Windows Server 2008 R2 - Hur ska jag dela ut en mapp via internet?

Permalänk

Windows Server 2008 R2 - Hur ska jag dela ut en mapp via internet?

Jag har ett problem som jag försöker lösa, men lyckas inte riktigt.

Vi har en server (Windows Server 2008 R2), som vi har filer liggandes på, alla på företaget vill kunna komma ut dessa filer och kunna arbeta med dom på sin dator.

I dagsläget delar jag ut dessa mappar via Microsofts egna funktion (File Sharing), vilket jag förstår inte fungerar på alla internetleverantörer, eftersom det kräver att dom öppnar upp vissa portar, och säkerhetsmässigt är det en dålig lösning.

Kan någon annan tipsa hur man kan göra? Helst ska det räcka att man kan lägga till denna enhet via Windows, och inte behöva en massa extra programvaror, men om det skulle behövas så får det gå.

Permalänk
Medlem

Det "enklaste" är att låta servern agera vpn-server. PPTP är lättast att komma igång med, även om det inte är hundra säkert.

Här är en kort guide så att du kommer igång:
http://geekyprojects.com/networking/how-to-setup-a-vpn-server...

Klienterna måste också konfigureras, är de inte många gör du det enklast manuellt på varje dator.

Sen behöver de bara koppla upp VPN när de vill nå er interna data, antingen vi \\servernamn\share eller \\192.168.0.10\share.

Om ni inte redan använder servern som dns bör du aktivera det också. på så sätt kan du peka vpn.dittföretag.se på din interna ip om man är på ert lan och i er ISP:s DNS kontrollpanel så pekar du vpn.dittföretag.se på det externa ip er server har. På så sätt kan du testa din vpn från ditt lan.

Permalänk

Blir detta ett problem om man har en hemsida (webserver) på samma server? Eller bör man flytta över filerna till en separat server isåfall?

Permalänk
Medlem

Det blir inget tekniskt problem, men är inte gott säkerhetstänk att ha en webserver på en server som sköter några interna funktioner.

Permalänk
Skrivet av fiffy:

Det blir inget tekniskt problem, men är inte gott säkerhetstänk att ha en webserver på en server som sköter några interna funktioner.

Okej, tack. Jag vill ändå bara bekräfta så att jag inte missförstår, man kan väl "alltid" vara uppkopplad mot VPN-tjänsten och därmed ha filerna som en "enhet", eller behöver man koppla ner VPN?

(Och nu kommer nästa fråga, kan man vara uppkopplade mot flera VPN samtidigt i Windows 7/XP?)

Permalänk
Medlem

Borde finnas något bättre än vpn i detta fall.

Om man har allt fungerande bra på det lokala nätverket så är vpn bra för att "komma in på det lokala nätverket via internet". Men det låter inte som det i detta fallet.

Är servern alltså placerad någon annanstans än lokalt?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ja, du kan vara ansluten alltid.

(Det beror på vilken VPN-anslutning du använder, men ja det är möjligt)

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Borde finnas något bättre än vpn i detta fall.

Om man har allt fungerande bra på det lokala nätverket så är vpn bra för att "komma in på det lokala nätverket via internet". Men det låter inte som det i detta fallet.

Är servern alltså placerad någon annanstans än lokalt?

Precis, servern står inte lokalt i nätverket, utan på en helt annan plats (av olika anledningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrickdanielsso:

Precis, servern står inte lokalt i nätverket, utan på en helt annan plats (av olika anledningar).

Då är det bättre att sätta upp VPN på servern och sedan låta er lokala brandvägg koppla upp sig mot VPN. En sk. lan till lan förbindelse. Då kommer alla era lan-klienter att nå servern utan att koppla sig med VPN.

Om användarna vill kan de koppla upp sig med VPN när de är hemma, i bilen i båten eller i husvagnen.

Permalänk

Testa lite WebDav.

/Gotlänning

Visa signatur

| i7 5820K | QNIX QX2710 27" | LG 24" | CM Hyper 212 Evo | Gigabyte GA-X99-UD3 | SB Zx | ASUS ROG Orion | 2x512GB Samsung 840 PRO | Ballistix 32GB DDR4 | Powercolor 290X 4GB | AX1200i | FDD R2 | Logitech G710+ | Logitech G500 | Logitech F310 | Logitech G930 | Logitech C920e | Winows 10 Pro [B]