Vad sysslar DUSTINHOME med?!?! två datorer med engelskt/arabiskt tangentbord

Permalänk
Medlem

Vad sysslar DUSTINHOME med?!?! två datorer med engelskt/arabiskt tangentbord

Hej,

Jag har nog aldrig varit så här irriterad och trött på ett företag någonsin...

Förra veckan beställde jag en ASUS ROG G750JH http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781755#extra

När jag sedan packar upp datorn två dagar senare upptäcker jag till min förvåning att datorn har ett engelsk/arabiskt tangentbord. Dagen efter ringer jag Dustin och får tala med en trevlig handläggare som enkelt fixar en ny order som skickas direkt när de har mottagit returen.

Sagt och gjort skickar jag tillbaka datorn, och några dagar senare (idag) får jag en ny dator. När jag packar upp denna ser jag att det är SAMMA PROBLEM - engelskt/arabiskt tangentbord. När jag sedan går in på deras hemsida har dom plockat bort datorn helt och hållet!?? en dag tidigare fanns +40 i lager, och idag är den puts väck från deras hemsida http://www.dustinhome.se/search/g750

Är detta ens på riktigt?!!! Nu har jag alltså ingen möjlighet att returnera datorn mot en ny längre...
Vad som finns nu, som på ett ungefär motsvarar en G750JH är en Alienware 17 http://www.dustinhome.se/product/5010756982/alienware-17-ci7-3-4-16gb-750-64gb-ssd-gtx780m-fhd-17-3-w8/ Denna dators hårdvara är på pricken som ASUSen, endast att det är 190GB mindre SSD disk i.

Min fråga är (som förhoppningsvis besvaras av Stefan Langheden - kundombudsman): Med tanke på att jag har fått fel dator två gånger i rad, 4 (+4 kommande) onödiga turer till posten och 1.5 vecka utan dator, vilket har inneburit många problem, vilken kompensation kan jag få? Enligt mig känns det givet att de ska skicka en Alienware 17 omedelbart via faktura mot kredit vid retur då det endast är denna som någorlunda motsvarar prestandan i den jag egentligen beställde. Detta eftersom jag i annat fall måste vänta ytterligare veckor på att de kanske får in datorn "på lagret" igen.

Och för att undvika eventuella diskussioner - nej, jag försöker inte utnyttja läget för att få en Alienware, hårdvaran är sämre, jag orkar helt enkelt inte vara utan dator längre.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

Låter ju som om de har fått en felleverans av datorer, som skulle till ett annat land.. Inget de kan rå för. Tror inte de öppnar alla kartonger och kollar vad det är för tangentbord på dem..

Är väl bara att vänta tills de får de rätta datorerna eller kolla med Dustin om du kan välja någon annan modell, eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du har nog inte rätt till något, utan får lita till goodwill. Det är sannolikt ärliga misstag som begåtts i något leverantörsled, med ett mindre felmärkt parti. Tråkigt att det drabbar dig, men sånt är livet, ibland har man otur.

Edit: Givetvis är det klumpigt av Dustin att inte undersöka hur du kunde ha fått fel dator första leveransen.

Permalänk
Medlem

Bilderna på jh modellen har engelskt tangentbord och det står ingenstans att det ska vara nordiskt, har de ändrat kanske?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kan du inte få pengarna tillbaka och köpa Asus-datorn från komplett istället? De verkar ju ha den i lager (och den är verkligen en trevligare maskin än Alienware som hör till Dells onda imperium)

Permalänk
Medlem

Jag skulle häva köpet och gå till en annan butik, dessutom kan du begära ränta för den tid du har haft pengarna innestående hos dom. Ett annat alternativ är att du plockar ihop en maskin själv och att dom bjuder på montering och frakt tex.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag skulle häva köpet och gå till en annan butik, dessutom kan du begära ränta för den tid du har haft pengarna innestående hos dom. Ett annat alternativ är att du plockar ihop en maskin själv och att dom bjuder på montering och frakt tex.

Om det gick att kompenseras med stationär

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivolito:

Hej,

Jag har nog aldrig varit så här irriterad och trött på ett företag någonsin...

