be quiet! KRAFT 600W - Bra eller skit?

Permalänk
Medlem

be quiet! KRAFT 600W - Bra eller skit?

Tjenare, snart klar med det som ska inhandlas till mitt dator bygge... Jag var tvungen att "snåla" lite med vissa saker och nättagget fick bli detta: http://www.inet.se/produkt/5315304/be-quiet-kraft-600w

Är det ren skit eller kommer den att fungera bra, har googlat och tittat runt men hittar inget :/

Tack på förhand

Permalänk
Entusiast

Nätagg som kostar 1kr/W eller mindre är aldrig bra om man säger så men visst fungerar det under en kort tidsperiod.

Här har du i alla fall ett matnyttigt test på budgetagg som Sweclockers har gjort där bland annat Be Quiet's KRAFT-serie finns med
http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Eftersom Corsair's CX 500M var modulärt och vann på alla andra punkter så är det agget jag valde åt en polares budgetbygge och det har fungerat ypperligt hittills, inte högljutt och modulärt är bara för gött i den prisklassen!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fungera kommer den nog att göra, men hur bra den fungerar är en helt annan sak.
Jag har hört negativt om KRAFT serien, (den skulle ju vara speciellt för nordiska marknaden), känns som om Tyskarna vill förolämpa oss lite där.

Men jag vet inte, någon som har ett sådant nätaggregat kan ju berätta lite.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fungera kommer den nog att göra, men hur bra den fungerar är en helt annan sak.
Jag har hört negativt om KRAFT serien, (den skulle ju vara speciellt för nordiska marknaden), känns som om Tyskarna vill förolämpa oss lite där.

Men jag vet inte, någon som har ett sådant nätaggregat kan ju berätta lite.

Hoppas på att någon som har ett sådant nätagg kan dyka upp här och skriva lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nätagg som kostar 1kr/W eller mindre är aldrig bra om man säger så men visst fungerar det under en kort tidsperiod.

Här har du i alla fall ett matnyttigt test på budgetagg som Sweclockers har gjort där bland annat Be Quiet's KRAFT-serie finns med
http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Eftersom Corsair's CX 500M var modulärt och vann på alla andra punkter så är det agget jag valde åt en polares budgetbygge och det har fungerat ypperligt hittills, inte högljutt och modulärt är bara för gött i den prisklassen!

Tack, ska kika på det

Permalänk
Medlem

Det fick bra produkt av sweclockers.
Ett OK agg helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Kanske är stor skillnad på kraft och vanliga men kör med Be-Quiet 630W och den är knäpptyst och svettas varken med mitt nuvarande 780 eller med mina gamla 2x670.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Det inehåller skräp kondingar (capXon) som inte kommer hålla länge i övrigt så verkar det vara ett nästan hyfsat nätagg (dvs mäter hyfsat när det är NYTT hur det mäter efter 1år är en helt annan sak).
Dock så är ju corsiars cx M serien bättre på ALLA punkter (tex att det mäter bättre än kraft när det är nytt men även här hur det mäter efter 1år är en helt annan sak) förutom att även det inehåller samma capXon skräp kondingar.

Med andra ord CX M serien är ett bättre köp än Kraft MEN inga av dessa är "bra" nätagg då dom som sagt har skräp kondingar som kan hålla allt ifrån ett par månader till 2-3år.
Över 2-3år får ses som ett STORT plus.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Du försöker spara på helt fel del !

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Med andra ord CX M serien är ett bättre köp än Kraft MEN inga av dessa är "bra" nätagg då dom som sagt har skräp kondingar som kan hålla allt ifrån ett par månader till 2-3år.
Över 2-3år får ses som ett STORT plus.

Lite konstigt att det inte är en stor shitstorm runt CX aggen då serien släpptes för några år sedan.
Måste ju vara tusentals agg som lever på sista veckan enligt din bedömning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Lite konstigt att det inte är en stor shitstorm runt CX aggen då serien släpptes för några år sedan.
Måste ju vara tusentals agg som lever på sista veckan enligt din bedömning!

Testa och gör en sökning på support sidan efter CX så kommer du hitta ganska många trådar där dom aggen är inblandade, när kondingar börjar på ge upp så kan det uppstå skumma fel som inte alldeles säkert är ett tecken på att nätagget är boven i dramat.

