Läser om flera som har lite svårt och kanske även ångest över vilka val man ska göra inför gymnasie, högskola eller universitet.

Samtidigt som man ser många vilka ej läst fullständig grundskola ens men ändå lyckats ta sig uppåt på karriärstegen.

Har vi några här som skippat skolan och börjat jobba? Har ni funderat på om en utbildning hade förändrat eran arbetssituation något nämnvärt?

Eller tvärtom ni som lagt åtskilliga år på utbildning men sitter arbetslösa?

Jag skippade gymnasiet och började jobba istället. Är idag 31 och jobbar som IT-arkitekt i Göteborg. Visst går det att lyckas utan utbildning, men det kommer vara en del hinder på vägen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Jag skippade gymnasiet och började jobba istället. Är idag 31 och jobbar som IT-arkitekt i Göteborg. Visst går det att lyckas utan utbildning, men det kommer vara en del hinder på vägen.

Man bör också komma ihåg att det blir svårare och svårare att hävda sig på arbetsmarkanden utan relevant utbildning i takt med att tiden går. Utan att vara insatt i arbetsmarknaden specifikt för IT-området skulle jag gissa på att din resa hade varit betydligt svårare om du påbörjat den idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Man bör också komma ihåg att det blir svårare och svårare att hävda sig på arbetsmarkanden utan relevant utbildning i takt med att tiden går. Utan att vara insatt i arbetsmarknaden specifikt för IT-området skulle jag gissa på att din resa hade varit betydligt svårare om du påbörjat den idag.

Så är det, helt klart, iaf om jag skulle välja att byta från IT till något annat. Säger absolut inte att det är en fördel, bara att det går, men det kräver ett jävla driv också Men jag känner mig relativt säker sålänge jag stannar inom IT, har fått så många jobberbjudanden under åren så jag är inte orolig.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Så är det, helt klart, iaf om jag skulle välja att byta från IT till något annat. Säger absolut inte att det är en fördel, bara att det går, men det kräver ett jävla driv också Men jag känner mig relativt säker sålänge jag stannar inom IT, har fått så många jobberbjudanden under åren så jag är inte orolig.

Däremot hoppas jag väldigt mycket att du inte rekommenderar någon att skippa gymnasiet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Däremot hoppas jag väldigt mycket att du inte rekommenderar någon att skippa gymnasiet!

Absolut INTE. Men jag tänker heller inte hålla käften om någon frågar

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Absolut INTE. Men jag tänker heller inte hålla käften om någon frågar

Then i´m satisfied

Permalänk

Min far slutade skolan vid 15år och han klarade sig bra, men farfar slutade ännu tidigare och detsamma gäller honom. Jag tror de flesta här har förfäder som var i samma sits.

Vad jag menar med detta är att tiderna förändrats, de senaste 10åren har det skett stora förändringar. Idag är en civilingenjör en gröngöling som knappt har slutat med blöjor och får inte ovanligtvis ett helskotta när de börjar på jobbet och ska göra sina hundår.
Detsamma gäller också seniorer, det är fruktansvärt mycket gnällande på att de ej presterar tillräckligt bra och att de är ersättningsbara.

Så att folk klarade sig bra utan utbildning för 10år sedan är irrelevant information för hur folk klarar sig idag.

Uttgångspunkten bör sedan vara vilka val man tror är bäst för en, där beroende på vad man har för förutsättningar kan göra olika val. Att hoppa av gymnasiet ställa upp i Idol och få en miljoninkomst kan vara rätt val för någon, det betyder dock inte att det inte att det är något som fungerar för alla.

Tar vi IT så glöm att komma in större IT-bolag utan vare sig erfarenhet eller utbildning, där erfarenhet självklart väger tyngst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Min far slutade skolan vid 15år och han klarade sig bra, men farfar slutade ännu tidigare och detsamma gäller honom. Jag tror de flesta här har förfäder som var i samma sits.

