Defekt moderkort från Inet

Permalänk

Defekt moderkort från Inet

Hejsan,

11: september beställde jag delar för en komplett dator från Inet. Dom kom nån vecka senare och jag satte igång med att montera allt. Det såg ut att starta bra men den hittade bara en av mina tre hårddiskar. Jag kollade alla kopplingar så att det var rätt och efter många timmars testande fram och tillbaka kom jag fram till följande:

SATA2 på moderkortet är den enda kontakten som fungerar. Alla tre hårddiskarna hittas om jag sätter in dom en i taget på den kontakten, men ingen av dom hittas om jag sätter in dom på något annat uttag. Jag felanmälde detta till Inet som då ville jag skulle skicka in hela datorn.

Jag skickade in allt till dom och väntade, efter ett tag får jag till svar att datorn fungerar utmärkt och att jag måste ha gjort något fel och dom skickar allt tillbaka till mig. Jag kopplar in allt igen och får exakt samma fel som förut. Vet i detta läget inte vad jag ska göra. Alla hårddiskarna fungerar ju eftersom dom fungerar var och en för sig om jag kopplar in dom på SATA2. Jag prövade byta kablar fram och tillbaka för att se om det var fel på dom, men ingen skillnad.

Jag vet i detta läget inte vad mer jag kan göra så jag kontaktar en lokal datorfirma och lämnar in den hos dom så att dom kan kolla på den.
Dom får den inte heller att fungera, exakt samma fel som mig. Inet har vid ett telefonsamtal sagt till mig att det kan bero på att jag inte har jordad el hemma. Jag frågar datorfirman som säger att det låter väldigt konstigt om det skulle vara anledningen men att dom har testat i jordat uttag och det gör ingen skillnad.

Jag kontaktar Inet igen som säger att kortet fungerar fint, och eftersom jag valt att felanmäla det har jag ingen ångerrätt.

Så min fråga är: Vad gäller? Finns det något jag kan göra här eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala för ett helt nytt moderkort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krasenpaskaa:

Hejsan,

11: september beställde jag delar för en komplett dator från Inet. Dom kom nån vecka senare och jag satte igång med att montera allt. Det såg ut att starta bra men den hittade bara en av mina tre hårddiskar. Jag kollade alla kopplingar så att det var rätt och efter många timmars testande fram och tillbaka kom jag fram till följande:

SATA2 på moderkortet är den enda kontakten som fungerar. Alla tre hårddiskarna hittas om jag sätter in dom en i taget på den kontakten, men ingen av dom hittas om jag sätter in dom på något annat uttag. Jag felanmälde detta till Inet som då ville jag skulle skicka in hela datorn.

Jag skickade in allt till dom och väntade, efter ett tag får jag till svar att datorn fungerar utmärkt och att jag måste ha gjort något fel och dom skickar allt tillbaka till mig. Jag kopplar in allt igen och får exakt samma fel som förut. Vet i detta läget inte vad jag ska göra. Alla hårddiskarna fungerar ju eftersom dom fungerar var och en för sig om jag kopplar in dom på SATA2. Jag prövade byta kablar fram och tillbaka för att se om det var fel på dom, men ingen skillnad.

Jag vet i detta läget inte vad mer jag kan göra så jag kontaktar en lokal datorfirma och lämnar in den hos dom så att dom kan kolla på den.
Dom får den inte heller att fungera, exakt samma fel som mig. Inet har vid ett telefonsamtal sagt till mig att det kan bero på att jag inte har jordad el hemma. Jag frågar datorfirman som säger att det låter väldigt konstigt om det skulle vara anledningen men att dom har testat i jordat uttag och det gör ingen skillnad.

Jag kontaktar Inet igen som säger att kortet fungerar fint, och eftersom jag valt att felanmäla det har jag ingen ångerrätt.

Så min fråga är: Vad gäller? Finns det något jag kan göra här eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala för ett helt nytt moderkort?

