pc med, 770 sli, i7 4770k, z87-gd65 med dåliga fps

Permalänk
Medlem

pc med, 770 sli, i7 4770k, z87-gd65 med dåliga fps

Hej
jag har byggt en ny data

Gigabyte gtx 770 sli
moderkort msi z87-gd65 gaming
processor i7 4770 k
ström 1000 w guld
ram minne 16 gb 1600 mhz

Jag få 10700 poäng på 3d mark advanced när jag kör firestrike det är bättre än en titan står det, ändå så kan jag inte köra på high inställning på crysis 3 eller det nya hitaman, jag får mellan 30- 90 fps, kan detta stämma ?
Vad har jag gjort fel ?

Tacksam för svar

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kolla i GPU-z vilken länkhastighet du får på dina PCI-expressportar. Blir datorn för varm?

Har du jämfört dina resultat med t.ex. Sweclockers? Vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kolla i GPU-z vilken länkhastighet du får på dina PCI-expressportar. Blir datorn för varm?

Har du jämfört dina resultat med t.ex. Sweclockers? Vilken upplösning spelar du i?

Jag spelar på det vanliga 1920/1080 jag få kanske kolla om den blir varm när jag kör spelen. men "GPU-z vilken länkhastighet du får på dina PCI-expressportar"
det har jag inte kollat, för jag vet inte riktigt vad det är eller vart jag ens kollar det. men det gör jag väl inne på bios kan jag tänka mig :). jag har ju kollat runt lite på olika sidor, och alla säger ju att 770 sli ska var riktigt jävla bra. men jag kan kolla över sweclockers igen. Men jag börja bli lite trött och sur på detta. jag köpte datan i onsdag och jag har inte fått det till att funka än

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

Hej
jag har byggt en ny data

Gigabyte gtx 770 sli
moderkort msi z87-gd65 gaming
processor i7 4770 k
ström 1000 w guld
ram minne 16 gb 1600 mhz

Jag få 10700 poäng på 3d mark advanced när jag kör firestrike det är bättre än en titan står det, ändå så kan jag inte köra på high inställning på crysis 3 eller det nya hitaman, jag får mellan 30- 90 fps, kan detta stämma ?
Vad har jag gjort fel ?

Tacksam för svar

Skrivet av tcmannen:

Jag spelar på det vanliga 1920/1080 jag få kanske kolla om den blir varm när jag kör spelen. men "GPU-z vilken länkhastighet du får på dina PCI-expressportar"
det har jag inte kollat, för jag vet inte riktigt vad det är eller vart jag ens kollar det. men det gör jag väl inne på bios kan jag tänka mig :). jag har ju kollat runt lite på olika sidor, och alla säger ju att 770 sli ska var riktigt jävla bra. men jag kan kolla över sweclockers igen. Men jag börja bli lite trött och sur på detta. jag köpte datan i onsdag och jag har inte fått det till att funka än

Har du formaterat hårddisken sedan du bytte moderkort?
Har du SLI aktiverat i kontrollpanelen?
Har du senaste grafikkorts-drivrutinerna?

Ladda hem MSI-afterburner och kolla temp, samt ladda hem Core Temp och kika på CPU-tempen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av tcmannen:

Jag spelar på det vanliga 1920/1080 jag få kanske kolla om den blir varm när jag kör spelen. men "GPU-z vilken länkhastighet du får på dina PCI-expressportar"
det har jag inte kollat, för jag vet inte riktigt vad det är eller vart jag ens kollar det. men det gör jag väl inne på bios kan jag tänka mig :). jag har ju kollat runt lite på olika sidor, och alla säger ju att 770 sli ska var riktigt jävla bra. men jag kan kolla över sweclockers igen. Men jag börja bli lite trött och sur på detta. jag köpte datan i onsdag och jag har inte fått det till att funka än

Du får ladda hem GPU-z så har du "link speed" under någon av flikarna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tcmannen:

Hej
jag har byggt en ny data

Dator. (Detta är den enda felstavning du inte kommer undan med på SweClockers.)

Börja med att kolla hur mycket processorn och grafikkorten arbetar samt hur varma de blir.

Använd Real Temp för att övervaka processorns temperatur. (Det intressanta är maxvärdet.)

Använd MSI Afterburner för att övervaka grafikkortens temperatur och se hur mycket de arbetar.

Använd Windows Task Manager för att se hur mycket processorn arbetar.

Vad kör du för klock på processorn och grafikkorten?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Dator. (Detta är den enda felstavning du inte kommer undan med på SweClockers.)

Börja med att kolla hur mycket processorn och grafikkorten arbetar samt hur varma de blir.