Vad jag menar med detta är att tiderna förändrats, de senaste 10åren har det skett stora förändringar. Idag är en civilingenjör en gröngöling som knappt har slutat med blöjor och får inte ovanligtvis ett helskotta när de börjar på jobbet och ska göra sina hundår.
Detsamma gäller också seniorer, det är fruktansvärt mycket gnällande på att de ej presterar tillräckligt bra och att de är ersättningsbara.

Så att folk klarade sig bra utan utbildning för 10år sedan är irrelevant information för hur folk klarar sig idag.

Uttgångspunkten bör sedan vara vilka val man tror är bäst för en, där beroende på vad man har för förutsättningar kan göra olika val. Att hoppa av gymnasiet ställa upp i Idol och få en miljoninkomst kan vara rätt val för någon, det betyder dock inte att det inte att det är något som fungerar för alla.

Tar vi IT så glöm att komma in större IT-bolag utan vare sig erfarenhet eller utbildning, där erfarenhet självklart väger tyngst.

Jag skulle säga att IT är ett av de lättare områdena att klara sig utan någon utbildning, jag har jobbat åt flera stora bolag såsom Sony-Ericsson, Volvo IT, Volvo Cars med flera.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Jag skulle säga att IT är ett av de lättare områdena att klara sig utan någon utbildning, jag har jobbat åt flera stora bolag såsom Sony-Ericsson, Volvo IT, Volvo Cars med flera.

Utbildning ja, men inte erfarenhet. Att få erfarenhet idag är inte det lättaste då inte ens folk med relevant utbildning får hundgörat. Och även det som förr var enkelt är idag inte lika lätt, liksom sharepoint, virtualisering, redundanta databasservar och liknande som du troligen dagligen arbetar med är inget som vanliga 15 åringar är grymma på.
För varje år blir det bara mer och mer som man ska kunna, vilket innebär att fler företag lejer bort tjänsterna även om de har teknisk kunnigt folk. För att t.ex. vara ett sharepoint geni bör man arbeta dagligen med det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Utbildning ja, men inte erfarenhet. Att få erfarenhet idag är inte det lättaste då inte ens folk med relevant utbildning får hundgörat. Och även det som förr var enkelt är idag inte lika lätt, liksom sharepoint, virtualisering, redundanta databasservar och liknande som du troligen dagligen arbetar med är inget som vanliga 15 åringar är grymma på.

Då är jag med Alla jobb/erbjudanden jag fått är bara baserat på erfarenhet - så visst är det så.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Gymnasiet är lite som dagens grundskola, du kan jobba med något helt annat än det du gjorde i skolan, men många arbetsgivare undrar lite varför man inte "gått klart skolan", lite som att ha körkort också.. (meriterande även om du inte behöver det helt nödvändigt för jobbet)

Är man trött på skolan eller har svårt att orka med skolan så ska man ändå ha klart för sig att verkligheten på en arbetsplats kan vara brutalt mycket tuffare - om man vill gå uppåt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Gratis utbildning. Chansen att få arbete ökar radikalt.

Skippa? Hör på dig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Jag hoppade av gymnasiet på hösten sista året. (2010) har jobbat på ålderdomshem i 2år och nu som bilmekaniker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En gymnasieutbildning är nödvändig, tror jag, för att kunna tjäna bra men framför allt för att kunna relatera till samhället på ett fullgott sätt. Ha koll på vad som sker i politik, historia, i världen, nåt grundläggande om olika kulturer, filosofier, liksom något om kemi, biologi och fysik.

