AMD blickar mot 20 nanometer och 3D-transistorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du står för personangreppen.

Men denna diskussion verkar inte leda någonvart eftersom du hela tiden försöker med samma argument gång på gång och det argumentet är att jag inte har något argument. Okej.. En sista fråga. Vad har du gett för källor som motbevisar mitt påstående? Du tog upp HD5870. Men sen då? Har du bevisat att Nvidia (eller något annat företag i dess ställning) INTE skulle ta ut överpriser om de kunde? Det mesta som kommit från dig är att du kallar mig för Fanboy och "Jävla skogsmulle". Men förutom det så innehåller dina kommentarer mindre bevis och mer påpekade på ett faktafel jag hade och sedan hur mitt argument inte håller TROTS att du inte kommit med något ALLS som motbevisar det. Du kallar mig för ett fanboy men jag kommer iaf upp med källor som stödjer mitt argument (Att Nvidia är dyrare tex.) medan du inte kommit upp med något.. Och du påstår ATT JAG ändrar argument? Du är ju för rolig.

Denna diskussion har tagit upp för mycket plats och jag har insett att försöka diskutera med dig är som att försöka få en vägg att inse att den står i vägen.

Ha en god kväll och försök komma med mindre påhopp nästa gång.

Du skrev att jag inte är kapabel till att tolka det du skriver på ett korrekt sätt. Vilket betyder att du angriper mig som person = personangrepp.
Precis, jag har använt samma argument hela tiden då jag försöker diskutera det som jag först citerade dig för. Sedan är det Du som har försökt att dra in andra saker som inte hade med saken att göra. Jag har aldrig påstått att inget företag skulle försöka ta ut överpriser om de kunde, så jag vet inte riktigt vad du svamlar om nu. Det mesta jag har skrivit har alltså handlat om att du är en fanboy eller skogsmulle? Det var ett intressant påstående. (Det var du som skrev det, inte jag) Det var jag som gav dig länkar med priser på 5-6 olika kort. Hahaha. Ja, jävlar...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Du skrev att jag inte är kapabel till att tolka det du skriver på ett korrekt sätt. Vilket betyder att du angriper mig som person = personangrepp.
Precis, jag har använt samma argument hela tiden då jag försöker diskutera det som jag först citerade dig för. Sedan är det Du som har försökt att dra in andra saker som inte hade med saken att göra. Jag har aldrig påstått att inget företag skulle försöka ta ut överpriser om de kunde, så jag vet inte riktigt vad du svamlar om nu. Det mesta jag har skrivit har alltså handlat om att du är en fanboy eller skogsmulle? Det var ett intressant påstående. (Det var du som skrev det, inte jag) Det var jag som gav dig länkar med priser på 5-6 olika kort. Hahaha. Ja, jävlar...

Någon borde slå upp ordet personangrepp...

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Entusiast

Bara för att jag har tråkigt kastar jag lite bensin på detta lilla flame war och påpekar att Nvidia har haft rekordet för dyraste grafikkort för spel sedan åtminstone 2007 då de släppte 8800 Ultra för 800 USD. De slog sedan sitt egna rekord fem år senare med GTX 690 som gick på 999 USD. Detta rekord tangerades ett halvår senare med Titan som även det gick på 999 USD.

Så, nu tänker jag gå och gömma mig igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Någon borde slå upp ordet personangrepp...

Tack, det samma! (Jag tog mig friheten att göra det åt dig)

"Ad hominem-argument är ett osakligt argument och därmed ett argumentationsfel eller felslut inom retoriken som handlar om en argumentatörs karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan. Ett ad hominem-argument kan antingen vara ett personangrepp eller ett genetiskt argument. Personangrepp har ofta syftet att nå psykologiskt övertag över motståndaren och få denne på defensiven i debatten."

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du glömmer att Phenom II lanserades som en succe emot en då överprisad LGA1366 marknad. Detta gjorde att AMD lyckades hålla en prestanda per krona nivå som Intel hade svårt att hänga med i. Detta gjorde även att Intel "tvingades" släppa 1156 och sedan 1155 socketen. Detta tog dock Intel över nästan ett halvår. Så att påstå att Intel varit totalt överlägsna sedan C2D och C2Q är inte sant.

Överprisad? Så du menar verkligen en entusiast plattform ska vara billigare än Phenom II. Du tänker riktigt bra. Det var AMD som aldrig kunde ge svar mot LGA1366 och Intel behöll sina höga priser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Överprisad? Så du menar verkligen en entusiast plattform ska vara billigare än Phenom II. Du tänker riktigt bra. Det var AMD som aldrig kunde ge svar mot LGA1366 och Intel behöll sina höga priser.