Men vi lever i en demokrati och var och en gör sitt val när det gäller komponenter men enligt mig är det ganska tokigt att spara pengar på just nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Testa och gör en sökning på support sidan efter CX så kommer du hitta ganska många trådar där dom aggen är inblandade, när kondingar börjar på ge upp så kan det uppstå skumma fel som inte alldeles säkert är ett tecken på att nätagget är boven i dramat.

Men vi lever i en demokrati och var och en gör sitt val när det gäller komponenter men enligt mig är det ganska tokigt att spara pengar på just nätagget.

Hittat mer trådar med problem om AX serien än CX så något måste ju vara okej med den.
Hoppade man bara över dom två första versionerna som faktiskt hade problem så fungerar dom ju bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hittat mer trådar med problem om AX serien än CX så något måste ju vara okej med den.
Hoppade man bara över dom två första versionerna som faktiskt hade problem så fungerar dom ju bra.

Ja det finns ju ett uttryck, även en blind höna... Men hur länge fungerar CX serien innan felen uppkommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja det finns ju ett uttryck, även en blind höna... Men hur länge fungerar CX serien innan felen uppkommer...

Enligt posten ovan om man inte har problem efter 3år så har man tur, så..

Permalänk
Medlem

Snåla in på det som ska driva din dator , bra tänkt ... eller?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Men enligt mig är det ganska tokigt att spara pengar på just nätagget.

Jovars jag är av samma åsikt, och generellt för vår typ av val verkar vara riktigt feta nätaggregat, då vi båda har Corsair AX 1200.
Vem skulle välja en 75hk bensinare till en Dodge Ram?
Tydligen många i datorvärlden vad det verkar. :S

http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Lånar tråden, vad tror ni om Cooler Master V1000 på 1000W ?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Avstängd

Tumregeln när det kommer till datorbyggen är ganska enkel. Man ska aldrig snåla med två saker, det ena är nätagget och det andra är moderkortet. Kom ihåg att ett kvalitenätagg håller nog länge för att du ska kunna använda det i kommande byggen.

Skrivet av Rasmusen98:

Lånar tråden, vad tror ni om Cooler Master V1000 på 1000W ?

Har Seasonic som OEM tillverkare. Så det borde hålla bra klass.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Har aldrig varit med om ett agg som havererat, haft kanske 4st olika budget-agg. Det billigaste (300kr) fick ett läskigt klickande ljud efter några år, men det var det värt! Jag, och även en del jag känner, måste ju haft en fruktansvärd tur som klarAr oss fint med budget...

Till TS: lycka till, det blir bra oavsett!

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShockCore:

Har aldrig varit med om ett agg som havererat, haft kanske 4st olika budget-agg. Det billigaste (300kr) fick ett läskigt klickande ljud efter några år, men det var det värt! Jag, och även en del jag känner, måste ju haft en fruktansvärd tur som klarAr oss fint med budget...

Till TS: lycka till, det blir bra oavsett!

Då har du haft fruktansvärt med tur. Budgetagg för säg 300:- är inget jag skulle ens ha i närheten av min dator. Kom ihåg att det bara behövs så lite för att nätagget ska ta med sig datorn. Ju billigare agget är ju mer budgetkomponenter är i det och ju större risk är det att han kan skada datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Tumregeln när det kommer till datorbyggen är ganska enkel. Man ska aldrig snåla med två saker, det ena är nätagget och det andra är moderkortet. Kom ihåg att ett kvalitenätagg håller nog länge för att du ska kunna använda det i kommande byggen.

Har Seasonic som OEM tillverkare. Så det borde hålla bra klass.

Ok, så ett sådant och sabertooth 990fx skulle vara bra som moderkort?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

XFX 550w under en femhunka är väl cheap i sammanhanget:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=846234

Eller är det för lite pulver i den?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Kanske är stor skillnad på kraft och vanliga men kör med Be-Quiet 630W och den är knäpptyst och svettas varken med mitt nuvarande 780 eller med mina gamla 2x670.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Kör med detta agg med! bästa agget jag har haft i en dator faktiskt! aldrig hört det varvat upp eller gett ifrån sig ett svagt brus ens.
Kommer bara köpa dessa agg hädanefter.

Skönt att sitta med en knäpptyst burk nuförtiden

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Fungera kommer den nog att göra, men hur bra den fungerar är en helt annan sak.
Jag har hört negativt om KRAFT serien, (den skulle ju vara speciellt för nordiska marknaden), känns som om Tyskarna vill förolämpa oss lite där.

