Defekt moderkort från Inet
Hejsan,
11: september beställde jag delar för en komplett dator från Inet. Dom kom nån vecka senare och jag satte igång med att montera allt. Det såg ut att starta bra men den hittade bara en av mina tre hårddiskar. Jag kollade alla kopplingar så att det var rätt och efter många timmars testande fram och tillbaka kom jag fram till följande:
SATA2 på moderkortet är den enda kontakten som fungerar. Alla tre hårddiskarna hittas om jag sätter in dom en i taget på den kontakten, men ingen av dom hittas om jag sätter in dom på något annat uttag. Jag felanmälde detta till Inet som då ville jag skulle skicka in hela datorn.
Jag skickade in allt till dom och väntade, efter ett tag får jag till svar att datorn fungerar utmärkt och att jag måste ha gjort något fel och dom skickar allt tillbaka till mig. Jag kopplar in allt igen och får exakt samma fel som förut. Vet i detta läget inte vad jag ska göra. Alla hårddiskarna fungerar ju eftersom dom fungerar var och en för sig om jag kopplar in dom på SATA2. Jag prövade byta kablar fram och tillbaka för att se om det var fel på dom, men ingen skillnad.
Jag vet i detta läget inte vad mer jag kan göra så jag kontaktar en lokal datorfirma och lämnar in den hos dom så att dom kan kolla på den.
Dom får den inte heller att fungera, exakt samma fel som mig. Inet har vid ett telefonsamtal sagt till mig att det kan bero på att jag inte har jordad el hemma. Jag frågar datorfirman som säger att det låter väldigt konstigt om det skulle vara anledningen men att dom har testat i jordat uttag och det gör ingen skillnad.
Jag kontaktar Inet igen som säger att kortet fungerar fint, och eftersom jag valt att felanmäla det har jag ingen ångerrätt.
Så min fråga är: Vad gäller? Finns det något jag kan göra här eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala för ett helt nytt moderkort?