Förra veckan beställde jag en ASUS ROG G750JH http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781755#extra

När jag sedan packar upp datorn två dagar senare upptäcker jag till min förvåning att datorn har ett engelsk/arabiskt tangentbord. Dagen efter ringer jag Dustin och får tala med en trevlig handläggare som enkelt fixar en ny order som skickas direkt när de har mottagit returen.

Sagt och gjort skickar jag tillbaka datorn, och några dagar senare (idag) får jag en ny dator. När jag packar upp denna ser jag att det är SAMMA PROBLEM - engelskt/arabiskt tangentbord. När jag sedan går in på deras hemsida har dom plockat bort datorn helt och hållet!?? en dag tidigare fanns +40 i lager, och idag är den puts väck från deras hemsida http://www.dustinhome.se/search/g750

Är detta ens på riktigt?!!! Nu har jag alltså ingen möjlighet att returnera datorn mot en ny längre...
Vad som finns nu, som på ett ungefär motsvarar en G750JH är en Alienware 17 http://www.dustinhome.se/product/5010756982/alienware-17-ci7-3-4-16gb-750-64gb-ssd-gtx780m-fhd-17-3-w8/ Denna dators hårdvara är på pricken som ASUSen, endast att det är 190GB mindre SSD disk i.

Min fråga är (som förhoppningsvis besvaras av Stefan Langheden - kundombudsman): Med tanke på att jag har fått fel dator två gånger i rad, 4 (+4 kommande) onödiga turer till posten och 1.5 vecka utan dator, vilket har inneburit många problem, vilken kompensation kan jag få? Enligt mig känns det givet att de ska skicka en Alienware 17 omedelbart via faktura mot kredit vid retur då det endast är denna som någorlunda motsvarar prestandan i den jag egentligen beställde. Detta eftersom jag i annat fall måste vänta ytterligare veckor på att de kanske får in datorn "på lagret" igen.

Och för att undvika eventuella diskussioner - nej, jag försöker inte utnyttja läget för att få en Alienware, hårdvaran är sämre, jag orkar helt enkelt inte vara utan dator längre.

Tack för mig!

Men herregud... Du får ju läsa datorns spec.... De står och alltid gjort engelsk tangentbord på den modellen som finns på dustin, jag tänkte själv köpa en exakt samma men tillskillnad från dig så läser jag noggrant innan jag beställer något. Skyll dig själv, gör om gör rätt..

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Bilderna på jh modellen har engelskt tangentbord och det står ingenstans att det ska vara nordiskt, har de ändrat kanske?

Under "Tangentbord" Står det att det är av nordisk typ, om du tittare på de andra g750 modellerna.

Skrivet av runeman:

Kan du inte få pengarna tillbaka och köpa Asus-datorn från komplett istället? De verkar ju ha den i lager (och den är verkligen en trevligare maskin än Alienware som hör till Dells onda imperium)

Visst kan jag göra det, dock innebär det att jag behöver vänta cirka en vecka innan jag ens kan beställa därifrån. Sedan så vill jag fortfarande vara kund hos Dustin då jag tycker dom har grym kundservice och kunnig personal (iaf på kontaktcentret).

Vad är det för fel på Alienware föresten? Jag har aldrig ägt varken en Alienware eller ASUS tidigare, så har inte så mycket att jämföra med!

Det enda jag önskar är att ärendet fixas så smidigt och allra helst snabbast som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Avar:

Men herregud... Du får ju läsa datorns spec.... De står och alltid gjort engelsk tangentbord på den modellen som finns på dustin, jag tänkte själv köpa en exakt samma men tillskillnad från dig så läser jag noggrant innan jag beställer något. Skyll dig själv, gör om gör rätt..

Men om det ska vara Engelskt tangentbord, Varför gick dom med på att byta ut datorn första gången? Tycker det verkar konstigt.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Ja, det där var ju inte seriöst. Har du pratat med dem sedan du fått den nya datorn? Det låter som sagt som att de har fått fel leverans. Annars så är det väl bara att ångra köpet och skicka tillbaka datorn till dem och köpa den hos en annan butik. Det är väl inte svårare än så. De låter dig väl ångra köpet hoppas jag?

