Efter flytt har frekvensen för försvinnande paket ökat

Permalänk
Medlem

Efter flytt har frekvensen för försvinnande paket ökat

Hej!

Till att börja med har jag nästan aldrig haft problem med att försändelser inte kommer fram.
Beställt över 50 saker på ebay och jag tror att en vara aldrig kom fram utav dessa.

Nu har jag flyttat till en annan stad i år och då har ungefär en tredjedel av mina beställningar sedan sommaren inte kommit fram.
2 paket från Kina/Hong Kong c:a 10x5x5 cm samt ett brev med en 10m lång sladd från en svensk internetbutik har försvunnit.

Det är aldrig problem att få tillbaks pengarna men det är lite segt att vänta 50 dagar för att inse att det man beställt nog aldrig kommer fram.

Är det bara en slump att jag inte fått 30% av mina beställningar sedan jag flyttade eller kan det vara något galet med posten här?
Har ni erfarenhet av skillnader mellan olika städers posthantering?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vilken stad? Svärmor jobbar på postterminalen i Malmö hon kanske har ett hum om hur det sköts på andra orter, 35 år på posten som hon så ofta tjatar om.

Annars prova ring postterminalen och eftersök din försvunna post. Om paketet försvunnit mellan de olika stationerna på terminalen eller till postombudet så är det faktiskt postens ansvar att kompensera för det. Så du bör ringa till dem och kolla hur det ligger till för just dig. Tänk på att paket som skickas med DHL, TNT, Fedex, UPS etc sköts på egna terminaler, med egna system och har egna ombud, då får du ta kontakt med dessa själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vilken stad? Svärmor jobbar på postterminalen i Malmö hon kanske har ett hum om hur det sköts på andra orter, 35 år på posten som hon så ofta tjatar om.

Annars prova ring postterminalen och eftersök din försvunna post. Om paketet försvunnit mellan de olika stationerna på terminalen eller till postombudet så är det faktiskt postens ansvar att kompensera för det. Så du bör ringa till dem och kolla hur det ligger till för just dig. Tänk på att paket som skickas med DHL, TNT, Fedex, UPS etc sköts på egna terminaler, med egna system och har egna ombud, då får du ta kontakt med dessa själv.

Tack för informationen
Det är Strömstad det handlar om. Tidigare har jag fått post till Göteborg och Lerum utan problem.

I fallet med kabeln från den svenska butiken hörde jag av mig och fick som svar att det är begränsad spårbarhet osv.

Citat:

När ett Varubrev inte anländer till mottagaren kan vi inte söka efter dessa och se var de befinner sig. Vi hänvisar dig därför till avsändaren, där du beställt dina varor, för att meddela att du inte fått dina varor samt hör hur du ska gå vidare för att få dina varor.

ID är UE008626776SE, den sorterades i Göteborg för snart 3 veckor sedan (skulle ta upp till 3 dagar innan den delas ut i brevlåda). Ersättningskabeln som DiscAtOnce skickade skickades som 1:a-klass brev och den kom efter ett par dagar bara.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hmm...samma sak hände mig nylligen. Beställt mycket från ebay och all har kommit fram. Men de senaste 2 paketen, från HK och Kina, kom aldrig fram efter 7 veckors väntande. Den från HK, så var det nåt med HK börjat med X-Ray skanning på alla paket med regulerad material och därmed blev stoppad. Kina vet jag ej varför.
Men både säljare gick med på skicka nytt och får se om både kommer fram denna gång.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|