Detta låter mycket konstigt. Det känns som att personalen som skulle kontrolelra datorn har fått fel information. Testa att maila igen, med exakt det du skrivit i tråden. Har du möjlighet att besöka en butik så gör det.

Det har inte, verkligen inte, att göra med hurvida du använder jordad el eller inte.

Permalänk
Medlem

Dåligt datum att beställa grejer :/

Permalänk
Medlem

kör in med grejerna till inet och be dem visa dig hur dem fick det att funka, får dem inte det till att funka då så anmäl dem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av krasenpaskaa:

Så min fråga är: Vad gäller? Finns det något jag kan göra här eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala för ett helt nytt moderkort?

Bara att stå på dig. Jag har bara goda erfarenheter med Inet att göra och de har aldrig försökt blåsa mig utan snarare tvärt om har visas grymt bra goodwill vid RMA och garantiärenden.

Maila service teknikern direkt så ska du se att han kan svara mycket utförligt va de har gjort och vad du själv kan testa.

Skrivet av anon81912:

Detta låter mycket konstigt. Det känns som att personalen som skulle kontrolelra datorn har fått fel information. Testa att maila igen, med exakt det du skrivit i tråden. Har du möjlighet att besöka en butik så gör det.

Det har inte, verkligen inte, att göra med hurvida du använder jordad el eller inte.

Borde inte ha, men kan påverka

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har inge heller jordad el... Har aldrig haft något problem.. Måste varit ett måndagsexemplar av supportpersonal.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

koppla in dina HDD innan du skickar/åker med datorn till Inet, Be dem start och testa den med dig närvarnade =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Avstängd

Klart som brunsås att det inte har med jordat uttag att göra!
Jag har under mina 25 år som pc-ägare, tro det eller ej, aldrig kört mina datorer i jordade uttag. Helt enkelt på grund av avsaknaden av sådana där datorerna stått.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter det gäller, skulle kanske kunna göra saken lite klarare.

Tex har jag aldrig hört talas om ett moderkort som bara har en SATA2-kontakt.
"SATA2 på moderkortet är den enda kontakten som fungerar."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra en ominstalation av drivrutinerna till sata portarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av krasenpaskaa:

Hejsan,

11: september beställde jag delar för en komplett dator från Inet. Dom kom nån vecka senare och jag satte igång med att montera allt. Det såg ut att starta bra men den hittade bara en av mina tre hårddiskar. Jag kollade alla kopplingar så att det var rätt och efter många timmars testande fram och tillbaka kom jag fram till följande:

SATA2 på moderkortet är den enda kontakten som fungerar. Alla tre hårddiskarna hittas om jag sätter in dom en i taget på den kontakten, men ingen av dom hittas om jag sätter in dom på något annat uttag. Jag felanmälde detta till Inet som då ville jag skulle skicka in hela datorn.

Jag skickade in allt till dom och väntade, efter ett tag får jag till svar att datorn fungerar utmärkt och att jag måste ha gjort något fel och dom skickar allt tillbaka till mig. Jag kopplar in allt igen och får exakt samma fel som förut. Vet i detta läget inte vad jag ska göra. Alla hårddiskarna fungerar ju eftersom dom fungerar var och en för sig om jag kopplar in dom på SATA2. Jag prövade byta kablar fram och tillbaka för att se om det var fel på dom, men ingen skillnad.

Jag vet i detta läget inte vad mer jag kan göra så jag kontaktar en lokal datorfirma och lämnar in den hos dom så att dom kan kolla på den.
Dom får den inte heller att fungera, exakt samma fel som mig. Inet har vid ett telefonsamtal sagt till mig att det kan bero på att jag inte har jordad el hemma. Jag frågar datorfirman som säger att det låter väldigt konstigt om det skulle vara anledningen men att dom har testat i jordat uttag och det gör ingen skillnad.

Jag kontaktar Inet igen som säger att kortet fungerar fint, och eftersom jag valt att felanmäla det har jag ingen ångerrätt.