Citat:

Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Dustin home AB lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna.

http://www.dustinhome.se/page/17/forsaljningsvillkor/

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Men herregud... Du får ju läsa datorns spec.... De står och alltid gjort engelsk tangentbord på den modellen som finns på dustin, jag tänkte själv köpa en exakt samma men tillskillnad från dig så läser jag noggrant innan jag beställer något. Skyll dig själv, gör om gör rätt..

Skickar mer än gärna en bild på produktinfon på kartongen där det står "keyboard layout: nordic". Så ja, jag läser noggrant.

Permalänk
Skrivet av tivolito:

Under "Tangentbord" Står det att det är av nordisk typ, om du tittare på de andra g750 modellerna.

Visst kan jag göra det, dock innebär det att jag behöver vänta cirka en vecka innan jag ens kan beställa därifrån. Sedan så vill jag fortfarande vara kund hos Dustin då jag tycker dom har grym kundservice och kunnig personal (iaf på kontaktcentret).

Vad är det för fel på Alienware föresten? Jag har aldrig ägt varken en Alienware eller ASUS tidigare, så har inte så mycket att jämföra med!

Det enda jag önskar är att ärendet fixas så smidigt och allra helst snabbast som möjligt.

Vad jag vet så är det inget fel på Alienware, Dom brukar bara vara dyrare än andra tillverkare med samma specs

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Men om det ska vara Engelskt tangentbord, Varför gick dom med på att byta ut datorn första gången? Tycker det verkar konstigt.

För mig stod det engelska när jag tänkte köpa en sådan modell. Mer än det vet jag inte. De kanske har switchat fram och tillbaka vetefan.

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk

Tycker synd om dig.

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

jobbigt att det skulle hända, men beror säkert på någon felleverans.

vet inte vart Wajse ligger men om du har nära till typ Inet, Komplett eller Webbhallen som har fysiska butiker så kan du ju gå och köpa den där och be om pengarna tillbaka från Dustin.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivolito:

Under "Tangentbord" Står det att det är av nordisk typ, om du tittare på de andra g750 modellerna.

Visst kan jag göra det, dock innebär det att jag behöver vänta cirka en vecka innan jag ens kan beställa därifrån. Sedan så vill jag fortfarande vara kund hos Dustin då jag tycker dom har grym kundservice och kunnig personal (iaf på kontaktcentret).

Vad är det för fel på Alienware föresten? Jag har aldrig ägt varken en Alienware eller ASUS tidigare, så har inte så mycket att jämföra med!

Det enda jag önskar är att ärendet fixas så smidigt och allra helst snabbast som möjligt.

"Felet" är dels att den saknar SSD, dels att den har hälften så mycket installerat minne, och jag har en motvilja mot DELL som brukar ta rätt saftigt betalt för samma komponenter som alla andra säljer billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

"Felet" är dels att den saknar SSD, dels att den har hälften så mycket installerat minne, och jag har en motvilja mot DELL som brukar ta rätt saftigt betalt för samma komponenter som alla andra säljer billigare.

Antar att du hatar Apple också då..

Dell tar betalt för sin support.. som ska vara en av de bästa. Har inte Dell själv, men har hört/läst av andra...
Detta är mycket värt för vissa.. är väl bara att kolla i vilka affärer folk handlar sina komponenter i.
Är supporten dålig, vänder man sig till en annan butik.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Efterfrågan på arabiska tangentbord har ökat markant i Sverige senaste åren. Saker man får räkna med mer och mer.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Dustin verkar ha mycket problem med deras leverantör som säljer dom just ASUS g750'n då det var en annan på forumet för inte så länge sen fick skicka tillbaka datorn 2 gånger då det var diverse fel på dom.

Permalänk
Medlem

Du kan väl bara ångra köpet i enlighet med distansavtalslagen? Du har packat upp och undersökt datorn och kommit fram till att den inte motsvarar dina förväntningar. Då skall de hämta upp den hos dig och utan frågor ge dig pengarna tillbaka.

Eller du kanske haft den mer än 14 dagar?

EDIT: Pass på om du köper samma modell igen från annan ÅF. Det är sannolikt samma distributör = felet kan komma att uppenbara sig vart du än vänder dig

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga inlägg som ledde in på en sidodiskussion och drog ner stämningen. Se forumets trivselregler (§ 1).

