Permalänk
Medlem

Stativ + kulled, ca 1-2kkr

Kan detta måhända vara ett vettigt köp?

http://hegethorns.e-line.nu/Benro_A2580TBH2_stativkit?id=6931...

Jag tror att jag vill ha så få sektioner som möjligt, hög maxhöjd (150-160 cm iaf) och så låg vikt som är möjligt med övriga krav uppfyllda.

Permalänk

benro gor vettiga stativ, deras design snor mycket fran gitzo vilket knappast ar en dalig sak

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag har en sån och den är mycket trevlig. Bra quick-release till kameran har den också. Man får med 2st quickrelease plattor så man kan ha på 2 kameror eller på kamera och en 70-200 etc. Avtagbara grässpikar med så den passar inomhus/utomhus.. det mesta är helt perfekt och det där stativhuvudet är riktigt bra för fotografik.

Negativt:
- Lite pilligt att försöka låsa benen så dem inte kan göra en bambi med kameran. Behöver skruva fast dem med en sån där insektsnyckel (ingick). På gräs är det inget problem då den står som en artilleripjäs men på blankt golv eller så så kan det bli knepigare.
- Filmar du också? Då får du leta annat stativhuvud

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

Blev en beställning. Tack för input.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LordNerf:

Jag har en sån och den är mycket trevlig. Bra quick-release till kameran har den också. Man får med 2st quickrelease plattor så man kan ha på 2 kameror eller på kamera och en 70-200 etc. Avtagbara grässpikar med så den passar inomhus/utomhus.. det mesta är helt perfekt och det där stativhuvudet är riktigt bra för fotografik.

Negativt:
- Lite pilligt att försöka låsa benen så dem inte kan göra en bambi med kameran. Behöver skruva fast dem med en sån där insektsnyckel (ingick). På gräs är det inget problem då den står som en artilleripjäs men på blankt golv eller så så kan det bli knepigare.
- Filmar du också? Då får du leta annat stativhuvud

Behöver man använda verktyg för att låsa benen så man kan använda det på blankt golv är det ett riktigt skitstativ, utan tvekan. Jag skulle leta efter nåt bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Kanske bara jag som är emot den mittenpelaren så du kan höja och sänka kameran utan att flytta benen. Jag gillar stativ som man kan sänka ner långt ner till marken utan att någonting tar i backen. Väldigt praktiskt vid landskapsfotografering.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Kanske bara jag som är emot den mittenpelaren så du kan höja och sänka kameran utan att flytta benen. Jag gillar stativ som man kan sänka ner långt ner till marken utan att någonting tar i backen. Väldigt praktiskt vid landskapsfotografering.

Jo, att kunna komma nära marken är ju inte fel. Men närmare än vad mittpelaren är hög..? Har svårt att tro att det kommer upplevas som en begränsning, men det återstår att se. Det kanske går att plocka bort den rent av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jo, att kunna komma nära marken är ju inte fel. Men närmare än vad mittpelaren är hög..? Har svårt att tro att det kommer upplevas som en begränsning, men det återstår att se. Det kanske går att plocka bort den rent av.

Det händer väl att man vill komma närmare marken än så för landskap, men det är kanske främst för makro man har nytta av att komma riktigt lågt.
Det borde ju dock, om det inte går att dela mittpelaren, att vända på den och ha kameran hängande under stativet för att komma riktigt lågt. Då går det ju, i praktiken, att komma under marknivå.