Jag är lika övertygad om att en universitetsutbildning inte är nödvändig för att tjäna bra med pengar. En halvbra hantverkare, till exempel, kommer att ha tjänat en miljon i netto innan en annan person har hunnit ta sin master (då med 300k i studieskulder), och även då är deras löner troligtvis inte lika. Vill man tjäna pengar tror jag att man ska ta ett halvbra jobb efter gymnasiet, bara nåt som drar in pengar. På fritiden lära sig allt om börsen. Efter ett tag, kanske ett år eller två, kommer tiden som man investerar i att lära sig om aktier att ge högre avkastning än ett vanligt arbete. En timma i arbete kanske ger 150-300spänn. Det kommer en brytpunkt rätt tidigt när det krävs en svinigt liten uppgång på börsen för att tjäna in samma slantar.
För min egen del drog jag in 55k eller nåt på att jobba heltid hela sommaren, säg 500 timmar. Parallellt med det lade jag ner 20-30h på att forska om aktier. Det betydde för mig, konkret, att jag vissa dagar tjänade på ett musklick vad som annars skulle tagit mig tio timmar att knega fram. Om man har en större portfölj, säg 500k-1kk (inte alls orealistiskt), så blir det relativt sätt ännu mindre lönsamt att arbeta manuellt. Givetvis så är det så att börsen i höst har varit bananas, men jag tror att en solid kunskap om olika marknader (biotech, exempelvis, påverkas inte så mycket av nedåtkonjunkturer) gör att man kan mitigata sånt.

Jag pluggar ändå på universitet, sedan 8-9 år tillbaka. Varför? Därför att pengar bara är ett medel till något annat. I mitt fall är pengar medel till forskning och studier. För många är universitetet inte bara en väg till "högre inkomst" (jag tror inte det stämmer), utan till vad de vill göra. Dessutom, om man vill ha svinigt mycket pengar så tror jag att universitetet återigen blir nödvändigt. För man kommer inte att funka i vissa "högre" sammanhang om man inte är lite bildad. Att sitta på tiotals miljoner och uppfattas som obildad (yokeli-dokeli) ger färre opportunities än vad det skulle göra om du hade samma summa pengar och uppfattas som intelligent. Det är så världen funkar.

Jag vet inte vad du har för ambitioner eller vad du vill. Men jag tycker att gymnasiet är absolut grundläggande. Universitetet är bra om du vill uppnå något särskild med utbildningen (eg. "brinner för nåt"), eller så. Vill du tjäna pengar finns det betydligt bättre vägar, såvida du inte vill bli miljardär.

Permalänk
Medlem

fesoj: Den taktiken funkar rätt bra om man lägger ner tid, och håller i det och absolut inte ger sig. Ska försöka sätta mig in i det med aktier också.

En polare som är runt 30 år knegar på med en hantverkaryrke, men han har köpt lägenhet vid södermalm, har en rätt skaplig portfölj m.m. Men då har han slitit med det sen han var 18.

Så nej inkomsten är absolut inte allt, visst hjälper det till, men man kan uppnå mycket ändå utan en lön på 50 000kr månaden.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av fesoj:

En gymnasieutbildning är nödvändig, tror jag, för att kunna tjäna bra men framför allt för att kunna relatera till samhället på ett fullgott sätt. Ha koll på vad som sker i politik, historia, i världen, nåt grundläggande om olika kulturer, filosofier, liksom något om kemi, biologi och fysik.

Jag är lika övertygad om att en universitetsutbildning inte är nödvändig för att tjäna bra med pengar. En halvbra hantverkare, till exempel, kommer att ha tjänat en miljon i netto innan en annan person har hunnit ta sin master (då med 300k i studieskulder), och även då är deras löner troligtvis inte lika. Vill man tjäna pengar tror jag att man ska ta ett halvbra jobb efter gymnasiet, bara nåt som drar in pengar. På fritiden lära sig allt om börsen. Efter ett tag, kanske ett år eller två, kommer tiden som man investerar i att lära sig om aktier att ge högre avkastning än ett vanligt arbete. En timma i arbete kanske ger 150-300spänn. Det kommer en brytpunkt rätt tidigt när det krävs en svinigt liten uppgång på börsen för att tjäna in samma slantar.
För min egen del drog jag in 55k eller nåt på att jobba heltid hela sommaren, säg 500 timmar. Parallellt med det lade jag ner 20-30h på att forska om aktier. Det betydde för mig, konkret, att jag vissa dagar tjänade på ett musklick vad som annars skulle tagit mig tio timmar att knega fram. Om man har en större portfölj, säg 500k-1kk (inte alls orealistiskt), så blir det relativt sätt ännu mindre lönsamt att arbeta manuellt. Givetvis så är det så att börsen i höst har varit bananas, men jag tror att en solid kunskap om olika marknader (biotech, exempelvis, påverkas inte så mycket av nedåtkonjunkturer) gör att man kan mitigata sånt.