Men jag vet inte, någon som har ett sådant nätaggregat kan ju berätta lite.

Hi, don't worry our intention is definitely not a bad one.

Skrivet av grizzly666:

Det inehåller skräp kondingar (capXon) som inte kommer hålla länge i övrigt så verkar det vara ett nästan hyfsat nätagg (dvs mäter hyfsat när det är NYTT hur det mäter efter 1år är en helt annan sak).

Hi, you can't really say they don't last.

be quiet! sells power supplies for over a decade now and we didn't have a single power supply failing because of its capacitors. There have been surely problems in the past with other brands but even there it was hardly the capacitor itself but rather a whole lot of bad circumstances. Don't read badcaps too much, it's not always right what's written there. Taiwanese companies aren't stupid, they are close to Japanese caps for a long time already. Oh and btw, Japanese caps are also just made in China.

Chris

Visa signatur

be quiet! on Facebook - Youtube - Homepage

Permalänk
Medlem

Be-Quiet har gjort en kostnadsoptimerad variant av ett FSP-bygge. Kondingarna är billiga, fläkten sämre än de Protechnic (SilentWings) dom brukar köra med + att fläktkurvan är aggresiv med tydligt fläktljud som följd.. och prestandan är ett snäpp lägre än vad det brukar vara på BQ's "normala" agg.. Bara två års garanti enl. Inets hemsida, det är ganska snålt om man jämför med dom flesta andra konkurrenterna.
Sen skippar dom 80-plus certifiering så blir det ingen extra kostnad där heller, för att ge ett ganska lågt pris till slutkunden.

Dom där kanske håller ett tag om dom får gå snällt och svalt.. But who knows.

Jag hade själv aldrig köpt ett.. Men det är bara min personliga åsikt.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

Hi, don't worry our intention is definitely not a bad one.

Hi, you can't really say they don't last.

be quiet! sells power supplies for over a decade now and we didn't have a single power supply failing because of its capacitors. There have been surely problems in the past with other brands but even there it was hardly the capacitor itself but rather a whole lot of bad circumstances. Don't read badcaps too much, it's not always right what's written there. Taiwanese companies aren't stupid, they are close to Japanese caps for a long time already. Oh and btw, Japanese caps are also just made in China.

Chris

If you trust your caps so much, then why only 2 years warranty?!
How about you send some Kraft! models for review over at JonnyGuru or HardOCP. When I see some proper reviews I'll put more trust into what the manufacturers claim..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

If you trust your caps so much, then why only 2 years warranty?!
How about you send some Kraft! models for review over at JonnyGuru or HardOCP. When I see some proper reviews I'll put more trust into what the manufacturers claim..

Tell you a secret, warranty is about the fan, not the caps.

Oh and as you mentioned JonnyGuru. Look how Jonny magically changed his mind about caps. Before trashing it and since he works for Corsair and sees that suddenly you have budgets to fight with, Chinese caps are okay

If you want the best, please go ahead and pay for the best. But this is something people like you seem to forget, YOU dont buy a hundred thousand power supplies. There are more people out there with a different opinion. If you have a good budget, go ahead and buy a PSU that is great from every angle. But not everyone is able to spend 1-2000 SEK for a PSU.

Chris

EDIT:

Skrivet av lacrits:

Sen skippar dom 80-plus certifiering så blir det ingen extra kostnad där heller, för att ge ett ganska lågt pris till slutkunden.

It doesnt have 80 PLUS because it's 230V only
But the higher wattage models are close to Gold level.

Visa signatur

be quiet! on Facebook - Youtube - Homepage

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmusen98:

Ok, så ett sådant och sabertooth 990fx skulle vara bra som moderkort?

Sabertooth brukar vara bra grejor det med.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

Hi, don't worry our intention is definitely not a bad one. Chris

It´s calmly it´s was most kidding from my side,:D
it´s good of you, when you translate our Swedish words, in to German/English, and answer here on the forum.
I took a look on your PSU, Dark Power Pro 1200w, and compared it with other PSU, and it was very quiet under load.
So next time, when i build a 100% water cooled computer, i buy that unit.
but here i lied, because the psu is not watercooled. :/

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det enda jag har från BeQuiet! är CPU-kylare och är riktigt nöjd med den. Den andas kvalitè och verkar vara gedigen, men visst det är ingen budget version. Jag har svårt att tänka mig att tyskarna skulle riskera sitt rykte genom att släppa en dålig budget version.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200