Använd Real Temp för att övervaka processorns temperatur. (Det intressanta är maxvärdet.)

Använd MSI Afterburner för att övervaka grafikkortens temperatur och se hur mycket de arbetar.

Använd Windows Task Manager för att se hur mycket processorn arbetar.

Vad kör du för klock på processorn och grafikkorten?

på kortet är det 1189 MHz och på i7 är det väl
3.5 GHz jag har inte ändrat på något, så allt är som det var när jag köpte det. jag är inte en mästare på pc som ni alla märker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du får ladda hem GPU-z så har du "link speed" under någon av flikarna

tack jag ska ladda hem det nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Dator. (Detta är den enda felstavning du inte kommer undan med på SweClockers.)

Börja med att kolla hur mycket processorn och grafikkorten arbetar samt hur varma de blir.

Använd Real Temp för att övervaka processorns temperatur. (Det intressanta är maxvärdet.)

Använd MSI Afterburner för att övervaka grafikkortens temperatur och se hur mycket de arbetar.

Använd Windows Task Manager för att se hur mycket processorn arbetar.

Vad kör du för klock på processorn och grafikkorten?

så ja nu har jag laddat ner dessa saker, är planen nu att ha igång dessa saker samtidigt som jag sätter igång crysis3 och så ska jag notera maxvärdet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

så ja nu har jag laddat ner dessa saker, är planen nu att ha igång dessa saker samtidigt som jag sätter igång crysis3 och så ska jag notera maxvärdet

Svara gärna på mina frågor tidigare, de är ganska väsentliga.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Har du formaterat hårddisken sedan du bytte moderkort?
Har du SLI aktiverat i kontrollpanelen?
Har du senaste grafikkorts-drivrutinerna?

Ladda hem MSI-afterburner och kolla temp, samt ladda hem Core Temp och kika på CPU-tempen.

jag formaterat hårddisk när jag satte in nya moderkort, jag har aktiverat sli på kontrollpanelen, och jag har de senaste drivrutiner. Nu har jag laddat ner msi afterburner , men jag har inte laddat ner Core Temp. men jag har realtemp . du få ursäkta mig men jag trodde jag hade svarat på detta. men jag glömde nog k att skicka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmannen:

jag formaterat hårddisk när jag satte in nya moderkort, jag har aktiverat sli på kontrollpanelen, och jag har de senaste drivrutiner. Nu har jag laddat ner msi afterburner , men jag har inte laddat ner Core Temp. men jag har realtemp . du få ursäkta mig men jag trodde jag hade svarat på detta. men jag glömde nog k att skicka det

Ah okej, ingen fara!

Jo precis som du skrev kan du ha igång grejerna medans du kör crysis. I MSI kan du gå in i inställningar och sedan "monitor" eller liknande. Där kan du välja vilka värden du ska visa på skärmen, då skulle jag tipsa typ fps, gpu usage %, gpu clock, gpu temp C, gpu mem usage, gpu power %, gpu voltage

Kolla sedan vad du får för värden när du spelar, och framförallt hur många % GPU och temperatur på dina två grafikkort

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av WoG:

Ah okej, ingen fara!

Jo precis som du skrev kan du ha igång grejerna medans du kör crysis. I MSI kan du gå in i inställningar och sedan "monitor" eller liknande. Där kan du välja vilka värden du ska visa på skärmen, då skulle jag tipsa typ fps, gpu usage %, gpu clock, gpu temp C, gpu mem usage, gpu power %, gpu voltage

Kolla sedan vad du får för värden när du spelar, och framförallt hur många % GPU och temperatur på dina två grafikkort

Kan tipsa om att gpu-z är en hejjare på att visa alla maxvärden, för memory usage, temp, gpu-usage, fläktanvändning osv osv

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kan tipsa om att gpu-z är en hejjare på att visa alla maxvärden, för memory usage, temp, gpu-usage, fläktanvändning osv osv

Meh, gillar MSI's on display mycket mer

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av tcmannen:

på kortet är det 1189 MHz och på i7 är det väl
3.5 GHz jag har inte ändrat på något, så allt är som det var när jag köpte det. jag är inte en mästare på pc som ni alla märker

Jag skulle rekommendera att du klockade din processor till 4,4GHz till en början så skall du nog allt få lite hjälp att driva de två grafikkorten
Så mycket extra FPS kommer du kanske inte får. men när jag klockade fick jag stabilare och högre MIN, genomsnitt och Max fps än innan med orginal klock