Jag pluggar ändå på universitet, sedan 8-9 år tillbaka. Varför? Därför att pengar bara är ett medel till något annat. I mitt fall är pengar medel till forskning och studier. För många är universitetet inte bara en väg till "högre inkomst" (jag tror inte det stämmer), utan till vad de vill göra. Dessutom, om man vill ha svinigt mycket pengar så tror jag att universitetet återigen blir nödvändigt. För man kommer inte att funka i vissa "högre" sammanhang om man inte är lite bildad. Att sitta på tiotals miljoner och uppfattas som obildad (yokeli-dokeli) ger färre opportunities än vad det skulle göra om du hade samma summa pengar och uppfattas som intelligent. Det är så världen funkar.

Jag vet inte vad du har för ambitioner eller vad du vill. Men jag tycker att gymnasiet är absolut grundläggande. Universitetet är bra om du vill uppnå något särskild med utbildningen (eg. "brinner för nåt"), eller så. Vill du tjäna pengar finns det betydligt bättre vägar, såvida du inte vill bli miljardär.

Man behöver inte ägna sig åt aktier för att tjäna bra med pengar direkt från gymnasiet. På mitt sommarjobb som driftstekniker i industrin tjänade jag ungefär vad jag kan förvänta mig att få i ingångslön som civilingenjör. Däremot ser min löneutveckling över tid annorlunda ut och en civilingenjör slipper jobba skift. Så är målet att får en helt ok månadslön klarar man sig helt klart utan gymnasium om man är beredd att ta ett mer fysiskt påfrestande jobb. Däremot kommer någon som bara läst gymnasiet inte jobba med samma saker som någon som har en bra universitetsutbildning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesoj:

En gymnasieutbildning är nödvändig, tror jag, för att kunna tjäna bra men framför allt för att kunna relatera till samhället på ett fullgott sätt. Ha koll på vad som sker i politik, historia, i världen, nåt grundläggande om olika kulturer, filosofier, liksom något om kemi, biologi och fysik.

Av det du tar upp är endast samhällskunskapen obligatorisk. Så jag säger nej och pekar på mig själv då jag varken har läst historia eller biologi men tycker mig ändå ha koll.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Läser om flera som har lite svårt och kanske även ångest över vilka val man ska göra inför gymnasie, högskola eller universitet.

Samtidigt som man ser många vilka ej läst fullständig grundskola ens men ändå lyckats ta sig uppåt på karriärstegen.

Har vi några här som skippat skolan och börjat jobba? Har ni funderat på om en utbildning hade förändrat eran arbetssituation något nämnvärt?

Eller tvärtom ni som lagt åtskilliga år på utbildning men sitter arbetslösa?

Du måste ju precisera vad som innebär att lyckas för dig. Genomsnittlig lön med ett jobb som man tycker är rätt trevligt?