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivolito:

Hej,

Jag har nog aldrig varit så här irriterad och trött på ett företag någonsin...

Förra veckan beställde jag en ASUS ROG G750JH http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781755#extra

När jag sedan packar upp datorn två dagar senare upptäcker jag till min förvåning att datorn har ett engelsk/arabiskt tangentbord. Dagen efter ringer jag Dustin och får tala med en trevlig handläggare som enkelt fixar en ny order som skickas direkt när de har mottagit returen.

Sagt och gjort skickar jag tillbaka datorn, och några dagar senare (idag) får jag en ny dator. När jag packar upp denna ser jag att det är SAMMA PROBLEM - engelskt/arabiskt tangentbord. När jag sedan går in på deras hemsida har dom plockat bort datorn helt och hållet!?? en dag tidigare fanns +40 i lager, och idag är den puts väck från deras hemsida http://www.dustinhome.se/search/g750

Är detta ens på riktigt?!!! Nu har jag alltså ingen möjlighet att returnera datorn mot en ny längre...
Vad som finns nu, som på ett ungefär motsvarar en G750JH är en Alienware 17 http://www.dustinhome.se/product/5010756982/alienware-17-ci7-3-4-16gb-750-64gb-ssd-gtx780m-fhd-17-3-w8/ Denna dators hårdvara är på pricken som ASUSen, endast att det är 190GB mindre SSD disk i.

Min fråga är (som förhoppningsvis besvaras av Stefan Langheden - kundombudsman): Med tanke på att jag har fått fel dator två gånger i rad, 4 (+4 kommande) onödiga turer till posten och 1.5 vecka utan dator, vilket har inneburit många problem, vilken kompensation kan jag få? Enligt mig känns det givet att de ska skicka en Alienware 17 omedelbart via faktura mot kredit vid retur då det endast är denna som någorlunda motsvarar prestandan i den jag egentligen beställde. Detta eftersom jag i annat fall måste vänta ytterligare veckor på att de kanske får in datorn "på lagret" igen.

Och för att undvika eventuella diskussioner - nej, jag försöker inte utnyttja läget för att få en Alienware, hårdvaran är sämre, jag orkar helt enkelt inte vara utan dator längre.

Tack för mig!

Ett ypperligt tillfälle att lära sig arabiska då

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Fick idag svar från ombudsmannen och de skickar ut en Alienware 17!:)

Ärligt misstag som i grunden inte var Dustins.

Grym support!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivolito:

Fick idag svar från ombudsmannen och de skickar ut en Alienware 17!:)

Ärligt misstag som i grunden inte var Dustins.

Grym support!

Det är Dustin man ska handla på alltså Riktigt schysst gjort! av Dustin!

Det verkar vara ett företag som förstår hur viktigt det är med nöjda kunder som sprider positiva omdömen i teknikvärlden

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av tivolito:

Fick idag svar från ombudsmannen och de skickar ut en Alienware 17!:)

Ärligt misstag som i grunden inte var Dustins.

Grym support!

Hej tivolito!

Kul att du blev nöjd med lösningen
Den första datorn du fick var ju pga en felleverans till oss och det var ju tillräckligt illa, men det gällde tyvärr pallvis utav denna modellen.
När handläggaren då skulle byta ut datorn till dig mot en likadan så ville givetvis handläggaren be någon på lagret att kolla de andra innan vi skickade ut en ny till dig och i samband med detta så spärrade vi lagret på just den produkten, så ingen annan skulle råka ut för problemet.

Nu är det så att vår lagerpersonal är väldigt heta på gröten och lyckades med någon minuts marginal få iväg dator nummer 2 till dig och därför fick du helt enkelt totalt två felaktiga till dig, klantigt men givetvis inte med avsikt.
Jag tyckte att det var jättebra att du hörde av dig till mig så vi får strama åt rutinerna ytterligare lite även om den första datorn var svår att undvika då vi inte öppnar kartongerna innan.
Jag hoppas att alla andra som sitter på detta forum också hör av sig till mig om det är något som känns fel eller orättvist så lovar jag att jag tar en titt på problemet med ofärgade ögon, gör vi fel (något vi givetvis gör ibland) så ska vi också stå för det så klart!

Kundombudsmannen på Dustin!

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin