Verkstaden glömde applicera kylpasta på CPU

Permalänk

Verkstaden glömde applicera kylpasta på CPU

Hej!

För cirka 1.5 år sedan så lämnade jag in ett moderkort på felsökning hos ett av dom större företagen här i sverige. Jag lämnade processor och processorkylare kvar på moderkortet.

Efter några veckor hade moderkortet felsökts utan att hitta fel (SSDn var trasig). Jag fick tillbaka moderkortet och monterade tillbaka det i datorn och sen var det inget mer med det. Dock nu efter 1.5år så märkte jag att det var konstiga fps-drops i spel och kollade direkt upp temps. Alla cpu-kärnor låg på 90 grader +-1celsius. Detta är vad jag fått till mej skadligt för en Intel i7 2600. Jag har alltså spelat spel i 1.5 år med cpu temps på minst 85 grader. När jag såg dessa tempsen så fick jag ju panik och stängde av datorn direkt och tog isär kylaren och fick då se att det var helt torrt mellan cpu och cpukylare.

Det känns ju som att jag sitter på en tidsbomb här nu? Borde jag kontakta företaget?

Permalänk
Medlem

Kontakta kan du alltid göra men blir svårt att bevisa något efter så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Hej!

För cirka 1.5 år sedan så lämnade jag in ett moderkort på felsökning hos ett av dom större företagen här i sverige. Jag lämnade processor och processorkylare kvar på moderkortet.

Efter några veckor hade moderkortet felsökts utan att hitta fel (SSDn var trasig). Jag fick tillbaka moderkortet och monterade tillbaka det i datorn och sen var det inget mer med det. Dock nu efter 1.5år så märkte jag att det var konstiga fps-drops i spel och kollade direkt upp temps. Alla cpu-kärnor låg på 90 grader +-1celsius. Detta är vad jag fått till mej skadligt för en Intel i7 2600. Jag har alltså spelat spel i 1.5 år med cpu temps på minst 85 grader. När jag såg dessa tempsen så fick jag ju panik och stängde av datorn direkt och tog isär kylaren och fick då se att det var helt torrt mellan cpu och cpukylare.

Det känns ju som att jag sitter på en tidsbomb här nu? Borde jag kontakta företaget?

De kanske inte ens tog av kylaren.

På med lite pasta och se om tempen sjunker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Kontakta kan du alltid göra men blir svårt att bevisa något efter så lång tid.

Vad tror du att dom kommer göra?

Skrivet av Chest:

De kanske inte ens tog av kylaren.

På med lite pasta och se om tempen sjunker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan se spår efter kylpastan som jag applicerade från början, så någon har ju tagit bort den.

Skall applicera ny senare idag.

Permalänk
Avstängd

Meningen med kylpasta är att öka kontakten mellan Kylaren och processorn och inget annat.
Kanske är det så att kylaren är underdimensionerad?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Meningen med kylpasta är att öka kontakten mellan Kylaren och processorn och inget annat.
Kanske är det så att kylaren är underdimensionerad?

Applicerade kylpasta och sänkte temp från 85 till 52 celsius.
Det är en eftermarknadskylare som är grövre än orginal.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1.5 ÅR sen?!! Och du fick hem det för nån vecka sedan? Snacka seg service.
Nåja.. Tur du smetade på egen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1.5 ÅR sen?!! Och du fick hem det för nån vecka sedan? Snacka seg service.
Nåja.. Tur du smetade på egen

TS lämnade in moderkort med processor (inkl. påsmetad kylpasta) för 1 1/2 år sedan och fick den tillbaka några veckor senare. D.v.s, under 1 1/2 års tid har TS kört sitt system utan kylpasta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Marcuswb:

TS lämnade in moderkort med processor (inkl. påsmetad kylpasta) för 1 1/2 år sedan och fick den tillbaka några veckor senare. D.v.s, under 1 1/2 års tid har TS kört sitt system utan kylpasta.

Tänkte väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1.5 ÅR sen?!! Och du fick hem det för nån vecka sedan? Snacka seg service.
Nåja.. Tur du smetade på egen

Läs ts inlägg en gång till...

Edit; Marcuswb hann före.

Permalänk
Medlem

85 grader är ingen farlig temp för Intel CPUer. Så det lär inte tagit någon vidare rejäl skada.
Du får tänka på att vi har grafikkort med stock kylare som går uppemot 90 grader ibland..
CPUn är designad att automatiskt klocka ner sig själv och eventuellt stänga ner datorn om den når kritiska temperaturer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Finns det kondensatorer på moderkortet runt processorsockeln kan det vara värt att kolla om de läckt eller svullnat eftersom hettan från kylaren kan ha förkortat deras livslängd.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Finns det kondensatorer på moderkortet runt processorsockeln kan det vara värt att kolla om de läckt eller svullnat eftersom hettan från kylaren kan ha förkortat deras livslängd.

Spelar väll ingen roll? 80-90 grader med pasta eller 80-90 grader utan pasta, då skulle kondensatorerna tagit skada hur som helst eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Finns det kondensatorer på moderkortet runt processorsockeln kan det vara värt att kolla om de läckt eller svullnat eftersom hettan från kylaren kan ha förkortat deras livslängd.

Nu kanske inte "hettan från kylaren" har varit så stor om det inte funnits kylpasta mellan processorn och kylaren...det är liksom det som är grejen...

Värmeöverföringen från processorn till kylaren har inte varit så bra - så det är inte kylaren som har blivit varm...utan processorn...

Permalänk

Kylaren har blivit liiite varm, men inte alls så varm som den är nu. Men att den är varm nu är ju enbart bra då det betyder att den funkar precis som den ska!

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra varför du skickade in moderkortet med processor och "modell grövre" eftermarknadskylare på från första början...

Tror inte företaget kommer göra något som helst åt det då du inte kan bevisa att dem gjort fel, kan ju likaväl vara du som tagit bort pastan nu, ord mot ord. Va glad att inget hänt bara

Annars tänker jag också varför man inte kollar sin temp regelbundet? Du har alltså bara suttit och spelat utan att veta vilka temperaturer du haft under 1.5 år.

Jag hade ju monterat om kylaren om moderkortet varit inne på service, men jag hade ju inte skickat in det med prolle och kylare från första början så

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Man kan ju undra varför du skickade in moderkortet med processor och "modell grövre" eftermarknadskylare på från första början...

Tror inte företaget kommer göra något som helst åt det då du inte kan bevisa att dem gjort fel, kan ju likaväl vara du som tagit bort pastan nu, ord mot ord. Va glad att inget hänt bara

Annars tänker jag också varför man inte kollar sin temp regelbundet? Du har alltså bara suttit och spelat utan att veta vilka temperaturer du haft under 1.5 år.

Jag hade ju monterat om kylaren om moderkortet varit inne på service, men jag hade ju inte skickat in det med prolle och kylare från första början så

Den var ej modell grövre, men jämnfört mot orginal är den stor.

Då den återlevererades precis som jag lämnade in den hade jag ingen anledning till att kolla cpu temp efteråt då tempsen var väldigt bra när jag lämnade in den.

Permalänk
Medlem

Ord mot ord, svårt att bevisa efter 18 månader.

Kör på bara tycker jag; har den klarat sig i 18 månader så lär den "definitivt" klara sig ett tag till, i synnerhet nu när du faktiskt har fått ner temperaturen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Inget du kan bevisa, men kontakta företaget och förklara hur det ligger till ändå. Det är viktigt att veta om när det går fel för ett företag. Liknande missar kostar mycket pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Spelar väll ingen roll? 80-90 grader med pasta eller 80-90 grader utan pasta, då skulle kondensatorerna tagit skada hur som helst eller?

Skrivet av Cybertsen:

Nu kanske inte "hettan från kylaren" har varit så stor om det inte funnits kylpasta mellan processorn och kylaren...det är liksom det som är grejen...

Värmeöverföringen från processorn till kylaren har inte varit så bra - så det är inte kylaren som har blivit varm...utan processorn...

Kylarens temperatur är resultatet av jämvikten mellan värme in och värme ut. Utan kylpasta har effektiviteten att leda värme ut minskat vilket leder till en varmare kylare eftersom det faktum att processorn därunder utan kylpasta är 90 grader istället för det med kylpasta normala 60 grader inte uppvägs av den isolering avsaknaden av kylpasta innebär.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Kylarens temperatur är resultatet av jämvikten mellan värme in och värme ut. Utan kylpasta har effektiviteten att leda värme ut minskat vilket leder till en varmare kylare eftersom det faktum att processorn därunder utan kylpasta är 90 grader istället för det med kylpasta normala 60 grader inte uppvägs av den isolering avsaknaden av kylpasta innebär.

Tycker du begår ett tankefel, både i ditt inlägg jag kommenterade först samt nu även ovan.

Om kylaren hade blivit så het att värmestrålningen från den hade skadat omkringliggande komponenter så hade värmeledningsförmågan mellan processor och kylare varit perfekt (förutsett att processorn hade klarat av en sådan värme, vilket knappast är troligt).

Nu var problemet istället att det saknades kylpasta, därav blir värmeledningsförmågan allt annat än perfekt.

Om ändå värmestrålningen från kylaren varit så stor att den skadat omkringliggande komponenter (vilket du föreslog) måste temperaturen i processorn varit (orimligt) högre...

Tankefelet (enligt mig) är att:

  1. Avsaknad av kylpasta fungerar närmast som en termisk isolator mellan processor och kylaren

  2. Kylaren kan aldrig ha en högre temperatur än värmekällan (processorn)

  3. Det är ett orimligt scenario att antaga att kylaren har fått en sådan hög temperatur att den via värmestrålning kunnat skada närliggande kondensatorer, för då måste processorn (som måste vara ännu varmare) uppnått en temperatur som vore orimlig hög...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Tycker du begår ett tankefel, både i ditt inlägg jag kommenterade först samt nu även ovan.

Om kylaren hade blivit så het att värmestrålningen från den hade skadat omkringliggande komponenter så hade värmeledningsförmågan mellan processor och kylare varit perfekt (förutsett att processorn hade klarat av en sådan värme, vilket knappast är troligt).

Nu var problemet istället att det saknades kylpasta, därav blir värmeledningsförmågan allt annat än perfekt.

Om ändå värmestrålningen från kylaren varit så stor att den skadat omkringliggande komponenter (vilket du föreslog) måste temperaturen i processorn varit (orimligt) högre...

Tankefelet (enligt mig) är att:

  1. Avsaknad av kylpasta fungerar närmast som en termisk isolator mellan processor och kylaren

  2. Kylaren kan aldrig ha en högre temperatur än värmekällan (processorn)

  3. Det är ett orimligt scenario att antaga att kylaren har fått en sådan hög temperatur att den via värmestrålning kunnat skada närliggande kondensatorer, för då måste processorn (som måste vara ännu varmare) uppnått en temperatur som vore orimlig hög...

Värmen från processorn utan kylpasta måste ju ta vägen någonstans. Den kan ju inte bara ackumuleras i processorn för då hade den gått upp i rök. Men för att besvara dina tre punkter:

Citat:

[*]Avsaknad av kylpasta fungerar närmast som en termisk isolator mellan processor och kylaren

Ja, det är därför processorn är 90 grader och inte 60 grader.

Citat:

[*]Kylaren kan aldrig ha en högre temperatur än värmekällan (processorn)

Nej, men en 90-gradersprocessor är varmare än en 60-gradersprocessor. 90-gradersprocessorn värmer därför omkringliggande komponenter mer än 60-gradersprocessorn och får därför en varmare kylare samt varmare komponenter runtomkring som värms av värmestrålning direkt från processorn.

Citat:

[*]Det är ett orimligt scenario att antaga att kylaren har fått en sådan hög temperatur att den via värmestrålning kunnat skada närliggande kondensatorer, för då måste processorn (som måste vara ännu varmare) uppnått en temperatur som vore orimlig hög...

En kondensators livslängd halveras för var 10:e grads temperaturökning. Om vi rent teoretiskt säger att det är processorn själv som värmer kondensatorerna utan spillvärme innebär alltså en ökning av medeldygnstemperaturen med 30 grader att livslängden hos kondensatorna runt processorn är en åttondel av vad den skulle ha varit. Det vill säga att ett moderkort som skulle ha hållit i 8 år nu bara håller i 1 år.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Wall of text

Tror vi egentligen inte står så lång ifrån varandra om hur det fungerar rent teoretisk.
Utan det som skiljer oss åt är huruvida det är realistisk att påstå:

Skrivet av Paddan1000:

Finns det kondensatorer på moderkortet runt processorsockeln kan det vara värt att kolla om de läckt eller svullnat eftersom hettan från kylaren kan ha förkortat deras livslängd.

Enligt mig är det ett orimligt scenario därför att:
Även i ett system med ideal värmeledningsförmåga mellan processor/kylare så kommer processorn att sluta fungera innan man når de temperaturer som krävs för att strålningsvärmen (det du kallar "hettan") från kylaren kunna skada intilliggande kondensatorerna. I ett system utan kylpasta måste processorn upp i ännu högre temperaturer - vilket i sig är en orimlighet.

Så ditt påstående i min mening är en högst teoretisk modell som kanske hade haft substans i ett slutet system utan energiutbyte (luftflöde)...

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

Då den återlevererades precis som jag lämnade in den

Hur menar du? Hade du ingen pasta från början?

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Skrivet av KentaSås:

Hur menar du? Hade du ingen pasta från början?

Jag menade att kylaren var monterad vid både inlämning och hämtning.

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

...Avsaknad av kylpasta fungerar närmast som en termisk isolator mellan processor och kylaren...

Skrivet av Paddan1000:

...Kylarens temperatur är resultatet av jämvikten mellan värme in och värme ut...

Svårt att veta vad som är rätt här...och egentligen är väl båda rätt. Det blir någon form av jämvikt, men man kan inte se på det som ETT isolerat system inom vilket processor, fläkt och omgivning (moderkort, luft) befinner sig, om ingen kylpasta finns? Något som är säkert är dock att en form av jämvikt mellan processor och fläkt/omgivning?

Värmeenergin måste tagit vägen någonstans, och förmodligen leds den bättre igenom moderkort än luft?

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Inaktiv

Kan ju inte påstå att företaget är skyldiga att sätta ditt kylpasta du lämna in det för felsökning efter det borde du ha kollat så allt fungerade korrekt det är det första man gör när man fått haft nåt på firma så man inte betalar för grisen i säcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insufficient:

Svårt att veta vad som är rätt här...och egentligen är väl båda rätt. Det blir någon form av jämvikt, men man kan inte se på det som ETT isolerat system inom vilket processor, fläkt och omgivning (moderkort, luft) befinner sig, om ingen kylpasta finns? Något som är säkert är dock att en form av jämvikt mellan processor och fläkt/omgivning?

Värmeenergin måste tagit vägen någonstans, och förmodligen leds den bättre igenom moderkort än luft?

Termisk isolator var ett dåligt ordval av mig, håller fullt med om termisk jämvikt.

Det jag menar är att utan kylpasta är värmeledningsförmågan mellan processor/kylare så dålig att temperaturen i processorn tvingas upp, just för att kylningen fungerar dåligt.

Egentligen är det en akademisk fråga, men jag har svårt att se en verklig situation där temperaturen i processorn blir så hög att strålningsvärmen från kylaren skulle skada de intilliggande komponenter. Utan i ett slutet system utan luftflöde/energiutbyte, där omgivningstemperaturen i så fall skulle skulle stiga hela tiden - men då får man ett system med återkoppling som skenande kommer ge en konstant ökande temperatur - vilket inte var detta fallet, här låg temperaturen högt men "stabilt"...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Tror vi egentligen inte står så lång ifrån varandra om hur det fungerar rent teoretisk.
Utan det som skiljer oss åt är huruvida det är realistisk att påstå:

Enligt mig är det ett orimligt scenario därför att:
Även i ett system med ideal värmeledningsförmåga mellan processor/kylare så kommer processorn att sluta fungera innan man når de temperaturer som krävs för att strålningsvärmen (det du kallar "hettan") från kylaren kunna skada intilliggande kondensatorerna. I ett system utan kylpasta måste processorn upp i ännu högre temperaturer - vilket i sig är en orimlighet.

Så ditt påstående i min mening är en högst teoretisk modell som kanske hade haft substans i ett slutet system utan energiutbyte (luftflöde)...

TS skrev ändå att hans processor var 90 grader varm och kondensatorerna sitter på bara några centimeters avstånd med värmeledande koppar emellan. En vanlig kvalitetskondensator är ofta specificerad till 5000 timmars drift vid 105 grader. Det motsvarar 208 dagar. Med en fördubbling av livslängden var tionde sänkt grad håller en sådan kondensator alltså i 4,5 år vid 75 grader. 10 grader upp eller ner från den temperaturen är alltså skillnaden mellan ett moderkort som kommer att fallera under dess naturliga livslängd eller inte. Min praktiska erfarenhet av kondensatordöd kring processorsockeln gäller i och för sig bara gamla Pentium 4:or med underdimensionerad kylning, men jag har inte sett en modern dator som varit utan kylpasta i 1,5 år och är därför beredd på det värsta. Bara luftflöde i chassit räcker inte för att kyla processorn för då hade vi inte behövt några processorkylare överhuvud taget.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insufficient:

Svårt att veta vad som är rätt här...och egentligen är väl båda rätt. Det blir någon form av jämvikt, men man kan inte se på det som ETT isolerat system inom vilket processor, fläkt och omgivning (moderkort, luft) befinner sig, om ingen kylpasta finns? Något som är säkert är dock att en form av jämvikt mellan processor och fläkt/omgivning?

Värmeenergin måste tagit vägen någonstans, och förmodligen leds den bättre igenom moderkort än luft?

Den avleddes genom kylaren, men eftersom kontakten var så dålig blev deltavärdet mycket högt, 65-70° över rumstemp. Man behöver teoretiskt ingen kylpasta så länge cpu och kylare har väldigt plana ytor som ger god kontakt.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo