Apple börjar sälja nya Mac Pro i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

3 - AUDIO OUT?? Ingen digital utgång??? Och det ska vara proffsigt???

Skrivet av Dual-Tjur:

3. Min receiver har inte USB... dock alla andra digitala utgångar

Missar jag något?
Men den har ju optical digital out (toslink/spdif) via hörlursuttaget precis som alla andra Mac sedan många år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Kommer den med Windows som tillval? Isåfall kan jag nog tänka mig ett köp för det priset på 27995kr.
Annars köper man ju hellre en bättre dator man bygger själv med tredubbla 780 eller nåt istället.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

12Gb Vram? Borde det inte vara 6gb eftersom att de speglas?

Ska de verkligen speglas i grafikkort/applikationer som inte är till för att mata bildrutor så fort som möjligt? Borde väl kunna köra beräkningar helt oberoende av varandra så vitt jag kan förstå.

Permalänk
Medlem

Vilken e5 har 12 kärnor finns väl bara upp till 8 ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Tycker som vanligt folk är alldeles för ytliga, och blir alldeles galna bara för den har lite annorlunda design. Jag tycker detta visar att Apple har övergett PRO marknaden totalt över huvudtaget, vilket är en väldigt liten klick av människor, nya PRO verkar inriktiga sig på hemma användare där "snygg" design är viktigt. Visst det kan vara bra att den är liten, men hur liten är datorn efter du har kopplat in all externa enhter, med thunderbolt och allt ? Inget som proffsen uppskattar, tänk vad lät det är att råka dra ur en kabel t.e.x .

Enligt mig så skiter proffsen hur stor själva lådan är, då den bara står på samma ställe och man rör den inte ör fläcken på flera år.
Varför i helvete ska man ha en portabel version ? Som sagt dom har övergett pro segmentet helt. Vakna upp.

http://www.youtube.com/watch?v=y0yoTarZR-0

den snubben förklarar det perfekt

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Vilken e5 har 12 kärnor finns väl bara upp till 8 ?

Här har du en

EditSka bli kul att se vad den maxade datorn kostar med tanke på processorns prislapp

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Snygg design, men en riktigt MISS, för dem äppleägare som vill ta med sig befintlig hårdvara från tidigare Mac pros!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Skrivet av 7an:

Snygg design, men en riktigt MISS, för dem äppleägare som vill ta med sig befintlig hårdvara från tidigare Mac pros!

Eller en riktig miss för proffs som vill ha så bra prestanda som möjligt, och vill kunna anävnda intern hårdvara. Dom missar målet totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det förstår jag inte alls. Hade de släppt den med lite enklare specifikationer för att ha som lite lättare arbetsburk, alltså mer som ett alternativ till iMac för de som inte vill vara begränsade till Apples skärm hade jag förstått det. Vissa branscher, typ journalister, använder ju sig mycket av Mac men behöver egentligen inte så mycket prestanda. Så en sånhär med lite mer humana komponenter, alltså en vanlig i5 och i7 med ett vanligt grafikkort och en matchande prislapp hade jag förstått. Nu verkar de räkna med att alla kan tänka sig att ha alla sina kort och hårddiskar i externa chassin och dra kablar över hela världen.

Nej jag tror att de har klantat sig lite. Håller med om att designen är häftig. Det är ju en dator som man faktiskt kan ha på skrivbordet utan att skämmas.

Håller också med, en "light" version av samma "burk" (kanske vit/silver) med i7/i5 processorer och 1-2 Radeon R9 290/290X + humanare pris skulle säkert locka över köpare från PC sidan och kanske endel gamers också om spel utbud finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Någon som hittar specs/info om AMD Firepro D300 (eller D500, D700) ??
Verkar inte finnas i det ordinära sortimentet, så det kanske är en specialmodell för Mac Pro? Svårt egentligen att säga något om prisvärdheten innan man vet något om dessa grafikkort.

Vill man konfigurera en stationär mac på deras hemsida nu så kan man lägga till ett 5570 för typ 2000. Eller varför inte en extra dvd (ja dvd) brännare för 1000 spänn? FirePro är ju till för just CAD och liknande uppgifter. Men vem ritar cad på en mac? Så om någon hoppas på spelprestanda.. Sorry

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bullen181:

Kommer den med Windows som tillval? Isåfall kan jag nog tänka mig ett köp för det priset på 27995kr.
Annars köper man ju hellre en bättre dator man bygger själv med tredubbla 780 eller nåt istället.

Att köra windows på en sån maskin skulle vara att ta ett gigantiskt steg tillbaka i prestanda. Sen är ju FirePro workstation-kort, inte spelkort. Du kan inte få 3x780 med upp till 12GB vRAM. Sen saknar ju 780 massor med features som finns i workstationkorten vilket gör dem optimala för redigering och realtidsrendering.

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Kommer den med Windows som tillval? Isåfall kan jag nog tänka mig ett köp för det priset på 27995kr.
Annars köper man ju hellre en bättre dator man bygger själv med tredubbla 780 eller nåt istället.