Känner nog bara en som lyckats bli rik utan ens ha gått gymnasiet men då har ju majoriteten idag en eftergymnasial utbildning. De flesta andra har ju klättrat inom någon bransch där de akademiska "meriterna" möjliggjort att de fått en chans till en början. Bara ett fall där jag vet att det var hans kunskaper inom ett specifikt ämne som gjorde att han senare kunde skapa ett nischat men mycket framgångsrikt företag.
Rik i detta sammanhang blir ju 7-8 siffriga tillgångar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Min tanke om det hela:

Visst kan du klara dig kalasbra utan skolan, men chansen måste väl vara ganska så liten?
Jag är av uppfattningen att de som lyckas utan utbildning får vara ena riktigt driftiga smarta jävla individer som inte ger upp och har en massa idéer och tankar att testa. Så gemene latmask som inte orkar plugga ska inte inbilla sig att skolan inte behövs.

Långt ifrån alla som hoppar av skolan kommer att skapa nya Microsoft, Apple, Spotify, Blondinbella "enterprise" eller vad man nu vill, istället är det säkerligen många som istället hamnar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Tänk själv, dom som hoppade av efter högstadiet, hur gick det sen? Inte bra för de jag minns iaf. Finns ju en anledning varför det satsas så mycket på utbildning.

TLDR:
Allt är möjligt, men underskatta inte en bra utbildning. Är du själv som individ tillräckligt driftig för att fixa allt helt själv? Har du varit det hitills i livet? Om inte tror jag inte att du kommer att börja nu.
(observera att "du" här menas till den som läser texten, inte TS)

Eftersom vi har gratis utbildning, något som många människor säkerligen skulle sälja sin kropp för så är det bara dumt att tacka nej. Risken är ju så stor att man begår ett gigantiskt misstag som man inte kan ångra, så nej, för helvete, skippa inte skolan.

Permalänk
Föredetting

Min erfarenhet är att man får jobb på kontakter, och att folk som studerar för mycket och för länge istället blir bortkopplade från verkligheten och börjar typ rösta på Miljöpartiet eller liknande.

I mitt fall handlade det mest om att börja i tid, jag har haft diverse jobb inom IT sedan jag var 16 och har ett kontaktnät som inte är så dumt. Jag har förvisso gått i gymnasiet (jag var där flera gånger), men i mitt fall gav det inte speciellt mycket användbart.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Min erfarenhet är att man får jobb på kontakter, och att folk som studerar för mycket och för länge istället blir bortkopplade från verkligheten och börjar typ rösta på Miljöpartiet eller liknande.

Tja, det stämmer ju att många får jobb genom kontakter. Däremot är det ju också frekvent så att man får kontakterna genom utbildningen - genom praktik, arbetsmarknadsdagar, studiekamrater, lärare, examensarbeten eller liknande. Tittar man på sysselsättningsstatistiken är det ett tydligt mönster att andelen arbetslösa inom en given grupp ökar i takt med att utbildningsnivån minskar. Även längden på arbetslösheten följer samma mönster.

Vad du menar med bortkopplad från verkligheten vet jag inte, om du inte försöker påstå att man blir psykiskt sjuk av studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Vad du menar med bortkopplad från verkligheten vet jag inte, om du inte försöker påstå att man blir psykiskt sjuk av studier.

Man kan bli "förläst" som det brukar heta i vissa kretsar bland lågutbildade ute på vischan.

Skrivet av Meantek:

I mitt fall handlade det mest om att börja i tid, jag har haft diverse jobb inom IT sedan jag var 16 och har ett kontaktnät som inte är så dumt. Jag har förvisso gått i gymnasiet (jag var där flera gånger), men i mitt fall gav det inte speciellt mycket användbart.

Nej, gymnasiet är oftast på alldeles för låg nivå för att ge något i sig självt. Dess enda syfte är att ge förkunskaper så att man kan börja studera på riktigt på högskolan. Har man inte tänkt gå på högskolan så kommer man att lära sig otroligt mycket mer genom ambitiösa självstudier i ett visst ämne än att gå på gymnasiet.
Dock ses det idag som nästan nödvändigt att gå gymnasiet av de flesta arbetsgivare för att garantera någon sorts allmänbildning och lägstanivå, oavsett om det i praktiken behövs för jobbet eller inte.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.