LGA1366 var en överprisad plattform ja. Den försvann halvhyfsat snabbt också och ersattes senare av LGA2011 plattformen. Och Nej. Jag menar inte att den skulle vara billigare än PII men när ett moderkort kostar nästan mer än själva CPU:n då är det något fel eller hur? Gav de som inte hade råd med LGA1366 en alternativ och PII var den senaste riktigt framgångsrika processorn från AMD. Sedan lanserade de floppen som gick under namnet Bulldozer som sedan uppdaterades till Piledriver. Det roliga är att PII fortfarande presterar bättre än Bulldozer/Piledriver per kärna. LGA1366 skulle jag inte ens kalla en entusiastplattform eftersom dess plattform inte erbjöd något exklusivt som skulle höja priset utan vara bara en dyr plattform.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

LGA1366 var en överprisad plattform ja. Den försvann halvhyfsat snabbt också och ersattes senare av LGA2011 plattformen. Och Nej. Jag menar inte att den skulle vara billigare än PII men när ett moderkort kostar nästan mer än själva CPU:n då är det något fel eller hur? Gav de som inte hade råd med LGA1366 en alternativ och PII var den senaste riktigt framgångsrika processorn från AMD. Sedan lanserade de floppen som gick under namnet Bulldozer som sedan uppdaterades till Piledriver. Det roliga är att PII fortfarande presterar bättre än Bulldozer/Piledriver per kärna. LGA1366 skulle jag inte ens kalla en entusiastplattform eftersom dess plattform inte erbjöd något exklusivt som skulle höja priset utan vara bara en dyr plattform.

Överprisat plattform bara för att AMD inte kunde konkurrera. Det är samma sak med LGA 2011 där AMD inte kan konkurrera heller.. Ja, sjävklart ska den vara överprisad men plattformen ger också mycket bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Överprisat plattform bara för att AMD inte kunde konkurrera. Det är samma sak med LGA 2011 där AMD inte kan konkurrera heller.. Ja, sjävklart ska den vara överprisad men plattformen ger också mycket bättre prestanda.

Självfallet och det bevisar problemen som uppkommer om någon har för stor andel på marknaden. I Intels fall så verkar de inte lägga ut så pass mycket energi på att få ut prestandan längre utan det handlar om 10% kanske gentemot förra serien. Nvidia däremot sätter enorma priser när de får ett övertag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Ja, detta. Intel har varit ok på sista tiden. NVIDIA gillar dock verkligen att höja rejält om de ligger före. Nu när 290X och allt släpps så händer de grejer.

Precis! Det passar mig perfekt, som av nyfikenhet bygger ny dator varje år - i februari är det dags igen för lite terapi

Visa signatur

NES.

Permalänk

Många missar mycket.
Säljer det åt konsumenterna så är det värt det.

Så varför köper folk Titan och LGA2011? För att det är värt det för _dem_.

Pris och efterfrågan mina damer och herrar. En dag i tiderna köpte jag ett HD4870X2 och det är ett av mina sämsta köp någonsin, eftersom jag köpte en 30"-skärm straxt efter. (Som är det bästa IT-relaterade köpen för mig, någonsin. Waiting for 4k.)

Bla-bla-bla osv. etc.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Självfallet och det bevisar problemen som uppkommer om någon har för stor andel på marknaden. I Intels fall så verkar de inte lägga ut så pass mycket energi på att få ut prestandan längre utan det handlar om 10% kanske gentemot förra serien. Nvidia däremot sätter enorma priser när de får ett övertag.

Vänta nu lilla vännen, när 7970 kom var det dyrt, och 680 kom ut på $50USD under AMDs pris. Alltså, ditt kära AMD tog överpris och Nvidia prispressade. Men det spelar ingen roll vad någon här säger, det finns vissa typer av människor som aldrig kommer fatta det ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Vänta nu lilla vännen, när 7970 kom var det dyrt, och 680 kom ut på $50USD under AMDs pris. Alltså, ditt kära AMD tog överpris och Nvidia prispressade. Men det spelar ingen roll vad någon här säger, det finns vissa typer av människor som aldrig kommer fatta det ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

HD7970 prispressades när GTX 680 släpptes ja. Däremot så prispressades HD7970 så fort som GTX 680 släpptes pga. innan dess var de först ut. Detta är normalt. Däremot så låg GTX 680 på 4500:- länge och väl. Trots att man stundtals presterade sämre än HD7970 Ghz edition. Sedan mitt kära AMD? Snälla.. Läs mina kommentarer fullt ut och kom tillbaka sen. Hur förklarar du att GTX 680 låg nästan 1000:- dyrare än HD7970 Ghz edition under stora delar av 2012 trots att det stundtals presterade exakt identiskt? Är det att prispressa AMD fullt ut?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Du har ändrat ditt argument hela tiden så det börjar bli väldigt svårt att ta dig på allvar. Nu är det alltså en tolkningsfråga istället? xD Haha, förlåt, men du är bra rolig.

Men jämför lanseringspris när en tillverkare haft 30% övertag eller mer.

När AMD haft stort övertag:
HD 5870
HD 7970

När nVidia haft stort övertag:
8800 Ultra
GTX Titan

Jämför också prissättning på 4870 vs GTX 280 och 6970 vs GTX 580. Där nVidia också haft ett visst övertag.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så var 7970 ungefär lika överlägset som titan när det släpptes, och ända tills dess att nvidia släppte 680 (några månader). Men inte tog man ut i närheten av samma priser? Var väl typ 5500 i absoluta början för att sedan stadigt sjunka..? Att nvidia har en högre standardprissättning än amd är för mig ganska uppenbart om man kollar på släppen som gjorts de senaste åren.. Det är också ett ganska logiskt sätt att försöka vinna marknadsandelar, få ut en bra produkt och behålla ett bra pris, så det passar ju den som har mindre del av marknaden..