Så min fråga är: Vad gäller? Finns det något jag kan göra här eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala för ett helt nytt moderkort?

Senaste BIOS ? Vilket moderkort är det ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Vilka komponenter det gäller, skulle kanske kunna göra saken lite klarare.

Tex har jag aldrig hört talas om ett moderkort som bara har en SATA2-kontakt.
"SATA2 på moderkortet är den enda kontakten som fungerar."

Fo3

Moderkortet är MSI 990FXA-GD65 990FX

Med SATA2 menade jag SATA_2, alltså SATA uttag #2. Har inte kört nån BIOS uppdatering. Just nu har jag inte datorn hos mig, fortfarande hos företaget jag skickade den till för hjälp.

Har tyvärr inte möjlighet att åka till Inet med den då jag bor i Kalmar och har ingen butik i närheten

Permalänk
Skrivet av kalle_1:

Har du testat att göra en ominstalation av drivrutinerna till sata portarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det har jag inte gjort. Osäker på hur man går tillväga med det.

Permalänk
Medlem

Den service jag fått av INET vid problem har varit fullständigt klanderfri tom ruggigt bra. Hoppas de hjälper dig i slutändan.

Permalänk
Medlem

När du får tillbaka datorn så bör du gå in på msi sida å se efter om det finns nya drivrutiner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kalle_1:

När du får tillbaka datorn så bör du gå in på msi sida å se efter om det finns nya drivrutiner

Skickades från m.sweclockers.com

Läste igenom min mailkorrespondens igen. Inet uppdaterade BIOS till senaste versionen när jag lämnade in den till dom, så det är fixat.

Permalänk

När du går in i BIOS, syns hårddiskarna där åtminstone?

Permalänk
Skrivet av RythmDivine:

När du går in i BIOS, syns hårddiskarna där åtminstone?

Nej. Endast den jag kopplar in på SATA_2 syns. Ingen annan syns i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krasenpaskaa:

Nej. Endast den jag kopplar in på SATA_2 syns. Ingen annan syns i BIOS.

Skicka PM till Inet på sweclockers med länk till din tråd här! De fixar säkert ett nytt MB till dig, jag tror på något missförstånd någonstans om inte felet är intermittent på moderkortet (vilket inte är omöjligt).

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testkört med moderkortet löst, utanför lådan? Felplacerade moderkortsdistanser kan ge sådana här fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Har du testkört med moderkortet löst, utanför lådan? Felplacerade moderkortsdistanser kan ge sådana här fel.

Nej det har jag inte gjort. Jag har lite grundläggande kunskaper hur man bygger sånt här, men är inte jätteduktig. Därför jag anlitade den andra firman när jag kände det gick utanför min kompetens. När inte dom fick det att funka så kände jag att det var små chanser att jag skulle lyckas.

Men jag ska definitivt pröva att köra med moderkortet löst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krasenpaskaa:

Nej det har jag inte gjort. Jag har lite grundläggande kunskaper hur man bygger sånt här, men är inte jätteduktig. Därför jag anlitade den andra firman när jag kände det gick utanför min kompetens. När inte dom fick det att funka så kände jag att det var små chanser att jag skulle lyckas.

Men jag ska definitivt pröva att köra med moderkortet löst.

Du kanske kan kommentera huruvida du tror att moderkortsdistanserna är rätt, eller inte? Det var väl du som byggde?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du kanske kan kommentera huruvida du tror att moderkortsdistanserna är rätt, eller inte? Det var väl du som byggde?

Ja jag är 99% säker på att dom är rätt. Alla sitter rakt och bra och matchar motsvarande hål på moderkortet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Defender:

kör in med grejerna till inet och be dem visa dig hur dem fick det att funka, får dem inte det till att funka då så anmäl dem.

Wow, är det inte lite väl drastiskt? Anmäla de för vad och anmäla vart?
Är det inte bättre att prata med inet och försöka lösa problemet istället?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att felbeskrivningen när du gjorde din RMA varit bristfällig och teknikern hos Inet därför inte lyckats hitta felet? Har du exempelvis beskrivit det som "bara SATA2 fungerar" istället för "av SATA2-portarna fungerar endast #2" är det upplagt för missförstånd, och är det då ont om tid vid felsökning etc. torde det vara lätt hämt att moderkortet konstateras felfritt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krasenpaskaa:

Hejsan,

11: september beställde jag delar för en komplett dator från Inet. Dom kom nån vecka senare och jag satte igång med att montera allt. Det såg ut att starta bra men den hittade bara en av mina tre hårddiskar. Jag kollade alla kopplingar så att det var rätt och efter många timmars testande fram och tillbaka kom jag fram till följande:

SATA2 på moderkortet är den enda kontakten som fungerar. Alla tre hårddiskarna hittas om jag sätter in dom en i taget på den kontakten, men ingen av dom hittas om jag sätter in dom på något annat uttag. Jag felanmälde detta till Inet som då ville jag skulle skicka in hela datorn.

Jag skickade in allt till dom och väntade, efter ett tag får jag till svar att datorn fungerar utmärkt och att jag måste ha gjort något fel och dom skickar allt tillbaka till mig. Jag kopplar in allt igen och får exakt samma fel som förut. Vet i detta läget inte vad jag ska göra. Alla hårddiskarna fungerar ju eftersom dom fungerar var och en för sig om jag kopplar in dom på SATA2. Jag prövade byta kablar fram och tillbaka för att se om det var fel på dom, men ingen skillnad.

Jag vet i detta läget inte vad mer jag kan göra så jag kontaktar en lokal datorfirma och lämnar in den hos dom så att dom kan kolla på den.
Dom får den inte heller att fungera, exakt samma fel som mig. Inet har vid ett telefonsamtal sagt till mig att det kan bero på att jag inte har jordad el hemma. Jag frågar datorfirman som säger att det låter väldigt konstigt om det skulle vara anledningen men att dom har testat i jordat uttag och det gör ingen skillnad.

Jag kontaktar Inet igen som säger att kortet fungerar fint, och eftersom jag valt att felanmäla det har jag ingen ångerrätt.

Så min fråga är: Vad gäller? Finns det något jag kan göra här eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala för ett helt nytt moderkort?

Tro't eller ej men har själv haft en stendöd burk (fick ingen signal och skärmen förblev svart) men tog med hela köret (burk skärm tanjäntbord etc för att felsöka) till en polare och allt funka perfekt, tog tebaka den till mej igen och allt lika dött som vanligt(!) tror det har att göra med att staten kör spionprogram via vägguttaget eller nåt liknande som kan spöka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Tro't eller ej men har själv haft en stendöd burk (fick ingen signal och skärmen förblev svart) men tog med hela köret (burk skärm tanjäntbord etc för att felsöka) till en polare och allt funka perfekt, tog tebaka den till mej igen och allt lika dött som vanligt(!) tror det har att göra med att staten kör spionprogram via vägguttaget eller nåt liknande som kan spöka

Alltid lika roligt med sådana här saker ^^

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Fråga datorfirman som du lämnade in den hos om det kan fixa någon typ av intyg på att datorn är defekt och visa en kopia för Inet. Det är svårt för dem att säga emot om en oberoende firma faktiskt intygar att den är defekt. Även om det skulle fungera hos Inet så måste man kunna förvänta sig att den funkar hemma hos dig eller i alla fall hos den lokala datorfirman. Funkar den inte hos varken dig eller där så är den defekt oavsett om den fungerar felfritt hos Inet.

Permalänk
Inaktiv

Du kan be en polare filma hela händelsen så att Inet kan se vad som pågår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vation:

Alltid lika roligt med sådana här saker ^^

Så du tycker statlig övervakning är kul???

Visa signatur