Mac Pro är ingen gamingdator, så du gör nog bättre i att bygga en dator själv med tredubbla 780.
Köra Windows på Mac har man kunnat sålänge jag minns.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

*** raderat *** Bara för att du inte hade koll själv?

Vad är det du tror jag inte hade koll på? Att de körde triple channel? Det visste jag, och det var inte en fråga om hur de klämde in 12GB på fyra kanaler utan varför.
De säljer en maskin för 30kkr, men väljer att inte ge kunderna en optimal upplevelse (även om skillnaden mellan triple och quad channel inte är så enorm direkt) genom att bara populera tre av fyra minneskanaler.
Har de så tighta marginaler på den här maskinen att de verkligen behöver spara in ett par hundralappar (max) genom att skippa en minnessticka?

§ 1.6
Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

27k var lägre än väntat, minns att det spekulerades om runt $4000 i instegspris efter första presentationen. Blir nog till att överväga ett köp ändå..

$4000 = 27055 kr enligt forex nu på morgonen så där verkade det ju inte vara några överraskningar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djdiff:

Vad är det du tror jag inte hade koll på? Att de körde triple channel? Det visste jag, och det var inte en fråga om hur de klämde in 12GB på fyra kanaler utan varför.
De säljer en maskin för 30kkr, men väljer att inte ge kunderna en optimal upplevelse (även om skillnaden mellan triple och quad channel inte är så enorm direkt) genom att bara populera tre av fyra minneskanaler.
Har de så tighta marginaler på den här maskinen att de verkligen behöver spara in ett par hundralappar (max) genom att skippa en minnessticka?

Så bara för att den minsta modellen "bara" har 12GB RAM (skit i att den har dubbla firepro, eller pcie flash, eller 6xTB2 och lite annat banbrytande) så anser du att de har varit snåla? Okej... Sen får du nog ta och uppdatera dig själv lite på vad 1866MHz ECC-minnen kostar "Ett par hundra" Right!

Permalänk
Medlem

är det bara jag som sitter och dreglar lite över att dom har kört mattsvart pcb all the way på komponent sidan?

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Vill inte veta priset för workstations mitt förra jobb betalade.
Vet att licensen för CAD-programmet var 50k kr för enskild användare, samt alla andra program, servrar som på dygnet runt. 30 k kr för denna workstation är rätt lågt, dock är de VÄLDIGT få människor som på sweclockers som behöver dessa datorer.
De flesta köper 780kort och den billigaste tn panelen de kan hitta.
Oxh sen klagar på folk som köper macbooks "omg du har inget grafikkort, LOLZ!".

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så bara för att den minsta modellen "bara" har 12GB RAM (skit i att den har dubbla firepro, eller pcie flash, eller 6xTB2 och lite annat banbrytande) så anser du att de har varit snåla? Okej... Sen får du nog ta och uppdatera dig själv lite på vad 1866MHz ECC-minnen kostar "Ett par hundra" Right!

Du (slutkund) får ett kit med 4x4GB för dryga 1800:-, 1835:- för att vara exakt. Det är c:a 460 per modul. Det inkluderar moms (367 exklusive moms, per modul) och de pålägg som säljaren, importören och alla andra i ledet lägger på för att nå vinst. Ska vi anta att Apple köper sina moduler direkt från tillverkaren? Då bör försäljningsledet vara nåt i stil med chiptillverkare -> modultillverkare -> Apple, med kringkostnader i form av leveranskostnader och liknande.
Här kan jag erkänna att jag inte har direkt hundra koll. Dock kan man nog anta att Apple köper in minnesstickorna mycket billigare än de 367:- exkl moms som konstaterades ovan, vilket iaf jag skulle klassa som "ett par hundra".

Sen, nej, de är inte snåla. Ursäkta om jag var otydlig där. Det jag menar med att de "snålar in på" minnet är att de slår på stort vad gäller i stort sett allting på den här maskinen, och sen väljer att inte ha en optimal minneskonfiguration trots att det på sin höjd kostar dem ett par hundringar. Det känns lite som att köpa en sportbil och få en med tre högfartsdäck och ett "vanligt". Så där, nu fick jag med bilanalogin också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djdiff:

Du (slutkund) får ett kit med 4x4GB för dryga 1800:-, 1835:- för att vara exakt. Det är c:a 460 per modul. Det inkluderar moms (367 exklusive moms, per modul) och de pålägg som säljaren, importören och alla andra i ledet lägger på för att nå vinst. Ska vi anta att Apple köper sina moduler direkt från tillverkaren? Då bör försäljningsledet vara nåt i stil med chiptillverkare -> modultillverkare -> Apple, med kringkostnader i form av leveranskostnader och liknande.
Här kan jag erkänna att jag inte har direkt hundra koll. Dock kan man nog anta att Apple köper in minnesstickorna mycket billigare än de 367:- exkl moms som konstaterades ovan, vilket iaf jag skulle klassa som "ett par hundra".

Sen, nej, de är inte snåla. Ursäkta om jag var otydlig där. Det jag menar med att de "snålar in på" minnet är att de slår på stort vad gäller i stort sett allting på den här maskinen, och sen väljer att inte ha en optimal minneskonfiguration trots att det på sin höjd kostar dem ett par hundringar. Det känns lite som att köpa en sportbil och få en med tre högfartsdäck och ett "vanligt". Så där, nu fick jag med bilanalogin också.

Länk till var du hittat de minnena för det priset tack.

Permalänk
Avstängd

Vad patetisk man är om man köper en sådan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Länk till var du hittat de minnena för det priset tack.

4x4GB för 1835:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2273502

Eller fler priser:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s146518504

Det verkar inte ha dykt upp speciellt många moduler snabbare än 1600MHz än, men priserna på ECC-minnen är ju inte direkt som RDRAM-priserna var på sin tid. Eller som de FP-DIMM som Mac Pro körde med ett tag.

Permalänk
Medlem

Fina specs, dock väl tilltagen prislapp.(Som vanligt med Apple)

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätte förtjust i Apple-produkter men jag tycker nog att prislappen inte är särskilt saftig för att vara Apple. Det är ganska väl tilltagen hårdvara så skulle jag vara ett Applefan skulle jag mycket väl kunna tänkt mig köpa en.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Som Apple pålyser under Keynoten är Mac Pro tänkt att användas av professionella användare. Märk väl att det är filmskapande, fotoredigerare, musikstudios de väljer att rikta in sig på. Ska du sitta och surfa med din dator ska du _inte_ köpa en Mac Pro men om du däremot vill rendera film eller redigera hårt processat ljud i Logic så tror jag den kommer göra det helt fantastiskt bra!

Mac Pro'n vi hade på mitt gamla gymnasium (suck, man börjar bli gammal) var några generationer gammal men klarade nästan allt man kastade på den i musikredigeringsväg, jag vågar knappt fantisera om hur bra den nya Pro'n kommer vara!

Priset? Ja visst, det är saftigt, men företag som köper in WS för tiotusentals kronor kommer förmodligen inte låta ytterligare 5k stoppa dem om de känner att de behöver en Mac.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Ingen som tycker det är lite klent att sätta en 12kärnig och två firepro D700 på en bit extruderad aluminium, ser liten ut även om den enbart skulle kyla processorn...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Kommer den med Windows som tillval? Isåfall kan jag nog tänka mig ett köp för det priset på 27995kr.
Annars köper man ju hellre en bättre dator man bygger själv med tredubbla 780 eller nåt istället.

Du tillhör inte målgruppen.

Tre 780 är för övrigt sämre än vad som sitter i Mac Pro för de användingsområden som den är tänkt att användas till.

Vilket leder till att vi är tillbaka till ruta ett; du tillhör inte målgruppen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djdiff:

4x4GB för 1835:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2273502

Eller fler priser:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s146518504

Det verkar inte ha dykt upp speciellt många moduler snabbare än 1600MHz än, men priserna på ECC-minnen är ju inte direkt som RDRAM-priserna var på sin tid. Eller som de FP-DIMM som Mac Pro körde med ett tag.

Du kan ju inte lämna pris-referens från ett ställe som inte ens har produkten kollade just med Atea som har minnena i lager. 6000:- plus moms för 1866MHz ECC 16GB kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Du kan ju inte lämna pris-referens från ett ställe som inte ens har produkten kollade just med Atea som har minnena i lager. 6000:- plus moms för 1866MHz ECC 16GB kit.

Och du refererar till Atea...
http://www.crucial.com/store/listmodule/DDR3/~DDR3%20PC3-1490...

DDR3 med ECC är _inte_ dyrt. Just get over it

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Du kan ju inte lämna pris-referens från ett ställe som inte ens har produkten kollade just med Atea som har minnena i lager. 6000:- plus moms för 1866MHz ECC 16GB kit.

Känns ju fånigt dyrt med tanke på att det finns 48GB-kit för 4800 inkl moms:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=779948

Permalänk
Medlem

Tycker det är löjligt överlag de flesta kommentarerna här. Det är en Workstation som många påpekat den skall användas för att rendera / skapa film eller musik m.m inte sitta och göra headshots i crysis eller liknande.
Dyr ja för privatperson men för ett företag nej. Dom 3 referens personerna som fått early access till en som dom via i eventet har garanterat dubbla eller tre dubbla dags arvodet mot vad en full speccad Mac Pro kostar.

Om dom då kan tjäna tid korta ner sin produktions tid så tjänar dom in den löjligt snabbt. Sen vad delar kostar separat är fullständigt irrelevant imo med tanke på att inte många privatpersoner skulle lyckas bygga ihop samma cylinder form med samma byggkvalite.

Så lägg ner kommentarer om att 780 tri-sli krossar d700 x2 etc ni gör er bara själva till åtlöje.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 