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Jag skulle rekommendera att du klockade din processor till 4,4GHz till en början så skall du nog allt få lite hjälp att driva de två grafikkorten
Så mycket extra FPS kommer du kanske inte får. men när jag klockade fick jag stabilare och högre MIN, genomsnitt och Max fps än innan med orginal klock

jag vet inte hur man klockar men det ska man väl inte behöva göra med en i 7 4770 k

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Meh, gillar MSI's on display mycket mer

jag vet inte vad som är skillnad på dom, jag har laddat ner bägge :),
jag ser att jag måste ladda ner crysis 3 igen, för jag blev förbannad och tog bort det innan

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av WoG:

Meh, gillar MSI's on display mycket mer

Oh, loggar den också maxvärden? Då kanske jag ska börja använda det mer, kör ju bara det för att leka med fläktkurvan på mitt 780 än så länge

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ah okej, ingen fara!

Jo precis som du skrev kan du ha igång grejerna medans du kör crysis. I MSI kan du gå in i inställningar och sedan "monitor" eller liknande. Där kan du välja vilka värden du ska visa på skärmen, då skulle jag tipsa typ fps, gpu usage %, gpu clock, gpu temp C, gpu mem usage, gpu power %, gpu voltage

Kolla sedan vad du får för värden när du spelar, och framförallt hur många % GPU och temperatur på dina två grafikkort

så ja nu har jag testat spela, jag körde på high inställningar, med inga antialiasing eller anisotropic.

Gpu 1 25 % 51 c 49 % 732 mhz

Gpu 2 32 % 50 c 34% 1137 MHz

fps 35- 60

mem 1 3506 mhz

mem 2 3506 mhz

jag har inte riktigt fått fram hur jag ska kolla cpu än få lete lite till

jag såg på realtemp at cpu låg på runt 60 grader

Permalänk
Medlem

Jag prova köra med ett kort, sen byte jag det mot det andra, jag fick nästan samma resultat. sen körde jag bägge kort, Gissa vad? samma resultat ingen skillnad. jag har aktiverat sli inne på Nvidias kontrollpanel. när jag kör 3d mark så är det en stor skillnad från att köra ett kort, till att köra sli. så datan fattar att det är sli men fan inte spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Oh, loggar den också maxvärden? Då kanske jag ska börja använda det mer, kör ju bara det för att leka med fläktkurvan på mitt 780 än så länge

Aa, den loggar allt + att den är så enkel att fixa och ställa in som man vill, den enda nackdelen är att den inte stöder 64-bitars applikationer

Skrivet av tcmannen:

så ja nu har jag testat spela, jag körde på high inställningar, med inga antialiasing eller anisotropic.
Gpu 1 25 % 51 c 49 % 732 mhzv
Gpu 2 32 % 50 c 34% 1137 MHz
fps 35- 60
mem 1 3506 mhz
mem 2 3506 mhz

jag har inte riktigt fått fram hur jag ska kolla cpu än få lete lite till

jag såg på realtemp at cpu låg på runt 60 grader

Jag ser direkt att nånting är fel, och det är med största sannolikhet mjukvarurelaterat..
Hur pass nytt är ditt nätagg, är alla extra strömkablar inkopplade?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Aa, den loggar allt + att den är så enkel att fixa och ställa in som man vill, den enda nackdelen är att den inte stöder 64-bitars applikationer

Jag ser direkt att nånting är fel, och det är med största sannolikhet mjukvarurelaterat..
Hur pass nytt är ditt nätagg, är alla extra strömkablar inkopplade?

jag har ett helt nytt 1000 w 80 plus guld cooler master, det är ett Modulärt. jag använder ju bara de kablar jag behöver. snälla hjälp mig

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av tcmannen:

jag har ett helt nytt 1000 w 80 plus guld cooler master, det är ett Modulärt. jag använder ju bara de kablar jag behöver. snälla hjälp mig

I och med att 3Dmark fattar att du har SLI, kan det inte vara så dumt att du inte har rätt SLI-profiler i kontrollpanelen? Har du testat att låta Geforce experience optimera åt dig?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

I och med att 3Dmark fattar att du har SLI, kan det inte vara så dumt att du inte har rätt SLI-profiler i kontrollpanelen? Har du testat att låta Geforce experience optimera åt dig?

Hej ja det har jag gjort, jag provade igen nu inga problem.
Kan mitt nätag vara söndrigt ? eller så har jag glömt att installera något på moderkort, jag fundera på att formatera om allt och börja om.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att formatera min pc nu , blir det samma sak igen så lämnar jag in datan till inet , så få dom kolla på den . Tack för alla svar

Med vänlig hälsning,
Tommy