Permalänk
Medlem

Varm CPU och brygga på moderkortet

Hej,

Köpte lite nya delar i helgen ,Gigabyte GA-970A-DS3P ,AMD FX 8350 och minnen. Hade igång allt i helgen men märkte inte av något då direkt. Igår så spelade jag lite CS, fick då bluescreens 2 gånger.. Kollade tempsen i biosen när datorn startade om och såg då att CPUn låg på 70 grader. Drog ner hwmonitor och körde lite belastningstest, temperaturen på nordbryggan och CPU gick upp över 80 grader. Valde då att avbryta.

Lossade kylaren och tog bort lite kylpasta, såg ut som om att det var väldigt mycket där. Blev bättre temps på CPU men bryggan blev fortfarande väldigt varm.

På CPUn sitter det en stockkylare, har en annan som jag tänkte jag skulle sätta på. Dock så påverkar den väl inte tempsen på bryggan? Eller är det normala temperaturer?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Hej,

Köpte lite nya delar i helgen ,Gigabyte GA-970A-DS3P ,AMD FX 8350 och minnen. Hade igång allt i helgen men märkte inte av något då direkt. Igår så spelade jag lite CS, fick då bluescreens 2 gånger.. Kollade tempsen i biosen när datorn startade om och såg då att CPUn låg på 70 grader. Drog ner hwmonitor och körde lite belastningstest, temperaturen på nordbryggan och CPU gick upp över 80 grader. Valde då att avbryta.

Lossade kylaren och tog bort lite kylpasta, såg ut som om att det var väldigt mycket där. Blev bättre temps på CPU men bryggan blev fortfarande väldigt varm.

På CPUn sitter det en stockkylare, har en annan som jag tänkte jag skulle sätta på. Dock så påverkar den väl inte tempsen på bryggan? Eller är det normala temperaturer?

Alltså man kan inte lyfta kylaren och ta bort lite och sen sätta dit den igen, du får lätt luftbubblor då som gör att avledningen inte blir så bra. Gör rent med isopropanol, lägg en liten klick kylpasta i mitten och låt kylaren pressa ut pastan.
http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Nordbryggan på Gigabyte brukar bli rätt varm, det är inget att oroa sig för om inte temperaturerna börjar gå över 100C. Vill minnas att Gigabyte sagt 118C som max på tidigare chipsets.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="kerbo;13998220"]Alltså man kan inte lyfta kylaren och ta bort lite och sen sätta dit den igen, du får lätt luftbubblor då som gör att avledningen inte blir så bra. Gör rent med isopropanol, lägg en liten klick kylpasta i mitten och låt kylaren pressa ut pastan.
http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Nordbryggan på Gigabyte brukar bli rätt varm, det är inget att oroa sig för om inte temperaturerna börjar gå över 100C. Vill minnas att Gigabyte sagt 118C som max på tidigare chipsets.[/

Nej jag vet att man inte ska göra det, testade lite snabbt igår bara. skall sätta dit min gamla kylare istället, då kommer även ny kylpasta.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av archie:

Nej jag vet att man inte ska göra det, testade lite snabbt igår bara. skall sätta dit min gamla kylare istället, då kommer även ny kylpasta.

Även DS3 just från gigabyte har kraftigt underdimensionerade kylflänsar på både bryggor och VRM.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan för övrigt säga att jag köpte en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... och vips så ligger allt på bra temps!

En annan fråga. Har dragit ner diverse övervakningsprogram för att kolla temps på moderkort och CPU. jag får väldigt låga temps på CPU i idle i windows. Ligger under 10 grader, har inte så kallt i rummet. går jag ut i bios så ligger den och pendlar mellan 20-30. Har som sagt testat med iaf 4 olika program med samma resultat.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Kan för övrigt säga att jag köpte en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... och vips så ligger allt på bra temps!

En annan fråga. Har dragit ner diverse övervakningsprogram för att kolla temps på moderkort och CPU. jag får väldigt låga temps på CPU i idle i windows. Ligger under 10 grader, har inte så kallt i rummet. går jag ut i bios så ligger den och pendlar mellan 20-30. Har som sagt testat med iaf 4 olika program med samma resultat.

Mycket vanligt på AMD tyvärr, det blir ofta helt galet på idle temp! Ibland kan detta åtgärdas med uppdatering av BIOS/UEFI. Normalt borde idle ligga 10-15C över rumstemp. Verkar temp stämma vid belastning så är det ju lugnt å andra sidan för det är ju det enda som betyder något om man skall vara ärlig.

Coretemp, Aida, och HW-monitor. Har du testat några av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Mycket vanligt på AMD tyvärr, det blir ofta helt galet på idle temp! Ibland kan detta åtgärdas med uppdatering av BIOS/UEFI. Normalt borde idle ligga 10-15C över rumstemp. Verkar temp stämma vid belastning så är det ju lugnt å andra sidan för det är ju det enda som betyder något om man skall vara ärlig.

Coretemp, Aida, och HW-monitor. Har du testat några av dem?

jag har testat Coretemp och HW-monitor, kommer inte ihåg vad de andra hette just nu..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb